2024-07-23, 17:52
Medlem
Nej titta på sidan på Facebook och E killen där står det i Mars 2023 att dom snart fyller 1 år så född 2022
Citera
2024-07-23, 17:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Tack! Så det är hundrelaterat ändå, tycker då kanske bara att det var en märklig placering. Man har då alltså haft möjlighet att släppa ut Essie utan att stänga dörren så att säga, man hade bara kunnat skärma av?
Ja exakt. Man sätter kompostgaller t ex där det är hål i en häck. På bilden här ser gallren ut att vara hopfogade till en hage men det kan knappast ha varit för en labbe, den skulle inte kunna röra sig.
Citera
2024-07-23, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Toolbox65
Nej titta på sidan på Facebook och E killen där står det i Mars 2023 att dom snart fyller 1 år så född 2022

Eftersom Essie heter Ledsagaren Tove Jansson och essie är ett smeknamn så kollar du på fel ställe. Bara läsa stamtavlan på SKK. Det är de själva som skrivit fel uppgifter hos Jordbruksverket med namnet essie samt fleras. Om du inte hängt med så behöver du läsa längre bak där finns alla länkar. Hon kommer från kennel Ledsagaren
Citera
2024-07-23, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Essie är född 23/4-2021

Titta på Hundhjälpen assistent hundars sida på Facebook så finns hon under ”E” kullen och en bild på henne där det står i Mars 2023 fyller E kullen snart 1 år.
Vet inte om man kan infoga bilder här men jag tog skärmdump på det. Hon hade väl knappt sitt första löp innan hon började utbildas. Dom levererar massor av assistent hundar och konstigt nog är varenda valp som föds lämplig som assistent hund .
Citera
2024-07-23, 18:05
Medlem
Citat:
Titta på Hundhjälpen assistent hundars sida på Facebook så finns hon under ”E” kullen och en bild på henne där det står i Mars 2023 fyller E kullen snart 1 år.
Vet inte om man kan infoga bilder här men jag tog skärmdump på det. Hon hade väl knappt sitt första löp innan hon började utbildas. Dom levererar massor av assistent hundar och konstigt nog är varenda valp som föds lämplig som assistent hund .

Hund:
SE40787/2021 Ledsagarens Tove Jansson
Födelsedatum:
2021-04-23
Ras:
Labrador Retriever
Kön:
T
Tat/tång-ID:
Storlek:
Chip-nr:
752096700134923
Hårlag:
Färg:
svart
Far:
SE58167/2017 Tisslabo Atesso

Mor:
SE26185/2017 Lilla Hagatorpets Freja
Citera
2024-07-23, 18:05
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Om du tittar på Essies uppfödares Facebook sida och letar efter ” E” kullen på hennes sida , så står det när hon föddes och när hon var assistent hund .
Väldigt fort gick det och jag tycker det är en ovanlig ras som ass hund . Inte vanlig labrador eller Labrador retriver utan en Jaktlabrador .
Så lång utbildning var det inte .
Hann hon gå igenom sitt första löp var det ju bra.
En hund ska ju även mogna psykiskt och gå igenom ” tonårstiden ” med allt vad det innebär .
Minns jag rätt stod det att hon är född på våren 2022.
Då tror jag inte hon hann med sitt första löp. Stora hundar brukar vara senare än små. Som 2 åring räknas hon fortfarande som unghund. Jag vet inte om det finns specifikt benämning på jaktlabrador. Det allmänna är ju annars labrador retriever.
Citera
2024-07-23, 18:06
Medlem
Citat:

Hundhjälpen har utbildat henne samt sålt henne till familjen men uppfödaren är kennel Ledsagaren. Läs ovanstående från SKK hunddata.
Citera
2024-07-23, 18:09
Medlem
Citat:
Om du tittar på Essies uppfödares Facebook sida och letar efter ” E” kullen på hennes sida , så står det när hon föddes och när hon var assistent hund .
Väldigt fort gick det och jag tycker det är en ovanlig ras som ass hund . Inte vanlig labrador eller Labrador retriver utan en Jaktlabrador .
Så lång utbildning var det inte .
Hann hon gå igenom sitt första löp var det ju bra.
En hund ska ju även mogna psykiskt och gå igenom ” tonårstiden ” med allt vad det innebär .
Minns jag rätt stod det att hon är född på våren 2022.

En jaktlabrador är en labrador retriever. Rasen är delad i två grenar där en avlas för jakt och en för utställning och sällskap. Det är mycket vanligt att jaktlabradorer används som olika typer av arbetande hundar eftersom de är betydligt förigare och mer lättränade än tjocklabbarna som avlas för utställning.
Citera
2024-07-23, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vemedinma
Då tror jag inte hon hann med sitt första löp. Stora hundar brukar vara senare än små. Som 2 åring räknas hon fortfarande som unghund. Jag vet inte om det finns specifikt benämning på jaktlabrador. Det allmänna är ju annars labrador retriever.

En labrador brukar ha sitt första löp mellan 7-10 mån ålder.
Citera
2024-07-23, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjen2
P har pluggat god man utb o liknande
Dom mister mycket bidrag om A flyttar, då dom säkert har betalt för 3 rum, toa/bad för henne o assistenterna o sen är hon ju delaktig i kök, tomten, kanske poolen är hennes, 1 bil kanske används till henne o assistent. Dom kanske blir bankrutt o måste sälja sin fina villa om hon flyttar, för hon drar ju in mycket bidrag. O båten, o bilar mm
En räkning kan lätt missas så hon hamnar hos kf…kanske P eller nån annan tog på sej uppdraget sen då det inte var nån ordning med fakturor o så.
Sen har ju mamman nära till jobbet då A bor hemma o dom kan säkert byta av varandra allihopa o få lön då pers.ass fattas.
Det är säkert svårt att få personliga assistenter som vill jobba med henne då hon är utåtagerande och sen o lyckas få nån som vill stanna kvar o jobba. Därför dom söker folk hela tiden o själva får hoppa in, men nu är det ju nära då alla bor på samma adress.
A kan nog inte göra så mycket alls…behöver nog hjälp med det mesta. Det syns liksom på bilder på henne också.
Jag tror att hon har skadat hunden så pass att den dog eller dom fick nacka den själv för den va så skadad

Pappan har haft över miljonen i årsinkomst, mamman hade väl pendlat mellan 300K till 800K per år. Så jag har lite svårt att tro att radhuset står och faller med att A tvingas bo hemma för att kommunen är inkompetent. Känns som att man ska klara betala ett radhus med runt 1,5 miljoner per år.
Citera
2024-07-23, 18:17
Medlem
vemedinmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurricaneLine
En labrador brukar ha sitt första löp mellan 7-10 mån ålder.
Ok, tack för förtydligande. Såg även att hunden var född -21
Citera
2024-07-23, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kommer-vara-anon
Pappan har haft över miljonen i årsinkomst, mamman hade väl pendlat mellan 300K till 800K per år. Så jag har lite svårt att tro att radhuset står och faller med att A tvingas bo hemma för att kommunen är inkompetent. Känns som att man ska klara betala ett radhus med runt 1,5 miljoner per år.
Nääe du förstod inte….dom får in mycket pengar o bidrag för att hon också bor i huset o kräver mycket utrymme i huset. När hon flyttar mister dom multum med pengar varje månad
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in