2024-07-22, 03:10
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Hur kan det finnas film att visa för polis och media om det saknades minneskort? (Som pappan säger i kommentarerna på Facebook.) Hur sparas inspelningarna om de inte sparas på minneskort?

På datorns hårddisk som kamerorna är kopplade till.

Citat:
Fattar jag det rätt att trådbundna kameror är helt omöjliga att störa ut på något sätt?

Det går att hacka sig in i datorn som är kopplad till kamerorna om den är uppkopplad mot nätet. Vilket jag inte alls tror någon gjort, för det är komplicerat. Det går inte störa ut trådbundna kameror på annat vis.
Senast redigerad av Hegamon 2024-07-22 kl. 03:14.
Citera
2024-07-22, 03:11
Medlem
Nottelitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Det är ett rimligt svar som pappan (PÖ) ger. Han skriver att kamerorna alltid laggat och att det är frustrerande det händer precis då.

Ljuger han så ljuger han bra. Jag kan inte avgöra om det är ett iscensatt scam av PÖ (eller någon annan) eller om allt han säger är sant. Ju mera jag läser tidningsartiklar om PÖ desto mera tycker jag han talar sanning.
nej, men antingen laggar det, det hackas eller så används störningsändare mot det, inte alla tre sakerna och om det är det sista så måste det vara ett system med väldigt dålig kvalitet, har billiga kameror själva som aldrig laggar under de 6-7 år jag har haft det...
Citera
2024-07-22, 03:15
Medlem
TheStonedApeTheorys avatar
Citat:
Ännu en korkad fråga från en som aldrig har brytt sig om övervakningskameror tidigare.

Hur kan det finnas film att visa för polis och media om det saknades minneskort? (Som pappan säger i kommentarerna på Facebook.) Hur sparas inspelningarna om de inte sparas på minneskort?

Tvekar inte en sekund att avslöja min okunnighet!
Han menar nog att det inte finns minneskort i själva kameran. Bilden från kameran matas till en dator med i detta fallet troligen ethernet kabel. Där sparas filmen på en hårddisk eller moln. Hade överföringen varit med wifi kan den lätt störas ut med tex en https://www.youtube.com/watch?v=nLIp4wd0oXs
Citera
2024-07-22, 03:30
Medlem
Citat:
Här är någon i Facebookgruppen som försiktigt försöker framhålla en viktig poäng:

"Bara tankar så jag hoppas slippa elaka kommentarer. Fall det kan va nån som verkar veta vem familjen och essie är och känner till kameran osv kan det va nån bekant som kanske berättat om Essie till nån som inte är pålitlig osv"

Det stör mig mycket att pappan så tydligt har markerat att han är övertygad om att det är en av ett fåtal assistenter som kan vara aktuell som gärningsperson. Han tänker liksom inte särskilt långt. Att det kan vara någon ett par kliv längre bort som har tagit hunden - av vilka skäl det nu må vara - verkar aldrig ens föresväva honom.

Hoppas kommentaren får stå kvar.

Så tänkte jag också .
Om han stannar vid bara assistenter, så visar han att han är "nöjd" så och vill inte gå vidare i tanken. Assistenter kan ju känna skumt folk.
Eller tänker han på en särskild assistent som han tror / vet, eller låtsas tro, har tagit Essie.
Citera
2024-07-22, 04:14
Medlem
HappySnowmans avatar
Tack för alla bra förklaringar. Nu fattar jag mycket bättre hur tekniken har fungerat. Om det är omöjligt att störa ut trådbundna kameror så blir egentligen allting än mer tillkrånglat. Att det skulle vara en störning var nästan lättare att svälja.

I Enköpings-Posten hittar jag en längre version av film 1, från utomhuskameran, där mamman går ut och hunden är borta. Den har jag inte sett förut. Här blir det tydligare för mig att det är ett rejält glapp. För det syns så väl hur molnet i bakgrunden hinner förändras mycket. Inte så mycket så att det är ett annat moln. Det syns att det är samma moln. Men jämför man med hur långsamt det ändras medan hunden strosar runt (nästan inte alls) så inser man att det har gått åtskilliga minuter under glappet.

Kan övervakningskameror lagga så till den milda grad? Att bilderna försvinner under flera minuter?
Citera
2024-07-22, 04:17
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStonedApeTheory
Okej kamerorna var trådbundna. Då kan man väl i princip utesluta att någon utifrån stängt av dom. Att dom inte skulle fungera precis när hunden försvinner för att sedan hoppa igång 5 min senare låter som en otrolig slump. Nej som GW brukar säga "hata slumpen".

Hoppla, hoppla här.

Vad menas:
Citat:
Om det hade varit ett strömavbrott skulle andra saker i huset också ha drabbats, vilket de inte gjorde, säger han.
Dessa båda kameror är trådbundna och kopplade till husets elnät. En tredje wifi-ansluten kamera övervakar ett hörn av tomten men filmen från denna visar ingenting alls.

Tyder det på att kamerorna använder s.k Homeplug? Alltså att de kör data via elnätet.
En Homeplug i vägguttaget nära routern och förbundet med routern med nätverkskabel. Den andra Homeplug i vägguttaget i närheten av kameran och förbunden med kameran med nätverkskabel.

Alla kameror är väl kopplade till husets elnät så varför skriva att de är kopplade till huset elnät. De går ju inte på batteri utan får bara strömmen via elnätet.

Homeplug:
https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/smarta-hem/tp-link-tapo-p100-2-pack/1026216.9256/?gad_source=1&gclid=CjwKCAjw4_K0BhBsEiwAfVVZ_yLyqn fTDnxCgo_CCiJGICr4FcLu4QBhKjcJdZpzxXObaB2M8ivLPBoC QP4QAvD_BwE

En nätverkskabel är dock snudd på omöjligt att störa ut. En s.k TP-kabel (Twisted Pair) använder två tvinnade trådar och mottagaren av signalen mäter skillnaden mllan de två trådarna. Stör man kabeln så blir den ena tråden mer positiv och den andra mindre negativ. Skillnaden består.

Går datat via huset elnät så är inte elkabeln skyddad som i en TP-kabel.Datat skickas ungefär som WiFi men följer elkabeln.
Senast redigerad av PeterNoster 2024-07-22 kl. 04:41.
Citera
2024-07-22, 05:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Det har varit min tanke ända sedan jag såg att dom erbjuder 50000:- i belöning, då vet man att den inte kommer tillbaka.

Den kostade ju 200.00 att köpa och utbilda
Citera
2024-07-22, 07:33
Medlem
Patrik arbetade 6 år som servicetekniker och gick el och automationsteknik på gymnasiet. Tror han vet en del om IT. Inte omöjligt att han själv fifflat med kamerorna.
Citera
2024-07-22, 08:07
Medlem
För mig är det konstigaste att A, mamma och assistent åker bort direkt efter att detta hänt. Och dom gör det utan hunden. Enligt pappan är ju Essie nödvändig för att A ska kunna fungera "normalt". Åker man då bort såpass länge utan den? Mycket märkligt tycker jag
Citera
2024-07-22, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solifera
För mig är det konstigaste att A, mamma och assistent åker bort direkt efter att detta hänt. Och dom gör det utan hunden. Enligt pappan är ju Essie nödvändig för att A ska kunna fungera "normalt". Åker man då bort såpass länge utan den? Mycket märkligt tycker jag

Som jag uppfattat det hela så var iaf pappan och mamman hemma den den kvällen som hunden bara var puts väck (via filmen). Om filmen var från samma kväll vet vi dock inte...

Jag har inte läst någonstans att dottern var hemma vid tillfället, var har du fått ifrån att "A, mamma och assistent åker bort direkt efter att detta har hänt"?
Citera
2024-07-22, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Känner inte familjen men är bekant med dottern som behöver assistenthund. Som jag har förstått det åkte dottern, mamma och assistent iväg på resa när dom upptäckte att Essie var borta. Dottern har aggression problem och kan bli väldigt utåtagerande, hon har tillexempel blivit utslängs från gruppboende och daglig verksamhet på grund att hon hotat personal med kniv. Min tanke är att hon kanske inte varit så snäll mot Essie och att en förre detta assistent har ”hämtat” Essie för att hon ska få det tryggare miljö att någon assistent tyckt synd om Essie. Kan säga att det är väldigt ovanligt att bli utslängda på Lssboende då ska det gått riktigt långt. Anledningen till att pappan ljuger för dottern är nog för att undvika utbrott eller knivhot, tror också det är en anledning till att dom åkt iväg på resan så pappan kan söka efter Essie i fred. Dottern kan inte läsa och kan därför inte läsa på sociala medier om hunden. Och jag antar att dom håller henne borta från nyheter på tv, frågan är bara hur länge dom kan hålla henne borta.

Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Som jag uppfattat det hela så var iaf pappan och mamman hemma den den kvällen som hunden bara var puts väck (via filmen). Om filmen var från samma kväll vet vi dock inte...

Jag har inte läst någonstans att dottern var hemma vid tillfället, var har du fått ifrån att "A, mamma och assistent åker bort direkt efter att detta har hänt"?

Fick det ifrån detta inlägg.
Citera
2024-07-22, 08:43
Medlem
just_a_girls avatar
Är väl möjligt att dottern ropar på hunden på kamerasekvensen. Lägret måste ju vara inplanerat sedan länge, kanske vill hon inte ha med hunden dit och skadade henne eller så ville hon tvärtom ha med henne och gömmer henne i närheten av lägret eller har sett till att någon kompis gömmer den. Hon kanske är rädd för att föräldrarna ska omplacera hunden då hon åker på läger om de omplacerade katten då hon ej var hemma (spekulation) och då ser till att gömma hunden innan hon åker. Det verkar osannolikt att någon random tjuv råkats få med sig hunden från gården inne i ett bostadsområde utan att någon reagerat på nya fordon som rekat osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in