2024-07-24, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tror inte heller att detta var något planerat. Det kan ha varit något som "gick för långt", i stridens hetta, som du skriver, som inte var meningen. Sedan kan det även ha legat något litet eller större bakom, från tidigare.

Min tanke i dag är att det blev en dispyt (t ex ett "Nej!" som inte godtogs) där gm gick för långt. Mycket för långt.

Jag tror att det mest troliga är att gm kände/kände till Helena och visste var hon bodde. Att åka runt till lekplatsen och hämta kroppen (om nu bilen som killarna såg var inblandad), tyder på att gm hade lokalkännedom (kände till att cykelvägen fanns och att den var tillgänglig genom att åka en lite bit till, och svänga vänster). Att ta med kroppen för att gömma den, antyder även det att gm åtminstone hade någon slags koppling till Helena. Annars han/de kunnat lägga benen på ryggen och dragit därifrån och låtit Helena ligga kvar alternativt dragit in henne en bit i skogsdungen - svårupptäckt vid en första blick. Det hade varit lättare - och gått snabbare. Att ta med kroppen (och ev kasta ut hennes skor på var sin sida om skogsstigen) tyder på att gm ville fördröja upptäckten att Helena var "tagen". Innan upptäcktes skulle han/de ev få tid att gömma Helena, alternativt åtminstone gömma henne tillfälligt. För mig ligger tankarna så just nu.

Jo men det är lite så mina tankar är också. Just att vissa saker pekar mot någon form av relation till Helena.. jag tror precis som du att om man tar med sig kroppen, annars så är det ju bara att låta den ligga eller täcka över den lite snabbt..jag tror även att det inte fanns ett syfte i att lämna kvar något, tex det var dumt att kasta skorna och ringarna och det andra som lämnades kvar var ju egentligen inte till GMs fördel.. det bästa för GM hade ju varit om det inte fanns något spår alls... Hon försvann spårlöst.
Citera
2024-07-24, 15:55
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Nja. Den har traden har kort i manga ar pa droger hit och dit. Mariestad var en liten svensk smastad in the middle of nowhere pa 90-talet. Vi snackar liksom inte Stureplan har. Jag skulle ta allt drogsnack med en gigantisk nypa salt. Jag var ute i svangen pa den tiden i en mycket storre stad och droger var mycket ovanliga pa den tiden for gemene man. Och ja, jag hangde med partyfolket och det ganget som hade pappas pengar och kreditkort och var "kungar i baren". Mariestadare pa den tiden ar valkomna att "prove me wrong". Jag tror att det mesta av drogsnacket ar fabulerat i den har traden. Jag tvivlar starkt pa att det drogs linor och kordes speed i nagon storre mangd av nagra fattiga bonder eller Volvo/EPA-raggare i en stad av Mjolbys storlek.

Krogvakterna på Mariestads uteställen förmedlade droger vid denna tid enligt en pålitlig källa. Ketamin och amfetamin (speed) bl a som jag skrivit förut. "Partypiller" alltså.
Citera
2024-07-24, 15:59
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico
Jo men det är lite så mina tankar är också. Just att vissa saker pekar mot någon form av relation till Helena.. jag tror precis som du att om man tar med sig kroppen, annars så är det ju bara att låta den ligga eller täcka över den lite snabbt..jag tror även att det inte fanns ett syfte i att lämna kvar något, tex det var dumt att kasta skorna och ringarna och det andra som lämnades kvar var ju egentligen inte till GMs fördel.. det bästa för GM hade ju varit om det inte fanns något spår alls... Hon försvann spårlöst.
Ja så sant, men att skorna kastades kan tyda på att de fick lite panik i slutet?
Men verkligen konstigt att de inte istället tog med sig dem, håller med.
Citera
2024-07-24, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att gärningsmannen visste att Helena hade hans hudavskrap under naglarna. PU var ju riven ...
Det där har du ju inga bevos för, enbart ett "rykte" du och den icke trovärdige PK försöker göra till trådsanning.

Vi väntar efter drygt ett år forfarande på en länk till det inlägg du påstår finns där han skulle erkänt detta
Citera
2024-07-24, 17:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Det där har du ju inga bevos för, enbart ett "rykte" du och den icke trovärdige PK försöker göra till trådsanning.

Vi väntar efter drygt ett år forfarande på en länk till det inlägg du påstår finns där han skulle erkänt detta
Slogs inte. PU och Putte den här kvällen därav skadorna i ansiktet???
Citera
2024-07-24, 18:09
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Man kan spekulera i, huruvida det finns personer som läser tråden men inte skriver något, som har kunskaper kring H som person, men som känner det meningslöst att offentliggöra dessa här, med farhåga för att betraktas som icke trovärdiga, då trådens bägge ordföranden har bestämt vilken uppfattning om H:s karaktär som ska vara den i tråden gällande.
[...]
Tråden behöver ett omtag med en annan infallsvinkel.

Det finns numera även en till skribent vilken aspirerar på 1e vice eller 2e viceordförandeposten.
Precis ALLT som bara yppas ang att Helena inte skulle varit en liten oskyldig vit ängel idiotförklaras, enligt Ugglan och sin/a anhängare var väl hon både okysst och oskuld trots sina 22 år!

Helt klart måste det in med ny info, in med nytt tänk, för att som Ugglan och IB mata tråden med kilometerlånga inlägg år ut och år in med EXAKT samma innehåll är så dumt att klockorna stannar och blommorna vissnar ggn på ggn!
Citera
2024-07-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det finns numera även en till skribent vilken aspirerar på 1e vice eller 2e viceordförandeposten.
Precis ALLT som bara yppas ang att Helena inte skulle varit en liten oskyldig vit ängel idiotförklaras, enligt Ugglan och sin/a anhängare var väl hon både okysst och oskuld trots sina 22 år!

Helt klart måste det in med ny info, in med nytt tänk, för att som Ugglan och IB mata tråden med kilometerlånga inlägg år ut och år in med EXAKT samma innehåll är så dumt att klockorna stannar och blommorna vissnar ggn på ggn!
Det lilla jag minns av Helena från tonåren är att det var en bra tjej, inte som en av sina äldre systrar, utan att säga vilken, som man skull kunna beskriva i mindre bra ordalag.
Vänlig, öppen...
Därav inte helt tabu att prata om Helena, och heller inte hennes ena syster, kan ju varit systerns umgänge som bör synas mer än Helenas kanske. Kan det till och med vara så att GM tagit fel? Eller systerns agerande som spillde över?
Citera
2024-07-24, 21:41
Medlem
IB03s avatar
Citat:
Det lilla jag minns av Helena från tonåren är att det var en bra tjej, inte som en av sina äldre systrar, utan att säga vilken, som man skull kunna beskriva i mindre bra ordalag.
Vänlig, öppen...
Därav inte helt tabu att prata om Helena, och heller inte hennes ena syster, kan ju varit systerns umgänge som bör synas mer än Helenas kanske. Kan det till och med vara så att GM tagit fel? Eller systerns agerande som spillde över?

Bra och tack Tuna. Då är det än mer befäst att Helena var just som hon beskrivs. Jag det märks att dessa två systrar ändock kändes ganska olika egentligen men då ändå stod varandra så nära då. Helena och Ulrika som du menar.

Jag håller med dig även om att PU inte har med detta att göra. Jag skulle vilja att Återvändsgränd4 kom in och sade några ord om Mickes Gym här för där tror jag den kontaktyta emellan Huvudgärningsman och Helena måste ha etablerats i någon form. Det kan bara vara så att denna man bara har blivit hemligt besatt av Helena utan att hon riktigt har reflekterat över detta. Detta kan räcka när vi vet att detta brott var helt oplanerat men att en gnista måste ha tänts med våldsam kraft och jag tror att en besatthet under längre tid och då svartsjuka utlöser detta. Det är minuter detta handlar om uppe i Kohagen och detta räcker för en stark, kanske dopad man galen av svartsjuka att få sinnet att rinna över och att Helena avlider som resultat.

RFT sade att han snurrat i ett kvarter i sin ungdom för att spana på någon han gillade MEN här pratar vi då alltså om en råbarkad förmodad KVINNOMÖRDARE då som har en helt annan mentalitet. Så här kan man då höja detta "span" då till kanske "no limit" , lägg till kanske tidigare våldsamhet, kriminalitet eller/och brukande av anabola ihop med andra droger också då så kan man få en mycket farlig cocktail.

Vad säger du Återvändsgränd4, kan du berätta om gymmet vid denna tid ? Minns du om det fanns danskar som tränade där te x ? Eller någon annan som du anser kan stämma in på denna profil ?
Citera
2024-07-24, 23:36
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Om det ligger något i ryktet att hon försökte ta en annan tjejs kille och dessutom var gravid med honom, då faller ju bilden av henne som den oskuldsfulla ängeln, eller hur? Men detta är tabu att diskutera. Trådens ledande medlemmar avfärdar detta kort som rykten utan grund.

Den gångna nattens ordväxlingar visar tydligt att ledande personer inte accepterar att frågan om hur H var som person, ens får tas upp på dagordningen.

Du är sällsynt obehaglig och bedräglig. Det är inte tabu att diskutera om Helena skulle ha försökt att ta en annan tjejs kille "och dessutom vara gravid med honom". Men det är ju just ett rykte! Skaffa fram en grund för att Helena skulle ha försökt att ta en annan tjejs kille "och dessutom vara gravid med honom", så tar vi det därifrån.

Om du läser inläggen från några användare och gör åtminstone något som kan liknas vid en analys av dem, bör du inse varför bland andra jag opponerar mig.
Citera
2024-07-24, 23:41
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Man kan spekulera i, huruvida det finns personer som läser tråden men inte skriver något, som har kunskaper kring H som person, men som känner det meningslöst att offentliggöra dessa här, med farhåga för att betraktas som icke trovärdiga, då trådens bägge ordföranden har bestämt vilken uppfattning om H:s karaktär som ska vara den i tråden gällande.

Tråden startade 2007, jag skriver nu inlägg nr 57993. Sedan trådens start har det inte skett någon utveckling alls. Vi är kvar på ruta ett, som det heter. Det enda vi vet är att hon är försvunnen. Ska vi vara riktigt noga, så vet vi faktiskt inte med absolut säkerhet att ett brott mot henne begåtts. Det finns starka indicier på det, ja. Men mer vet vi faktiskt inte. Och med det i minnet blir det ganska meningslöst när trådmedlemmar har ambitionen att föra fram fabulerade händelseförlopp, samt i detta ingående personer, som det enda möjliga scenariot.
Tråden behöver ett omtag med en annan infallsvinkel.

Inga användare "har bestämt vilken uppfattning om Helenas karaktär som ska vara den i tråden gällande". Varje gång som du tar fram det här skitsnacket efterfrågar ju jag information om Helena som person som vi ska kunna diskutera kring. Ingen användare har ens i trådens början (!) tittat in och beskrivit Helenas som person - inte ens då när tråden var ny! Vad drar du för slutsats av det? Att de redan då visste att det typ 17 år senare skulle bli jobbigt?

Jodå, det har skett en rejäl utveckling i tråden, men om du nu så starkt ogillar tråden och hur den ser ut, varför är du då kvar? Varför skriver du?
Citera
2024-07-24, 23:45
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Jag tror att gärningsmannen visste att Helena hade hans hudavskrap under naglarna. PU var ju riven ...

Citat:

Jag har förklarat typ tre gånger, men du verkar inte (vilja) förstå.
Citera
2024-07-24, 23:46
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SpiderRico

Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Ja så sant, men att skorna kastades kan tyda på att de fick lite panik i slutet?
Men verkligen konstigt att de inte istället tog med sig dem, håller med.

GW Persson menar ju att Helena slet sig loss efter första attacken och sparkade av sig skorna (typ). Men vem vet, kanske blev Helena tvungen att ta av sig skorna med händerna och helt planlöst kastade dem åt var sitt håll? Kanske var det inte gärningsmannen och/eller hans medhjälpare som gjorde det? Kanske var det så att gärningsmannen och/eller hans medhjälpare faktiskt letade efter skorna när han/de hade insett att de var borta? Kan det här vara en ny infallsvinkel?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-24 kl. 23:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in