2024-07-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matarakka
Googla Phil Stutz, kolla youtube mm.
Jätteglad att du tog dig till affären! Du ska veta och känna att vi är många här på Fb som vill heja på dig. Det får börja med myrsteg och plötsligt så händer det, du kommer att märka att du mår bättre.
Nu är det min tur att sova, natti, natti.

Jag läste det där flera gånger om. Du ska veta att du är en bra människa och jag uppskattar dig, tack så mycket... jag ska försöka. Godnatt, hoppas du sover gott
Citera
2024-07-18, 23:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av globe0
Mm men det måste finnas någon balans och gräns... dem gick för hårt

Det sorgliga för mig är när jag ser andra föräldrar med deras barn, dem är så bra med dem. Till och med mina föräldrar är så snälla och mjuka med andras barn, visst dem är gamla nu, men hur kunde dem vara så aggressiva, högljudda, hårdhänta och allmänt negativa mot mig, det kommer jag aldrig förstå. Jag minns att jag var livrädd för främst min mor.
Alla blir klokare,mjukare,ödmjuk mm när man äldre ?

Det så mycket mer kännslor inblandade när det handlar om egna barn så man blir mer frusterad,arg mm än när det gäller andras barn om du förstår vad jag menar ? Kanske när du har barn försrår du hur det är att bli föräldrar !

Bästa skulle kanske vara för dig om du kunde ta tillbaka kontrollen från famlljen ,acceptera de inte perfekta ,ingen människa är perfekt och på nåt sätt gå vidare så du mår bättre ,blir lyckligare !😔
Citera
2024-07-19, 00:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hddv1
Alla blir klokare,mjukare,ödmjuk mm när man äldre ?

Det så mycket mer kännslor inblandade när det handlar om egna barn så man blir mer frusterad,arg mm än när det gäller andras barn om du förstår vad jag menar ? Kanske när du har barn försrår du hur det är att bli föräldrar !

Bästa skulle kanske vara för dig om du kunde ta tillbaka kontrollen från famlljen ,acceptera de inte perfekta ,ingen människa är perfekt och på nåt sätt gå vidare så du mår bättre ,blir lyckligare !😔

Ja, du har rätt. Jag ska försöka min vän.

Är det någon som har något att säga om att röka cannabis i detta tillstånd? Jag skrev det lite tidigare att jag överväger att ta mig till stan i veckan dels för att vara bland människor lite, få frisk luft men också för att skaffa mig lite röka. Som jag nämnde, jag röker kanske 1 gång varje år eller varannat år, fastnar aldrig. Men det brukar öppna upp dimman som jag har i hjärnan. Jag känner att jag behöver det, samt vad har jag att förlora? Låt mig veta vad ni tycker...
Citera
2024-07-19, 02:32
Avslutad
Citat:
En liten update. Jag vill först tacka alla som svarat, jag är förvånad. Jag trodde flashback var ett elakt forum men ni har motbevisat mig... uppskattar er alla (kunde inte citera flera, jag uppskattar alla som svarat i tråden).

Jag var nyss i affären, skönt att få det gjort. Jag bara vaknade och gick dit för jag hade slut på allt. Mitt i allt så hör jag i högtalaren att dem stänger snart, blev helt chockad och började faktiskt skratta lite, det var ljust ute så jag trodde inte att det var så sent... haha

Någon frågade om jag duschar eller borstar tänderna. Intressant fråga och svaret är nej till duschning, kanske en gång i veckan men oftast en gång varannan vecka... tyvärr. Det finns ingen att vara fräsch för och jag glömmer helt enkelt bort det. Jag borstar tänderna 1 gång om dagen, ibland glömmer jag. Det är för att att jag verkligen inte vill få hål och besöka tandläkaren och betala en massa onödiga pengar.

Eftersom att det faktiskt kändes okej att gå till affären så tänker jag försöka planera en tur in till stan nån gång i veckan... kanske. Men det skulle endast vara för att 1. ta mig ut lite bland folk och 2. köpa cannabis. Vad tycker ni om det? Jag är ingen rökare, tror sista gången var för 1 år sedan och jag fastnar aldrig för det. Men varje gång jag gör det så känner jag att jag ser saker från ett annat perspektiv och det öppnar upp dolda luckor eller vad man ska säga. Är det en dålig idé med tanke på hur jag mår? snälla kom med tips.

Återigen tack för alla fina svar.

Men Hallå där! Hörru! Att göra sig fräsch för finns det bara en person du ska göra och det är dig själv! Om du bara duschar en gång varannan vecka är du ju (ursäkta) en lortgris. Det går inte. Du förtjänar ju samma hygien och hälsa som andra. Dessutom är det sommar nu, ta dig ut i sjön också. Bada, få sol, byt ut vinter huden innan kylan är här igen. Att sköta hygien och att "pyssla om" kroppen är också ett steg i att tycka bättre om sig själv. Bara för att din familj är rutten så behöver inte du bli det bokstavligen.

Om du inte märker hur dygnet är så tycker jag du ska försöka att bara komma ut utomhus mer för att få in lite rytm. Sen köper du d-vitamin också! Du har väl knappast fått tillräckligt genom solen... Och dessutom kan du få vidrig depression bara av brist.

Cannabis... Nej du, det finns annat att prioritera först. Glass, kaffe, jordgubbar, kantareller, en korv från kiosken. Eller för all del, ny tandborste, schampo och duschkräm, nya sockar, nya lakan.

Bra att du tänker ta en tur till stan! Duscha först. Sen bara gå och köp en kaffe och sitt en stund. Du behöver inte interagera med folk, du behöver bara sitta en stund. Om det går bra så går du till ett annat ställe och tar en glass och sen går du hem. Och så går du ut i naturen dagen därpå, och nästa går du till biblioteket osv

Ta nu tag i dig själv. Det är sommar ju, finns massa gulliga grejer utomhus, gott att äta, gräs under fötterna, film på bio om det regnar, sommarskog. Och snart i Augusti kommer de där djupa sammets nätterna när man ska ta en cigg, ett glas och bara ta in ljudet av syrsor...
Citera
2024-07-19, 02:37
Avslutad
Citat:
Ja, du har rätt. Jag ska försöka min vän.

Är det någon som har något att säga om att röka cannabis i detta tillstånd? Jag skrev det lite tidigare att jag överväger att ta mig till stan i veckan dels för att vara bland människor lite, få frisk luft men också för att skaffa mig lite röka. Som jag nämnde, jag röker kanske 1 gång varje år eller varannat år, fastnar aldrig. Men det brukar öppna upp dimman som jag har i hjärnan. Jag känner att jag behöver det, samt vad har jag att förlora? Låt mig veta vad ni tycker...

Hjärndimman kan ju lika gärna bero på att du ätit för dåligt, på depressionen i sig, på långvarig stress. Cannabis kanske hjälper på kort sikt men du behöver ju en varaktig lång förändring

Tycker det är en dålig tid för droger i största allmänhet. Ditt allmäntillstånd borde vara din prioritet.

Och för all del... Du skriver ju själv att du förlorar dig själv... Ska du då försvinna in i ett rus... Är det inte bättre du försöker få mer kontroll istället?
Senast redigerad av Radyr 2024-07-19 kl. 02:40.
Citera
2024-07-19, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Men Hallå där! Hörru! Att göra sig fräsch för finns det bara en person du ska göra och det är dig själv! Om du bara duschar en gång varannan vecka är du ju (ursäkta) en lortgris. Det går inte. Du förtjänar ju samma hygien och hälsa som andra. Dessutom är det sommar nu, ta dig ut i sjön också. Bada, få sol, byt ut vinter huden innan kylan är här igen. Att sköta hygien och att "pyssla om" kroppen är också ett steg i att tycka bättre om sig själv. Bara för att din familj är rutten så behöver inte du bli det bokstavligen.

Om du inte märker hur dygnet är så tycker jag du ska försöka att bara komma ut utomhus mer för att få in lite rytm. Sen köper du d-vitamin också! Du har väl knappast fått tillräckligt genom solen... Och dessutom kan du få vidrig depression bara av brist.

Cannabis... Nej du, det finns annat att prioritera först. Glass, kaffe, jordgubbar, kantareller, en korv från kiosken. Eller för all del, ny tandborste, schampo och duschkräm, nya sockar, nya lakan.

Bra att du tänker ta en tur till stan! Duscha först. Sen bara gå och köp en kaffe och sitt en stund. Du behöver inte interagera med folk, du behöver bara sitta en stund. Om det går bra så går du till ett annat ställe och tar en glass och sen går du hem. Och så går du ut i naturen dagen därpå, och nästa går du till biblioteket osv

Ta nu tag i dig själv. Det är sommar ju, finns massa gulliga grejer utomhus, gott att äta, gräs under fötterna, film på bio om det regnar, sommarskog. Och snart i Augusti kommer de där djupa sammets nätterna när man ska ta en cigg, ett glas och bara ta in ljudet av syrsor...

Citat:
Ursprungligen postat av Radyr
Hjärndimman kan ju lika gärna bero på att du ätit för dåligt, på depressionen i sig, på långvarig stress. Cannabis kanske hjälper på kort sikt men du behöver ju en varaktig lång förändring

Tycker det är en dålig tid för droger i största allmänhet. Ditt allmäntillstånd borde vara din prioritet.

Och för all del... Du skriver ju själv att du förlorar dig själv... Ska du då försvinna in i ett rus... Är det inte bättre du försöker få mer kontroll istället?

Jag vet att det är äckligt men jag har såklart inte alltid varit sån, det har bara blivit så sen jag blev sjukskriven...

Mm du har rätt jag borde nog prioritera annat. Jag har dock aldrig varit ute själv och bara ätit en glass sådär, känns lite påtvingat haha. Ska försöka ta mig ut.
Citera
2024-07-19, 03:12
Avslutad
När det gäller din familj:

Du borde ta till dig det som Kapsylen skrivit.

Tänk också på att absolut INGEN väljer sina föräldrar. Du fick en trist hand av universum i detta, men de är inte ett val du gjort. Du är inte född in i förbannelse, du hade bara en satans otur.

Som barn är man heller ALDRIG ansvarig för vad ens föräldrar eller andra vuxna utsätter en för. Ansvaret är bara deras även om de gör sitt allra bästa för att få en till att tro att man gjort sig förtjänt av all skit.

Barn är skyddslösa och man måste på något vis försöka förlåta sig själv för att man var just ett barn. Du svek ingen vare sig dig själv eller dem, de svek dig.

Jag fattar att det låter väldigt klyschigt men man får försöka hålla om sitt inre eget lilla barn nu när man blivit vuxen. Man får försöka ge sig själv och den man var då såpass mycket kärlek att man begriper att alla de där fula hemska orden som troligen sitter så djupt faktiskt inte är sanningen. Skammen, den var aldrig barnets att bära så ta den inte med in i vuxenlivet. De enda som ska skämmas är ju de som inte tog sitt vuxenansvar, inte du nu och inte den lilla du var då.

Du måste inte sluta älska din familj. Det kanske inte ens går. Du måste bara älska dig själv nog för att gå. Du kan också älska dem på avstånd.

Förlåta måste du inte. Och om du gör ska det vara för din skull, inte deras.

Jag kommer aldrig glömma det min familj gjorde. Kapsylen kommer aldrig glömma det han blivit utsatt för. Andra glömmer inte heller. Det går inte att bli av med det som bränt sig fast, det som sitter som muskelminnen . Men det går att med tiden kunna hantera det. Det går att använda det på ett konstruktivt vis. Ont gör det alltid, ledsamt är det men det går att gå vidare, smärtan och ärren försvinner inte, men en dag så "blöder"man inte längre.
Citera
2024-07-19, 03:20
Avslutad
Citat:
Jag vet att det är äckligt men jag har såklart inte alltid varit sån, det har bara blivit så sen jag blev sjukskriven...

Mm du har rätt jag borde nog prioritera annat. Jag har dock aldrig varit ute själv och bara ätit en glass sådär, känns lite påtvingat haha. Ska försöka ta mig ut.

Det är helt okej att känna det som lite påtvingat. Men glass är ju gott liksom... Och nån gång ska ju vara den första. Om du nu gör detta ett par gånger så kommer det gå lättare och lättare. Missa inte livets små guldkorn bara för att du inte delar dem med nån. Hela poängen med detta plus förslag som andra gett är ju att du ska bryta mönstret du har nu och där igenom få tillbaka kontrollen av dig själv.

Myrsteg... Och myrsteg kan innebära bara att komma utanför dörren i dagsljus eller en glass... Eller en weekend i en annan stad eller nya lakan

Igen.. glass är gott 😉
Citera
2024-07-19, 04:30
Medlem
judejappares avatar
Hur gammal är du och är du man eller kvinna?

Har du provat kbt det kanske hjälper?
Citera
2024-07-19, 05:45
Medlem
”I used to think that the worst thing in life was to end up alone. It's not. The worst thing in life is to end up with people who make you feel alone”
Robbie Williams
Citera
2024-07-19, 06:22
Avslutad
Du borde börja äta någon benzo. Kanske terapi hjälper jag vet inte ska själv få det psykodynamisk.
Citera
2024-07-19, 08:35
Medlem
Asensgammaldagss avatar
Citat:
En liten update. Jag vill först tacka alla som svarat, jag är förvånad. Jag trodde flashback var ett elakt forum men ni har motbevisat mig... uppskattar er alla (kunde inte citera flera, jag uppskattar alla som svarat i tråden).

Jag var nyss i affären, skönt att få det gjort. Jag bara vaknade och gick dit för jag hade slut på allt. Mitt i allt så hör jag i högtalaren att dem stänger snart, blev helt chockad och började faktiskt skratta lite, det var ljust ute så jag trodde inte att det var så sent... haha

Någon frågade om jag duschar eller borstar tänderna. Intressant fråga och svaret är nej till duschning, kanske en gång i veckan men oftast en gång varannan vecka... tyvärr. Det finns ingen att vara fräsch för och jag glömmer helt enkelt bort det. Jag borstar tänderna 1 gång om dagen, ibland glömmer jag. Det är för att att jag verkligen inte vill få hål och besöka tandläkaren och betala en massa onödiga pengar.

Eftersom att det faktiskt kändes okej att gå till affären så tänker jag försöka planera en tur in till stan nån gång i veckan... kanske. Men det skulle endast vara för att 1. ta mig ut lite bland folk och 2. köpa cannabis. Vad tycker ni om det? Jag är ingen rökare, tror sista gången var för 1 år sedan och jag fastnar aldrig för det. Men varje gång jag gör det så känner jag att jag ser saker från ett annat perspektiv och det öppnar upp dolda luckor eller vad man ska säga. Är det en dålig idé med tanke på hur jag mår? snälla kom med tips.

Återigen tack för alla fina svar.

Vad sägs om att ta dig till söndagspredikan en gång i veckan istället för att köpa knark? Mår du redan dåligt när du tar droger eller alkohol finns det en stor risk att du snear och mår ännu sämre. Sämsta idén någonsin. Och innan du går till kyrkan ska du klä dig så fint du kan och vara så fräsch som möjligt inför ditt möte med Jesus. Det har funkat för andra i över tusen år i det här landet och det kommer funka för dig också.
Senast redigerad av Asensgammaldags 2024-07-19 kl. 08:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in