Citat:
Ursprungligen postat av
Camarosmurfen
Att något är enkelt är inte samma sagt som att går fort, vilket jag inte heller påstått, men annan Nisse påstod att det var ett delikat arbete, dvs något svårt som kräver mycket utbildning och kunskap, och så är det helt enkelt inte. Hydrauliska bromsar är väldigt enkla i sin konstruktion och bland de lättare grejerna att pyssla med på bilen.
Sen kan jag hålla med om att det kan vara värt att köpa ett par nya ok när renoveringsatsen ändå kostar halva priset, och det tar lite tid att göra. Och definitivt om man lämnar in det.
Tja hur enkelt det är eller blir kan ju bero på vilken typ av ok, vad felet är, och hur tillståndet är.
Det finns ju bromsok med allt från 1 kolv till 8 kolvar, vissa är delbara medan andra inte är det. Det finns ok i aluminium och de i stål, och säkert ännu mer exotiskt.
På våra vardagsbilar är det vanligen 1-kolvsok, flytande etc. De är väl de enklare att pyssla med på sitt sätt.
Men, jag har varit med om att loppen behövt honas, kolvar bytas eller ”poleras”. Jag har t o m varit med om att sätta i stålfoder i vissa ok.
Så, det kan vara allt från enkelt och gå snabbt, till svårare och ta lång tid..