2024-07-23, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prekas
Ja exakt. Man sätter kompostgaller t ex där det är hål i en häck. På bilden här ser gallren ut att vara hopfogade till en hage men det kan knappast ha varit för en labbe, den skulle inte kunna röra sig.

Varför då foga ihop dem till en hage? Man kanske har använt den till ett större hål i häcken då t.ex? Eller vad finns det för möjliga användningsområden?
Citera
2024-07-23, 18:26
Medlem
just_a_girls avatar
Det verkar inte som om lägret var planerat, hux flux åker man på ett läger med dottern för att hon "inte ska fatta vad som hänt" och hon tror att hunden är på sjukhuset. Vilken förklaring till varför hon skulle vara på sjukhus har man då gett dottern. Eller är dottern medveten om att Essie är skadad då hon eller någon i hennes närhet skadat hunden eller då den skadats av en olycka på gården? Tycker inte att man kan utesluta drunking i poolen, Essie kan ha jagat efter något djur under överdraget och drunknat. Genom att ha dottern bortrest ser man till att ingen får tala med henne om detta, sannolikt bemödar sig inte polisen heller att höra henne utan köper att "hon måste skyddas". Då dottern kommer hem tar man bort hittelönen och ingen har intresse av att grilla dottern med frågor. Istället sätter man sitt hopp till att försäkringsbolaget betalar ut en summa. Det finns INGA observationer på hunden efter att hon ses i familjens egen trädgård trots 100.000 kr i belöning. Det är anmärkningsvärt.
Citera
2024-07-23, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Titta på Hundhjälpen assistent hundars sida på Facebook så finns hon under ”E” kullen och en bild på henne där det står i Mars 2023 fyller E kullen snart 1 år.
Vet inte om man kan infoga bilder här men jag tog skärmdump på det. Hon hade väl knappt sitt första löp innan hon började utbildas. Dom levererar massor av assistent hundar och konstigt nog är varenda valp som föds lämplig som assistent hund .

Som du redan fått svar på så heter hunden ”Ledsagarens Tove Jansson”.
Vill du själv söka reda på hund och ägare på Jordbruksverket så kan du göra det här:

https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/hundregistret/sok-hund---privatpersoner

Essies chipnummer: 752096700134923
Citera
2024-07-23, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Hund:
SE40787/2021 Ledsagarens Tove Jansson
Födelsedatum:
2021-04-23
Ras:
Labrador Retriever
Kön:
T
Tat/tång-ID:
Storlek:
Chip-nr:
752096700134923
Hårlag:
Färg:
svart
Far:
SE58167/2017 Tisslabo Atesso

Mor:
SE26185/2017 Lilla Hagatorpets Freja

Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Som du redan fått svar på så heter hunden ”Ledsagarens Tove Jansson”.
Vill du själv söka reda på hund och ägare på Jordbruksverket så kan du göra det här:

https://jordbruksverket.se/e-tjanster-databaser-och-appar/e-tjanster-och-databaser-djur/hundregistret/sok-hund---privatpersoner

Essies chipnummer: 752096700134923

Tillägg på Jordbruksverket står fel ras och fel namn då det skall vara samma uppgifter som hos SKK. Då det är de korrekta uppgifterna där de står uppfödaren, stamtavla, andra uppgifter
Citera
2024-07-23, 18:35
Avslutad
De har redan kollat tiggaren vid willys. Ingen essie (skrevs av P i gruppchattarna)

De ska även kolla ett tips om hur man kollar vem som kopplade upp till routern när kamerorna glitchade
Citera
2024-07-23, 18:41
Medlem
O åker man på ett läger med en sån krävande /o riskfylld vårdtagare så måste det planeras o absolut med dom som har lägret. Det går inte bara o komma på där på natten att i morgon bitti åker vi på läger.
De andra i familjen kanske inte gillar djur, vad vet jag….men om nu hon behövde den eller skulle prova om det funkade bra för henne så måste den ju få finnas där i huset. Det är ju inget som säjer att föräldrarna ville ha en hund.
Citera
2024-07-23, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Väldigt fort gick det och jag tycker det är en ovanlig ras som ass hund . Inte vanlig labrador eller Labrador retriver utan en Jaktlabrador ..

Jaktlabrador är en labrador retriever, det är alltså samma ras. Det som skiljer är att det är två avelslinjer, en show (de mer feta hundarna) och de smäckrare (jaktlabbe).
Citera
2024-07-23, 18:49
Medlem
just_a_girls avatar
Om man tar bild två i det senaste inlägget på Facebook 22:25:36 och zoomar in längst till höger och förstorar upp vad som speglas i rutan så tycker jag mig se ett djur. Möjligen en varg speglas. Man ser tydligt nos och bakben. Skärmdumpade och zoomade in två gånger för att få fram detta. Det finns också vargobservationer i Enköpingsområdet 😲
Citera
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjen2
O åker man på ett läger med en sån krävande /o riskfylld vårdtagare så måste det planeras o absolut med dom som har lägret. Det går inte bara o komma på där på natten att i morgon bitti åker vi på läger.
De andra i familjen kanske inte gillar djur, vad vet jag….men om nu hon behövde den eller skulle prova om det funkade bra för henne så måste den ju få finnas där i huset. Det är ju inget som säjer att föräldrarna ville ha en hund.
Varifrån kommer uppgifterna om ett läger? Det jag har hört är att mamman och en assistent åkte bort någonstans med dottern på morgonen efter försvinnandet.

Jag är däremot förundrad bara över att man får med sig assistenter på en helt-apropå-resa. De kan inte ha åkt särskilt långt...
Citera
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Varför då foga ihop dem till en hage? Man kanske har använt den till ett större hål i häcken då t.ex? Eller vad finns det för möjliga användningsområden?
Användas t.ex. för att sätta för dörren till trädgården när den står öppen när Essie och A är och ska stanna inomhus av en anledning, eller tvärtom.

Som skydd för att inte Essie ska gräva där något är nysått som grönsaker m.m. eller växter som är nyplanterade.

Det finns en del planteringar på tomten.
Citera
2024-07-23, 18:52
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av just_a_girl
Om man tar bild två i det senaste inlägget på Facebook 22:25:36 och zoomar in längst till höger och förstorar upp vad som speglas i rutan så tycker jag mig se ett djur. Möjligen en varg speglas. Man ser tydligt nos och bakben. Skärmdumpade och zoomade in två gånger för att få fram detta. Det finns också vargobservationer i Enköpingsområdet 😲
Jag ser ingenting av detta. Kan du ringa in vad du menar?
Citera
2024-07-23, 18:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Varifrån kommer uppgifterna om ett läger? Det jag har hört är att mamman och en assistent åkte bort någonstans med dottern på morgonen efter försvinnandet.

Jag är däremot förundrad bara över att man får med sig assistenter på en helt-apropå-resa. De kan inte ha åkt särskilt långt...
Ja fast hos en del som man jobbar hos så får man vara beredd o följa med på resor då brukaren vill det. O hon hadde ju dygnet runt assistenter, så det var säkert inget problem…men tror inte heller att dom åkt så långt bort
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in