2024-07-20, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iknowafewthings
Tro mig, det kommer inte upp överhuvudtaget.

Nej kombinationen skyddstillsyn och samhällstjänst döms inte ut i 95% av fallen, rent nonsenspåstående. Det döms heller i princip aldrig ut när man talar om en alkoholkoncentration likt den TS angett.

Sedan döms inte fotboja ut utan det är något som Frivården kan besluta om eller något man själv kan ansöka om.

Du har inte många rätt.
Jo, det är en viktig faktor som domstolen tar stor hänsyn till. Tror inte du har riktigt koll här.

Skrev aldrig att fotbojan döms ut, det var din egen tolkning. Skrev bara att det blir straffet = fängelse i domstol som övergår till fotboja i praxis.
Citera
2024-07-20, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Du fattar fortfarande.
1 eller 2 år avgör tiden kring hur länge du måste använda alkolås och blodprov, inte NÄR du får börja köra bil igen efter en rattfylla.
Förstår du skillnaden?
Jag känner en man som åkte dit med typ 1,5 promille, och han fick börja köra igen efter 8 månader med krav på alkolås 1 år efter det.
Är du full?

Jag skrev ju det 1 år eller 2 år med alkolås beroende på promille vid gripandet. Torskar man med 1,5 promille så är det 100% 2 år med alkolås.
Citera
2024-07-20, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Nej, du pratar om något helt annat. Körkortsingripandet har ingenting med straffmätningen att göra.
Fattar inte vad du menar?

I min värld så hör dom ihop.
Citera
2024-07-20, 16:13
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Är du full?

Jag skrev ju det 1 år eller 2 år med alkolås beroende på promille vid gripandet. Torskar man med 1,5 promille så är det 100% 2 år med alkolås.

Men jag skrev att man inte måste vänta i 1 år innan man börjar köra med alkolås.
Du kan bevisligen inte läsa.
Fast här blev det 1 år, så glöm dina 100%.
Citera
2024-07-20, 16:17
Medlem
Citat:
Men jag skrev att man inte måste vänta i 1 år innan man börjar köra med alkolås.
Du kan bevisligen inte läsa.
Fast här blev det 1 år, så glöm dina 100%.
Rattfylla - 1 år med alkolås
Grov rattfylla - 2år med alkolås

Det tar ca 3 veckor att få det godkänt hos transportstyrelsen om man inte har droger i kroppen för då är det kört.
Citera
2024-07-20, 16:23
Medlem
Citat:
Fattar inte vad du menar?

I min värld så hör dom ihop.

Ja, i din värld ja.. Du har ingen aning vad du pratar om.
Citera
2024-07-20, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av insideoutman
Ja, i din värld ja.. Du har ingen aning vad du pratar om.
Förklara då hur ett körkortsingripande inte har med en straffmätning att göra som du skrev??
Citera
2024-07-20, 16:38
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Undantaget är moped av svagaste konstruktion.
Där åker du aldrig på grov rattfylla oavsett promille.

Stämmer, även mopedbilar särbehandlas.

Citat:
Jo, det är en viktig faktor som domstolen tar stor hänsyn till. Tror inte du har riktigt koll här.

Skrev aldrig att fotbojan döms ut, det var din egen tolkning. Skrev bara att det blir straffet = fängelse i domstol som övergår till fotboja i praxis.

Har du ett enda exempel på en dom där domstolen har beaktat att personen i fråga har beviljats alkolås innan dom? Det vore nämligen ett grovt rättegångsfel så det vore intressant att se.

Du använder uttryck du uppenbarligen inte vet innebörden av och blandar begrepp, sluta med det så går det att förstå vad du menar.

Du sitter bara och gissar, bara för att du känner till ett enda fall där man dömde ut skyddstillsyn kombinerad med samhällstjänst så innebär det inte att det är den vanligaste påföljden. Fängelse om 1 månad är den vanligaste påföljden vid grovt rattfylleri och utgör cirka hälften av de utdömda påföljderna, det har dock stadigt minskat sedan början av 2000-talet.

Såg att du tidigare uppgett att det är promillehalten som avgör spärrtiden avseende körkortet, även det är fel då det är rubriceringen som är avgörande samt eventuellt återfall.
Citera
2024-07-20, 17:12
Medlem
Citat:
Stämmer, även mopedbilar särbehandlas.

Har du ett enda exempel på en dom där domstolen har beaktat att personen i fråga har beviljats alkolås innan dom? Det vore nämligen ett grovt rättegångsfel så det vore intressant att se.

Du använder uttryck du uppenbarligen inte vet innebörden av och blandar begrepp, sluta med det så går det att förstå vad du menar.

Du sitter bara och gissar, bara för att du känner till ett enda fall där man dömde ut skyddstillsyn kombinerad med samhällstjänst så innebär det inte att det är den vanligaste påföljden. Fängelse om 1 månad är den vanligaste påföljden vid grovt rattfylleri och utgör cirka hälften av de utdömda påföljderna, det har dock stadigt minskat sedan början av 2000-talet.

Såg att du tidigare uppgett att det är promillehalten som avgör spärrtiden avseende körkortet, även det är fel då det är rubriceringen som är avgörande samt eventuellt återfall.
Jag vet massor av fall där domstolen har tagit hänsyn till att den tilltalade har valt alkolås som en väg framåt. Vad fan är problemet med det? Det gynnar ju alla till och med domstolen gör avkall på det men du verkar inte fatta.

Är man ostraffad tidigare och väljer alkolås så kan jag lova dig att påföljden blir inte fängelse.

JA, det är promillen som avgör rubriceringen om du inte har fattat det. Under 1,0 i promille så spärrtid 1 år. Över 1,0 spärrtid 2 år. Skärp dig för fan, du verkar ju efterbliven. Har inte ett jävla skit med återfall att göra.

Ev återfall syns i så fall på blodprovet så godnatt yxskaft, ,men då är redan promillehalten satt för ditt brott!!
Citera
2024-07-20, 17:23
Moderator
Iknowafewthingss avatar
Citat:
Jag vet massor av fall där domstolen har tagit hänsyn till att den tilltalade har valt alkolås som en väg framåt. Vad fan är problemet med det? Det gynnar ju alla till och med domstolen gör avkall på det men du verkar inte fatta.

Är man ostraffad tidigare och väljer alkolås så kan jag lova dig att påföljden blir inte fängelse.

JA, det är promillen som avgör rubriceringen om du inte har fattat det. Under 1,0 i promille så spärrtid 1 år. Över 1,0 spärrtid 2 år. Skärp dig för fan, du verkar ju efterbliven. Har inte ett jävla skit med återfall att göra.

Ev återfall syns i så fall på blodprovet så godnatt yxskaft, ,men då är redan promillehalten satt för ditt brott!!

Ge mig ett enda målnummer.

Nej inte enbart, man kan dömas för rattfylleri av normalgraden även om man ligger över gränsen för grovt brott och tvärtom. Det finns flera omständigheter som beaktas.

Du får väl meddela Transportstyrelsen att de gör fel:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/alkolas-efter-rattfylleri/
Citat:
Villkorstiden är två år i följande fall:

- om det gäller grovt rattfylleri
- om du under de fem senaste åren gjort dig skyldig till upprepade fall av rattfylleri till följd av alkoholförtäring

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat/
Citat:
Då är spärrtiden minst 12 månader vid rattfylleri och minst 24 månader vid grovt eller upprepat rattfylleri.
Citera
2024-07-20, 17:47
Medlem
Citat:
Ge mig ett enda målnummer.

Nej inte enbart, man kan dömas för rattfylleri av normalgraden även om man ligger över gränsen för grovt brott och tvärtom. Det finns flera omständigheter som beaktas.

Du får väl meddela Transportstyrelsen att de gör fel:
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/alkolas-efter-rattfylleri/

https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/korkort/forlorat-korkort/aterkallat/
Vad menar du med att man kan dömas för rattfylla av normalgraden?

Läs här. Det är precis det jag har skrivit 2ggr nu i tråden.

Rattfylleri
Gränsen för rattfylleri är 0,10 milligram alkohol per liter utandningsluft, vilket motsvarar ungefär 0,2 promille i blodet. Gränsen för omhändertaget körkort vid rattfylleri är från 0,15 milligram alkohol per liter utandningsluft. Det är Transportstyrelsen som beslutar om återkallelse av ett körkort.

Påföljden för rattfylleri är böter eller fängelse i högst sex månader.

Grovt rattfylleri
Gränsen för grovt rattfylleri är 0,50 milligram alkohol per liter utandningsluft, som motsvarar ungefär 1,0 promille i blodet. Även påverkade förare som inneburit en avsevärd fara för trafiksäkerheten, kan rapporteras för grovt rattfylleri även om de inte nått upp till gränsvärdet.

Påföljden är fängelse i högst två år.

Lägger till:

om du under de fem senaste åren gjort dig skyldig till upprepade fall av rattfylleri till följd av alkoholförtäring

Då är spärrtiden minst 12 månader vid rattfylleri och minst 24 månader vid grovt eller upprepat rattfylleri.
Typ samma regler som vid rattfylla och vid grov rattfylla.
Citera
2024-07-20, 17:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
Undantaget bekräftar regeln. Fast hur många bor där utfarten början på 70+ km/h?!
cirka 1,5 miljoner
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in