2024-07-22, 16:21
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pudrig
Om en tjuv dragit ur sladden så varför i hela friden sätter hen då tillbaka den igen? Det finns väl ingen som helst anledning. Dessutom var väl pappan hemma?

Om assistenten som var där under kvällen är medbrottsling, kan denne ha kommit överens med tjuven att kameraövervakningen skulle vara ur funktion när Essie gick ut och kvällskissade. För att det skulle verka vara en vanlig driftstörning satte man i sladden igen.
Citera
2024-07-22, 16:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Den har jag sett. Men det står ingenstans där eller i artikeln i Enköpings-Posten att det skulle ha funnits tidsangivelser som blivit bortredigerade.

Däremot är jag väldigt förvånad över att tidningen väljer att skriva om hans detaljerade misstankar/anklagelser. Han menar att hunden lockas av någon som hon har tyckt mycket om och inte träffat på ett tag.

"Men det är det som ses sedan som verkligen gör filmen intressant för Patrik Ölmeborg.

Essie springer glatt med viftande svans bort mot just det hörnet där sökhundarna visade att hon försvann.

– Det syns att hon blir lycklig, som att någon hon tycker om är tillbaka.

Vad känner du när du ser filmen?

– Att mina misstankar bekräftas. Att någon hon känner sedan tidigare har lockat henne utanför tomten.

Tänker du på någon speciell?

– Det är för mycket tillfälligheter för att det skulle vara någon helt extern som lockat till sig Essie, men vilka eventuella misstänkta som finns får polisen utreda."

Flashback med sina spekulationer är en sak. Men att gå ut i media och så tydligt peka ut någon som misstänkt känns verkligen inte trevligt alls. Hur många av deras assistenter kan detta handla om? Knappast många? Vem tyckte extra mycket om Essie (och omvänt), kanske har haft synpunkter på hennes tillvaro och jobbar inte exakt just nu? Tror det kokar ner till ett fåtal personer. Tycker verkligen att han kunde ha nöjt sig med att framföra den här informationen till polisen! För som de själva skriver inne på Facebook; det här hjälper knappast den stora massan att hitta Essie.

Vet inte om det stått någonstans om vad pappan sagt om tidsangivelser. Inte jag som skrev det här.

Min poäng var att i dagens samhälle behöver man vara helt transparent med allt. Så länge vi inte vet om filmen är från samma tidpunkt så kommer det fortsätta att spekuleras i sanningshalten. Det kan ju vara så att filmen är helt äkta och att någon lockar på hunden utanför häcken där vid stolen, när hunden sen ser personen så blir den väldigt glad. Det finns tre scenarier:

1. Det är en scam.
2. Någon djurvän vill rädda hunden från lidande.
3. Någon har fattat tycke för hunden och vill ha den själv och är störd nog att sno den.
Citera
2024-07-22, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Fin bild. Hon tittar på hunden och ler.

Med det sagt, vi vet ju hon är så utåtagerande att hon inte klarar LSS-boende så vad gör hon mot hunden?

Tankarna går till djurmisshandel och att hunden är en dresserad levande slagpåse.

Precis så tror jag att det är… tyvärr är det nog så att hon inte ska ha någon hund. Om Essie lever har hon det förhoppningsvis bättre nu.
Citera
2024-07-22, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Om assistenten som var där under kvällen är medbrottsling, kan denne ha kommit överens med tjuven att kameraövervakningen skulle vara ur funktion när Essie gick ut och kvällskissade. För att det skulle verka vara en vanlig driftstörning satte man i sladden igen.

Jag kanske har helt fel nu, men pappan var väl ensam hemma och dottern bortrest med mamman? Då borde ju inga assistenter ha ärende dit, eller?

EDIT: yes, jag hade fel. Frun och A verkar ha varit hemma.
Senast redigerad av pudrig 2024-07-22 kl. 16:32.
Citera
2024-07-22, 16:31
Medlem
Brydiginteellers avatar
Citat:
Jag kanske har helt fel nu, men pappan var väl ensam hemma och dottern bortrest med mamman? Då borde ju inga assistenter ha ärende dit, eller?

När Essie försvann var A hemma med en assistent plus hennes mamma som jobbade som assistent just då åt A. Dom bestämde sig för att åka på resa med A när Essie försvunnit.
Citera
2024-07-22, 16:32
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Så har inte jag fattat det. Mamman och dottern åkte dagen efter.

Att i hemlighet dra ur och sätta i en sladd när folk är hemma kan vara trixigt men ingen omöjlighet, beroende på hur det ser ut i hemmet. Det är i vart fall det sättet vi i tråden har kunnat komma på, som gjort att kamerorna störts ut på det sätt pappan sagt. Antingen urdragen sladd eller möjligen avancerat hack av hemdatorn.
Citera
2024-07-22, 16:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
När Essie försvann var A hemma med en assistent plus hennes mamma som jobbade som assistent just då. Dom bestämde sig för att åka på resa med A när Essie försvunnit.

Då är jag med, tack! Det låter ändå konstigt att en assistent ska smyga runt och koppla på och av kameror.
Citera
2024-07-22, 16:34
Medlem
Brydiginteellers avatar
Citat:
Då är jag med, tack! Det låter ändå konstigt att en assistent ska smyga runt och koppla på och av kameror.

Ja håller helt med dig. Kan vara så att assistenter samarbetade? Att dom bestämde att assistenten som var i tjänst stängde av kamerorna medan en annan assistent som var ledig "hämtade" Essie.

Som sagt det är bara spekulationer. Men om pappan gått ut med hur kamerorna funkade så kanske man förstod lite bättre. Just det här med kamerorna gör att iallfall jag drar mig i håret av undran.
Senast redigerad av Brydiginteeller 2024-07-22 kl. 16:38.
Citera
2024-07-22, 16:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:

Nej. Icke. Har lite insikt i hur djurräddarna på kattsidan bär sig åt och det kan vara avancerad planering under lång tid. Nån skrev tidigare om kaningrupper som gör samma sak. Jag tror inte hundräddarna är sämre.

Men det kan mycket väl vara föräldrarna själva som dragit ur sladden för att dölja vad som skett, behöver inte alls vara assistenten.
Citera
2024-07-22, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Ja håller helt med dig. Kan vara så att assistenter samarbetade? Att dom bestämde att assistenten som var i tjänst stängde av kamerorna medan en annan assistent som var ledig "hämtade" Essie.

Som sagt det är bara spekulationer. Men om pappan gått ut med hur kamerorna funkade så kanske man förstod lite bättre. Just det här med kamerorna gör att iallfall jag drar mig i håret av undran.

varför skulle dom samarbeta för att ta hunden?
Citera
2024-07-22, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Den har jag sett. Men det står ingenstans där eller i artikeln i Enköpings-Posten att det skulle ha funnits tidsangivelser som blivit bortredigerade.

Däremot är jag väldigt förvånad över att tidningen väljer att skriva om hans detaljerade misstankar/anklagelser. Han menar att hunden lockas av någon som hon har tyckt mycket om och inte träffat på ett tag.

"Men det är det som ses sedan som verkligen gör filmen intressant för Patrik Ölmeborg.

Essie springer glatt med viftande svans bort mot just det hörnet där sökhundarna visade att hon försvann.

– Det syns att hon blir lycklig, som att någon hon tycker om är tillbaka.

Vad känner du när du ser filmen?

– Att mina misstankar bekräftas. Att någon hon känner sedan tidigare har lockat henne utanför tomten.

Tänker du på någon speciell?

– Det är för mycket tillfälligheter för att det skulle vara någon helt extern som lockat till sig Essie, men vilka eventuella misstänkta som finns får polisen utreda."

Flashback med sina spekulationer är en sak. Men att gå ut i media och så tydligt peka ut någon som misstänkt känns verkligen inte trevligt alls. Hur många av deras assistenter kan detta handla om? Knappast många? Vem tyckte extra mycket om Essie (och omvänt), kanske har haft synpunkter på hennes tillvaro och jobbar inte exakt just nu? Tror det kokar ner till ett fåtal personer. Tycker verkligen att han kunde ha nöjt sig med att framföra den här informationen till polisen! För som de själva skriver inne på Facebook; det här hjälper knappast den stora massan att hitta Essie.

Ja, det är klart dom borde veta vem det är. Så vansinnigt knäppt och engagera hela Sverige i ett letande, alla verkar hamna i en masspsykos
Citera
2024-07-22, 16:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, det beror helt på vad det är frågan om för hund och för typ av assistans, vilka signaler den skall gå på osv.

Det är inga 30 timmar det är frågan när man pratar om en avancerad hund. Tvärtom så kan det vara svårt att träna om en hund som lärt sig att gå på en persons specifika signaler till en annan förare.
Det kan vara lättare att träna upp en helt ny hund - eftersom den färdig tränade med nya föraren skall ignorera tidigare inlärda signaler som inte hör hemma hos den nya föraren.

Nu pratar vi om en certifierad Assistanshund för psykisk ohälsa. Fråga SBk själva. De tar inte 3 år för någon hund att träna om, med aktiv träning för rätt instruktör kanske de tar några månader med en ny hundförare, om det är svårt att träna om så tar det tid absolut men inte mer än 1 år och det är Max annars har man fel instruktör.

Det är 30 timmar med en färdig hund från start enligt hundhjälpen själva MEN i detta fall har de säkert varit mer tid att träna med tanke på hur funktionsnedsatt Amanda verkar vara därför jag inte förstår hur SBK kan ha godkänt henne som hundekipage men tid tar det men inte 3 år .
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in