Citat:
Ursprungligen postat av
Packetipiketen
Det handlar inte om det, utan det handlar om att det är lika meningslöst att försöka tala med dig som med Claes Hedberg eller "Matte" Oscarsson.
Jag ville svara nu därför att ett faktafel smugit sig in i mitt förra svar. På WPU står Wincent Lange som uppgiftsmottagare på Jan Nilssons första tips E21-00. När jag såg det igår så tyckte jag det var lite anmärkningsvärt, men sedan kollade jag upp det igår kväll och då förstod jag att det anmärkningsvärda består i att det blivit fel på WPU. Uppgiftsmottagaren heter Eva Borg. Den pdf som WPU:n renskrivits från är inte den bästa, utan Remstams ex är mycket bättre. Men den kan man förstås inte OCR:a från. Rätt uppgiftsmottagare ska vara Eva Borg inte Wincent Lange.
https://wpu.nu/wiki/Uppslag:E21-00
https://lennartremstam.blogspot.com/2012/05/limousinforare-jan-nilsson.html
Annars går ditt svarsinlägg i samma manipulativa stil som du och dina gelikar Lebel och VSBQED alltid kör. Tvärsäkra påståenden som "underbyggs" med sofismer och förvrängningar, och inte sällan med en dårhuslogik som inte står sagda Hedberg eller Oscarsson efter.
Alltihop är dessutom uppklätt i en petimäterdräkt där vittnens namn skall stavas enligt folkbokföringen, som ni alla tre visst är besatta av att kolla upp och lägga upp i vad som verkar vara ett gemensamt register. Det är Vallin med enkel-V och Mårelius med å och så vidare. Jag ber om ursäkt för att jag ändå stavat Wincent Lange som han själv gjorde, med W – detta fastän han står med enkel-V i folkbokföringen.
Det är ju imponerande, tycker man, att ni dyker upp en efter en med nyregistrerade konton för att driva exakt samma argumentation i exakt samma stil och med exakt samma metoder. Att jag endast motvilligt svarar handlar som sagt inte om någon avsaknad av sakargument, utan dels om att sakargument inte biter på er "Three Stooges" men framför allt handlar det om att "inte göda trollen".
I ditt nya svar förvränger och manipulerar du hejvilt. Först påstår att Per Wallins jacka skulle vara grå när den i själva verket är svart. Sedan påstår du att det är lätt att förväxla den färgen med ljusbrun, som är den färg som Jan Nilsson vid förhör pekar ut som lika som förhörsledarens väst. Mer konkret än så kan det knappast bli, det är som med Fauzzi och telefonkatalogen.
Vidare manipulerar du tidpunkten för iakttagelsen. I det tidigare citerade bandförhöret den 8/4 1986 blir Nilsson tillfrågad om när han gjorde iakttagelsen av den springande mannen, och då står det så här (se sid 4 i pdf:en):
F: När gjorde du den observationen?
N: När jag stå-, har svängt in på Sveavägen och tittar vad som händer, då ser jag att en som springer iväg med en jacka som jag har lite svårt för och förklara sist jag var här. Men nu ser jag, det är precis samma färg som du har på västen.
F: Det är alltså en-, vad ska man säga-, brun-, ljusbrun.
N: Ja, ljusbrun jacka, ja.
https://drive.google.com/file/d/0BxuBxyn2s5hMQTlKcUhITGcxRWc/view
Där har vi alltihop på ett bräde. Nilsson gör iakttagelsen efter att han svängt höger ut på Sveavägen, vilket alltså är efter att det slagit om till grönt ljus (och alltså till rött igen längs Sveavägen). Då ligger vi ganska precis en halvminut efter skotten.
Stämmer vi av det mot Bengt Palm så måste han köra drygt 200 meter totalt, inklusive u-svängen uppe vid Adolf Fredriks Kyrkogata, efter att han hört skotten och fram tills platsen vid Posten där han parkerar. Den sträckan tar cirka 15 sekunder att köra, och om man lägger till fem sekunder för u-svängen så är Palm tillbaka vid Posten redan 20 sekunder efter skotten. Sedan sitter han i bilen och kollar om det ska bli mer skottlossning. Efter 10-15 sekunder springer mannen över Sveavägen framför Palms bil och då känner han att kusten är klart och springer över. Med andra ord iakttar Palm den här mannen i vit jacka ganska precis en halvminut efter skotten, vilket är samtidigt som Jan Nilsson ser sin ljusklädde man "springa som f-n" in på Tunnelgatan. Då är det väl ganska uppenbart, tycker jag, att det rör sig om samme man som de iakttagit.
Men enligt din "logik" så är det alltså olika gubbar som Bengt Palm och Jan Nilsson ser, det är du så säker på att du rentav påstår att det skulle vara "uppenbart". Det enda som är uppenbart här är din enastående förmåga – som är gemensam för er Three Stooges – att dra hårresande felslut och framföra dem utan minsta humor. Först tänkte man: "Sitter de och driver med en?" men efter ett tag inser man att det ligger kognitiva brister bakom det hela. Hur ska man då förhålla sig till det? Om det inte vore för den extrema påflugenheten och beskäftigheten i era inlägg så skulle man kanske tycka lite synd om er, ungefär som med särskolebarn som inte klarar av att lägga ihop två och två. Men nu är det ju inte i den förpackningen som de här jubelidiotierna kommer.
Manipulationen av uppgifter som du ägnar dig åt är också helt enastående. Jag har redan nämnt färgen på Per Wallins jacka, som du vips förvandlar från svart till grå för att passa dina syften. Därtill skruvar du till Wallins egna uppgift från 1986 om att han "tänkte springa" efter gärningsmannen till att han faktiskt sprang efter. Att han 30 år senare säger till Lasse Lampers att han faktiskt sprang efter, det är väl föga trovärdigt. Men även om han gjorde det så är det ju absolut inte Per Wallin som Jan Nilsson ser, utan han ser en sydlänning med normallångt hår i nacken och som har en ljusbrun midjelång jacka på sig. Det finns bara en sådan sydlänning i materialet kring mordplatsen och det är Jonny Wiklunds man, som även iakttas av "taxijuggen" (EAD2778) när han står i samma korsning och pratar i walkie-talkie. Försöken att få Jan Nilssons man till Per Wallin är inget annat än mörkläggning, och det förklarar ju även dina idoga manipulationer och förvrängningar av uppgifterna kring det här.
Tack för dina synpunkter.
Låt mig bemöta dem i sak. Dina invektiv lämnar jag till Flashbacks läsare att bedöma.
Per Vallin stavas med både V och W. Inge Mårelius stavas med både å och o. På Flashback finns många exempel på båda stavningarna. Man bör använda korrekt stavning. Att kolla stavningen är bra (när tveksamhet uppstår). Många namn är felstavade i förhören.
I förhöret den 1 mars är jackan en brun skinnjacka,
ej ljus ej mörk. Nilsson beskriver mannen som
"ca 180 cm lång, ca 25 - 30 år, ordinär kroppsbyggnad, mörkhårig".
I förhöret den 8 april är jackan en
"ljusbrun jacka", en
"kortare jacka", en
"midjejacka". Den är numera ljus. Den är inte längre en skinnjacka.
Av detta drar jag slutsatsen att jackan var
midjelång. Jag drar också slutsatsen att Nilsson var osäker på färgen och materialet.
Ljusförhållanden och övriga observationsförhållanden var dåliga. Nilsson svängde söderut på Sveavägen när han gjorde iakttagelsen.
Per Vallin har en
midjelång jacka på polisens foto. Att han är
"ca 180 cm lång" är inte osannolikt. Per är 22 år. Han har
"ordinär kroppsbyggnad" och
"mörkt hår". Jackan är
mörkgrå, inte svart. Pers tröja är svart.
Av detta drar jag slutsatsen att Per är Nilssons man. Pers tid och plats stämmer med Nilssons man. Per betedde sig som Nilssons man (enligt Per själv).
Jag gör inte samma bedömning av Bengt Palms tider som du. Att fortsätta till Adolf Fredriks Kyrkogata, vända, återvända till Tunnelgatan, stanna och sitta kvar (i
"30 sekunder" den 2 mars och
"10 - 15 sekunder" den 17 april) tog närmare en minut. Mannen som Palm beskrev (vars jacka var en
"ljus täckjacka" den 2 mars och
"vit" den 17 april) var inte Per Vallin och heller inte mannen som Nilsson såg.
Mannen som Palm såg hade en
täckjacka. Den var ljus eller t.o.m.
vit. En sådan jacka hade varken Per eller mannen som Nilsson såg. Mannen som Palm såg korsade Sveavägen
senare än Per och mannen som Nilsson såg. Minst en halv minut senare. Syskonen Per och Christina Vallin sprang över Sveavägen omedelbart efter skotten, liksom Susanne Karlsson och Ulrika Ryttestål.
"Direkt efter skottlossningen", som Susanne sa.
Det var allt för min del. Ha en fortsatt fin sommar.