• 1
  • 2
2024-07-19, 11:44
Medlem
Sedan fyra r tillbaka r jag rullstolsburen efter allvarlig dyk olycka dr jag var vldigt nra att d. Jag verlevde mirakel nog men r nu helt frlamad och beroende av assistent 24/7. Efter det har jag ocks ftt en helt annan syn p det hr med invandring osv. Innan olyckan var jag rtt positiv och tnkte att mngkultur berikar osv.

Nu har jag sett andra sidan.Det r typ helt omjligt att hitta en enda assistent som frstr svenska men de ftalet svenskar som har jobbat (dem brukar inte jobba lnge) har nd gjort bra jobb. Invandrarna klarar (nr de vl frstr instruktion) inte ens av att knuta skor eller bdda sng. Det r inte bara sprket som utan ven deras allmnna baskunskaper liksom.

Sen frstr jag inte heller hur mnga invandrare tnker nr de vill jobba som assistent liksom. En gng gick jag ut p krogen med gammal kollega. Assistenten (muslimsk kvinna) blev hysterisk nr hon sg min fd kollega hjlpa mig dricka l. Dagen efter sa hon upp sig eftersom det tydligen stred mot religion att befinna sig bland alkohol. Inget emot Islam men kan inte frst varfr man jobbar med detta nr man inte vill vara bland alkohol.

Jag bor ensam utan familj. Hade tidigare sambo men vi separerade ngot r efter olyckan. Dottern bor i annan stad. Det gr att de enda jag fr hjlp av r dessa assistent som inte kan sprk eller mycket annat. Mycket jobbigt minst sagt. Ngon med erfarenhet av liknande sjlv eller frn anhrig?
Citera
2024-07-19, 11:47
Medlem
Nu vet jag inte var du bor, men det r som regel fritt fram att vlja leverantr av personlig assistans. Och det r mnga svenskfdda som jobbar som det.
Citera
2024-07-19, 11:52
Medlem
Bone Collectors avatar
Att vara helt ensam och i behov av hjlp frn frmlingar, som dessutom r utlnningar som inte kan sprket eller basala saker, kan inte vara ltt.

De flesta i din situation frsker nog rekrytera slktingar och vnner som assistenter, fr att slippa frmlingarna.

Frsk att locka folk i din nrhet med bra ln och arbetsvillkor.
Citera
2024-07-19, 11:54
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Att vara helt ensam och i behov av hjlp frn frmlingar, som dessutom r utlnningar som inte kan sprket eller basala saker, kan inte vara ltt.

De flesta i din situation frsker nog rekrytera slktingar och vnner som assistenter, fr att slippa frmlingarna.

Frsk att locka folk i din nrhet med bra ln och arbetsvillkor.
Skmtar du nu? Ska han betala ur egen ficka fr vad som ingr i kommunala servicen?
Citera
2024-07-19, 12:07
Medlem
Bone Collectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LuluBrooksie
Skmtar du nu? Ska han betala ur egen ficka fr vad som ingr i kommunala servicen?
Nej, det var inte vad jag menade.
Menar att han kanske kan rekrytera personer till sitt assistansbolag, som i sin tur fr pengar frn vlfrden fr att betala deras lner.

Eller r jag fel ute? r inte s insatt i hur systemet funkar.
Citera
2024-07-19, 12:13
Moderator
TheLuckys avatar
Enligt lag har du rtt att vlja dina assistenter och anordnare. Vlj ett privat bolag, de finns i hela landet, ven om de inte har kontor just dr du bor. De privata utfrarna har dessutom fler assistansberttigade n de kommunala.

Det du berttar om r knda problem inom assistans. De privata utfrarna r vana att annonsera efter rtt assistent t sin klienter. Man vet att mnga assistenter r ptvingad att ska assistansjobb, annars frlorar man bidraget. Fr att komma ur sitsen som arbetsmarknadstgrd s br man i jobbannonsen stlla vissa krav p den skande och det r du som bestmmer vilka krav det r. Diskrimineringslagen kan inte anvndas mot dig om du vljer bort skande med utlndsk hrkomst. Beakta att assistansberttigade med utlndsk hrkomst ofta vljer bort svenskar.
Citera
2024-07-19, 12:17
Moderator
TheLuckys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bone Collector
Nej, det var inte vad jag menade.
Menar att han kanske kan rekrytera personer till sitt assistansbolag, som i sin tur fr pengar frn vlfrden fr att betala deras lner.

Eller r jag fel ute? r inte s insatt i hur systemet funkar.

Fr att f personlig assistans mste man ha ett LSS-beslut. Det r Frskringskassan som betalar ut assistansersttningen och den assistansberttigade har rtt att vlja utfrare som d tar hand om ersttningen och utifrn den betalar ut assistentlner, r arbetsgivare, skter administration osv.
Citera
2024-07-19, 17:04
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheLucky
Enligt lag har du rtt att vlja dina assistenter och anordnare. Vlj ett privat bolag, de finns i hela landet, ven om de inte har kontor just dr du bor.

Fast TS har vl inte rtt att sga vad han tycker, och drmed missakta och diskriminera folkgrupper han tycker r helt vrdelsa?

Hur menar du att TS upphandling br se ut?
Citera
2024-07-19, 18:46
Medlem
godhetsapostelns avatar
De som behver samhllets std allra mest, tex rullstolsbunda, r ju de som drabbats hrdast av massinvandringen n ngra andra.

De r nu mnga som skall dela p hjlpen.

Tex kan man i princip inte lngre f ett lnebidragsarbete som yngre rullstolsbunden, fast stdet skapades fr denna grupp.

Jag tycker det r skamligt. De vnstertomtar jag diskuterat med inom kyrkans sociala arbete tycker inte s. Men de r de som har makten inte jag.
Citera
2024-07-19, 18:55
Medlem
MuhamtaCurrys avatar
TS vaknade lite fr sent.

Kom ihg TS att om du ber om en svensk assistent r du rasist, men om din arabiske granne gr det r det inga som helst problem.
Citera
2024-07-19, 19:03
Medlem
S det invandrare du arg p fr svenskar vill inte jobba med sna jobb ?

Samma sak hon kvinnan rddade dig frn alkoholism och i stllet fr att vara tacksam gnller du ? 😃
Citera
2024-07-19, 19:17
Medlem
Samma gamla visa. Om och om igen. Jag kan verkligen se framfr mig hur TS sitter p en klippa ute i skrgrden och tnker att nationalisterna r dumma i huvudet fr Sverige r ju jttefint fortfarande. Sen blev han handikappad och tvingad att leva med den skit han ptvingat oss andra i decennier. Mngkulturister r de mest sjlvupptagna idioterna p denna jord.

Karma r en bitch.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in