2024-07-18, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Man trodde ingenting. De som inte fick ka med, spenderade tid i kopian och drog fram ideerna om luftfilter s att dom kunde verleva.
Nu gller det om en farkost med tveksamma maskiner fr att hlla orienteringen kommer fungera .. vad sker om joxet kommer ner i atmosfren med skallen frst, eller arslet frst?

Sjlvklart mste vrmesklden vndas mot frdriktningen och hllas dr. Precis detta koncept som NASA alltid haft med Mercury, Gemini, Apollo och som Crew Dragon ocks har.

Om inte dr besttningen.

Ryska Vostok hade en annan lsning med vrmeskld runt om men detta vergav man med Soyuz.
Citera
2024-07-18, 19:41
Medlem
Jag rekommenderar lsning idag av "Spaceflight News.com". Dr lmnas fler uppgifter om SpaceX:s Deorbit Vehicle.

I kamp med Northrop Grumman vann SpaceX kontraktet p att utveckla den farkost som skall se till att ISS frs ned skert s att den inte strtar okontrollerat. NASA-chefen Nelson har begrt 1,5 billioner dollar fr att klara av kostnaderna i samband med detta.

SpaceX fr 843 miljarder dollar fr att uveckla Deorbit Vehicle. Den ser ut som en Crew Dragon men blir strre och tyngre. Fr att klara uppdraget behvs 46 Draco Engines varav 30 st skall sitta p baksidan av trunken.
Ryssland hade kunnat klara uppdraget med 3 Progress-farkoster men Roscosmos har gjort klart att man inte kan ha 3 sdana farkoster dockade samtidigt och samordna funktionen.

Det blir svindlande kostnader fr NASA att skrota hela skiten.

Detta skall ske efter r 2030, skall vi gissa p 2032? Axioms kommande modul dras troligen loss och blir starten p en ny station och kanske Ryssland vill rdda ngon modul frn sitt segment av ISS.
Citera
2024-07-18, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Jag rekommenderar lsning idag av "Spaceflight News.com". Dr lmnas fler uppgifter om SpaceX:s Deorbit Vehicle.

I kamp med Northrop Grumman vann SpaceX kontraktet p att utveckla den farkost som skall se till att ISS frs ned skert s att den inte strtar okontrollerat. NASA-chefen Nelson har begrt 1,5 billioner dollar fr att klara av kostnaderna i samband med detta.

SpaceX fr 843 miljarder dollar fr att uveckla Deorbit Vehicle. Den ser ut som en Crew Dragon men blir strre och tyngre. Fr att klara uppdraget behvs 46 Draco Engines varav 30 st skall sitta p baksidan av trunken.
Ryssland hade kunnat klara uppdraget med 3 Progress-farkoster men Roscosmos har gjort klart att man inte kan ha 3 sdana farkoster dockade samtidigt och samordna funktionen.

Det blir svindlande kostnader fr NASA att skrota hela skiten.

Detta skall ske efter r 2030, skall vi gissa p 2032? Axioms kommande modul dras troligen loss och blir starten p en ny station och kanske Ryssland vill rdda ngon modul frn sitt segment av ISS.
Har ingen lust att inte citera nt, tbh. Men jag vill grna mrda allt. S vi ska kasta ISS, och vi betalar privata intressen att gra det.
Sen ska vi (kanske) erstta ISS med en annan station, och vi betalar privata intressen fr att gra det.

Man kunde ifrgastta NASA. Eller, man borde ifrgastta NASA. Vafan gr dom?
Citera
2024-07-18, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PleaseIgnore
Har ingen lust att inte citera nt, tbh. Men jag vill grna mrda allt. S vi ska kasta ISS, och vi betalar privata intressen att gra det.
Sen ska vi (kanske) erstta ISS med en annan station, och vi betalar privata intressen fr att gra det.

Man kunde ifrgastta NASA. Eller, man borde ifrgastta NASA. Vafan gr dom?

Det finns skert mnga som r kritiska till detta.

Jag sjlv var aldrig ett fan till en sdan bjsse till rymdstation, men jag r ju som jag r.

Nu fr man ju titta p tidsaspekten, ISS brjar bli gammal. Det som jag tycker r lite underligt r att man snder upp Axioms lilla station att docka med ISS och sedan drar loss den till en ny start p nsta station.

Det kan ju ocks vara s att ISS har verlevt sin tid. Men man sger 2030--2032 man har allts frlngt livslngden (kan man gra likadant med Biden?). Ja skmt sido.

ISS har lrt oss mycket men till slut blir det ocks en gkunge som skall underhllas. Jag har alltid hvdat att vi skall ha flera stationer i olika banor. Vi skall ha mycket hg hjd p vissa fr att utforska rymden.
Drfr r jag mycket glad att man planerar och konstruerar Gateway Station (Lunar Gateway). En liten station i omlopp runt mnen r SMASKENS fr rymdentusiaster.

Hur man utvecklar den nya stationen med frsta del Axioms har jag ingen uppfattning om. Jag vill ha riktiga rymdfrder, mnen, Mars och beyond.
Citera
2024-07-19, 06:53
Medlem
Jack.Elams avatar
https://spacenews.com/enhanced-drago...d-of-its-life/
Citat:
SpaceX will develop a souped-up version of its Dragon spacecraft for NASA to handle the deorbiting of the International Space Station around the end of the decade.

The USDV will be based on SpaceXs Dragon spacecraft but with a redesigned, larger trunk section with more Draco thrusters. The spacecraft will have 46 Draco thrusters, 16 for attitude control and 30 to perform the maneuvers needed to lower the stations orbit at the end of its life, said Sarah Walker, director of Dragon mission management at SpaceX.

The enhanced trunk section, she said, is twice as long as the regular one and will include engines, propellant tanks, power generation and other systems. It will store six times the propellant as the current Dragon spacecraft, while generating and storing three to four times the power. Its almost a spacecraft in and of itself, she said.

NASA, which will own and operate the USDV after SpaceX builds it, will launch the vehicle to the ISS shortly after the arrival of the stations final crew. Once the USDV arrives and is checked out, ISS controllers will allow the stations orbit to naturally decay, with the final crew leaving once the stations altitude, currently about 400 kilometers, reaches 330 kilometers.
Citera
2024-07-19, 09:22
Medlem
Jack.Elams avatar
Snabba puckar.

https://x.com/stephenclark1/status/1813951349639491798
Citat:
An FAA spokesperson says they haven't yet approved SpaceX's request for a public safety determination, which would allow return to flight with Falcon 9.

However, with SpaceX deploying the drone ship, they must be optimistic of receiving FAA approval soon.

Vad jag har lst s hade SpaceX ndrat en komponent p raketsteget vars motor hade en RUD, lsningen verkar allts bli att ndra tillbaka till den gamla komponenten.
Citera
2024-07-21, 02:45
Medlem
wwrs avatar
Fortfarande flygfrbud fr SpaceX Falcon9 efter det att den exploderat. Frseningar vntas.

Historiskt sett brukar det ta mnader, sger en "expert".

Citat:
SpaceX's Falcon 9 rocket grounded after mishap in space, leaving fate of upcoming missions uncertain

The grounding of the rocket delays several commercial missions

"Usually these things don't wrap up in a couple of weeks," said Jordan Bimm, a space historian and professor of science communication at the University of Chicago.

"Usually, they take a couple months. And would the FAA be willing to expediate this given those factors? I don't know, I think it depends on the nature of the anomaly, and kind of how dangerous it is, and how likely it is to have been reproduced in another vehicle."

https://www.cbc.ca/news/science/spac...nded-1.7267904
Senast redigerad av wwr 2024-07-21 kl. 02:53.
Citera
2024-07-21, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Fortfarande flygfrbud fr SpaceX Falcon9 efter det att den exploderat.
Man frgar sig varfr myndigheter alls lgger sig i. Vet dom bttre? ger dom rymden? Kan deras Siare sga att nsta frsk inte funkar bttre? Gller detta bara i USA?
Citera
2024-07-21, 23:18
Medlem
Vldigt splittrad bild och dlig information just nu.
Jag har lst en del youtubers, bland annat "Great SpaceX" trots kanalens namn brukar han vara opartisk.

Vi kan se att NASA:s och Boeings huvudspr fortfarande r att de tv astronauterna skall tervnda med Boeings Starliner.

De resultat man kommit fram till genom trouble-shooting utvrderas och man skall sortera och fatta beslut. Vgar man inte anvnda Starlinern fr nedfrd finns alternativ med Crew Dragon och Soyuz.

D kan man frska sig p att snda ned Starlinern obemannad.

nnu ej tillstnd att anvnda Falcon 9 och det innebr att svl Polaris Dawn som Crew 9 frsenas ngot.

Enligt launch schedule p "Spaceflight.com" skall Vulcan/Centaur gra en testfrd till innan den kan anvndas till att skjuta upp den efterlngtade lilla rymdplanet Dream Chaser till rymdstationen ISS.

Nu verkar ocks Starship/Superheavy med flight 5 bli ngot frsenat, berknat nu i slutet av augusti enligt diverse insiders.
Citera
2024-07-22, 02:04
Medlem
wwrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Vldigt splittrad bild och dlig information just nu.
Jag har lst en del youtubers, bland annat "Great SpaceX" trots kanalens namn brukar han vara opartisk.

Vi kan se att NASA:s och Boeings huvudspr fortfarande r att de tv astronauterna skall tervnda med Boeings Starliner.

De resultat man kommit fram till genom trouble-shooting utvrderas och man skall sortera och fatta beslut. Vgar man inte anvnda Starlinern fr nedfrd finns alternativ med Crew Dragon och Soyuz.

D kan man frska sig p att snda ned Starlinern obemannad.

nnu ej tillstnd att anvnda Falcon 9 och det innebr att svl Polaris Dawn som Crew 9 frsenas ngot.

Enligt launch schedule p "Spaceflight.com" skall Vulcan/Centaur gra en testfrd till innan den kan anvndas till att skjuta upp den efterlngtade lilla rymdplanet Dream Chaser till rymdstationen ISS.

Nu verkar ocks Starship/Superheavy med flight 5 bli ngot frsenat, berknat nu i slutet av augusti enligt diverse insiders.
Tack fr dina informativa och sansade rapporter.

Jag tror allts att Boeing tillhr de aktrer som medvetet snks i ett globalt spel. Det har intrffat flera mindre hndelser som jag reagerat p.

T.ex hur Boeing kunde missa att fixera en sprint i ett fallskrmstest. Det mrkliga klockfelet med Starliner. Visselblsarna. Det finns fler.

Man fr inte konkurrera med Musk. SpaceX stds av det globala systemet och konkurrenter mste misslyckas. Kanske man ven strker EU/Frankrike om Airbus flyttar fram.

Se bara astronauternas utseende. Sunita Williams kablas ut nstan dagligen i mina nyhetsflden. De tv Boeing-astronauterna ser ut som "vanligt folk". Men astronauter exponeras hrt i media och vljs bl.a. ut efter utseende. De brukar se ut som "A-barn" medan Boeing-astronauterna ser mer "normala" ut. De har valts ut p ett annat stt n astronauter brukar vljas ut.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...DzA5ndjDQ&s=10

https://www.livemint.com/lm-img/img/...7648121160.jpg

Vi fr se vad som hnder. Musks Falcon 9 har exploderat och har flygfrbud. Man kunde ven spekulera i att Boeing hjlper SpaceX med Crew-9 men det vgar ingen tidning skriva.

Det blir tjatigt nr det alltid r "spel mot ett ml" i media och t.ex Musks fretag inte fr kritiseras allvarligt.

Kommer ryssarna eller Boeing att ordna Crew-9 om inte SpaceX lyckas ordna problemet i tid?
Senast redigerad av wwr 2024-07-22 kl. 02:11.
Citera
2024-07-22, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wwr
Tack fr dina informativa och sansade rapporter.

Jag tror allts att Boeing tillhr de aktrer som medvetet snks i ett globalt spel. Det har intrffat flera mindre hndelser som jag reagerat p.

T.ex hur Boeing kunde missa att fixera en sprint i ett fallskrmstest. Det mrkliga klockfelet med Starliner. Visselblsarna. Det finns fler.

Man fr inte konkurrera med Musk. SpaceX stds av det globala systemet och konkurrenter mste misslyckas. Kanske man ven strker EU/Frankrike om Airbus flyttar fram.

Se bara astronauternas utseende. Sunita Williams kablas ut nstan dagligen i mina nyhetsflden. De tv Boeing-astronauterna ser ut som "vanligt folk". Men astronauter exponeras hrt i media och vljs bl.a. ut efter utseende. De brukar se ut som "A-barn" medan Boeing-astronauterna ser mer "normala" ut. De har valts ut p ett annat stt n astronauter brukar vljas ut.

https://encrypted-tbn0.gstatic.com/i...DzA5ndjDQ&s=10

https://www.livemint.com/lm-img/img/...7648121160.jpg

Vi fr se vad som hnder. Musks Falcon 9 har exploderat och har flygfrbud. Man kunde ven spekulera i att Boeing hjlper SpaceX med Crew-9 men det vgar ingen tidning skriva.

Det blir tjatigt nr det alltid r "spel mot ett ml" i media och t.ex Musks fretag inte fr kritiseras allvarligt.

Kommer ryssarna eller Boeing att ordna Crew-9 om inte SpaceX lyckas ordna problemet i tid?

Jag skall studera ditt inlgg ikvll och se om jag hittar ngra nyheter. Jag r inte besviken p SpaceX och Elon Musk. Han har tillfrt mycket.

Jag r dremot besviken p Jeff Bezos och Blue Origin som inte levt upp till frhoppningarna (nnu).

Problemet med Boeing frstr jag inte riktigt, dom har ju varit duktiga med att konstruera rymdstyrkornas rymdplan samt involverade i mycket av den ldre raket-teknologin.

NASA och Boeing hr ihop sedan urminnes tider.
Citera
2024-07-24, 13:55
Medlem
Frn "Great SpaceX" :
Citat:
More than two weeks have passed since the Falcon 9 incident, marking one of the toughest periods for the rocket in nearly a decade. But it's time to turn the pageFalcon 9 is ready to return!

SpaceX Falcon 9 Finally Launch Back And Wins Huge Contract From NASA!

The comeback mission is scheduled for 12:14 a.m. EDT on July 24. It will launch the Starlink Group 10-4 mission, carrying 23 Starlink satellites into orbit from SLC-40 at Cape Canaveral Space Force Station.

This represents the culmination of the SpaceX team's relentless efforts to get Falcon 9 back on track after the incident.
https://www.youtube.com/watch?v=H5g4ju74o_M
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in