2024-07-23, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Kennel Ledsagaren är uppfödaren

Essie heter inte Essie utan Ledsagarens Tove Jansson .
Du verkar kunna en del om hundar. Assistanshundar får titeln AH hos SKK. Essie har inte det. Är det också något som ägaren behöver registrera tro?
Citera
2024-07-23, 20:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Gör en egen förfrågan hos Länsstyrelsen så får du svar på din fråga. Jag fick svar av Länsstyrelsen att de råder förundersökningssekretess i pågående ärende då jag begärde ut de offentliga handlingarna dvs de djurskyddsärenden som finns på familjen och svaret jag fick var en bekräftelse på att det är ett pågående ärenden och förundersökningssekretess använder inte Länsstyrelsen utan polisen när de samarbetar med Länsstyrelsen. Jag vet då jag är aktiv engagerad och har insyn i hur Länsstyrelsen djurskyddsenhet arbetar. De kan hävda sekretess men inte förundersökningssekretess.

Det skulle ju vara förjävla bra om Länsstyrelsen tog tag i detta.

Det kan ju vara därför hunden måste "försvinna" också, inte bara pengarna.

Har dock svårt att tro de skulle ta en assistanshund ifrån någon. Möjligen om den inte får mat och rastas, men knappast för en våldsam brukare. Djurskyddsinspektörerna får ta otroligt mycket skit, skulle de våga? Eller bara komma med lite "goda råd"?
Citera
2024-07-23, 20:30
Avslutad
Kan inte någon tipsa media om uppgifterna att hunden farit illa? Så får de gräva vidare? Frågan är om någon reporter vågar dra i den tråden. Samtidigt vet vi ju att djur som används som terpaihundar i värsta fall får utstå extremt tuffa fysiska och psykiska utmaningar. De kan vara tränade i mycket, men är inga robotar. Att vara med en person som är känslomässigt instabil kostar på djur. Önskar terapihundar endast användes i jobb korta stunder hemma hos familjer och sedan hade en trygg och stabil familj som sin egen, där de inte behöver jobba dygnet runt. Såsom hundar i skolor etc.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Mediumet hade ju sagt något om gård och silo så jag körde utanför Enköping och såg en stor lada eller vad man ska säga med stora silo . Vet inte vad för djur dom hade där kke grisar om jag tänker på lukten ?

Så hans bror bor där?

Har han djur och driver någon farm av något slag ?
Det var ju mediumet som sagt det där med silon men kke var han som hittade på det ?

Nej, tror inte dom har djur men vet ej
Altuna Billerstena 5 i Fjärdhundra
Kolla karta om det var där omkting du åkte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Han insåg kanske att han inte kommer få pengar av försäkringen gällande Essie, därav gick ut i media o sa som han sa kring hans/deras ekonomi, samt bidrag kommer inte betalas ut till han/dom när dottern bor på boende..

Texten om ekonomin, som för övrigt antagligen är helt sann, kom till innan Essie, och var anledningen till varför hunden skaffades.

Det man måste komma ihåg är att när dottern kastades ut av en inkompetent kommun så hade A inget beslut om assistansersättning. Mamman var alltså under en tid tvungen att jobba gratis. Idag har dottern ganska uppenbart ett sådant beslut, och man är idag tillbaka på två löner.
Citera
2024-07-23, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
För sin egen och även dotterns skull borde hon göra det, berätta och rentvå sig.

Även om bara delar i denna soppa är sann, är det tillräckligt för att de ska bli avskydda av hela Sverige.

Jag tycker också att de som sitter inne på fakta borde kontakta tidningarna. Man har källskydd, en helig regel inom journalistik, och de kommer aldrig avslöja vem som sagt nåt.

Precis… hade jag vart chef hade jag inte velat ha såna personer anställda på mitt jobb överhuvudtaget, tror knappast arbetsgivare har missat detta heller.. Nja tycker det är dags att sanningen ska träda fram + sanningen kommer man längst med… dels för att sätta stop på alla som spekulerar men även för att få slut på detta kaoset som uppenbarligen har urartat sig..
Citera
2024-07-23, 20:33
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är inte alls bekräftat att hon var våldsam med katten, utan bara att katten placerades om då det inte funkade med dottern. Vilket för övrigt inte är helt ovanligt med autistiska personer och katter.
Inte heller är det det minsta bekräftat att det pågår ett djurskyddsärende.

Du vill av nån anledning hela tiden tona ner dotterns våldsbenägenhet?

Jag vet helt säkert det pågår ett djurskyddsärende.
Citera
2024-07-23, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kryptonitonia
Kan inte någon tipsa media om uppgifterna att hunden farit illa? Så får de gräva vidare? Frågan är om någon reporter vågar dra i den tråden. Samtidigt vet vi ju att djur som används som terpaihundar i värsta fall får utstå extremt tuffa fysiska och psykiska utmaningar. De kan vara tränade i mycket, men är inga robotar. Att vara med en person som är känslomässigt instabil kostar på djur. Önskar terapihundar endast användes i jobb korta stunder hemma hos familjer och sedan hade en trygg och stabil familj som sin egen, där de inte behöver jobba dygnet runt. Såsom hundar i skolor etc.

Får hundar/djur ta slag ex bara för att dom jobbar med funktionsnedsatta/diagnoser etc..?
Eller vart går gränsen för djurplågeri??
Citera
2024-07-23, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Det är inte alls bekräftat att hon var våldsam med katten, utan bara att katten placerades om då det inte funkade med dottern. Vilket för övrigt inte är helt ovanligt med autistiska personer och katter.
Inte heller är det det minsta bekräftat att det pågår ett djurskyddsärende.
Det var en här som fått veta att länsstyrelsen har ett ärende mot familjen (sekretess just nu så ärendet gick inte att få ut) och du uppmanades att själv kontakta länsstyrelsen för att kolla detta. Har du gjort det?

https://www.lansstyrelsen.se/uppsala/djur/skotsel-av-djur/anmal-bristande-djurhallning.html
Citera
2024-07-23, 20:36
Medlem
Citat:
Han skrev golden retriever inte labrador retriever. De har haft en golden retriever enligt fb sidan men Essie (Ledsagarens Tove Jansson) är en labrador retriever och det vet man .

Vart går gränsen för assistens hundar hur mycket dom ska få/behöva tåla med nån som är utåtagerande? Kortfattat vart går gränsen för en arbetande hund kring djurplågeri etc???
Citera
2024-07-23, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Du verkar kunna en del om hundar. Assistanshundar får titeln AH hos SKK. Essie har inte det. Är det också något som ägaren behöver registrera tro?

Jag har faktiskt mejlat och ställt frågan till ansvarig på SBK. Borde komma ett svar imorgon då jag är osäker på den biten då det brukar stå andra uppgifter som titlar , tävlingsresultat m.m på SKK hunddata

Det jag vet är att hon måste ha en tävlingslicens för att få genomföra BPH samt lämplighetstestet innan examen. BPH måste alla gå igenom samt lämplighetstestet.
Citera
2024-07-23, 20:37
Avslutad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in