2024-07-20, 17:58
Medlem
Här ser du vad spärrtiden avser.

Villkorstid på ett år
Du som har beviljats alkolås och har fått en villkorstid på ett år behöver normalt sett inte skicka in något mer läkarintyg eller lämna några fler prover under villkorstiden.
Du behöver se till att service av alkolåset utförs med högst sex månaders mellanrum med start från tidpunkten för installationen. En service ska också utföras någon gång under den tionde månaden av villkorstiden.

Villkorstid på två år
Du som har beviljats alkolås och har fått en villkorstid på två år ska skicka in läkarintyg och provresultat efter sex månaders observationstid och därefter efter ytterligare tolv månaders observationstid. Varje observationstid ska omfatta minst fyra prover för alkohol. Din intygsskrivande läkare avgör om provtagning behövs för andra substanser än alkohol.

Du behöver se till att service av alkolåset utförs med högst sex månaders mellanrum med start från tidpunkten för installationen. En service ska också utföras någon gång under den 22:a månaden av villkorstiden.
Citera
2024-07-20, 18:11
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Vad menar du med att man kan dömas för rattfylla av normalgraden?

Läs här. Det är precis det jag har skrivit 2ggr nu i tråden.

Rattfylleri
Gränsen för rattfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, vilket motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet. Gränsen för omhändertaget körkort vid rattfylleri är från 0,15 milligram alkohol per liter utandningsluft. Det är Transportstyrelsen som beslutar om återkallelse av ett körkort.

Påföljden för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader.

Grovt rattfylleri
Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 1,0 promille i blodet. Även påverkade förare som inneburit en avsevärd fara för trafiksäkerheten, kan rapporteras för grovt rattfylleri även om de inte nått upp till gränsvärdet.

Påföljden är fängelse i högst två år.

Lägger till:

om du under de fem senaste åren gjort dig skyldig till upprepade fall av rattfylleri till följd av alkoholförtäring

Då är spärrtiden minst 12 månader vid rattfylleri och minst 24 månader vid grovt eller upprepat rattfylleri.
Typ samma regler som vid rattfylla och vid grov rattfylla.

Med normalgraden menar jag rattfylleri. Gränserna för alkoholhalten är inte absoluta även om det är sällan man frångår dessa, man kan alltså inte påstå att spärrtiden blir 2 år bara för att man haft en alkoholhalt över 1 promille utan det är rubriceringen som är relevant. Man kan ligga över gränsen och ändå dömas för rattfylleri av normalgraden och man kan ligga under gränsen och ändå dömas för grovt rattfylleri.

Du påstod att det var alkoholhalten, inte rubriceringen som var relevant. Du påstod även att återfall inte hade något med saken att göra, så nej det var inte vad du skrev.

Jag väntar fortfarande på ett målnummer, du påstod att du hade flera så det kan inte vara så svårt att skaka fram.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2024-07-20 kl. 18:13.
Citera
2024-07-20, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Med normalgraden menar jag rattfylleri. Gränserna för alkoholhalten är inte absoluta även om det är sällan man frångår dessa, man kan alltså inte påstå att spärrtiden blir 2 år bara för att man haft en alkoholhalt över 1 promille utan det är rubriceringen som är relevant. Man kan ligga över gränsen och ändå dömas för rattfylleri av normalgraden och man kan ligga under gränsen och ändå dömas för grovt rattfylleri.

Du påstod att det var alkoholhalten, inte rubriceringen som var relevant. Du påstod även att återfall inte hade något med saken att göra, så nej det var inte vad du skrev.

Jag väntar fortfarande på ett målnummer, du påstod att du hade flera så det kan inte vara så svårt att skaka fram.
Gränserna för alkoholhalten är inte absoluta även om det är sällan man frångår dessa, man kan alltså inte påstå att spärrtiden blir 2 år bara för att man haft en alkoholhalt över 1 promille utan det är rubriceringen som är relevant.

Där har du helt fel. Gränserna är glasklara. Se vad jag skickade till dig. Blåser du över 1,0 så torskar du för grovrattfylla. Det går aldrig att snacka bort.

Har inget målnummer. Sådan nörd är jag inte.. På ren logik så fattar väl alla att det är väl bättre att en fylleskalle kör med alkolås och kan fortsätta jobba och vara nykter (vilket är en förutsättning)än att gå på frivården och fortsätta att supa. Varför skulle dom bry sig om körkort & jobb redan är kört.
Citera
2024-07-20, 18:37
Medlem
Citat:
Gränserna för alkoholhalten är inte absoluta även om det är sällan man frångår dessa, man kan alltså inte påstå att spärrtiden blir 2 år bara för att man haft en alkoholhalt över 1 promille utan det är rubriceringen som är relevant.

Där har du helt fel. Gränserna är glasklara. Se vad jag skickade till dig. Blåser du över 1,0 så torskar du för grovrattfylla. Det går aldrig att snacka bort.

Har inget målnummer. Sådan nörd är jag inte.. På ren logik så fattar väl alla att det är väl bättre att en fylleskalle kör med alkolås och kan fortsätta jobba och vara nykter (vilket är en förutsättning)än att gå på frivården och fortsätta att supa. Varför skulle dom bry sig om körkort & jobb redan är kört.
Vem sätter rubriceringen?

Alkolås beviljas alltid innan dom faller så är Transportstyrelsen tillfällig domstol då, innan den riktiga domen har avkunnats?
Citera
2024-07-20, 18:40
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:

Suck....

Här har du NJA 2003 s 67:
https://lagen.nu/dom/nja/2003s67#hd

Alkoholhalten låg över gränsen för grovt brott men dömdes för rattfylleri av normalgraden då denne endast parkerade om bilen, omständigheterna ansågs vara tillräckligt förmildrande trots den höga alkoholhalten.

Här har du NJA 2019 s 684:
https://lagen.nu/dom/nja/2019s684

Alkoholhalten låg över gränsen för grovt brott men dömdes för rattfylleri av normalgraden då denne framförde en mopedbil, inte en vanlig bil.

Här har du RH 2017:15:
https://lagen.nu/dom/rh/2017:15
Alkoholhalten låg över gränsen för grovt brott men dömdes för rattfylleri av normalgraden då personen endast körde motorcykeln en kortare sträcka från sitt garage och ut på gatan.

Behöver du fler exempel?

Du påstod:
Citat:
Jag vet massor av fall där domstolen har tagit hänsyn till att den tilltalade har valt alkolås som en väg framåt.

Jag vet att du inte har några rättsfall, jag vet att du talar ur röven, jag ville bara göra det tydligt för andra med.
Citera
2024-07-20, 18:45
Medlem
Deskjockeys avatar
Absolut. En strulputte som kör rattfull + har med frivården att göra är en säkerhetsrisk och ska alltid känna press. Jag jobbar som övervakare inom kriminalvården med personer precis som dig, och mitt tips till dig är att ligg jävligt lågt om du inte vill ha dina behörigheter indragna + få en rödflagg hos polisen.

Samhället vill inte ha personer som dig rattandes fordon, således så gör alla vi som jobbar med detta allt i vår makt för att göra allt så jävligt som det går för såna som er.
Citera
2024-07-20, 19:03
Avslutad
Citat:
Har inget målnummer. Sådan nörd är jag inte..
Vilken otrolig chock att ditt svammel slutade på det sättet
Citera
2024-07-20, 19:06
Medlem
Citat:
Suck....

Här har du NJA 2003 s 67:
https://lagen.nu/dom/nja/2003s67#hd

Alkoholhalten låg över gränsen för grovt brott men dömdes för rattfylleri av normalgraden då denne endast parkerade om bilen, omständigheterna ansågs vara tillräckligt förmildrande trots den höga alkoholhalten.

Här har du NJA 2019 s 684:
https://lagen.nu/dom/nja/2019s684

Alkoholhalten låg över gränsen för grovt brott men dömdes för rattfylleri av normalgraden då denne framförde en mopedbil, inte en vanlig bil.

Här har du RH 2017:15:
https://lagen.nu/dom/rh/2017:15
Alkoholhalten låg över gränsen för grovt brott men dömdes för rattfylleri av normalgraden då personen endast körde motorcykeln en kortare sträcka från sitt garage och ut på gatan.

Behöver du fler exempel?

Du påstod:

Jag vet att du inte har några rättsfall, jag vet att du talar ur röven, jag ville bara göra det tydligt för andra med.
Suck....

Du lyckades hitta 3st fall från 2003- 2019 (16 år!) där dom lyckades snacka sig fria. 2020 så blev 2,870 personer dömda för rattfylleri. 51% blev dömda till fängelse och 49% fick samhällstjänst.

Knappast draget ur röven då det är hälften som slipper kåken.
Citera
2024-07-20, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Vilken otrolig chock att ditt svammel slutade på det sättet
Tror det blir svårt att få det i skrift, men helt klart så påverkar det. Det borde även du fatta.
Citera
2024-07-20, 19:49
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Suck....

Du lyckades hitta 3st fall från 2003- 2019 (16 år!) där dom lyckades snacka sig fria. 2020 så blev 2,870 personer dömda för rattfylleri. 51% blev dömda till fängelse och 49% fick samhällstjänst.

Du sa att det inte fanns ett enda fall, du har fått 3 som vart och ett visar att du har fel. Åt andra hållet finns det ännu fler exempel (det framgår även av lagtexten som du knappast har läst).

Du sa inte hälften, du hävdade att 95% av de dömda fick skyddstillsyn kombinerat med samhällstjänst. Det drog du ur röven. Det är inte heller 49% som får samhällstjänst, det är inte ens en självständig påföljd utan en kombinationspåföljd till villkorlig dom eller skyddstillsyn.
Senast redigerad av Iknowafewthings 2024-07-20 kl. 19:52.
Citera
2024-07-20, 20:16
Medlem
Citat:
Suck....

Värt att beakta är att de domarna som Iknowafewthings länkade till dig alltså är domar från HD.
Det innebär att de är praxis för de lägre rätterna.
Att man skall ta hänsyn till andra faktorer än enbart alkoholhalten är alltså fastslagen praxis från högsta domstolen, flera gånger om. Det gäller både om man är över "gränsen" för grovt rattfylleri eller under.
Senast redigerad av Aramir2 2024-07-20 kl. 20:35.
Citera
2024-07-20, 20:29
Medlem
Citat:
Du sa att det inte fanns ett enda fall, du har fått 3 som vart och ett visar att du har fel. Åt andra hållet finns det ännu fler exempel (det framgår även av lagtexten som du knappast har läst).

Du sa inte hälften, du hävdade att 95% av de dömda fick skyddstillsyn kombinerat med samhällstjänst. Det drog du ur röven. Det är inte heller 49% som får samhällstjänst, det är inte ens en självständig påföljd utan en kombinationspåföljd till villkorlig dom eller skyddstillsyn.
Jag kan mycket väl lagtexten om rattfylla. Du lyckades hitta 3 fall där dom snackat sig fria. Grattis.

Påstår fortfarande att 95% av dom ostraffade som väljer alkolås slipper fängelse om dom är lite smarta. Och ja, visst villkorligt + samhälle är mer korrekt än skyddstillsyn., dock så är fängelse inte med i bilden. så knappast dragit ur röven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in