2024-07-19, 13:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pressmedian
Ddt är väl mer regel än undantag att mecken försöker scamma sina kunder.
Mycket fiffel och påstådda problem och rekommendationer att byta det ena o tredje, eftersom det kan bli en mycket dyrare historia annars. Lite skrämseltaktik. Är man helt okunnig, betalar man och biter ihop. Du verkar inte vara lättlurad, stå på dig och ifrågasätt. Meckens bevis är uridiotiskt och bevisar ingenting mer än att mjölken rinner ur förpackningen om jag lägger den ner utan att skruva på korken

Ja, det är ju det man utgår ifrån när det kommer till de flesta branscher, framförallt verkstäder.
Citera
2024-07-19, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjp
Skit dras åt skit!!!
Hur Faen kan du gå till en sån verkstad, varför går du inte till en helsvensk verkstad snåljudas!!
Lycka till

Hade du bemödat dig alla läsa tråden så hade du vetat.
Citera
2024-07-19, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TompaO
Hade ju inte låtit några babbar få pilla på mina bromsar i första hand och absolut inte uppgiften att reparera det trasiga oket i andra hand, då hade de fått byta till ett nytt.

Det va antingen det eller vänta 3 veckor.
Citera
2024-07-19, 14:08
Medlem
Prodelins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Ni som svarar att hela oket måste bytas är lika inkompetenta som bilmekanikern. Klart som fan att det läcker bromsvätska när hela kolven är ute. Det som behövs bytas är tätningen och damasken till kolven. Det är förmodligen inget fel på varken oket eller kolven.

Kostar mer i arbetskostnad än att byta hela oket.

Tråden är larvig då TS orsakat problemet och verkstaden vill åtgärda det snabbt.
Citera
2024-07-19, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Camarosmurfen
Att något är enkelt är inte samma sagt som att går fort, vilket jag inte heller påstått, men annan Nisse påstod att det var ett delikat arbete, dvs något svårt som kräver mycket utbildning och kunskap, och så är det helt enkelt inte. Hydrauliska bromsar är väldigt enkla i sin konstruktion och bland de lättare grejerna att pyssla med på bilen.

Sen kan jag hålla med om att det kan vara värt att köpa ett par nya ok när renoveringsatsen ändå kostar halva priset, och det tar lite tid att göra. Och definitivt om man lämnar in det.

Tja hur enkelt det är eller blir kan ju bero på vilken typ av ok, vad felet är, och hur tillståndet är.

Det finns ju bromsok med allt från 1 kolv till 8 kolvar, vissa är delbara medan andra inte är det. Det finns ok i aluminium och de i stål, och säkert ännu mer exotiskt.

På våra vardagsbilar är det vanligen 1-kolvsok, flytande etc. De är väl de enklare att pyssla med på sitt sätt.
Men, jag har varit med om att loppen behövt honas, kolvar bytas eller ”poleras”. Jag har t o m varit med om att sätta i stålfoder i vissa ok.

Så, det kan vara allt från enkelt och gå snabbt, till svårare och ta lång tid..
Citera
2024-07-19, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Tja hur enkelt det är eller blir kan ju bero på vilken typ av ok, vad felet är, och hur tillståndet är.

Det finns ju bromsok med allt från 1 kolv till 8 kolvar, vissa är delbara medan andra inte är det. Det finns ok i aluminium och de i stål, och säkert ännu mer exotiskt.

På våra vardagsbilar är det vanligen 1-kolvsok, flytande etc. De är väl de enklare att pyssla med på sitt sätt.
Men, jag har varit med om att loppen behövt honas, kolvar bytas eller ”poleras”. Jag har t o m varit med om att sätta i stålfoder i vissa ok.

Så, det kan vara allt från enkelt och gå snabbt, till svårare och ta lång tid..

Tycker flerkolvsok är enklare att hålla på med faktiskt, mest pysslat med sådana.

Men kan hålla med om att är det så illa så att det måste honas i loppen då är det lite bökigare. Aldrig varit med om det dock.
Citera
2024-07-19, 16:05
Medlem
Lassekkongos avatar
Varför lämnar du in bilen till en babbe? Även dom enkla jobben som denna så ska dom krångliga och få ut några extra kronor på ett nytt ok..

Givetvis är det tätningen och damasken som hade räckt att byta här. Va tvungen att ta bort kolven bak för några månader sedan och det blev en fin skvätt bromsolja direkt såklart. På med ny tätning och damask och lufta systemet.
Senast redigerad av Lassekkongo 2024-07-19 kl. 16:08.
Citera
2024-07-19, 17:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 66ccskyhawk
det märks att du inte har lång erfarenhet inom bil/verkstadsbranschen. är det bättre att göra en oseriös reparation och peta tillbaka kolven, och skicka ut dig på vägen för att det sedan ska börja läcka igen och potentiellt skapa en trafikolycka när pedalen går i golvet?
då blir verkstaden ansvarig i slutändan.

handlar inte om att mjölka kunder. bilarna som rullar ut från verkstaden ska vara trafiksäkra.

går du till en restaurang och säger till kocken hur han ska laga din mat?
har man inte råd med ett bromsok kan man åka buss, att äga en bil är inte en rättighet.
Det fetade är så klockrent sagt.
Citera
2024-07-19, 17:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lassekkongo
Varför lämnar du in bilen till en babbe? Även dom enkla jobben som denna så ska dom krångliga och få ut några extra kronor på ett nytt ok..

Givetvis är det tätningen och damasken som hade räckt att byta här. Va tvungen att ta bort kolven bak för några månader sedan och det blev en fin skvätt bromsolja direkt såklart. På med ny tätning och damask och lufta systemet.

Det va en Meca verkstad, och anledningen va för att jag inte orkade vänta 3 veckor på att få en tid hos märkesverkstad.
Citera
2024-07-19, 17:14
JÄKLAR ÅRETS BIL HANDY MAN!

Ska byta bromsbelägg och slutar med bärgningskostnad, nytt bromsok inkl bromsvätska hos alibaba.

Men ja du har rätt, det går att köpa renoveringskitt till bromsoket men krävs också rätt verktyg och kompetens för att få i kolven igenom damasken utan att skada den.
Citera
2024-07-19, 17:40
Medlem
goofers avatar
Du har själv dragit sönder packningen!

Då finns två saker att göra,
1 beställa hem en renoveringssats och laga oket själv, lätt för en händig som gjort jobbet förut, svårt för en otränad iom skruvad kolv.
2 lämna in och få hela oket bytt då det är billigare än att verkstaden skall renovera då det åtgår tid som de tar betalt för, byte av ok går fort och nytt ok till en vanlig bil är inte så dyrt.

Svårare än så är det inte.
Citera
2024-07-19, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saarne
JÄKLAR ÅRETS BIL HANDY MAN!

Ska byta bromsbelägg och slutar med bärgningskostnad, nytt bromsok inkl bromsvätska hos alibaba.

Men ja du har rätt, det går att köpa renoveringskitt till bromsoket men krävs också rätt verktyg och kompetens för att få i kolven igenom damasken utan att skada den.

Det skulle i min värld vara extremt få gånger jag skulle återbruka en beggad damask när jag ändå är där och bökar. Så jag skulle byta även damasken etc just för att man då vanligen lättare kan se vad man gör när kolven ska i, samt att man slipper upptäcka att den gamla damasken spruckit nån vecka senare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in