2024-07-20, 14:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av 8978wxu642
Jag kan inte tänka mig J skulle vilja vara med i en dokumentär. Eller hans familj då eftersom han själv inte är kapabel att tala för sig. Dom har hållit J väldigt lågt hela hans liv.

Vadå inte kapabel att tala för sig?
Citera
2024-07-20, 14:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
"Bryr dig inte om barn", här har vi exempel på några som inte gjorde det.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/rattspsykolog-om-kevinforhoren-polisen-torterar-pojkarna
– Jag tror inte att man behöver ha en docentur i rättspsykologi för att se att här är jättestora problem. Jag tror att det är lätt för alla som har barn att förstå att om man utsätter en femåring eller sjuåring för sådana här långa, pinade förhör kan man nog få fram precis vad som helst, åtminstone får man antagligen fram två rätt så traumatiserade barn.
Men du tycker att det är synd om de stackars poliser som torterade pojkarna. Jaja, vi tycker uppenbarligen helt olika, inte mycket att göra åt.

Som jag ser det var 13-åringen (med utvecklingsstörning?) också ett barn som ingen tog ansvar för och som samhället och vuxenvärlden svek. Det var inte polisens fel om ett barn dödade ett annat barn. Samtliga barn som kan ha varit inblandade hade förhoppningsvis föräldrar/vårdnadshavare eller nån annan vuxen som hade (eller borde haft) ansvaret för dem. Polisen gjorde antagligen väldigt fel när de utredde bröderna och andra misstänkta barn, åtminstone verkar det så när man ser dokumentären. Men det är fullt tillåtet att diskutera mordet på Kevin ur andra vinklar. Oavsett vad du tycker om det. Det är inte polisens fel att Kevin dog. Jag är mer intresserad av själva dödsfallet än polisens hantering av fallet.
Citera
2024-07-20, 15:02
Avslutad
Citat:
Syftet med dokumentären var att redovisa att bröderna blivit utpekade som skyldiga på uppenbart felaktiga grunder och den redovisningen gick inte att göra utan att byxorna åkte ner på Rolf och Sven Å. Det är väl inte så svårt att förstå?

Fast de visste de inte när de började kolla upp Rolf och Sven som du skrev att de gjorde. De hade alltså en förutbestämd agenda, enligt det du skrev om bakgrunden till dokumentären.
Senast redigerad av Lilithseyes 2024-07-20 kl. 15:52.
Citera
2024-07-20, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lilithseyes
Vadå inte kapabel att tala för sig?

Han är utvecklingsstörd.

Citat:
Du sa ju att J förgrep sig på sin kusin? Det står inte i artikeln att 13-åringen (J?) och 3-åringen var kusiner?
Det brukar man inte göra för att inte hänga ut dom för mycket, det rörde sig trots allt om barn.

Citat:
Varför finns inte J i Lexbase om han är dömd för misshandel av sin fru?
Detta var långt innan Lexbase.

Citat:
Vem är den äldre som fick fem års fängelse, som du skrev om?
Det minns jag inte.
Citera
2024-07-20, 15:15
Avslutad
Citat:
Han är inte gängmaterial. Han är på en 7 årings nivå.

Tror inte han har suttit i fängelse.

.

Du sa ju att han är dömd för misshandel av sin fru? Men fick inte fängelse och finns inte på Lexbase? På en sjuårings nivå och kan inte prata för sig? Men ljög om att han var på biblioteket? Och är nu gift? För allt det här handlar om J?
Citera
2024-07-20, 15:19
Avslutad
Citat:
Han är utvecklingsstörd.

Det brukar man inte göra för att inte hänga ut dom för mycket, det rörde sig trots allt om barn.

Detta var långt innan Lexbase.

Det minns jag inte.

Men i artikeln står "mamman såg tonåringen snabbt lämna platsen"? De kunde väl skrivit nånting om att det var en person som mamman kände igen och inte en främling?

Om J har en utvecklingsstörning är det kanske därför han inte utreddes vidare? Har han en lindrig utvecklingsstörning? Gick han i vanlig skola?
Citera
2024-07-20, 15:23
Medlem
Citat:
Då antar jag att du har en källa på din fakta?
Alla polisen uttalanden och totala brist på kompensation genom all tid de existerat, men änmer senaste århundradena eller så. Talar mer än nog för att påvisa att jag har rätt

Taffsa inte armbanden de delade ut, pizza festerns dom håller för grova våldsbrottslingar etc etc

Alla fall likt det tråden handlar om de misslyckas med, hela tiden o så vidare
Citera
2024-07-20, 15:44
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Som jag ser det var 13-åringen (med utvecklingsstörning?) också ett barn som ingen tog ansvar för och som samhället och vuxenvärlden svek. Det var inte polisens fel om ett barn dödade ett annat barn. Samtliga barn som kan ha varit inblandade hade förhoppningsvis föräldrar/vårdnadshavare eller nån annan vuxen som hade (eller borde haft) ansvaret för dem. Polisen gjorde antagligen väldigt fel när de utredde bröderna och andra misstänkta barn, åtminstone verkar det så när man ser dokumentären. Men det är fullt tillåtet att diskutera mordet på Kevin ur andra vinklar. Oavsett vad du tycker om det. Det är inte polisens fel att Kevin dog. Jag är mer intresserad av själva dödsfallet än polisens hantering av fallet.
"Det är inte polisens fel att Kevin dog".
Nej det var väl Kevins föräldrars fel om jag förstått dig rätt.

Inte heller var det polisens fel att en treåring blev våldtagen av den misstänkte 13-åringen, det var nog också föräldrarnas fel.

Man kan inte heller lägga skulden på Rolf och Sven Åke även om den senare uppmanat Rolf att "släppa" en annan misstänkt och rikta in sig på bröderna.
Citera
2024-07-20, 15:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Fast de visste dr inte när de började kolla upp Rolf och Sven som du skrev att de gjorde. De hade alltså en förutbestämd agenda, enligt det du skrev om bakgrunden till dokumentären.
Ja agendan var att kolla upp andra fall där SÅC varit inblandad, man hittade Kenvinfallet och DN hittade ett fall i Hovsjö.

(FB) Mordet på en 11-årig pojke i Hovsjö, Södertälje, 2001-05-30

En lyckad "agenda" kan man konstatera med facit i hand.
Citera
2024-07-20, 15:51
Avslutad
Citat:

Inte heller var det polisens fel att en treåring blev våldtagen av den misstänkte 13-åringen, det var nog också föräldrarnas fel.

Man kan inte heller lägga skulden på Rolf och Sven Åke även om den senare uppmanat Rolf att "släppa" en annan misstänkt och rikta in sig på bröderna.

Vad tycker du?
Citera
2024-07-20, 15:52
Avslutad
Citat:
Ja agendan var att kolla upp andra fall där SÅC varit inblandad, man hittade Kenvinfallet och DN hittade ett fall i Hovsjö.

(FB) Mordet på en 11-årig pojke i Hovsjö, Södertälje, 2001-05-30

En lyckad "agenda" kan man konstatera med facit i hand.

Det var alltså inte brödernas situation som var viktigast, okej.
Citera
2024-07-20, 15:58
Avslutad
Citat:

Om en 13-åring har en utvecklingsstörning och anses vara "på en sjuårings nivå" - kan han då anses vara pedofil och skyldig till våldtäkt? Eller är det kanske så att det var föräldern/vårdnadshavaren till honom som hade ansvaret?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in