2024-07-21, 12:48
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ThinkRightly
Här är ett litet test på vem av oss som är mest pro-Ukraina och anti-Ryssland:
Är du för eller emot att Sverige skickar samtliga sina CV90 och Gripen till Ukraina?
Jag är för.
Upp till bevis.
Håller med om att vi kan skicka samtliga Stridsfordon 90. Men tycker att vi ska behålla ett tiotal Gripen så att vi kan ha kontroll på vårt eget luftrum och utbilda nya piloter. Det är inte många månader sedan ryssen flög in i vårt luftrum senast.
Citera
2024-07-21, 12:48
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BothSidesNow
Ja Kanada innehar den föga smickrande sistaplatsen innom Nato. Men om de steppar upp 0,7 procentenheter så kan de skicka en hel del till Ukraina (2% av BNP är minimikravet innom Nato). Kanadas BNP är i paritet med Rysslands.
Nåt som är intressant i sammanhanget är ju att det som sagt är procent av BNP, inte procent av statens budget. Ofta vore det ju intressant att veta hur mycket av statens budget som läggs på försvar i olika länder. Länder som Irland som har hög bnp på grund av olika företags huvudkontor får ju svårare att nå upp till 2% av BNP på grund av att staten blir ju inte rikare av det. Hur det är i Kanada vet jag inte men det hade varit skoj att veta.
Citera
2024-07-21, 12:51
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Håller med om att vi kan skicka samtliga Stridsfordon 90. Men tycker att vi ska behålla ett tiotal Gripen så att vi kan ha kontroll på vårt eget luftrum och utbilda nya piloter. Det är inte många månader sedan ryssen flög in i vårt luftrum senast.
Inte alla. Man måste ju ha kvar ett gäng för träning och sånt. Va gäller flygplan så måste vi ju att ett försvar på plats så tömma helt är ju helt orimligt. Men nu skickar vi ju inga plan alltså. Fråga mig inte varför men viljan att hjälpa ukraina bromsas uppenbarligen av nånting. Vi skulle kunna hjälpa de så otroligt mycket mer än vad vi gör.
Citera
2024-07-21, 13:30
Medlem
Taggads avatar
2 separata stycken ur en artikel.
Citat:
Europa blickar mot Sverige för att lösa truppbrist.
Flera europeiska länder, däribland Tyskland och Nederländerna, tittar på Sveriges värnpliktsmodell för att öka rekryteringen till sina respektive arméer. Det skriver Politico.
------------------------
Även CNN uppmärksammar Sveriges försvar. Där lyfts Sverige ihop med Norge som föredömen vad gäller antalet reservister, om än bakom Finland som har möjlighet att kalla in 900 000 sådana.
I takt med det ökade ryska hotet har många europeiska länder sett över sin försvarsförmåga. Flera av dem har återinfört eller utökat den obligatoriska militärtjänstgöringen sedan Rysslands fullskaliga invasion av Ukraina, skriver CNN.
https://omni.se/t/omvarldens-svar/4a00b0fe-f020-44e7-96ba-9c69577cc60e
Orsaken till upprustningen är historiepsykosen Vladimir "tsar wannaben" Putin vars omättliga behov att hamna i historieböckerna är så mäktig att den är värd 100 000- tals offer. 🤬
Senast redigerad av Taggad 2024-07-21 kl. 13:38.
Citera
2024-07-21, 14:13
Medlem
ForzaLeons avatar
Citat:
Är du för eller emot att Sverige skickar samtliga sina CV90 och Gripen till Ukraina?
Jag är för.
Upp till bevis.

Konton som registrerade efter invasionen borde inte ens få skriva i Rysslands invasion av Ukraina 2022.

Ja möjligen endast i denna tråd:

Alternativa nyheter kring Ryssland-Ukraina kriget (samlingstråd)

Jag förstår att du som rysk kollaboratör vill att Sverige ska skicka allt till Ukraina.
Då får Ryssland möjligen en större chans att "befria" svenska landområden.
Nu har vid då hemvärnet vilket skulle räcka för att stoppa en invasion.
Ja jag tror t om att PRO, Pensionärernas riksorganisation skulle greja det.

Självklart ska Sverige utöka sitt stöd till Ukraina.

Dessutom skulle Svenska frivilligkåren dammas av och utrustas av svenska försvaret.
Borde inte vara något problem att snabbt iordningsställa en bataljon till att börja med.
Citera
2024-07-21, 14:19
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Är du för eller emot att Sverige skickar samtliga sina CV90 och Gripen till Ukraina? Jag är för. Upp till bevis.

Grejen är väl mer att du går och skriver i rysk sold, din uppgift är att så tvivel och missmod för stöd till Ukraina. Varje dag lägger du några postningar om hur illa det går för Ukraina och hur chanslösa de är mot Ryssland som du påstår ständigt vinner terräng och röner framgång i sin orgie av folkrättsbrott . Helt enkelt; ditt uppdrag och din agenda är ingen annan än att så många som möjligt skall känna uppgivenhet och i förlängningen det meningslösa med att stödja Ukraina.

Vilken apa som helst kan skriva 'Sverige är sämst på att skicka utrustning och vapen- Sverige skall skicka allt de har'.

För mig framstår du bara som ännu ett av våra vanliga och svagbegåvade rysstroll.
Senast redigerad av annica, sthlm 2024-07-21 kl. 14:22.
Citera
2024-07-21, 14:26
Medlem
ThinkRightlys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ForzaLeon
Konton som registrerade efter invasionen borde inte ens få skriva i Rysslands invasion av Ukraina 2022.

Ja möjligen endast i denna tråd:

Alternativa nyheter kring Ryssland-Ukraina kriget (samlingstråd)

Jag förstår att du som rysk kollaboratör vill att Sverige ska skicka allt till Ukraina.
Då får Ryssland möjligen en större chans att "befria" svenska landområden.
Nu har vid då hemvärnet vilket skulle räcka för att stoppa en invasion.
Ja jag tror t om att PRO, Pensionärernas riksorganisation skulle greja det.

Självklart ska Sverige utöka sitt stöd till Ukraina.

Dessutom skulle Svenska frivilligkåren dammas av och utrustas av svenska försvaret.
Borde inte vara något problem att snabbt iordningsställa en bataljon till att börja med.

Citat:
Ursprungligen postat av annica, sthlm
Grejen är väl mer att du går och skriver i rysk sold, din uppgift är att så tvivel och missmod för stöd till Ukraina. Varje dag lägger du några postningar om hur illa det går för Ukraina och hur chanslösa de är mot Ryssland som du påstår ständigt vinner terräng och röner framgång i sin orgie av folkrättsbrott . Helt enkelt; ditt uppdrag och din agenda är ingen annan än att så många som möjligt skall känna uppgivenhet och i förlängningen det meningslösa med att stödja Ukraina.

Vilken apa som helst kan skriva 'Sverige är sämst på att skicka utrustning och vapen- Sverige skall skicka allt de har'.

För mig framstår du bara som ännu ett av våra vanliga och svagbegåvade rysstroll.
Men era satans idiotjävlar. Ni borde gå till en psykolog för era paranoida vanföreställningar.

Bara för att jag ser sanningen och säger sanningen så betyder det inte att jag är pro-ryss.

Det är ni som är pro-ryssar. För ni sprider narrativet att kriget går utmärkt för Ukraina och Ryssland kollapsar när som helst. För då finns det nämligen ingen anledning att stödja Ukraina militärt. Då blir det inget militärt stöd från väst för Ukraina.
Ni får nog be er ryska arbetsgivare uppdatera ert manus för jag går inte på det.
Citera
2024-07-21, 14:28
Medlem
Citat:
Jag är för.
Upp till bevis.
Glöm inte stridsvagnarna och ubåtarna.
Är det liberalerna som är närmast dig i denna åsikt ?

Inte så mycket terrorisering av civilbefolkning i Odessa denna helg så lokala engelskspråkiga nyhetssida hade plats för något som hänt i Spanien.

Tre misstänkta proryska hackare greps och utreds för att tillhöra en grupp som försökt störa verksamheten på firma vid namn Santa Barbara i Spanien som renoverar Leopard stridsvagnar före då skickas till Ukraina.

https://odessa-journal.com/three-pro-russian-hackers-were-arrested-in-spain
Senast redigerad av Hjortronsyltrygg 2024-07-21 kl. 14:36.
Citera
2024-07-21, 14:43
Medlem
annica, sthlms avatar
Citat:
Men era satans idiotjävlar. Ni borde gå till en psykolog för era paranoida vanföreställningar. Bara för att jag ser sanningen och säger sanningen så betyder det inte att jag är pro-ryss. Det är ni som är pro-ryssar. För ni sprider narrativet att kriget går utmärkt för Ukraina och Ryssland kollapsar när som helst. För då finns det nämligen ingen anledning att stödja Ukraina militärt. Då blir det inget militärt stöd från väst för Ukraina. Ni får nog be er ryska arbetsgivare uppdatera ert manus för jag går inte på det.
Buu-huu. Sanningen ser du inte, ej heller är det sant vad du skriver. Ryssland är ett enormt land, de hade vid invasionen en krigsmakt som vi alla trodde snart skulle pacificera hela Ukraina- så trodde nog de flesta av oss. Vi blev snart medvetna om Ukrainas heroiska motstånd och om deras uppoffringar för sitt lands fortsatta frihet.

Ryssland har blivit angripet av allvarlig sjukdom. Jag vet hur rysk propaganda och narrativ fungerar- hur och när de tror att de tjänar deras syften. Dels ger det vatten på kvarnen för fjantar som du, dels kan det användas för att bortförklara egna tillkortakommanden, alltså något man sysslar med precis hela tiden då den ryska regimens överlevnad bygger eller rentav- hänger, på det.

Du anser att Ukraina skall ge upp sin kamp men det är faktiskt- sett till det folkrättsliga, tveksamt legitimt eller okej för ett land att bara ge upp... ett land förväntas försvara sig- på alla sätt de kan.
Citera
2024-07-21, 14:44
Medlem
Jack.Elams avatar
https://www-ukrinform-ua.translate.goog/rubric-ato/3887395-polski-mig29-mozut-zavitisa-v-ukraini-cerez-piv-roku-eksministr-oboroni.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en -US&_x_tr_pto=wapp
Citat:
Polish MiG-29 aircraft may appear in Ukraine in about six months, which will depend on the timing of their replacement with new American F-35s.

Janusz Onyszkiewicz, former Minister of National Defense of Poland, said this in a comment to Ukrinform.

"The transfer of the remaining Polish MiG-29s to Ukraine will depend on the schedule for the delivery of F-35 aircraft to Poland, which are to replace them. I think it can take about half a year," the expert emphasized.
Citera
2024-07-21, 14:45
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det spelar ingen roll om de har mer pjäser om pjäserna inte fungerar för att lösa uppgiften .

Då står de lik förbaskat där med högafflar . Givetvis kan de använda kärnvapen men då står de inför ett större dilemma och en utökad konflikt.

Precisionen på artilleriet räcker för att träffa byar och städer. Det är främst så som ryssarna avancerat hitintills. Nu har dom även glid-bomberna.
Citera
2024-07-21, 14:51
Medlem
Citat:
In my ass att vi har hjälpt Ukraina mycket.
Som ett litet exempel så har vi 450 st CV90 som vi vägrar skicka till Ukraina. 450 st. Varför skickar vi inte samtliga CV90 till Ukraina?

Håller med. Skicka rubbet och bygg nytt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in