Citat:
Ursprungligen postat av
Yaric
Läst igenom nästan hela tråden och blir lite trött på folk som har noll koll, eller far med osanningar. Har också fetat en grej jag inte sett någon skriva om.
[
Sälja hunden
Att sälja hunden som assistanshund till någon annan kommer inte att funka. Assistanshundar ska godkännas och får en speciell väst och id-bricka. Essie kommer inte att kunna godkännas på nytt om man inte först skär ur chippet, sätter in ett nytt, gör om div tester som krävs (röntgen, BPH) och sedan den obligatoriska utbildningen. Allt utan att någon ska misstänka att det är Essie. Att sälja hunden som sällskapshund är den inte värd mer än någon annan hund. En stor poäng med assistanshund är ju att kunna ha med den på vardagliga saker där hundar normalt inte är tillåtna, utan att vara godkänd assistanshund (eller under senare del av utbildning) så går ju inte det.
Ingen står som hundägare på nätet
Dessa sidor stämmer INTE. Jag och flera i min omgivning står det fel på, trots att hundarna är registrerade korrekt hos Jordbruksverket. Kan ha å göra med om man väljer att dölja sina uppgifter hos Jordbruksverket eller inte.
Assistanshund?
Värt att notera är att Essie inte har titeln ”Assistanshund” på SKKs avelsdata, vilket till exempel kullsyskonet ”Astrid Lindgren” (Elba) har. Vilket gör mig lite fundersam.
Enligt hundhjälpen assistanshundar blev Elba godkänd juli 2023 och Essie augusti 2023.
Vad gäller ordet assistanshund verkar det vara en skyddad titel, som man har inom vissa yrken, stämmer det?
För mig som är oinsatt betyder ordet hund som hjälper handikappade och andra behövande, inget annat, och så tror jag de flesta tänker.
Jag tror nog att man kan sälja en hund som oreggad assistanshund till nån som inte vet eller inte är så noga med såna saker. Det är nog många som skulle behöva men inte har råd och kan nappa på en oreggad stulen hund.
På Mr Koll och Ratsit stod ingen i familjen reggad som hundägare. De hämtar uppgifter från Jordbruksverket var 3:e månad och de hade ju haft hunden längre, så det tyckte vi var konstigt.
Sedan skakade någon fram hunden i SKKs register.
Pappan läste i tråden att hunden inte var reggad, snabbreggade den och reggade fel. Läste här han reggat fel och reggade om.
Så tror jag, knappast att det är slumpen i alla fall.