2024-07-23, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
Bara för att du köper det betyder inte alla alla andra ska/måste/behöver köpa det.
Du har fått ett i lägg ovan av en annan användare, börja med att läsa där. Sedan skrev jag att du har rätt, för de gick ut med det relativt nyligen. Men den delen i mitt meddelande kanske flög förbi hobbyadvokatens huvud.

Hahahha förlåt vänta!!! Ens familjemedlem aka hund/djur är BORTA, man slutar leta aktivt efter typ en VECKA???????? Hur viktig är ESSIE för familjen anhöriga etc. Detta är de sjukaste jag bevittnat. Hade jag själv haft sån bra ekonomi som P så hade jag letade alll min vakna tid varje timme sekund minut tills mitt psyke sätter stop. Nej fyyyy.
Citera
2024-07-23, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Varför lät de då inte henne åka till utredningsboendet? Det var ju inte för evigt, utan just utredning

Därför att det inte var för evigt, utan just bara en utredning. Ungefär exakt precis helt tvärtom mot vad som skulle vara bra och fungerande för en person i A situation. Personen på kommunen som lagt förslaget verkar helt sakna all slags kompetens kring NPF. Och hittills är det ingen som besvarat hur personalen i hennes egna kommunen skulle få en kompetens för att ta hand om henne efter utredningen. I mina öron låter det som att en enhetschef hade för mycket pengar kvar i budgeten som skulle slösas på, än något som skulle förbättra A:s läge.

Nu får jag erkänna att jag inte läst några journaler eller talat med någon personal. Jag baserar mina åsikter enbart på vad som framkommit i tråden här.
Citera
2024-07-23, 22:06
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Hahahha förlåt vänta!!! Ens familjemedlem aka hund/djur är BORTA, man slutar leta aktivt efter typ en VECKA???????? Hur viktig är ESSIE för familjen anhöriga etc. Detta är de sjukaste jag bevittnat. Hade jag själv haft sån bra ekonomi som P så hade jag letade alll min vakna tid varje timme sekund minut tills mitt psyke sätter stop. Nej fyyyy.

Ja hade det varit min hund så hade jag aldrig slutat leta.. Min hund är min familj. Men de kanske inte ser som så på Essie. Sjukt oavsett!
De har ju gått ut med info nu att de inte ska sluta leta, efter många om och men, men att de ska minska på det. (Många reagerade på att de satt ett slutdatum) Jag hade inte ens minskat på letandet om det var min hund, but that's me!
Senast redigerad av LilzA 2024-07-23 kl. 22:09.
Citera
2024-07-23, 22:06
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yaric
Läst igenom nästan hela tråden och blir lite trött på folk som har noll koll, eller far med osanningar. Har också fetat en grej jag inte sett någon skriva om.

[

Sälja hunden
Att sälja hunden som assistanshund till någon annan kommer inte att funka. Assistanshundar ska godkännas och får en speciell väst och id-bricka. Essie kommer inte att kunna godkännas på nytt om man inte först skär ur chippet, sätter in ett nytt, gör om div tester som krävs (röntgen, BPH) och sedan den obligatoriska utbildningen. Allt utan att någon ska misstänka att det är Essie. Att sälja hunden som sällskapshund är den inte värd mer än någon annan hund. En stor poäng med assistanshund är ju att kunna ha med den på vardagliga saker där hundar normalt inte är tillåtna, utan att vara godkänd assistanshund (eller under senare del av utbildning) så går ju inte det.

Ingen står som hundägare på nätet
Dessa sidor stämmer INTE. Jag och flera i min omgivning står det fel på, trots att hundarna är registrerade korrekt hos Jordbruksverket. Kan ha å göra med om man väljer att dölja sina uppgifter hos Jordbruksverket eller inte.

Assistanshund?
Värt att notera är att Essie inte har titeln ”Assistanshund” på SKKs avelsdata, vilket till exempel kullsyskonet ”Astrid Lindgren” (Elba) har. Vilket gör mig lite fundersam.
Enligt hundhjälpen assistanshundar blev Elba godkänd juli 2023 och Essie augusti 2023.

Vad gäller ordet assistanshund verkar det vara en skyddad titel, som man har inom vissa yrken, stämmer det?

För mig som är oinsatt betyder ordet hund som hjälper handikappade och andra behövande, inget annat, och så tror jag de flesta tänker.

Jag tror nog att man kan sälja en hund som oreggad assistanshund till nån som inte vet eller inte är så noga med såna saker. Det är nog många som skulle behöva men inte har råd och kan nappa på en oreggad stulen hund.

På Mr Koll och Ratsit stod ingen i familjen reggad som hundägare. De hämtar uppgifter från Jordbruksverket var 3:e månad och de hade ju haft hunden längre, så det tyckte vi var konstigt.

Sedan skakade någon fram hunden i SKKs register.

Pappan läste i tråden att hunden inte var reggad, snabbreggade den och reggade fel. Läste här han reggat fel och reggade om.

Så tror jag, knappast att det är slumpen i alla fall.
Citera
2024-07-23, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vad gäller ordet assistanshund verkar det vara en skyddad titel, som man har inom vissa yrken, stämmer det?

För mig som är oinsatt betyder ordet hund som hjälper handikappade och andra behövande, inget annat, och så tror jag de flesta tänker.

Jag tror nog att man kan sälja en hund som oreggad assistanshund till nån som inte vet eller inte är så noga med såna saker. Det är nog många som skulle behöva men inte har råd och kan nappa på en oreggad stulen hund.

På Mr Koll och Ratsit stod ingen i familjen reggad som hundägare. De hämtar uppgifter från Jordbruksverket var 3:e månad och de hade ju haft hunden längre, så det tyckte vi var konstigt.

Pappan läste i tråden att hunden inte var reggad, snabbreggade den och reggade fel. Läste här han reggat fel och reggade om.

Certifierade assistanshundar av SBK är skyddad titel och examen görs av SBK också
Citera
2024-07-23, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf

Jo men allt som har diskuterats/skrivits här så har pappan härdan efter gått och gjort det man skrivit/diskuterat här INNE I självaste tråden. Även me tidsstämplarna! Osv. Tipset som publicerades ikväll i deras grupp är tipset som kommer från flashback tråden.
Citera
2024-07-23, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Certifierade assistanshundar av SBK är skyddad titel och examen görs av SBK också

Omg då skulle ju fan Essie vart reggad pp jordbruksverket för LÄNGE SEN????

När jag var katt ägare det första jag gjorde var att chippa katten samt registrera i jordbruksverket.
Citera
2024-07-23, 22:10
Medlem
Citat:

Fast det är inte en familjemedlem som är borta. Det är en assistanshund, som man skaffat för att lösa ett problem. Det betyder att det är problemet som är prio 1, och relationen som är prio 2. För en person utan A:s problem, så kan man säkert förstå ett koncept att något kan vara borta/borttappat. I A:s fall ställer jag mig tveksam till det, då hon har en IF. Då är det kanske bättre med klart besked.

Med tanke på vad den här förändringen kommer innebära för familjen, så är det med stor sannolikhet just det här som är psykiskt möjligt för pappan/mamman.
Citera
2024-07-23, 22:11
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Som sagt, så tycker jag att hon verkar skriva exakt samma sak som jag säger. Man kommer minska på aktiviteten efter den 25.

om du tycker att inlägget du hänvisar till och det jag refererar till är exakt likadant, så har du inte läst vad jag postat, där är det klart att de vill sluta leta, eller som hon skriver :

" vi kommer inte kunne fortsätte lete hur länge som helst"

och det senaste inlägget :

"Datumet är till för hittelönen, vi kommer aldrig sluta leta. Däremot så kommer vi inte kunna fortsätta leta på den här nivån då detta tar något otroligt på kräfterna"
Citera
2024-07-23, 22:15
Medlem
Citat:
Omg då skulle ju fan Essie vart reggad pp jordbruksverket för LÄNGE SEN????

När jag var katt ägare det första jag gjorde var att chippa katten samt registrera i jordbruksverket.

Oäää oääää varför gör inte alla som jag?! Måste innebära att de är kriminella och tänker begå försäkringsbrott, ja så hänger det alldeles säkert ihop. Suck vad folk spårar överallt. Både här och tanterna i fb gruppen. Ska bli mycket intressant att se sen när sanningen kommer fram hur det ligger till, för folk har fanimej tappat det totalt på alla håll.

Förlåt fotbollen, är lite snabb ibland så det råkade hamna till dig när jag skulle skriva allmänt i tråden. 😬
Senast redigerad av Curlyfication 2024-07-23 kl. 22:33.
Citera
2024-07-23, 22:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Vet någon vad mamman har för typ av utbildning?

Har letat lite men mamman är verkligt anonym på nätet. Till skillnad från pappan, den nunan dyker upp som gubben i lådan överallt. De övriga Ölmeb*rg poppar också upp men inte hon.

Lite från när hon varit på läger med dottern. Hälsoföretaget hon har ihop med pappan. Ingen Linkedin.

Men jag kanske inte är tillräckligt duktig att leta.

Får en obehaglig känsla av att den här kvinnan är kuvad. Obs, en känsla och inget annat.

Citat:
Jo men allt som har diskuterats/skrivits här så har pappan härdan efter gått och gjort det man skrivit/diskuterat här INNE I självaste tråden. Även me tidsstämplarna! Osv. Tipset som publicerades ikväll i deras grupp är tipset som kommer från flashback tråden.

Shiet, vi är nyttiga idioter.

Och man kan ju ana att kavalleriet är på väg hit till vår tråd, vi ser redan förtruppen tror jag.
Citera
2024-07-23, 22:24
Medlem
fardtjanstens avatar
Att det tär på krafterna att dölja sanningen förstår jag.
Men att sluta leta på den här nivån fattar jag inte, vadå det är väl bara att låta eftersöket pågå oavsett intensitet, det viktigaste måste väl ändå vara att få ett svar på vad som har hänt med hunden?
Hmm eller kanske inte trots allt, om man redan vet svaret.

Citat:
"Datumet är till för hittelönen, vi kommer aldrig sluta leta. Däremot så kommer vi inte kunna fortsätta leta på den här nivån då detta tar något otroligt på krafterna"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in