2024-07-22, 22:12
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Är inte helt säker på varför vi pratar häck och släp. Men jag vill hävda att grannens häck är klippt, inte denna. Den består av tätt planterade tujor, en sån behöver sällan klippas om man inte vill ha den maniskt rak.

Jag förde det på tal med anledning av att en död hund kan ha lastats i en bil via baksidan på trädgården i samband med att till exempel häckklipp i säckar också lastades i bilen.

Det fanns bilspår och familjens häck ser nyklippt ut. Pappan poserar framför häcken.

Jag vet naturligtvis inte om grannen formklipper häcken även på Ö-borgs sida men klipp blir det som skall bort, förslagsvis lämpligen i säck med bil.
Citera
2024-07-22, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Längre bak finns hunden på skk

Ledsagaren Tove Jansson heter Essie egentligen så Essie är ett smeknamn.
Yes I know, tack. Jag svarade på ett annat inlägg som länkade till en hanhund som hette något annat.
Citera
2024-07-22, 22:21
Medlem
Det är inte rimligt att någon tar hunden på baksidan oavsett kameror eller ej. Det fanns enligt uppgift fyra stycken vuxna i fastigheten som mycket väl skulle kunna råka titta ut på baksidan. För stor risk för upptäckt helt enkelt. Riskerna motiverar inte värdet på hunden.

Även om hunden är dyr i inköp så är den betydligt mindre värd som stulen.

Många här tror betydligt mer på begreppet assistenshund än vad det är i verkligheten. Det är inga superhundar på något sätt. Det är marginell skillnad på besväret att stjäla en befintlig assistenshund och träna om denna till ny brukare än att köpa en ”vanlig” hund och träna denna till assisstenthund. Harmoniserar inte med riskerna.

Och vem i hela friden släpper ut sin hund på baksidan för att kissa? På denna lilla tomt. Hur frächt skulle det bli efter en tid. Det är en ganska liten tomt. Inte jättemysigt att ligga på denna gräsmatta.

Går det verkligen att ta sig igenom häcken på enkelt sätt? Om bilderna stämmer så ser den ut att vara ganska tät. Framförallt ut mot baksidan. Inte speciellt troligt att hunden plockats via någon av grannarnas tomter. Eller …. Och i så fall ökar riskerna ännu mer. Och nu kan jag ha fel, men på klippet där hunden verkar springa mot någon som kallar på den. Det är väll mot granntomten, inte mot baksidan?

Det stämmer helt enkelt inte. Något är riktigt fel.
Citera
2024-07-22, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av argeneau
Yes I know, tack. Jag svarade på ett annat inlägg som länkade till en hanhund som hette något annat.

Okej, stör mig på att pappan reggat henne med fel uppgifter på Jordbruksverket i panik pga denna tråd. Så känner nog stor press i detta.
Citera
2024-07-22, 22:23
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Jag förde det på tal med anledning av att en död hund kan ha lastats i en bil via baksidan på trädgården i samband med att till exempel häckklipp i säckar också lastades i bilen.

Det fanns bilspår och familjens häck ser nyklippt ut. Pappan poserar framför häcken.

Jag vet naturligtvis inte om grannen formklipper häcken även på Ö-borgs sida men klipp blir det som skall bort, förslagsvis lämpligen i säck med bil.
Haha, det var där vi började ja, med en död hund! (Sorry, jag har varit uppe lite för sent på nätterna och skrivit på Flashback. )

Jag är aldrig sämre än att jag kan ändra mig om jag har fel. Och nu ändrar jag mig. Håller med dig om att häcken ser hyfsat nyklippt ut. Mycket torra små toppar, det känns som om någon har klippt lite för slarvigt kanske. Eller så är den för torr helt enkelt.

Fast det där tror jag är häcken som avgränsar mot grannens hus? (Edit: Och det skriver ju du också.) Sidan jag tänkte på, ut mot allmänningen upplevde jag inte som nyklippt på filmerna. Fast det spelar mindre roll förstås.
Senast redigerad av HappySnowman 2024-07-22 kl. 22:27.
Citera
2024-07-22, 22:41
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Men, om de har skulder- har de då 50 000 kronor att utbetala i hittelön?

Jag misstänker också insiderbrott men hoppas så klart att Essie bara blev "wild and crazy" och stack efter en hare eller något....Fast då borde hon nog hittats vid det här laget.

Hur ser försäkringar ut kring assistanshundar? Nu hör det väl ej till vanligheterna att sådana försvinner men kan en hundinnehavare få ut pengar på förlorad hund, få en ny hund? Eller räknas det som slarv att de släppt ut hunden, utan uppsikt och dessutom den tid på året då "koppeltvång" gäller?

Koppeltvång gäller inte på den egna tomten.
Citera
2024-07-22, 22:48
Medlem
kraftfoders avatar
Finns det varg där borta i Enköping?
Citera
2024-07-22, 22:49
Medlem
EnergizerBunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det skulle ju kunna vara nån som snott den för att sälja som assistanshund, den ska ha kostat 300 000 kr. Nån som behöver men inte har råd eller nån som vill göra sig en hacka.

Men ända från start har det varit sånt som inte stämt in. Vi fick reda på att dottern är våldsam av sig, blivit utslängd från LSS-boendet för att hon hotat personalen med kniv, man har tvingats omplacera dotterns katt eftersom hon slog den, underligheter vad gäller kameraövervakningsfilmerna mm mm som skaver. Och i facebookgruppen raderas alla ifrågasättanden och man blockas.

Så nog är det något skumt.

Ja, och man kan ju fråga sig hur den som påstås ha stulit hunden skulle kunna veta att det FINNS en sån hund JUST DÄR ..och så enkelt kunnat locka med den.

Men, det som förbryllar mig MEST är att "plötsligt slutade kamerorna fungera i ca fem minuter och efter det var hunden spårlöst försvunnen."
Källa: https://dognews.se/2024/07/17/hunden-essie-stulen-50-000-kronor-i-hittelon/

Vadå slutade kamerorna att fungera? HAha, då måste de väl ha haft tillgång till hela jävla systemet så de kan stänga av den?

INGEN tjuv håller på med sådant! De tar på sig mörka enfärgade kläder eller något, samt en mask, så är det bra med det sen. Inte fan agerar man super-hacker, först bryter sig in i huset och sedan släcker ner kamerorna, för att sedan sätta igång de igen när man väl stulit hunden???

Men helvete
Citera
2024-07-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
För att rädda den, spekulerar vi.

Dottern är svårt funktionshindrad och utagerande, slår hunden. De har tidigare gjort sig av med en katt som blev misshandlad. Hon är så pass aggressiv att hon slängts ut från LSS-boende och dagverksamhet. Föräldrarna vägrar utredningshem och har i stället skaffat hunden, men det fungerar inte.

Stämmer. Ska få nytt boende i augusti. Om man får ta med hund där låter jag vara osagt. Men annars var det kanske "tur" att den snoddes?
Citera
2024-07-22, 23:01
Medlem
För det första att en hund inte kan trilla ner i en pool med skydd är skitsnack, har själv fått slita upp min hund som trillade ner i en pool för ett par år sedan.

Sen låter ju allting bara mysko, dom målar upp det som att ryska maffian ska ha spanat på dom och sen slagit ut kameror och gud vet vad.
En normal människa som har en hund håller koll på hunden när den är LÖS. Nu har jag ingen aning om exakt hur det ser ut på tomten, men om någon kan köra in en bil helt ljudlöst att man inte hör. Sno en hund och sen åka därifrån. Tror verkligen det här landet på den historian? Jag själv måste väl ha en super hörsel som hör bilar som kör på vägen ca 100 meter ifrån mitt hus i så fall.
Och som hundägare vet jag vad "strikt ansvar" innebär. Jag släpper inte ut mina hundar själva utan att ha koll, det är annat om man släpper ut dom vart det finns stängsel alternativt staket.

Eftersom att familjen inte verkar ha varken koll eller hörsel så kan det lika gärna vara någon annan hund som hoppat in och bitit hunden, vilket leder till att hunden sen springer iväg. Bara för att det är en tränad hund så betyder det inte att hunden kan tänka som en människa "nej nu ska jag stanna kvar"
Det är en hund oavsett träning, en hund kan man aldrig lita på till 100%

Sen är det väldigt tydligt att i den där familjen så är inte hunden en familjemedlem som för de flesta som skaffar hund, utan här räcker det med att bara några dagar senare känna äsch det är bara en hund vi skiter i det den 25/7 medans jag själv har sett många andra efterlysningar med djur som kommit bort där ägarna letar i månader och vissa till och med i flera år efter sin hund.

Jag hoppas egentligen att föräldrarna ser det här, för hur i helaste helvetet tänker man när man vet om att dottern är utåtagerande och att då skaffa ett oskyldigt djur till denna? Köp ett gosedjur istället. När personen har så låg iq så kommer den inte se skillnad på djur eller människa när hon blir utåtagerande och ska bli våldsam. Om dom själva vill agera slagpåse åt "barnet" så absolut men sätt inte ett oskyldigt djur som ska bo där med den personen och riskera att få stryk när tillfälle ges.

Angående filmerna, ja varför klipper man och klistrar i filmer? Varför ändra orginal filmen? Varför inte be om hjälp från någon teknisk kunnig att försöka återställa hela filen. Att någon tjomme ska sitta och spana på en labbe, sen köra världens kupp att slå ut kameror och gud vet vad. På riktigt? Det är en hund, det är inte en människa som har blivit kidnappad här och begär lösensumma.

Mest troligt är det som alla andra misstänker, hunden har blivit skadad antingen avsiktligt eller oavsiktligt. Sen har väl ljushuvudena där inte råd med veterinär och det är lättare att fejka ihop en snyft historia som dom gjort tidigare när galningen blivit utkastad från boende.

Är bara att inse att "A" är för farlig för samhället och behöver vara på ett ställe med folk som kan kontrollera våldsamheterna, sen är det bara fjantigt att hoppa på att det ska vara någon gammal assistent som ska ha snott hunden.

Någon som har varit assistent där kan väl ta och lägga till lite info här i tråden om vad som egentligen föregår där? Finns det fler kameror? Varför har dom ens kameror? Är det för att övervaka galningen eller för att övervaka assistenterna?
Citera
2024-07-22, 23:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Det här med katten, var det verifierat? Vet vi med säkerhet att dottern har varit dum mot djur eller har det blivit en trådsanning?

Jag tänker på några barn jag mött genom åren som på riktigt har varit farliga för sin omgivning. Men de skulle aldrig göra ett djur illa. Där har det varit stor skillnad i beteende beroende på om det gällde djur eller människor.

Men det här är inte ett barn... Det är en vuxen kvinna med en vuxens styrka...

Vad gäller katten, hittade jag den på pappans facebook och undrade över den lite underliga kommentaren "Måste jag åka men ok jag vet att jag har det jättebra." En medlem som säger sig känna A och inte verkar vara ett troll, berättade att katten omplacerats eftersom A agerade ut och slog den. Och frågan "har ni haft en katt i familjen också?" raderades och resulterade i blockning från gruppen.

Om man vill se det som "bevis" eller trådsanning, det får man avgöra själv.
Citera
2024-07-22, 23:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DuSynsAlltid
Det är inte rimligt att någon tar hunden på baksidan oavsett kameror eller ej. Det fanns enligt uppgift fyra stycken vuxna i fastigheten som mycket väl skulle kunna råka titta ut på baksidan. För stor risk för upptäckt helt enkelt. Riskerna motiverar inte värdet på hunden.

Även om hunden är dyr i inköp så är den betydligt mindre värd som stulen.

Många här tror betydligt mer på begreppet assistenshund än vad det är i verkligheten. Det är inga superhundar på något sätt. Det är marginell skillnad på besväret att stjäla en befintlig assistenshund och träna om denna till ny brukare än att köpa en ”vanlig” hund och träna denna till assisstenthund. Harmoniserar inte med riskerna.

Och vem i hela friden släpper ut sin hund på baksidan för att kissa? På denna lilla tomt. Hur frächt skulle det bli efter en tid. Det är en ganska liten tomt. Inte jättemysigt att ligga på denna gräsmatta.

Går det verkligen att ta sig igenom häcken på enkelt sätt? Om bilderna stämmer så ser den ut att vara ganska tät. Framförallt ut mot baksidan. Inte speciellt troligt att hunden plockats via någon av grannarnas tomter. Eller …. Och i så fall ökar riskerna ännu mer. Och nu kan jag ha fel, men på klippet där hunden verkar springa mot någon som kallar på den. Det är väll mot granntomten, inte mot baksidan?

Det stämmer helt enkelt inte. Något är riktigt fel.

Jag är med dig här! Visst kan man släppa ut på en snabb nattkiss, men detta var både efter midnatt och sex minuter senare kommer de ut för att plocka in kuddarna till utemöblerna - varför låta Essie vara därute oövervakad och med stängd altandörr? Det hade jag bara gjort om jag visste att trädgården var säkrad till 100%, om ens då. Och då har jag inte en hund värd 300 k…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in