2024-07-24, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arkitektkompisen
Hej, Jag vill begära borttagning av sökresultat från Google som innehåller personuppgifter som är olagligt behandlade. Uppgifterna som publicerades utan mitt samtycke inkluderar mitt fullständiga namn, adress, telefonnummer och de fyra sista siffrorna i mitt personnummer i samband med en tidigare brottsdom. Denna dom avskrevs för flera år sedan och uppgifterna är inte längre relevanta eller korrekta. Enligt Artikel 17 i GDPR har jag rätt att bli bortglömd och begär att Google tar bort sökresultatet som innehåller mina personuppgifter. Dessutom är personuppgifterna inte längre relevanta, vilket stöds av Artikel 5(1)(d) som kräver att personuppgifter ska vara korrekta och uppdaterade. Enligt artikel 6 i GDPR krävs det samtycke från den registrerade personen för behandling av personuppgifter. Eftersom uppgifterna publicerades utan mitt samtycke, bryter detta mot GDPR. Jag begär därför att Google tar bort sökresultaten som innehåller mina personuppgifter, inklusive de fyra sista siffrorna i mitt personnummer, och att detta görs inom en rimlig tidsram enligt Artikel 12(3) i GDPR. Tack för din uppmärksamhet och jag ser fram emot att höra från er snart. Vänliga hälsningar.

Bra att du delar med dig till folket i tråden.
Tack!
Citera
2024-07-24, 17:29
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Google tar inte bort sökresultat från Lexbase tyvärr.

Lexbase har gjort så att man inte ser personens adress.

Det är där problemet ligger, annars tar Google bort direkt så fort ditt namn kopplas till en adress, personnummer m.m.

Jag fick bort mig själv för något år sedan men då har jag för mig att Lexbase skrev adressen, verkar som att dessa sidor säkrar upp sig så det inte blir problem med GDPR.
Citera
2024-07-24, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Lexbase har gjort så att man inte ser personens adress.

Det är där problemet ligger, annars tar Google bort direkt så fort ditt namn kopplas till en adress.

Jag fick bort mig själv för något år sedan men då har jag för mig att Lexbase skrev adressen.

Jag fick bort mig för 1 månad sen från lexbase? Adressen behöver inte synas. Så länge det är en personuppgift så ska Google ta bort. Namn och personnummer räcker.
Krimfup har inte heller adresser och jag har fått bort minst 4-5 länkar från dom.
Folk tar även bort Flashback länkar, när det kommer upp på Google med ens namn.

Såhär skriver t.ex Flashback när deras sidor blivit borttagna från Google.

Citat:
Denna diskussion har blivit helt eller delvis blockerad i Europa från Googles sökresultat.
Se fler diskussioner som blivit blockerade av Google
Senast redigerad av Arkitektkompisen 2024-07-24 kl. 17:35.
Citera
2024-07-24, 17:37
Medlem
tram123s avatar
Citat:
Jag fick bort mig för 1 månad sen från lexbase? Adressen behöver inte synas. Så länge det är en personuppgift så ska Google ta bort. Namn och personnummer räcker.
Krimfup har inte heller adresser och jag har fått bort minst 4-5 länkar från dom.
Folk tar även bort Flashback länkar, när det kommer upp på Google med ens namn.

Såhär skriver t.ex Flashback när deras sidor blivit borttagna från Google.

Krimfup har iaf ens personnummer synligt(utan fyra sista), Lexbase har ingenting om man inte betalar så det kan vara svårare då tänker jag.
Citera
2024-07-24, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tram123
Krimfup har iaf ens personnummer synligt(utan fyra sista), Lexbase har ingenting om man inte betalar så det kan vara svårare då tänker jag.

Absolut kan det vara så. Jag vet flera i tråden som har fått bort sig från Google gällande lexbase, så även jag, utan invändningar.

Så följer man guiden som finns länkad i denna tråd bör det inte vara något problem.
Men som sagt, har de ändrat sina rutiner kan de ju vara så som du säger.

Och skulle google inte hitta dina uppgifter på den sidan du länkar till dom så kommer dom skriva ” Ditt namn verkar inte finnas på dessa sidor”
Citera
2024-07-24, 19:08
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boombadabimbada
Någon som lyckats få bort sina sökresultat helt från Google? De vägrar ta bort sökresultat där jag framkommer i adresssökningsresultat från lexbase och krimfup
Det ska inte vara några konstigheter att få bort sökresultatet (även med tveksam motivering) om du anger rätten att bli glömd enligt GDPR som anledning. Jag har själv testat och fått Google att dölja ett resultat som de absolut inte hade någon skyldighet att dölja.

Som en liten parantes bör det påpekas att Google bara döljer sökresultatet för IP-adresser inom EU om man använder rätten att bli glömd.
Senast redigerad av QuadraticFormula 2024-07-24 kl. 19:12.
Citera
2024-07-24, 20:49
Medlem
Hej! Såg att några stycken undrade vilken mall jag använde för att bli borttagen från mrkoll. Det var Imys egna mall där jag även hänvisade till rättsläget i en egen text. Jag är helt borttagen även som ”granne”.
Lexbase och verifiera vägrade ta bort mig pga utgivningsbevis, anmälde detta till IMY för ca en vecka sedan och fick väldigt snabb respons av någon konstig anledning. Har redan fått mail från en jurist på IMY som ville att jag kompletterar med mitt mail och deras svar.
Krimfup anmälde jag till IMY för över 1 månad sedan och bifogade inte mitt mail till dem i anmälan heller. Där har jag inte fått svar, så ställde frågan till IMY när dom ändå hörde av sig och fick till svar att ärendet är igång iallafall.

Angående Google så har det funkat för mig att bara hänvisa till rätten att bli bortglömd för alla sidor.
Jag har begått ett mängdbrott.

Fick en fundering, såg att flera har problem med Google. Kan det vara så att Google kan neka folk som har begått grövre brott borttagning pga ”allmänhetens intresse väger tyngre” enligt dem.
Någon juridiskt insatt som vet?
Citera
2024-07-24, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elektrikerproffset
Hej! Såg att några stycken undrade vilken mall jag använde för att bli borttagen från mrkoll. Det var Imys egna mall där jag även hänvisade till rättsläget i en egen text. Jag är helt borttagen även som ”granne”.
Lexbase och verifiera vägrade ta bort mig pga utgivningsbevis, anmälde detta till IMY för ca en vecka sedan och fick väldigt snabb respons av någon konstig anledning. Har redan fått mail från en jurist på IMY som ville att jag kompletterar med mitt mail och deras svar.
Krimfup anmälde jag till IMY för över 1 månad sedan och bifogade inte mitt mail till dem i anmälan heller. Där har jag inte fått svar, så ställde frågan till IMY när dom ändå hörde av sig och fick till svar att ärendet är igång iallafall.

Angående Google så har det funkat för mig att bara hänvisa till rätten att bli bortglömd för alla sidor.

Fick en fundering, såg att flera har problem med Google. Kan det vara så att Google kan neka folk som har begått grövre brott borttagning pga ”allmänhetens intresse väger tyngre” enligt dem.

Blev du borttagen som granne direkt eller va de något du märkte nu?
Citera
2024-07-24, 21:01
Medlem
Citat:

Google köper ju inte domarna och kollar vad man är dömd för innan de tar bort resultaten
Citera
2024-07-24, 21:02
Medlem
QuadraticFormulas avatar
Citat:

Det finns ganska många intressen när det gäller GDPR men ett av dem är relevans, så att plocka bort äldre uppgifter är lättare än nyare uppgifter. Allmänintresse är ett annat sådant, så egentligen borde det inte vara möjligt att plocka bort en nyhetsartikel även om Google i praktiken tillåter det för äldre artiklar. Men när det gäller brottmålsdomar se specifikt art. 10 och fundera hur Lexbase (eller svensk lag) uppfyller det.

Nu har jag bara försökt att ta bort uppgifter med hänvisning till rätten att bli glömd. Google erbjuder även möjligheten att ta bort uppgifter med hänvisning till doxning. Rent spontant borde det vara tillämpbart på samtliga upplysningstjänster i Sverige.
Citera
2024-07-24, 21:15
Medlem
Citat:
Blev du borttagen som granne direkt eller va de något du märkte nu?
Yes direkt. Hela profilen raderades.
Citera
2024-07-25, 03:57
På senare tid har flera unga kvinnor blivit åtalade därmed uthängda på dessa sajter för brott såsom ordningslagen pga Palestina händelserna. Sen har vi skitbrott som hänt på fyllan såsom ringa narkotika eller fyllebråk.

Det är bisarrt tillstånd att folk ska hängas och straffas på det här sättet och att de ska buntas ihop med yrkeskriminella och våldsverkare.

Tittar man exempelvis på lexbase så är majoriteten ändå etniska svenskar med tanke på namnen. Jag har sett tjejer i mitt område eller själv sökt upp i min stad och de som ser ut som överklass svenskar i utseendet men finns med på lexbase, vet dock inte för vad men så fort man ser någon på dessa hemsidor så tänker man att de är kriminella. Helt sjukt att de har skapat denna etikett för alla som har en dom på sig.
Senast redigerad av doc-leaks 2024-07-25 kl. 04:01.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in