2024-07-22, 16:45
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ssthlmss
varför skulle dom samarbeta för att ta hunden?

För att rädda den, spekulerar vi.

Dottern är svårt funktionshindrad och utagerande, slår hunden. De har tidigare gjort sig av med en katt som blev misshandlad. Hon är så pass aggressiv att hon slängts ut från LSS-boende och dagverksamhet. Föräldrarna vägrar utredningshem och har i stället skaffat hunden, men det fungerar inte.
Citera
2024-07-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Den har jag sett. Men det står ingenstans där eller i artikeln i Enköpings-Posten att det skulle ha funnits tidsangivelser som blivit bortredigerade.

Däremot är jag väldigt förvånad över att tidningen väljer att skriva om hans detaljerade misstankar/anklagelser. Han menar att hunden lockas av någon som hon har tyckt mycket om och inte träffat på ett tag.

"Men det är det som ses sedan som verkligen gör filmen intressant för Patrik Ölmeborg.

Essie springer glatt med viftande svans bort mot just det hörnet där sökhundarna visade att hon försvann.

– Det syns att hon blir lycklig, som att någon hon tycker om är tillbaka.

Vad känner du när du ser filmen?

– Att mina misstankar bekräftas. Att någon hon känner sedan tidigare har lockat henne utanför tomten.

Tänker du på någon speciell?

– Det är för mycket tillfälligheter för att det skulle vara någon helt extern som lockat till sig Essie, men vilka eventuella misstänkta som finns får polisen utreda."

Flashback med sina spekulationer är en sak. Men att gå ut i media och så tydligt peka ut någon som misstänkt känns verkligen inte trevligt alls. Hur många av deras assistenter kan detta handla om? Knappast många? Vem tyckte extra mycket om Essie (och omvänt), kanske har haft synpunkter på hennes tillvaro och jobbar inte exakt just nu? Tror det kokar ner till ett fåtal personer. Tycker verkligen att han kunde ha nöjt sig med att framföra den här informationen till polisen! För som de själva skriver inne på Facebook; det här hjälper knappast den stora massan att hitta Essie.

Jag håller med, han hade kunnat nöjt sig med att informera polisen. Och det borde som du säger inte vara så många personer att rikta in sig på, han vet ju uppenbarligen redan direkt när det hänt vem/vilka som troligtvis ligger bakom. Det visar i sin tur att han också är medveten om motivet. Alltså har han redan vetskap om kritiken mot dem angående hur hunden behandlats i familjen.

Det stämmer även med rykten från flera håll som säger att han fått kritiken även tidigare, men anser att hunden "ska tåla det".

Om det hade varit så att hunden INTE är stulen, så tror jag att dessa personer som sett den bli illa behandlad hade gått ut högljutt om detta, om inte annat för att de kanske hade misstänkt familjen själva för att ha "gjort sig av" med den.

Men jag har inte sett någon gå ut med att de personligen sett hunden bli misshandlad.

Nä, jag tror ändå att någon eller några har hämtat hunden.
Citera
2024-07-22, 16:46
Medlem
Någon mer som känner till familjen?

Vissa teorier här ligger nära till hands. Dottern har ett stort våldskapital och är utåtagerande.
Skulle inte bli förvånad om något kommer fram att det skett en olycka. Att A kanske försäger sig tids nog.
Citera
2024-07-22, 16:49
Medlem
En släkting är ju militär, en av beskrivningarna en djurkommunikatör beskrev är Enköpings militärområde skulle kunna stämma , eftersom de ryktas om att en släkting har den för omplacering då militären har helt annan tystnadsplikt sekretess än någon annan inte ens polisen har tillgång till militärens anläggningar. Men tror inte på den teorin direkt men om man ska spekulera
Citera
2024-07-22, 16:51
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Du är så jla dum att klockorna stannar och blommorna vissnar!
Det är givetvis INTE lättare att träna upp en ny hund, herregud så korkad du är! Sluta nu att sprida lögner i tråden om detta!

En utbildad hund kan man med bara lite träning byta brukare på. Däremot att utbilda en helt ny hund tar enormt lång tid.
Nej, det kan man inte beroende på utbildning/funktion som hunden har.

Jo, en ny hund är lättare att träna upp så att den svarar på förarens signaler än en hund som är intränad med annan förare.
Varför tror du att så många tävlingsförare och tjänstehunds förare vill ta upp sina hundar från valpar - i synnerhet som risken finns att hunden sedan inte fungerar när det väl gäller och måste bytas.
Citera
2024-07-22, 16:52
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Tycker du det? Jag tyckte att det var väldigt suddigt och oklart. Du menar det inringade?
https://postimg.cc/VdcLFBwr

Ja, du kanske har rätt. Men i så fall finns den utgången i den här hörnan, bakom det ljusa tältet:
https://postimg.cc/56HTjDT8

Det känns också lite konstigt i så fall. Kommer man ens fram där bakom? Och det är ju helt motsatt håll jämfört med hur hunden springer på filmen, där det påstås att hon blir bortlockad.
På bilden du bifogat syns tydligt att det är två häckar med en smal öppning emellan och den vänstra häcken har ett "staket" som slutar där den andra häcken börjar fast båda häckarna till familjens tomt.

Det är dessa två häckar som syns i båda filmerna och det är utmed den häcken Essie springer när hon kommer fram bakom poolen och den vita stolen och viftar på svansen.
https://postimg.cc/67kHFQY3

På denna bild syns det tydligt att när mamman är ute och plockar strax efter att Essie är borta (bild som är från filmen) tittar just i den riktningen där öppningen är, och inte längre ner till höger där häcken börjar till grannens tomt.
https://postimg.cc/56HTjDT8
Citera
2024-07-22, 16:55
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Nu pratar vi om en certifierad Assistanshund för psykisk ohälsa. Fråga SBk själva. De tar inte 3 år för någon hund att träna om, med aktiv träning för rätt instruktör kanske de tar några månader med en ny hundförare, om det är svårt att träna om så tar det tid absolut men inte mer än 1 år och det är Max annars har man fel instruktör.

Det är 30 timmar med en färdig hund från start enligt hundhjälpen själva MEN i detta fall har de säkert varit mer tid att träna med tanke på hur funktionsnedsatt Amanda verkar vara därför jag inte förstår hur SBK kan ha godkänt henne som hundekipage men tid tar det men inte 3 år .
Det är klart att det kan ta upp till tre år. Det beror ju på vilken träning som måste göras.

Om hon är så icke kommunikativ som det beskrivs så har hunden helt lärt sig att tyda och agera på hennes signaler - och det gör det svårare att försöka omrikta hunden till en annan förare.
Dels måste den "avläras" dels lära om och lära nytt.
Citera
2024-07-22, 16:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Jo, hundar kan bara trilla i och drunkna.
Varifrån har du fått de inte kan göra det?
Källa på det.
Känner inte till en enda hund som drunknat i en pool. Skulle de bli iknuffade kan de simma. De går liksom inte bara o trillar i. Har du sett en hund eller katt gå bredvid en pool, är de extremt medvetna var de går…
Citera
2024-07-22, 16:57
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En släkting är ju militär, en av beskrivningarna en djurkommunikatör beskrev är Enköpings militärområde skulle kunna stämma , eftersom de ryktas om att en släkting har den för omplacering då militären har helt annan tystnadsplikt sekretess än någon annan inte ens polisen har tillgång till militärens anläggningar. Men tror inte på den teorin direkt men om man ska spekulera
De har ingen tystnadsplikt alls när det gäller privat stöldgods eller privata affärer... och hunden lär inte räknas som en del av rikets säkerhet.
Citera
2024-07-22, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Ja håller helt med dig. Kan vara så att assistenter samarbetade? Att dom bestämde att assistenten som var i tjänst stängde av kamerorna medan en annan assistent som var ledig "hämtade" Essie.

Som sagt det är bara spekulationer. Men om pappan gått ut med hur kamerorna funkade så kanske man förstod lite bättre. Just det här med kamerorna gör att iallfall jag drar mig i håret av undran.

Var assistent hemma och man dessutom misstänker enbart dem så är ju fallet solklart. Då förstår jag inte riktigt varför man ber folk leta i stall och vänder sig till medium…

Jag kanske är helt bakom, men jag hade ringt både polis och länsstyrelse och själv plingat på denne assistents dörr ganska omgående. Om jag VISSTE, med handen på hjärtat, att jag inte gjort något fel.
Citera
2024-07-22, 17:02
Medlem
TheStonedApeTheorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anna2011V
Källa på det.
Känner inte till en enda hund som drunknat i en pool. Skulle de bli iknuffade kan de simma. De går liksom inte bara o trillar i. Har du sett en hund eller katt gå bredvid en pool, är de extremt medvetna var de går…
Googla ska du se att det sker hela tiden. Min nuvarande hund är klumpig och har ramlat från både båtar och bryggor. Ja de flesta hundar kan simma men kan dom inte komma upp eller hamnar under poolskydd eller liknade kan de såklart drunkna.
Citera
2024-07-22, 17:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Ja men djurkommunikatörer.... tror du på sånt?

Och det är ju inte så att släktingen är den enda personen på området.

Den här spekulationen kan vi släppa, i vart fall att den göms av hela militärpersonalen i samförstånd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in