Flashback bygger pepparkakshus!
2024-01-16, 10:50
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag bor i lägenhet på strax under 100kvm. Flyttade in i höstas och fick min första elräkning i november. Den landade på drygt 4500:- vilket jag tycker var helt sanslöst. Samma sak för räkningen i december, drygt 5000:-.

Har givetvis anmält detta. Jag har eluppvärmning men detta är väl helt sjuka summor? Mina fråga är dock, OM detta nu skulle stämma (cirka 2000 kWh/mån), tjänar jag på att brassa på elementen istället för att ha de på 50%. Rimligtvis borde lägre inställning ge lägre elkostnad, samtidigt tänker jag att de kanske får jobba mer när de är satta på lägre effekt, kontra att lägenheten får bli riktigt varm och sen förbli det. Hur ska jag resonera?

Oavsett vad så är detta det sjukaste jag var varit med om. Jag har skärmat av nästan halva lägenheten med stängda dörrar och avstängda element så jag betalar egentligen för uppvärming på drygt 60kvm. Uppskattad årsförbrukning är cirka 24000 kWh. Någonting måste ju vara fel?

Du ska ställa termostaten så lågt som möjligt. Det enda du kan göra för att spara energi och pengar är att sänka inomhustemperaturen. En varmare lägenhet läcker ut mer värmeenergi än en svalare.

Stängda dörrar och avstängda element sparar väl en del men inte jättemycket. Innerväggarna i lägenehten är ju oisolerade. Hur ser lägenheten ut annars? Alltså hur ligger den i huset, väggar och tak mot det fria eller mot angränsande lägenheter?
24000 kWh är ganska mycket, fullt i klass med vad en eluppvärmd friliggande villa kräver.
Citera
2024-01-16, 18:20
Medlem
BackToHegels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Jag bor i lägenhet på strax under 100kvm. Flyttade in i höstas och fick min första elräkning i november. Den landade på drygt 4500:- vilket jag tycker var helt sanslöst. Samma sak för räkningen i december, drygt 5000:-.

Har givetvis anmält detta. Jag har eluppvärmning men detta är väl helt sjuka summor? Mina fråga är dock, OM detta nu skulle stämma (cirka 2000 kWh/mån), tjänar jag på att brassa på elementen istället för att ha de på 50%. Rimligtvis borde lägre inställning ge lägre elkostnad, samtidigt tänker jag att de kanske får jobba mer när de är satta på lägre effekt, kontra att lägenheten får bli riktigt varm och sen förbli det. Hur ska jag resonera?

Oavsett vad så är detta det sjukaste jag var varit med om. Jag har skärmat av nästan halva lägenheten med stängda dörrar och avstängda element så jag betalar egentligen för uppvärming på drygt 60kvm. Uppskattad årsförbrukning är cirka 24000 kWh. Någonting måste ju vara fel?
Tjänar du på att brassa på elementen istället för att ha de på 50%? Nej, självklart inte.

Det ligger i ditt intresse att förstå hur det där med uppvärmning fungerar om det är så att du bor så att ansvaret för detta ligger på dig. Direktverkande el är förödande vad gäller uppvärmning, är inte detta något du funderade på innan du flyttade in?
Citera
2024-02-27, 20:19
Medlem
Nihennas avatar
Är elpriserna hyfsat normala än? Mitt 3-åriga fasta elavtal till typ 53 öre före skatt går ut vid årsskiftet. Lång tid kvar, men jag är ändå nyfiken, har priserna stabiliserats och blivit okej än? Vad kan man tänkas behöva betala vid årsskiftet? Eller kostar det fortfarande 1-5 kronor kilowatten som det gjorde förra vintern?

Bor i Göteborg, så elområde 3.
Citera
2024-05-06, 23:37
Medlem
Dotards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Är elpriserna hyfsat normala än? Mitt 3-åriga fasta elavtal till typ 53 öre före skatt går ut vid årsskiftet. Lång tid kvar, men jag är ändå nyfiken, har priserna stabiliserats och blivit okej än? Vad kan man tänkas behöva betala vid årsskiftet? Eller kostar det fortfarande 1-5 kronor kilowatten som det gjorde förra vintern?

Bor i Göteborg, så elområde 3.

Elpriserna har varit stabila sedan 1 år tillbaka. Ditt fasta avtal på 53 öre/kWh ex. påslag är i linje med det månatliga spotpriset. Över 1 kr/kWh har inte område 3 haft sedan vintern 2022.
Citera
2024-05-26, 14:25
Medlem
Gothenburgers avatar
Nov 23 (förbrukning)

Ellevio 918.00 kr Strömkostnad totalt kWh totalt kr/kWh
Fortum 1,659.00 kr 2,577.00 kr 1225 2.10 kr

Dec (förbrukning)
Ellevio 2,019.00 kr Strömkostnad totalt kWh totalt kr/kWh
Fortum 2,173.00 kr 4,192.00 kr 1917 2.19 kr

Jan (förbrukning)

Ellevio 2,185.00 kr Strömkostnad totalt kWh totalt kr/kWh
Fortum 2,462.00 kr 4,647.00 kr 1941 2.39 kr

Feb (förbrukning)
Ellevio 1,834.00 kr Strömkostnad totalt kWh totalt kr/kWh
Fortum 1,240.00 kr 3,074.00 kr 1519 2.02 kr

Mars (förbrukning)
Ellevio 1,874.00 kr Strömkostnad totalt kWh totalt kr/kWh
Fortum 1,430.00 kr 3,304.00 kr 1567 2.11 kr

April (förbrukning)
Ellevio 1,640.00 kr Strömkostnad totalt kWh totalt kr/kWh
Fortum 1,235.00 kr 2,875.00 kr 1288 2.23 kr

Snitt kr/kWh = 2,17kr

kWh pris är alltså ff ca 38 öre för dyrt än innan Putins anfallskrig
Citera
2024-05-26, 14:29
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag bor i en liten etta på 32kvm. Min faktura på el ifrån EON hamnar alltid på 382kr.

Jag ringde upp EON för att kolla upp en grej med de och jag fick svar på min fråga. Plötsligt vill EON att jag skall införskaffa rörlig elpris. JAG tvekar, men det blir ett tjat och prat om att det blir 'billigare, för att jag slösar inte så mycket el i alla fall.''. De nämnde något om att ena fast elpris, så är priset per kilowattt 4 öre eller något sådant och att ha rörlig elpris är 2 öre per kilowatt eller något sådant. ''Och du slösar inte så mycket el i alla fall, ser jag.''.

Till slut går jag med på det och känner mig arg på mig själv, eftersom jag borde förstå hur försäljare fungerar och man pratar aldrig ändå med sina kunder för ''deras egna bästa.''.. Nu sitter jag här och funderar på om jag verkligen gjorde ett bra deal.

Vad skulle ni säga. Rörlig elpris eller fastelpris, ifrån EON?

Jag mår dåligt p.g.a att jag känner att jag borde ha valt att ha kvar min fastelpris, men jag vet inte.

Över tid så är rörligt alltid bäst. I perioder betaler du väldigt lite och vice versa.
Själva strömmen är inte det dyra i det hela. Det är överföringen som kostar, det är där du blir skinnad och du kan inte göra något åt det.
Citera
2024-06-11, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Jag hade inte köpt den, clasohlson har ljugit om att billig skit som bara mäter resisitiv effekt kan användas till bla datorer(aktiv effektt) och kyl&frys(reaktiv effekt).

Vad är skillnaden?
Citera
2024-06-25, 10:43
Medlem
oviktigts avatar
Har som många andra skaffat mig en solcellsanläggning på villan förra året. Betalade 144 000 kr för anläggningen efter grön-el avdrag. När jag tittar på den tillhörande appen så står det att jag producerade 1 400 kWh i maj till ett värde av 2 566,62 SEK. Hur den där siffran är framräknade vet jag inte.

När jag sedan tittar på min faktura för maj så står det att jag sålde 1 195 kWh för 413 kr till Öresundskraft (detta kommer dras av på min nästa faktura). Det framgår också på fakturan att jag köpte 379 kWh under maj och betalade 857 kr för elnät och 328 kr för elhandel.

Är det samma för er andra med solpaneler också?, dvs.
Betalar ni fortfarande för el fast ni har solpaneler, alltså. varför säljer man inte bara överskottet?
Det ni säljer, är det så jäkla dåligt betalt för er också?

Har bifogat mina fakturor

https://delafil.se/4ce8561b9cea62ee/e-faktura_(2).pdf
https://delafil.se/1bbbd82979a1fb0c/e-faktura.pdf
Citera
2024-07-04, 15:19
Medlem
Fast pris avtal löper ut och det är dags att teckna nytt.
Lite sämre erbjudanden än när jag tecknade 3 år sen..
Kan man välja vilket obskyrt elbolag som helst som ger bäst pris?
Eller riskerar man något?
Citera
2024-07-05, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Fast pris avtal löper ut och det är dags att teckna nytt.
Lite sämre erbjudanden än när jag tecknade 3 år sen..
Kan man välja vilket obskyrt elbolag som helst som ger bäst pris?
Eller riskerar man något?

Om du vill ha seriösa elbolag är att titta på energimarknadsbyråns certifierade bolag. De flesta i den listan är seriösa.

Jag skulle också läsa de finstilta som påslag, volympåslag, månadskostnad osv. Är du lågförbrukare ska du helst ha de som inte kör månadskostnad.
Citera
2024-07-23, 22:54
Medlem
Blev husägare för ett par månader sen och fick nu min första faktura för en hel månad.

Elnätsavgiften och överföringsavgiften var på 1300 kr till Eon och 400kr till elbolaget för förbrukad energi.

Jag blev så förvånad över hur det kunde vara så dyrt men också kring allt fokus om att köra timpriser etc.

Varför så mycket fokus på vilket elbolag, timpris eller fastpris etc när 1300 kr av 1700 kr är pengar som jag inte kan påverka överhuvudtaget?

Nu har jag inte fått uppleva någon kall vinter ännu, kommer förmodligen resonera annorlunda då, men är det här med elen ett skämt eller?
Citera
2024-07-24, 14:09
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Blev husägare för ett par månader sen och fick nu min första faktura för en hel månad.

Elnätsavgiften och överföringsavgiften var på 1300 kr till Eon och 400kr till elbolaget för förbrukad energi.

Jag blev så förvånad över hur det kunde vara så dyrt men också kring allt fokus om att köra timpriser etc.

Varför så mycket fokus på vilket elbolag, timpris eller fastpris etc när 1300 kr av 1700 kr är pengar som jag inte kan påverka överhuvudtaget?

Nu har jag inte fått uppleva någon kall vinter ännu, kommer förmodligen resonera annorlunda då, men är det här med elen ett skämt eller?

Ja, leta kilowattören hit o dit är pointless. Om du nu inte en satans tight hushållsbudget. Det är som sagt överföringen som skinnar dig.

Elbolagen idkar kapitalism på en monopolmarknad. Rena drömmen för dom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in