2024-07-21, 15:49
Medlem
Var finns inläggen om att hunden misshandlats? Orkar någon posta skärmdumpar? Gissar att dessa kommentarer raderas illa kvickt av pappan..
Citera
2024-07-21, 15:50
Medlem
vonDys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bensprattel
Psykiatrin tar kanske bara emot ”normalstörda” människor med NPF? A har ju förutom sina NPF-diagnoser även IF (och jag kan inte tänka mig att den är lindrig, antagligen måttlig om jag utgår från bilderna på henne). Hon är ju så att säga kommunens ansvar….

A verkar ha bott i Saltå by (Järna) tidigare. Där hamnar bara ”svåra” fall. Sedan har hon väl gått ut gymnasiet och då fått flytta hem till Enköping igen.

Jag personligen tror inte att en assistanshund fungerar med en person som A. Kanske har någon med insyn tyckt synd om hunden och tagit den därifrån. Men vad har man då tänkt göra med hunden?

Lite långsök, men du skrev Saltå by, Järna..
Är familjen ” antroposofer”??
Citera
2024-07-21, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HappySnowman
Här har jag också frågetecken. Har det framkommit vem som är hundens ägare? Enligt uppfödarens hemsida ska det vara föraren/brukaren (så länge vi inte pratar om ledarhundar för synskadade, som lånas av brukaren).
https://hundhjalpen.nu/assistanshundar/kostnad/
Men i det här fallet har uppenbarligen brukaren inte kapacitet att ta hand om sig själv och då kanske det blir annorlunda? Det leder onekligen till en tveksam situation. Vem är ansvarig för hunden? Föräldrarna? Hur länge var det tänkt att 23-åringen skulle bo hemma med dem? För alltid? Under hundens livstid?

För övrigt undrar jag var kostnaden 300.000 kr för hunden kommer ifrån? Var det extra tidsödande att träna med A? Ofantligt tidsödande i så fall. Enligt hemsidan så brukar en psykisk hälsahund kosta ca 239.000 kr. (Kul pris. Inte ca 240.000. Utan ca 239.000.)

Ja jag har aldrig hört 300 000kr däremot runt. 100 - 200 000 för färdigutbildade hundar.

Om du vill komma billigare undan så köper du en egen hund och går på kurs för att utbilda. Kursen fram till certifierad assistanshund kan som billigast bli ca 30 000kr så stor skillnad men de är billigast och mest träning själv så kostar mer än så för det mesta. Här har hon uppenbarligen inte kapacitet själv att utbilda så hon måste var färdigutbildad vid köpet.
Citera
2024-07-21, 16:00
Medlem
vonDys avatar
För om familjen tillhör Antroposofsekt i Järna,så har de antagligen tackat nej till alla läkemedel, som skulle kunna lugnat dottern.
Egna,Holistiska Läkemedel..

Nu nog snart Bannad.
Men alltså,Antroposofer??🙄
Citera
2024-07-21, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vonDy
Lite långsök, men du skrev Saltå by, Järna..
Är familjen ” antroposofer”??

Ja boendet i Järna tillhör antroposoferna, om nu familjen har den synen vet vi inte men LSS boendet där tillhör antroposoferna
Citera
2024-07-21, 16:06
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Pappan står reggad på SKK som hundägare, Jordbruksverket vet jag inte.

Hon heter inte essie som reggad

Kenneln som fött upp henne är kennel Ledsagaren, ingen av de har delat eller skrivit något alls varken i gruppen eller privat .
Finns inga uppgifter om Ledsagarens kennel på Hundhjälpens hemsida. Där hävdas att de själva föder upp hundarna de tränar och säljer. Ägaren av Ledsagaren finns inte med bland presentationerna av medarbetare. Fast det är väl inte förbjudet med den typen av samarbeten förstås.

Enligt MrKoll så äger pappan ingen hund enligt Jordsbruksverkets register. Där har ju pappan floppat. Det är ett måste numera att ha sin hund registrerad där. https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/mark-och-registrera-hundar

Jag tror, precis som flera andra redan har varit inne på, att tystnaden från uppfödare/försäljare kan hänga ihop med att man inser att det här inte var jordens mest lyckade affär som man genomförde.
Citera
2024-07-21, 16:08
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
vad skrevs då? säker på blockad?

Jag är säker på att jag är blockad.
Jag höll med någon annan om att allt verkar skumt och skrev att bekanta till A skrivit här inne om hur aggressiv A är. Skickade källa till de som ville ha.
Citera
2024-07-21, 16:08
Medlem
Citat:
Finns inga uppgifter om Ledsagarens kennel på Hundhjälpens hemsida. Där hävdas att de själva föder upp hundarna de tränar och säljer. Ägaren av Ledsagaren finns inte med bland presentationerna av medarbetare. Fast det är väl inte förbjudet med den typen av samarbeten förstås.

Enligt MrKoll så äger pappan ingen hund enligt Jordsbruksverkets register. Där har ju pappan floppat. Det är ett måste numera att ha sin hund registrerad där. https://jordbruksverket.se/djur/hundar-katter-och-smadjur/hundar/mark-och-registrera-hundar

Jag tror, precis som flera andra redan har varit inne på, att tystnaden från uppfödare/försäljare kan hänga ihop med att man inser att det här inte var jordens mest lyckade affär som man genomförde.

Eftersom det är en certifierad assistanshund så är det godkänd via SBK. Hundhjälpen har inte alla register på alla som väljer att utbilda sina hundar till det. Men eftersom kenneln heter Ledsagaren är det nog deras inriktning på uppfödning.
Citera
2024-07-21, 16:10
Medlem
Citat:

Många som köper hund som är reggade på SKK glömmer bort att registers på Jordbruksverket även fast de skall göras. Men uppfödaren rapporterar ju in så de kanske struntat eller glömt att registrera hos Jordbruksverket trots att det är lag på det.
Citera
2024-07-21, 16:10
Medlem
LilzAs avatar
Citat:
Här har jag också frågetecken. Har det framkommit vem som är hundens ägare? Enligt uppfödarens hemsida ska det vara föraren/brukaren (så länge vi inte pratar om ledarhundar för synskadade, som lånas av brukaren).
https://hundhjalpen.nu/assistanshundar/kostnad/
Men i det här fallet har uppenbarligen brukaren inte kapacitet att ta hand om sig själv och då kanske det blir annorlunda? Det leder onekligen till en tveksam situation. Vem är ansvarig för hunden? Föräldrarna? Hur länge var det tänkt att 23-åringen skulle bo hemma med dem? För alltid? Under hundens livstid?

För övrigt undrar jag var kostnaden 300.000 kr för hunden kommer ifrån? Var det extra tidsödande att träna med A? Ofantligt tidsödande i så fall. Enligt hemsidan så brukar en psykisk hälsahund kosta ca 239.000 kr. (Kul pris. Inte ca 240.000. Utan ca 239.000.)

Pappan står registrerad som ägare på Essie
Citera
2024-07-21, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LilzA
Jag är säker på att jag är blockad.
Jag höll med någon annan om att allt verkar skumt och skrev att bekanta till A skrivit här inne om hur aggressiv A är. Skickade källa till de som ville ha.

Har du skärmdumpar? Orkar inte gå igenom hela tråden men folk bör upplysas om mongot är aggressiv och skadat hunden
Citera
2024-07-21, 16:12
Medlem
HappySnowmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saga23
Många som köper hund som är reggade på SKK glömmer bort att registers på Jordbruksverket även fast de skall göras. Men uppfödaren rapporterar ju in så de kanske struntat eller glömt att registrera hos Jordbruksverket trots att det är lag på det.
Visst glöms det hur ofta som helst. Men det känns lite dåligt att inte uppfödare/tränare/försäljare har påmint om det under resans gång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in