2024-07-19, 23:15
Medlem
Trakessons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psykonaut-
Det är klart att ip-adressen syns på samtliga forumplattformar på moderatorsidan. Den står på varje inlägg och är en finess som finns av en anledning. Inget som "loggas" unikt av dunkla skäl av Flashback.

Exempel:
Om ett konto skriver att Anna Book är världens snyggaste, samt en till i tråden citerar och håller med, så är det uppenbart att ett regelbrott skett som en ip-adress ger stöd för. Detta är ett missbruk av multipla konton och lätt att upptäcka när en åsikt är ungefär som denna.
Tror inte riktigt på det där. Jag har VPN och skriver från någon helt annan plats än det ser ut om mitt ip spåras. Dessutom har jag olika ip nästan varje gång jag loggar in och ett stort antal andra användare använder samma ip som jag. Om några av de här andra kunderna hos samma VPN-leverantör råkar vara Flashbackanvändare och skriver i samma tråd riskerar vi i så fall att bannas fast vi inte känner varandra utan bara använder samma VPN. Det låter för osäkert.
Citera
2024-07-19, 23:33
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trakesson
Tror inte riktigt på det där. Jag har VPN och skriver från någon helt annan plats än det ser ut om mitt ip spåras. Dessutom har jag olika ip nästan varje gång jag loggar in och ett stort antal andra användare använder samma ip som jag. Om några av de här andra kunderna hos samma VPN-leverantör råkar vara Flashbackanvändare och skriver i samma tråd riskerar vi i så fall att bannas fast vi inte känner varandra utan bara använder samma VPN. Det låter för osäkert.
Det ena utesluter inte det andra. Jag påpekade endast en detalj som är sant.
Citera
2024-07-19, 23:43
Medlem
Webbläsaren har ett serie nummer
Citera
2024-07-20, 02:24
Avslutad
Citat:
Det vet jag inget om, det skulle vara som att förneka att solen finns. Väldigt lätt att kolla upp och dumt att ljuga om i så fall.

Hur menar du att du lätt skulle kolla upp ifall Flashback lagrar samtlig klientdata som det mottar?

Naturligtvis skickas informationen till servrarna, det är oundvikligt. Att informationen tas emot innebär inte att den sparas, lagras i en databas och sedan exponeras i ett webbgränssnitt. Där får självklart varje användare göra sin egen bedömning av vad som är rimligt att tro på: administratören som drivit forumet i 24 år, eller användaren ”Psykonaut-” som påstår sig kunna kontrollera uppgiften väldigt lätt.

För övrigt är det allmän kännedom att Flashback bygger på en fork av vBulletin:

Citat:
Ursprungligen postat av admin
Forumet har en egenutvecklad programvara (som i grunden är byggd på vBulletin, men är betydligt säkrare än vad vBulletin någonsin kommer att bli).

Ifall Flashback lagrade IP-adresser skulle det under 24 års drift finnas incidenter där Flashback skulle ha blivit tvingade att lämna ut sådana. Kan du nämna ett enda sånt fall? En förundersökning eller liknande till exempel. Det torde rimligtvis vara betydligt enklare att kontrollera än källkoden till Flashbacks egenutvecklade förändringar av vBulletin som gjorts sedan forumet bytte från phpBB för typ 20 år sedan.
Citera
2024-07-20, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av homogubben
Medans vissa frodas?
Jag förstår inte riktigt.

Matchar ni ip nummer? Gissar ni? Använder ni AI för att känna igen sättet folk skriver på?
Varför kan vissa bli avstängda pga multipla konton medans vissa andra flyter förbi.

Fråga chatgpt vilken information som kan utrönas ifrån din webläsare. Fråga sedan chatgpt om varje punkt den listar upp.
Bara där har du en uppsjö av information som kan samlas in om varje användare. Sedan om flashback använder sig utav det eller ej det vet inte jag. Men informationen finns där och möjligheterna att identifiera och spåra användare likaså.

Sen har du meningsuppbyggnad och andra indentifieringsfaktorer, andra användare som rapporterar med mera.
Men ingen här kan veta hur dom gör förutom dom med faktiskt kännedom om hur dom gör och det är ju då dom som sitter bakom spakarna som vet, det vill säga mods/admin.
Citera
2024-07-20, 03:28
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kodapan
Hur menar du att du lätt skulle kolla upp ifall Flashback lagrar samtlig klientdata som det mottar?
Det är du som har läst in något jag aldrig har skrivit.

Jag skrev kort om att tex
vbulletin i grunden visar en ip-adress i varje inlägg, och inget annat. Sedan kan det stängas av eller inte, inget jag har insyn av att kunna veta.

Eller något annat heller för den delen om det inte står i det finstilta.
Vet du själv avtalet du tackat ja till som medlem här?

https://www.flashback.org/datapolicy.php
Senast redigerad av Psykonaut- 2024-07-20 kl. 04:13.
Citera
2024-07-20, 13:17
Avslutad
Citat:
Vet du själv avtalet du tackat ja till som medlem här?

https://www.flashback.org/datapolicy.php

Ja, och här är det relevanta stycket:

Citat:
Vi sparar exempelvis inte användarnas IP-adresser, och kan därför inte heller lämna ut dem vid en förfrågan.
Citera
2024-07-20, 14:09
Medlem
Tranquility Bass avatar
Hur vida du får skriva här, dina inlägg tas bort etc har inget med yttrandefriheten i lagstiftningen att göra, det är enbart en fråga för ägarna av forumet.

Citat:
Ursprungligen postat av TveksamOmMittLand
Alla som skriver mycket har flera konton (det är sen lääääääänge) om inte är man hjärndöd. Ett extra konto är som att tanka 98 premium istället för 95 regular.

Eller blir det då FB trollfabrik som gaymänniskor på TV4 skall avslöja?

Men med det sagt har jag enbart ett konto. Men du kanske har bevis att jag är 1.07, nä skulle inte tro det va.

Även om du matar moderatorerna med ex. mina posts som kan överenstämma med någon annan user så kommer jag ej bli avstängd, jag kommer fortsätta skriva posts här.

Yttrandefrihet som är inskrivet i vår grundlag från 1974,

Scoutshonour
Citera
2024-07-22, 22:47
Medlem
Mad monks avatar
Troligen för du har missbrukat dom på ett uppenbart sätt att inte ens mods kan ignorera hur dum du är.
Citera
2024-07-23, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
Det är vi som ger dem bevisen, det är vi som gör detektivarbetet.

Ibland får man ett PM från mod efter man rapporterat där de frågar om detaljer i varför man tror att konto 1 och 2 är samma person. Sen gäller det att ha kött på benen, en samling trådar/fraser som alltid återkommer från användare X.

Det är så jag får ett visst djävla shithead avstängt gång på gång på gång.
Så du menar att man kan få en användare avstängd genom att härma användaren med ett annat konto?
Jävla vad mods måste vara smarta!
Citera
2024-07-23, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoF538
Så du menar att man kan få en användare avstängd genom att härma användaren med ett annat konto?
Jävla vad mods måste vara smarta!

Nej, men däremot kan du få ditt shitposting konto avstängt genom att imitera en redan avstängd medlem, pappskalle.
Citera
2024-07-24, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dziwne
1: Det finns ingen regel mot multipla konton på FB.
2: Det blir bara ett regelbrott när personen använder alt.konton för att kringgå avstägningar.
3: Oavsett hur övertydligt det är att det är person X bakom konto Y så krävs det ett tjog av bevis för att mods ska orka göra något, inte ens med multipla rapporter samt utläggningar om varför det är samma person som är tillbaka och härjar, så kommer vissa mods i vissa forum inte göra ett skvatt.

2. Fast det stämmer inte. I Ukraina forumet så finns det flera alternativa konton som är samma person. Det är ganska lätt att se vilka som är vilka på sättet de skriver på och att ett visst konto kommer in när ett annat blir avstängt och sedan försvinner igen när original kontot är tillbaka. Inget görs emot dessa konton så...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in