2024-07-22, 21:39
Medlem
TheStonedApeTheorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Tack! Så det är hundrelaterat ändå, tycker då kanske bara att det var en märklig placering. Man har då alltså haft möjlighet att släppa ut Essie utan att stänga dörren så att säga, man hade bara kunnat skärma av?
Jag använder galler för att skärma av vart jag vill att min hund ej ska ha tillträde för tillfället. Tex nyplanterade rabatten, den nymålade hallen etc.
Citera
2024-07-22, 21:41
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnergizerBunny
Samtliga förutsätter att hundägarna är de riktiga bovarna. Ja, så kan det ju vara. Hoppas de får sitt straff i sådana fall! Kan nog bli svårt att bevisa... men man kan ju alltid hoppas.

Det skulle ju kunna vara nån som snott den för att sälja som assistanshund, den ska ha kostat 300 000 kr. Nån som behöver men inte har råd eller nån som vill göra sig en hacka.

Men ända från start har det varit sånt som inte stämt in. Vi fick reda på att dottern är våldsam av sig, blivit utslängd från LSS-boendet för att hon hotat personalen med kniv, man har tvingats omplacera dotterns katt eftersom hon slog den, underligheter vad gäller kameraövervakningsfilmerna mm mm som skaver. Och i facebookgruppen raderas alla ifrågasättanden och man blockas.

Så nog är det något skumt.
Citera
2024-07-22, 21:42
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaChiara
Det är nog den som skapat gruppen som är mod, tror inte släktingarna har tid att kontrollera alla de chatgrupperna. Men man vet ju aldrig, energin verkar ju outömlig.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det är vår också! Inte kommer flashbackarna släppa detta innan det är löst!

I skrivande stund har tråden 214 749 visningar och inte tror jag alla hjärteströsslartanterna är för korkade för att själva söka alternativ info.
Jajemen! Klart vi bjuder på energi och energiska spekulationer! Det här intressanta fallet släpps inte i första taget.

Och kan det hjälpa någon hjärteströsslare att komma ner på jorden och inse att världen sällan är svart eller vit, så är det ett resultat så gott som något.
Citera
2024-07-22, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag har också funderat över kompostgallret. Om vi nu har en fenomenal assistanshund som är supertränad och minsann aldrig skulle komma om någon främling ropar och aldrig skulle lämna tomten på eget bevåg osv osv - vad behöver vi då kompostgaller till? Att MIN hund behöver ett framför altandörren om jag inte vill att hon ska pipa ut på tomten när det inte var tänkt så, ja det är inte särskilt konstigt. Men denna fenomenala superhund...? Och varför står det mitt på altanen som sagt?

Fast det är kanske så enkelt som att man brukar ha det framför dörren, precis som hemma hos oss, bara för att kunna slappna av lite och slippa att hunden slinker ut. Men ändå... Går inte sånt också att träna in precis som med allt annat denna jycke har hunnit lära sig under sina 3 år i livet?

Precis som Micro113 är inne på så verkar det onekligen vara flera galler som är ihopsatta. Även jag har full förståelse för att det kan behövas, jag kör samma med barngrind och det för att min hund är långt dummare än Essie.
Citera
2024-07-22, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jag har ingen aning - men den fyller ju inge funktion som "grind" där - så jag gissar att de kanske lägger hunden i den när de sitter på altanen eller när de vill att hon lugnar ner sig.
Jag har bara använt kompostgaller för att bygga hage när jag haft valpar, men vet att de finns de som använder det som plats för hunden att bli lugn och passiv -- en del använder hundburar som man har till utställning eller bilbur istället.

Det kan ju ha använts till något helt annat också.

Okej, tack! Det var säkert en obetydlig detalj. Men vad tror du kan ha hänt?
Citera
2024-07-22, 21:46
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Det skulle ju kunna vara nån som snott den för att sälja som assistanshund, den ska ha kostat 300 000 kr. Nån som behöver men inte har råd eller nån som vill göra sig en hacka.

Men ända från start har det varit sånt som inte stämt in. Vi fick reda på att dottern är våldsam av sig, blivit utslängd från LSS-boendet för att hon hotat personalen med kniv, man har tvingats omplacera dotterns katt eftersom hon slog den, underligheter vad gäller kameraövervakningsfilmerna mm mm som skaver. Och i facebookgruppen raderas alla ifrågasättanden och man blockas.

Så nog är det något skumt.
Det här med katten, var det verifierat? Vet vi med säkerhet att dottern har varit dum mot djur eller har det blivit en trådsanning?

Jag tänker på några barn jag mött genom åren som på riktigt har varit farliga för sin omgivning. Men de skulle aldrig göra ett djur illa. Där har det varit stor skillnad i beteende beroende på om det gällde djur eller människor.
Citera
2024-07-22, 21:47
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Vore det inte enklare i så fall att böka ner hunden i en sopsäck och helt diskret ta säcken den vanliga vägen runt knuten till garageuppfarten? Och så ett enkelt lyft ner i bakluckan. Varför börja köra in på allmänningen och hiva hunden genom häcken till allas beskådan?

Tittar man på Google Maps så verkar vägen utanför vara ganska trafikerad (ett antal bilar på bilderna). Även efter 22 på kvällen kan man nog anta att en och annan bil åker förbi. Att ingen har reflekterat över den konstiga parkeringen på gräset och kanske t.o.m. tagit reg.numret är för mig en gåta. Brukar bilar köra in där av någon märklig anledning?

Häcken ser nyklippt ut. Grannarna lyfter väl inte på ögonbrynen om pappan kör in bil och släp intill trädgården för att lasta häckklipp?

Det är inte uppseendeväckande när folk lastar trädgårdsavfall på ett släp den enklaste vägen.
Citera
2024-07-22, 21:51
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cirsium
Häcken ser nyklippt ut. Grannarna lyfter väl inte på ögonbrynen om pappan kör in bil och släp intill trädgården för att lasta häckklipp?

Det är inte uppseendeväckande när folk lastar trädgårdsavfall på ett släp den enklaste vägen.
Nä, det är klart. Men då bör det lämpligen finnas ett släp också. Och häckklipp. Jag tror inte att det fanns här. Tyckte att jag såg någon bild i början på de där hjulspåren i gräset. Verkade inte ha varit något släp med. Tror för övrigt inte att det blir så mycket att klippa på pelartujor. Poängen brukar vara att de växer ihop och inte behöver klippas.
Citera
2024-07-22, 21:58
Medlem
Cirsiums avatar
Citat:
Nä, det är klart. Men då bör det lämpligen finnas ett släp också. Och häckklipp. Jag tror inte att det fanns här. Tyckte att jag såg någon bild i början på de där hjulspåren i gräset. Verkade inte ha varit något släp med. Tror för övrigt inte att det blir så mycket att klippa på pelartujor. Poängen brukar vara att de växer ihop och inte behöver klippas.

Om det blev lite häckklipp och fyllde några sopsäckar då det får plats i en bil utan släp.

Häcken är formklippt så avfall blir det.
Citera
2024-07-22, 22:06
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Om det blev lite häckklipp och fyllde några sopsäckar då det får plats i en bil utan släp.

Häcken är formklippt så avfall blir det.
Är inte helt säker på varför vi pratar häck och släp. Men jag vill hävda att grannens häck är klippt, inte denna. Den består av tätt planterade tujor, en sån behöver sällan klippas om man inte vill ha den maniskt rak.
Citera
2024-07-22, 22:08
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Vi kan nog utesluta att gallret använts för att lugna och passivisera hunden. Vore ju ett ödets ironi om hunden som ska lugna dottern behöver lugnas på grund av dottern.

Kanske behövde lugnas på grund av pappan?
En hund kan behöva lugna ner sig för att den är stressad, eller för att den gått upp i aktivitet under t ex lek och behöver får möjlighet att koppla av/slappna av.

Assistenshundar är vanliga hundar och är givetvis inte som en grå massa utan reaktioner åt något håll. Det kan t o m vara så att den behöver en tydlig given plats för att kunna koppla av från sitt arbete.

Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Okej, tack! Det var säkert en obetydlig detalj. Men vad tror du kan ha hänt?
Jag vet inte. Jag har svårt att få ihop pappans version - men jag vet faktiskt inte.
Jag tror inte hon har sprungit bort. Lockats bort kanske - men inte på egen hand sprungit iväg.
Citera
2024-07-22, 22:09
Medlem
MrBubss avatar
Pappan fick 453 PM på Facebook under gårdagen..

Det yras om medium, Polen, Litauen och hela Sverige och jag har skakat misstroget på skallen så många gånger att det luktar nackspärr.

Att så många höns...f'låt...damer kan vara så naiva, godtrogna och i många fall rejält korkade är sorgligt att konstatera.

Det luktar fortfarande skunk om detta!

Ps...Läste någonstans att det finns ca 22 000 svarta labradorer i Sverige. Några av deras ägare har säkert blivit observerade senaste veckan.
Senast redigerad av MrBubs 2024-07-22 kl. 22:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in