Citat:
Ursprungligen postat av
Auric
Enig. Självklart kommer Peking inte att sätta en kines som förvaltare i Moskva, utan givetvis blir det en "riktig ryss" som får vara galjonsfigur. Det är nödvändigt. En ryss helt under kinesisk kontroll. Ungefär som i Hongkong ju leds av Hongkong-bor, men människor som Peking håller i strypkoppel.
Den ryska militären är långsiktigt inget hot mot Kina, kortsiktigt skulle den kunna stöka till det, men på längre sikt kommer den Kinatillsatte presidenten ha sådan kontroll över Rysslands militära förmåga att armén kan hållas svag "inifrån" genom uteblivna satsningar på nya vapen, strukturell integrering med Kinas armé inom ramen får något "samarbetsavtal" etc.
Jag håller med. Kina är självklart medvetna om att det absolut mest vanliga sättet som diktatorer avsätts är genom militärkupp. En stark rysk militär förmåga under de första skakiga åren med en Kina-kontrollerad diktator är farligt. En kollapsad militär rysk förmåga är på samma sätt i stort sett ofarligt.
Hade jag varit cynisk kines, hade jag eldat på ryssarna att fortsätta att göra sin militära förmåga till skrot i Ukraina, och sedan sett till att Putin får skulden när Ryssland till slut drar sig ur Ukraina utan att ha fått någonting för det. Det är viktigt att det är ryssarna själva som till slut anser sig besegrade och lämnar de ockuperade områdena. Om de pressas till det av utomstående parter, kan det skapas ett pyrande hat, vilket kan leda till en revanschlust såsom i Tyskland efter Versaillesfreden 1919. Vreden måste vändas inåt. Det lidande som Rysslands befolkning utsatt ukrainarna för måste trumpetas ut i Ryssland så att ryssarna skapar ett självhat och ett sökande efter en annan framtid. DÄR kommer Kina in som den räddande ängeln.
Den nya, Kina-kontrollerade, diktatorn lägger hela skulden på Putin och den gamla diktaturen. Det blir lätt att motivera för folket varför de med Kinas hjälp ska satsa på råvaruframställning, teknik och industri istället för militär förmåga, och den nye Kina-kontrollerade diktatorn kan på så sätt, med folkets stöd, hålla Rysslands militär på en minimumnivå.
Under några decennier kan Kina successivt inlemma Ryssland mer och mer i den kinesiska statsapparaten. Om 50 år, kommer ryssarna gå till val där 87% röstar för att formellt bli en kinesisk provins.