2024-07-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farmerboy
Mannen har ett extremt välbetalt arbete som landsansvarig i Sverige för ett av tysklands allra största företag.
Kvinnan har också bra betalt så det finns noll anledning till ekonomiska problem, helt normala nivåer på underskott av kapital som villaägare också.

Varför är han då så snabbt på och vill ha swishinsamling? Det drogs ju tillbaka när det uppmärksammades men initialt initierade han ju det. Till ny hund bara dagar efter att Essie "var försvunnen"...
.
Citera
2024-07-23, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Kan inte någon tipsa media om uppgifterna att hunden farit illa? Så får de gräva vidare? Frågan är om någon reporter vågar dra i den tråden. Samtidigt vet vi ju att djur som används som terpaihundar i värsta fall får utstå extremt tuffa fysiska och psykiska utmaningar. De kan vara tränade i mycket, men är inga robotar. Att vara med en person som är känslomässigt instabil kostar på djur. Önskar terapihundar endast användes i jobb korta stunder hemma hos familjer och sedan hade en trygg och stabil familj som sin egen, där de inte behöver jobba dygnet runt. Såsom hundar i skolor etc.

Betvivlar att någon seriös reporter kommer våga. Hur skulle de kunna bevisa något sådant? Klart de kan jaga efter assistenter, men hur ska man kunna ta reda på vilka de är? Och sedan har assistenten tystnadsplikt vad som händer hos en brukare, så det finns ingen som i framtiden kommer ta i personen med tång, än mindre anställa.

Och att bygga en artikel på en person som bryter mot tystnadsplikten samt själv inte agerat för att förhindra en funktionnedsatt person från att plåga djur?? Tror att den reportern kommer få byta bransch ganska snart.
Citera
2024-07-23, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jzon8988
Varför är han då så snabbt på och vill ha swishinsamling? Det drogs ju tillbaka när det uppmärksammades men initialt initierade han ju det. Till ny hund bara dagar efter att Essie "var försvunnen"...
.

Vad är det som säger att det inte är som han uppger, att det efterfrågades?? Folk kastar ju pengar efter allehanda galningar på internet, Rask, Håkan Bergmark och nazzepojken C.P till exempel.
Citera
2024-07-23, 20:40
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Det var en här som fått veta att länsstyrelsen har ett ärende mot familjen (sekretess just nu så ärendet gick inte att få ut) och du uppmanades att själv kontakta länsstyrelsen för att kolla detta. Har du gjort det?

https://www.lansstyrelsen.se/uppsala/djur/skotsel-av-djur/anmal-bristande-djurhallning.html

Från säker källa (inte nån på forumet) vet jag att det pågår ett ärende.
Citera
2024-07-23, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Får hundar/djur ta slag ex bara för att dom jobbar med funktionsnedsatta/diagnoser etc..?
Eller vart går gränsen för djurplågeri??

Absolut inte. Då bryter de emot djurskyddslagen samt de brottet går i rättegångsbalken och utreds av polis

Det är antingen djurplågeri eller brott emot djurskyddslagen och då dömms det i tingsrätten.

Brister i djurhållningen är adminstrativa uppgifter och om de blir ett beslut som omhändertagande så går den processen i förvaltningsrätten men i detta fall är det inte aktuellt ännu då det krävs en del för att det ska hamna där och som jag förstår har det gått relativt kort tid, men jag vet inte eftersom det är under förundersökningssekretess och då får man inte ut offentlig handling ännu, men senare blir det en allmän handling.
Citera
2024-07-23, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är inte alls bekräftat att hon var våldsam med katten, utan bara att katten placerades om då det inte funkade med dottern. Vilket för övrigt inte är helt ovanligt med autistiska personer och katter.
Inte heller är det det minsta bekräftat att det pågår ett djurskyddsärende.

Hur är du så säker på det?
Citera
2024-07-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Vad är det som säger att det inte är som han uppger, att det efterfrågades?? Folk kastar ju pengar efter allehanda galningar på internet, Rask, Håkan Bergmark och nazzepojken C.P till exempel.

Efterfrågades...av vem ? av dej??
Citera
2024-07-23, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Absolut inte. Då bryter de emot djurskyddslagen samt de brottet går i rättegångsbalken och utreds av polis

Det är antingen djurplågeri eller brott emot djurskyddslagen och då dömms det i tingsrätten.

Brister i djurhållningen är adminstrativa uppgifter och om de blir ett beslut som omhändertagande så går den processen i förvaltningsrätten men i detta fall är det inte aktuellt ännu då det krävs en del för att det ska hamna där och som jag förstår har det gått relativt kort tid, men jag vet inte eftersom det är under förundersökningssekretess och då får man inte ut offentlig handling ännu, men senare blir det en allmän handling.

Tack då förstår jag, det var som jag anade.
Citera
2024-07-23, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Vart går gränsen för assistens hundar hur mycket dom ska få/behöva tåla med nån som är utåtagerande? Kortfattat vart går gränsen för en arbetande hund kring djurplågeri etc???

Lagarna kring djurplågeri gör ingen skillnad mellan arbetande hundar och sällskapshundar. Så utåtagerande beteende mot hunden lär ha en väldigt låg gräns. Utåtagerande inom hushållet är en bra fråga, jag har aldrig hört något ingripande pga människor mellan. Jag har samtidigt inte läst samtliga djurskyddsärenden heller.
Citera
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Torstuna...det ligger väl i Fjärdhundra ....
Där bor hans bror...
Där bor också den snubben som växlar ägarskap på den omtalade röda bilen i tråden
Nuvarande ägare fr.o.m. 2023-07-09
Ägare och brukare
STANCU, IONUT

Adress
TÄLJSTENSGATAN 4 A/POSTNORD FÖ

Postnummer
74940

Postort
ENKÖPING

Föregående ägare fr.o.m. 2022-02-22
Ägare och brukare
ANTILE, IOSIF

Adress
SIMTUNA KOBY 3 NYTORPET

Postnummer
74971

Postort
FJÄRDHUNDRA

Föregående ägare fr.o.m. 2021-11-13
Ägare och brukare
STANCU, IONUT

Adress
TÄLJSTENSGATAN 4 A/POSTNORD FÖ

Postnummer
74940

Postort
ENKÖPING

Föregående ägare fr.o.m. 2021-11-04
Ägare och brukare
ANTILE, IOSIF

Adress
SIMTUNA KOBY 3 NYTORPET

Postnummer
74971

Postort
FJÄRDHUNDRA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Från säker källa (inte nån på forumet) vet jag att det pågår ett ärende.

Skönt att det finns fler källor som bekräftar detta med tanke på svaret av Länsstyrelsen. Så inte bara bekräftat hos myndigheterna utan flera källor.
Citera
2024-07-23, 20:47
Medlem
Citat:
Efterfrågades...av vem ? av dej??

Jag kastar mycket sällan pengar på människor. Men med tanke på hur stor hans grupp är, och uppmärksamheten som storyn fått, så lär det nog finnas många som tänker tvärtom från mig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in