2024-07-23, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Man kan ju undra hur Essie förlorade sin framtand, apropå påståenden om den aggressiva dottern...

Pappan har sagt offentligt att framtanden var borta innan Essie kom till dem.
Detta om framtanden.
Att dottern har slagit sin katt så att den fick omplaceras, kommer från trovärdig källa, liksom att hon kan ha våldsamma utbrott, även med kniv.

Pappans uttalande om att skaffa en ny hund, är nog ett spel för gallerierna.
Om det skulle vara sant att dottern äntlugen började fungera med Essie, borde ju det ha stort värde och man borde göra allt för att få tillbaka Essie.
Nej, de har nog insett att ingen hund alls är rätt för dottern, att vårdboende är enda alternativet nu.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-23 kl. 21:51.
Citera
2024-07-23, 21:33
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Bra, motbevisa mig.

Om du läser det meddelandet du själv hänvisar till, så säger man ju rakt ut att man aldrig kommer sluta leta efter Essie.

Det stämmer som du skriver att de relativt nyligen gått ut med informationen att de aldrig kommer sluta leta. Det är dock information som de inte gick ut med från början när de satte Essies bäst före datum och det är många som reagerat på det. Efter väldigt många människors reaktion kontrade de med att Essie och A inte kommer kunna arbeta tsm mer.. Fick mer kritik och SEDAN skrev de att de aldrig kommer sluta leta.

Gäller att ha allt med, en helhet.
Citera
2024-07-23, 21:33
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vad är det som är så konstigt med att jag inte köper trådsanningar hela tiden?? Du säger att man uppger att man inte kommer leta efter den 25/7. Jag hävdar motsatsen, och kan uppge en källa till det. En källa du själv hänvisade till, och genom det uppenbart har sett. Då ändrar du din ståndpunkt och hävdar att familjen ljuger. Antingen har du bevis på att jag har fel, eller så har jag rätt. Så igen, motbevisa mig, visa var man sagt att man slutar leta efter den 25. Att man drar tillbaka hittelön och börjar leta andra lösningar har man varit ärlig med.

vad tycker du om detta då?
https://i.imgur.com/bSgmB5w.jpg
Citera
2024-07-23, 21:35
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Man kan ju undra hur Essie förlorade sin framtand, apropå påståenden om den aggressiva dottern...

Framtanden förlorade Essie innan hon kom till familjen.
Citera
2024-07-23, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Notteliten

Gå tillbaka några sidor så ska du få läsa vad vi svarat angående den bilagan.
Citera
2024-07-23, 21:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Hur mångs mammor jobbar inte gratis...du låter som om du försöker vara familjens/ pappans försvarsadvokat.....

Gruppen mammor som har råd att vara hemma på heltid är ganska liten i Sverige. Visst finns det arbetslösa och sjukskrivna, men då ska man ju vara i åtgärder för att komma tillbaka. Gruppen människor som måste sluta sina lönearbeten för att ta hand om sitt vuxna barn hoppas jag är ganska liten.
Citera
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Det var det jag läste också och reagerade på...
Citera
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Innan jag blev blockerad stod det att de inte kommer lägga lika mycket tid på letandet efter 27:e för att det tog så mycket av deras energi. Och att de måste lägga energinpå en ny hund till A.
Så står det annat nu är det ändrat. Jag reagerade nämligen på hur cyniskt och kallt det lät

Vi är ju lite nyttiga idioter kanske. De läser här och ändrar sin story, reggar hund, reggar om hund osv osv.

De har total kontroll över allting på fejjan och raderar både kommentarerna och vad de själva sagt. Redigerar sin "sanning".

Vem orkar sitta och spara skärmdumpar? Inte då jag.
Citera
2024-07-23, 21:38
Medlem
Läst igenom nästan hela tråden och blir lite trött på folk som har noll koll, eller far med osanningar. Har också fetat en grej jag inte sett någon skriva om.

Försäkring
Hunden har antagligen en försäkring inkl livförsäkring. Oftast krävs det efterlysning i tidning och/eller sociala medier samt en polisanmälan för att få ut ersättning på en försvunnen hund. Och det behöver gå typ 3 månader från att hunden försvinner innan man får ersättningen.

Jag har jobbat med just djurförsäkringar och det hade gått alldeles utmärkt att försäkra Essie på nytt och uppge chip-nr där jag jobbade. Ingen kollade upp chip-nr på tex SKK (långt ifrån alla hundar har chip-nr inlagt där). Kanske att man skulle kolla närmare vid en märklig skada. Men det är ju också möjligt att plocka ut chippet (se hunden Mike som var borta länge) och sen stoppa i ett nytt. Men absolut kan hon försäkras igen, men med ett mycket lägre livvärde.

Veterinär
Veterinärer läser av chipnr och lägger in i deras system. Inte alltid men majoriteten av gångerna jag varit hos (ny) veterinär har det skett. Men veterinärerna kommer ju inte göra mer än att lägga in det i systemet, så det kommer inte avslöja något, om inte nån i personalen reagerar på att hunden är lik Essie.

Att behöva dra ut en tand är inte jättekonstigt. Kan ha tuggat på ett ben, krockat i något under bus, vad som helst egentligen. Tandfrakturer händer, på valpar, unghundar och vuxna hundar.

Labradorer
Några skriver att ”blinda och andra” har drivit upp priserna på labradorer. Att labradorer skulle vara dyra å liknande. Det är absolut inte sant. En labrador-valp ligger i samma prisklass som majoriteten av renrasiga hundar gör. En utbildad hund kostar såklart mer, det gäller både ledarhundar, assistanshundar, polishundar mfl.

Sälja hunden
Att sälja hunden som assistanshund till någon annan kommer inte att funka. Assistanshundar ska godkännas och får en speciell väst och id-bricka. Essie kommer inte att kunna godkännas på nytt om man inte först skär ur chippet, sätter in ett nytt, gör om div tester som krävs (röntgen, BPH) och sedan den obligatoriska utbildningen. Allt utan att någon ska misstänka att det är Essie. Att sälja hunden som sällskapshund är den inte värd mer än någon annan hund. En stor poäng med assistanshund är ju att kunna ha med den på vardagliga saker där hundar normalt inte är tillåtna, utan att vara godkänd assistanshund (eller under senare del av utbildning) så går ju inte det.

Ingen står som hundägare på nätet
Dessa sidor stämmer INTE. Jag och flera i min omgivning står det fel på, trots att hundarna är registrerade korrekt hos Jordbruksverket. Kan ha å göra med om man väljer att dölja sina uppgifter hos Jordbruksverket eller inte.

Assistanshund?
Värt att notera är att Essie inte har titeln ”Assistanshund” på SKKs avelsdata, vilket till exempel kullsyskonet ”Astrid Lindgren” (Elba) har. Vilket gör mig lite fundersam.
Enligt hundhjälpen assistanshundar blev Elba godkänd juli 2023 och Essie augusti 2023.
Citera
2024-07-23, 21:39
Medlem
Citat:

Ja, vad ska jag säga om det?? Sa det emot något jag sagt eller??
Citera
2024-07-23, 21:40
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Vi är ju lite nyttiga idioter kanske. De läser här och ändrar sin story, reggar hund, reggar om hund osv osv.

De har total kontroll över allting på fejjan och raderar både kommentarerna och vad de själva sagt. Redigerar sin "sanning".

Vem orkar sitta och spara skärmdumpar? Inte då jag.
Nä, man är inte van att människor agerar såhär vid ett normalt försvinnande
Citera
2024-07-23, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Innan jag blev blockerad stod det att de inte kommer lägga lika mycket tid på letandet efter 27:e för att det tog så mycket av deras energi. Och att de måste lägga energinpå en ny hund till A.
Så står det annat nu är det ändrat. Jag reagerade nämligen på hur cyniskt och kallt det lät

Jag har också läst att de inte orkar länge till och verkar vilja ha ett avslut.
Detta med pappans uttalande att dottern och Essie inte kommer att kunna fungera igen efter 25 eller 27/7, är konstigt.
Han har ju även sagt att de just (efter lång tid) "börjat fungera så bra"; låter som en konstruktion/ lögn.
Det kan tyda på att han inte vill eller vågar ha Essie hos dem igen, om sanningen är att det då kan avslöjas att dottern är aggressiv mot Essie.
Därför att han vet att det inte fungerar igen, behövs ett avslut.
En amnan, bidragande förklaring är väl att dottern är planerad att bo i nytt vårdboende 27/7.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in