2024-07-22, 00:53
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Vet inte om det varierar mellan bolagen. Jag lusläste Agrias villkor som ett exempel, men hittade inte mycket. Detta var det enda:

"S.5 Generella aktsamhetskrav och räddningsplikt
Du är skyldig att iaktta följande aktsamhetskrav för att förebygga eller begränsa skada på hunden:
1. Du måste följa djurskyddslagen och författningar som
meddelats med stöd av djurskyddslagen samt andra
lagar, förordningar och föreskrifter som har till syfte att
förebygga sjukdomar och skador på djur, så som Statens
Jordbruksverks föreskrifter (SJVFS) och allmänna råd om
hållande av hund och katt. Du måste också följa beslut och
förelägganden av veterinär eller myndighet."

Jag kan väl tänka mig att de skulle kunna hårddra det och säga att man inte följt JBV:s föreskrifter om man inte haft hunden registrerad där.

När det gäller dagens konstiga/klantiga registrering så tror jag absolut att pappan eller någon i hans närhet har blivit uppmärksammade på missen genom att läsa härinne och snabbt som tusan fyllt i uppgifterna. Men det gick alldeles för snabbt och blev alldeles för mycket fel. Idiotiskt.

Med tanke på hur han klantar sig här så känner jag personligen att det lutar lite mer åt försäkringsbedrägeri än tidigare. Men jag låter det vara osagt.

Jag är inne på samma spår som dig i det här. Helt plötsligt gick det fort som tusan att registrera Essie i Jordbruksverket och det var dessutom snabbt efter diskussionen här inne kom upp om att hon inte var reggad.
Luktar skunk!
Citera
2024-07-22, 00:59
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheStonedApeTheory
Nej varför startar man fb grupper och gråter i morgon soffor om man bara vill begå ett simpelt försäkringsbedrägeri? Å andra sidan är hela historien mycket underlig och folk beter sig på de mest underliga sätt för att dölja lögner.

Sen är det inte mycket underligt att registera sin hund under fel ras? Kan ju omöjligt vara ett misstag eller?

Sen är det ju mycket roligt att folk ska springa runt på stan och titta tandstatus på andras hundar för se att det inte är stulna Essie. Hade någon försökt sig på något sådant med de jyckar jag ägt hade de nog kunna stoltsera med avtryck av hela tandraden över underarmen. Folk är inte kloka.

Kan ju vara så enkelt att man startar all denna rabalder på fb, instagram, tvsoffor osv osv just för att rikta uppmärksamheten åt ett håll så att de kan städa undan sanningen där ingen tittar. För vi som "tittar" dvs, ifrågasätter och tycker det luktar skunk, vi blir blockade och kommentarerna tas bort illa kvickt. Detta sitter inte bra i min mage. Tänker att sjökv hade man nog agerat annorlunda. Ge svar på tal, dementerar alla påståenden och gått vidare därifrån. Men har man inte rent mjöl I påsen så tänker jag att man gör precis såhär. Blockerar och raderar.
Citera
2024-07-22, 01:01
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
Jag har ingen större koll på hur tomten ser ut eller åt vilket håll grannarna bor, kontra vart baksidan där bilen backar upp är. Vet bara att jag sett någon stans att han skrivit att det fanns en liten glugg med staket bakom där hon sprang, där bakom det fest när man inte ser henne mer. Där ska det finnas en glugg. Men känns så konstigt att just där filmen fryser så finns det en glugg i häcken. Alltså det luktar ju som sagt åter igen skunk.

Nej jag kan förstå att man låter hundar kissa lösa på sina tomter om de är inhägnade och om hunden inte är benägen att sticka. Själv skulle jag nog aldrig våga göra det med min hund dock, även om hon inte är värd speciellt mkt i jämförelse. Skulle aldrig förlåta mig själv om något skulle hända henne. Har alltid henne i koppel.
Jag är faktiskt inte helt bekväm med att lägga ut en bild. Men familjen har ju själva valt att gå ut i offentligheten med buller och bång. Så en offentlig kartbild är kanske ändå inte hela världen... Om någon kan förklara för mig vad jag har missuppfattat, så att jag kan sluta jiddra om funderingar som inte stämmer, så är det kanske värt det.

Så här ser det ut.
https://postimg.cc/K12SNkxJ

Min gula pil visar alltså hur jag tror att bilspåren kom dit. (Notera att det är en rad med hus på andra sidan gräsytan också. Men alla verkar förvisso ha uppväxta häckar.)

Den blå pilen visar hur jag uppfattar att hunden springer på film nummer 2. Den filmen där pappan tydligt uttrycker att han tror att en av assistenterna lockar på henne. Jag menar alltså att hon är på väg åt fel håll. Min misstanke är då att pappan inte tänker så långt som att någon (jag ) kommer att sitta och analysera detta ner i minsta detalj. Utan han slarvar när han påstår att detta är resultatet av lockrop från en assistent.

Men jag vill tillägga att jag fortfarande har svårt att tro att pappan/föräldrarna skulle vara skyldiga. Vilket risktagande att själva börja köra runt med bilar på områdets gräsmattor! När de bara helt stillsamt skulle kunna meddela försäkringsbolaget att hunden tyvärr smitit och försvunnit. Skulle ju räcka bra att gråta krokodiltårar under ett möte med dem. Man behöver inte göra en teater för hela Sverige för det. Tänker jag.
Citera
2024-07-22, 01:03
Medlem
Citat:
Såg att du fick svar på den funderingen att A har haft en katt som de omolaverade pga slagit katten. Sjukt!
Varför skaffar man ens djur om man vet att hon ger dem däng. Så sjukt oansvarigt!

Så obehaglig hela denna historia är.
De har haft en golden retriever också, som syns på en profilbild, som verkar vara borta nu. Slagit den hunden också, utom stackars Essie?
Dottern har ju använt kniv mot folk på LSS-boendet ... Går ju inte att blunda för vad som säkert har hänt Essie ..
I filmerna ser hon inte skadad ut - men när spelades de egentligen in?
Man har skrivit här att något inte stämmer med tidpukterna. Något med molnen som inte stämmer mellan bilderna.
Kan filmerna ha spelats in i förväg, medvetna om att dottern skulle misshandla Essie igen ..?
Undrar hur ofta dotteen får aggressiva utbrott.
Citera
2024-07-22, 01:06
Medlem
Ja Essie sades vara tränad att lyda och följa deras assistenter.
Senast redigerad av Marielo 2024-07-22 kl. 01:58.
Citera
2024-07-22, 01:08
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brydiginteeller
Som jag skrev i tidigare inlägg dom accepterar nog mer på ett annat sätt att hon är uttåtaggerande mot Essie eftersom hon är tränad att vara med A. Så tror tankarna var annorlunda där än när A hade katt. Men jag håller helt med dig att ens ge djur till någon som är så pass aggressiv är konstigt.

Ja det är så snedvridet att man blir inte klok på det.
Citera
2024-07-22, 01:09
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Kan ju vara så enkelt att man startar all denna rabalder på fb, instagram, tvsoffor osv osv just för att rikta uppmärksamheten åt ett håll så att de kan städa undan sanningen där ingen tittar. För vi som "tittar" dvs, ifrågasätter och tycker det luktar skunk, vi blir blockade och kommentarerna tas bort illa kvickt. Detta sitter inte bra i min mage. Tänker att sjökv hade man nog agerat annorlunda. Ge svar på tal, dementerar alla påståenden och gått vidare därifrån. Men har man inte rent mjöl I påsen så tänker jag att man gör precis såhär. Blockerar och raderar.
Folk är förvisso olika. Men jag funkar som du gör. Hade inte heller betett mig så här. Det skaver.

Även om man skulle vara oerhört stressad i det här läget och kanske inte skriver långa avhandlingar åt de tomtar som man tycker spårar ur fullständigt, så skulle jag ändå bemöta det som sägs - om så bara med några korta ord. Att urskillningslöst radera hej vilt utan att bemöta någonting alls blir verkligen heltokigt.

I det läget får man liksom nästan skylla sig själv att man får en tråd på Flashback...
Citera
2024-07-22, 01:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shvetsiya
Den där jävla Facebookgruppen alltså… Den får en verkligen att ifrågasätta om man ska ha allmän rösträtt. 🤯

Exakt vad jag tänkte när jag läste där, mitt favoritinlägg där var nån som tyckte att djurmedierna skulle uppmana essie att koppla upp sig mot andra djur i närheten för att kunna ge en bättre bild av stället......

Sedan att minsta lilla tvivel eller ifrågasättande som får står kvar när modsen rensar möts av uppmaningar att vara tyst även om det är frågor skulle kunna ge ledtrådar om vad som hänt, exempelvis får man tydligen inte undra vad som hänt med deras tidigare djur.

En sådan lättstyrd okritisk massa som medlemmarna där får man leta efter, alla sväljer allt med hull och hår och sitter sedan och tittar på kartor över hela sverige för att hitta vad som kan stämma med spåkärringarnas beskrivning och vill undersöka varje hund de ser oavsett ort. Var kan det finnas en gård som ligger avsides liksom.
Senast redigerad av alanlissa87 2024-07-22 kl. 01:13.
Citera
2024-07-22, 01:11
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Såg att du fick svar på den funderingen att A har haft en katt som de omolaverade pga slagit katten. Sjukt!
Varför skaffar man ens djur om man vet att hon ger dem däng. Så sjukt oansvarigt!

Ja, tänk om det blir känt hos alla hjärtetanterna på fejjan, att hon varit utagerande och slagit katten så illa att den måste omplaceras. Då kommer drevet att gå åt andra hållet och det med all rätt.

Hur man tänkte? Ja... en katt som blir illa behandlad blir knäpp, skygg, kanske ilsken också. Man tänkte nog att en hund som är tränad att stå ut, inte bita ifrån sig om den blir slagen, skulle funka.

En annan sak som jag tycker fattas i sammanhanget är beskrivningar av pappan hur nyttig hunden har varit för dottern, hur bra de trivs ihop, hur mycket hon älskar den osv. Och grannar, folk i vänkretsen borde komma in och kommenterat att hunden är dotterns stöd i livet, hon och hunden är oskiljaktiga, sååå mycket tycker de om varandra. Det visar ju på att dottern inte tyckte om hunden och inte var snäll med den.
Citera
2024-07-22, 01:16
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Jag är faktiskt inte helt bekväm med att lägga ut en bild. Men familjen har ju själva valt att gå ut i offentligheten med buller och bång. Så en offentlig kartbild är kanske ändå inte hela världen... Om någon kan förklara för mig vad jag har missuppfattat, så att jag kan sluta jiddra om funderingar som inte stämmer, så är det kanske värt det.

Så här ser det ut.
https://postimg.cc/K12SNkxJ

Min gula pil visar alltså hur jag tror att bilspåren kom dit. (Notera att det är en rad med hus på andra sidan gräsytan också. Men alla verkar förvisso ha uppväxta häckar.)

Den blå pilen visar hur jag uppfattar att hunden springer på film nummer 2. Den filmen där pappan tydligt uttrycker att han tror att en av assistenterna lockar på henne. Jag menar alltså att hon är på väg åt fel håll. Min misstanke är då att pappan inte tänker så långt som att någon (jag ) kommer att sitta och analysera detta ner i minsta detalj. Utan han slarvar när han påstår att detta är resultatet av lockrop från en assistent.

Men jag vill tillägga att jag fortfarande har svårt att tro att pappan/föräldrarna skulle vara skyldiga. Vilket risktagande att själva börja köra runt med bilar på områdets gräsmattor! När de bara helt stillsamt skulle kunna meddela försäkringsbolaget att hunden tyvärr smitit och försvunnit. Skulle ju räcka bra att gråta krokodiltårar under ett möte med dem. Man behöver inte göra en teater för hela Sverige för det. Tänker jag.

AH!! Nu förstår jag fin förvirring och varför du grottar ner dig i tomtens planering och hundens väg att gå. Hålet i häcken som han skrev skulle finnas måste då vars genom häcken ut mot grannens tomt.

Jag håller med dig att det är mycket rabalder för något de själva kanske gjort. Men allt är så konstigt att jag vet knappt vad jag ska tro faktiskt. Något skumt håller de helt klart på med dock.
Citera
2024-07-22, 01:16
Medlem
TheStonedApeTheorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Det är väl isf exakt därför idioten sitter i TV, för att förstärka händelsen, kunna få ut pengar på försäkring, sen även få bidrag av svagbegåvad människor vilka får medlidande för familjen. Hunden den är borta, endera död eller såld, därav idioten även kan utlova 100' i hittelön, han vet ju att ingen kommer att hitta tiken.
Jag köper att swishtiggeriet säkert blir mer framgångsrikt med övervakningskameror som hackats och en kidnappad hund som ska ta hand om stackars handikappad människa, som nu bara vill ha sin vovve tillbaka.

Men som jag förstår det har hunden kostat en ansenlig summa nästan 300k och vill man blåsa försäkringsbolag på dom pengarna hade jag inte startat fb grupper och talat ut i media och delat övervakningsfilmer. Blir vi misstänksamma blir nog utredarna på försäkringsbolaget också det tänker jag.

Men det är väl ändå det mest troliga scenariot att hunden ej längre är önskvärd och den har kostat stora summor pengar som de försöker få tillbaka.
Citera
2024-07-22, 01:22
Medlem
HappySnowmans avatar
Här är någon i Facebookgruppen som försiktigt försöker framhålla en viktig poäng:

"Bara tankar så jag hoppas slippa elaka kommentarer. Fall det kan va nån som verkar veta vem familjen och essie är och känner till kameran osv kan det va nån bekant som kanske berättat om Essie till nån som inte är pålitlig osv"

Det stör mig mycket att pappan så tydligt har markerat att han är övertygad om att det är en av ett fåtal assistenter som kan vara aktuell som gärningsperson. Han tänker liksom inte särskilt långt. Att det kan vara någon ett par kliv längre bort som har tagit hunden - av vilka skäl det nu må vara - verkar aldrig ens föresväva honom.

Hoppas kommentaren får stå kvar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in