• 1
  • 2
2024-07-14, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Steg ett är att sluta med alkoholen. Hur ska jag göra när suget infinner sig? Jag har sagt tusen gånger att jag aldrig mer ska dricka men jag kan max gå en månad sen trillar jag tillbaka.
Folk som inte har något sug efter alkohol behöver aldrig fundera ut någon strategi för hur de ska göra. Inga mantran, ramsor eller viljekraft, inga reningsbad eller naturvandringar är nödvändiga. För det finns bara inget sug. Alltså det är meningslöst att försöka motverka något som inte finns.
Citera
2024-07-14, 12:46
Medlem
gemenemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Alkoholen är som du säger steg 1. Den måste du ta tag i då den förmodligen är en stor del av problemet. En KBT-behandling är nog en bra start också, eventuellt i kombination med antidepressiva mediciner. Ta kontakt med vårdcentralen och beskriv dina problem och din önskan att prova en KBT-behandling. Om du inte utövar någon form av motion så kan jag rekomendera det. Gärna någon motionsform som pågår någon timme ute i friska luften. Typ cykla en timme, springa, gå. Det är en av de bästa sakerna för att få upp energi och för att få bort ångest

För min del, som har haft liknande problem så ser jag en ett klart samband med alkohol, avsaknad av motion och depression/energilöshet. För min del har det blivit mkt bättre med antidepp,motion.
Jag vill börja gå hos psykolog igen men va så lång väntetid när jag ringde sist så jag sket i det. Får ringa imorgon när dom öppnat och Får kanske tid i slutet på augusti.

Motion och träning gör inte så mycket för mig längre. Har inte samma ångestdämpande effekt längre tyvärr.

Jag är skeptisk till ssri, kanske får testa en kortare tid o se hur jag känner.
Citat:
Ursprungligen postat av christer-ulfbaage
Fysisk träning
Meditation
Kallbad
Lägga om dieten
Jobba med händerna
Hobbys
Sväva omkring i naturen.

Där har du några saker som förbättrar måendet

Och: dra ner på surf och sociala medier
Ja jag måste hitta en hobby. Just nu tänker jag städa rent min lägenhet vilket lär ta några dagar..

Citat:
Ursprungligen postat av will242
Vad som helst som du har lite passion i eller kan få, gärna med andra människor så att du får prata lite.

Finns massor, allt från teater, kör, trädgård, nattvandrare, bingo, schack filmklubbar, spelklubbar, tennisgrupper etc etc.

Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Naturen har ofta en helande effekt på mig, gå ut och vandra, åk till stranden, gör en kanna kaffe och ta med dig ut på en lugn plats och chilla. Träna. Rikta tankarna mot något annat och släpp taget om alkoholen. Håll hjärnan aktiv så att du kan värja suget när det dyker upp.
Citera
2024-07-14, 13:16
Medlem
Saltkungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gemenemannen
Hej

Jag har enorma problem med att få ordning på mitt liv. Jag är deprimerad, lever ganska så ensamt och livet blev verkligen inte vad jag hoppades på.

Jag känner att jag tappar kontrollen och klarar inte av att sköta om min lägenhet eller upprätthålla sociala kontakter med familj osv.

Jag har problem med alkoholen, inte så att jag dricker varje dag. Kanske 1-2 gånger i månaden men då är det blackout och dödsångest i flera dagar efteråt. Jag vet att jag inte kan hantera alkohol men ändå dricker jag emellanåt. Förra veckan gjorde jag bort mig helt. Har skrivit till halva min kontaktbok och skickat massa olämpliga bilder och jag minns nästan ingenting utav det. Har gjort så mycket sjuka dumma saker på fyllan och jag måste få bort spriten ur mitt liv.

Jag gick hos en psykolog för några år sedan och saker blev bättre. Men när jag kände mig bättre började jag slarva och mitt välmående rasade totalt. Har ringt och bett om att få träffa en psykolog igen men det är månaders väntetid nu på sommaren.

Jag klarar av att sköta mitt jobb men allt annat är katastrof. Jag hade inte städat på flera månader och min lägenhet va helt förfallen men har börjat städa och är snart klar.

Min lägenhet är ganska beskrivande. Jag låter den förfalla helt i flera månader, skjuter på allt och tillslut bestämmer jag mig för att ta tag och städa och få ordning på livet men det går några veckor och förfallet börjar om.

Min familj vet att jag mår dåligt men dom vet inte om mina alkoholproblem eller att jag förfaller helt. Utåt sett märks nog inte mycket, man håller uppe fasaden.

Steg ett är att sluta med alkoholen. Hur ska jag göra när suget infinner sig? Jag har sagt tusen gånger att jag aldrig mer ska dricka men jag kan max gå en månad sen trillar jag tillbaka.

Trivs du där du bor? Hur är det med vänner och kontakten till familj?
Citera
2024-07-14, 13:28
Medlem
swampy66s avatar
Tror det kan vara rätt lätt att få snacka med nån via psykologappar som Mindler eller liknande. Värt ett försök tills du får din tid irl.
Citera
2024-07-14, 15:18
Medlem
WhatsYourNames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KeepYourHeadUp4
Det låter hårt men det är ren tankevilja som spelar in här. Om alkohol har sådan destruktiv effekt så måste du bygga upp motståndskraft i sinnet mot alkohol. Vill du, så kan du sluta. Men det är ren och skär tankekraft som du måste ha för att stå emot suget.
Detsamma gäller städningen. Börja med små steg, börja med att sluta helt med alkoholen och ta kontrollen över ditt liv. Du kanske får jobbiga abstinensbesvär men det är bara att härda igenom, vad ska du annars göra?
Jag har hört historier om människor som rökt i 40 år men sedan abrupt slutat röka och lyckats. Du kan, men då gäller det att du rycker upp dig vilket jag förstår kan låta hårt.

Edit: Angående depressionen finns det mycket hjälp att få. Men jag tror det kan vända för dig om du själv får känna att du återfår kontrollen över alkoholen.

Abstinens av att dricka 2 ggr per månad...

Ok.

Jag tycker ts ska testa någon annan drog cannabis tex
Citera
2024-07-15, 20:39
Medlem
strategasiats avatar
Citat:
Vad som helst som du har lite passion i eller kan få, gärna med andra människor så att du får prata lite.

Finns massor, allt från teater, kör, trädgård, nattvandrare, bingo, schack filmklubbar, spelklubbar, tennisgrupper etc etc.

Gå och handla, cykla runt stan, koka en kopp kaffe, köpa en undelat, handla på nätet, simma 200 meter, kolla på den siste actionhjälten, träna triceps, laga guacamole.

Om man blir glad av att göra random grejer så hade väl förfan ingen varit deprimerad?
Man blir deprimerad av att inget man brukade tycka var kul inte är kul längre
Citera
2024-07-15, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av strategasiat
Gå och handla, cykla runt stan, koka en kopp kaffe, köpa en undelat, handla på nätet, simma 200 meter, kolla på den siste actionhjälten, träna triceps, laga guacamole.

Om man blir glad av att göra random grejer så hade väl förfan ingen varit deprimerad?
Man blir deprimerad av att inget man brukade tycka var kul inte är kul längre

Men saken är att hitta något som får en att må bra, ger energi och lite mening, då mår man ofta bättre.
Citera
2024-07-18, 14:44
Medlem
gemenemannens avatar
Citat:
Men saken är att hitta något som får en att må bra, ger energi och lite mening, då mår man ofta bättre.
Jag vet vad som gjort mig på bättre humör och gett mig energi tidigare. Dom sakerna fungerar inte längre, jag kräks av bara tanken.. lite det som är en depression.

Jag har börjat med ssri nu och lagt upp en plan iaf, får se om humöret ändras inom några veckor
Citera
2024-07-19, 00:24
Medlem
Förstår din ångest. När man super till hårt en till två gånger per månad är det nog för att rensa skallen. Men sen börjar det om med rejäl ångest om man fått blackout.
När jag försökt sluta dricka har jag sett till att inte ha någon alkohol överhuvudtaget hemma och inte gå förbi systemet. Istället för fest och fylleri kan man dricka vatten framför en film en lördagskväll. Hellre det än att förstöra sig.
Sen tar man itu med grunden till varför man super sönder sig även om det bara sker ibland. När jag var ung kände jag att jag var på fel plats, ville bara bort till något nytt och kom aldrig till ro. Sen var det pga hög arbetsbelastning på fel arbetsplatser. Jag blev överkänslig och kände att jag fan skulle ta livet av mig genom att supa ihjäl mig eller supa mig full och frysa ihjäl, eller hoppa från en hög höjd, och efter en kärlekssorg gick jag förbi psykakuten utan att gå in. Och alkoholmissbruket fortsatte, men det är ett antal åt sen och nu har jag lämnat orsakerna till ångesten som jag söp bort, och lever ett stillsamt familjeliv. Bor du i en stad du vantrivs i, flytta, suger jobbet, sluta i så fall, har du gamla trauman som påverkar dig åratal senare, analysera dem och acceptera dem så du är klar och kan släppa dem, hänger du bara med destruktiva kompisar, lämna dem, vill du ut och resa ett år, gör det. Jag har pratat med en del psykologer vilket hjälpt, men när jag tog medicin för hälsan blev jag bara trött och passiv. Det stora jobbet ligger på en själv, man måste agera även om man är jävligt trött. Kör du en nykter månad eller två så kommer suget efter alkohol att släppa åtminstone till en del. Undvik alkoholfri öl, det triggar suget på riktig öl. Hitta gärna ett intresse där du vill bli bra på något, det kan vara allt från att springa långdistans till att lära dig ett instrument, ett språk, bli en jävla kock osv.
Missbruk är för många en reaktion på att man lever i en sån jävla rundgång där det inte händer något bra och man har inte eller tar sig inte tid för något man verkligen vill göra. Då blir sprit eller knark tröst för att stå ut med att bara orka jobbet men inget annat. Att supa är enklare och ger snabbare glädje än att göra något värdefullt så det krävs en del för att göra något produktivt utanför jobbet. Men som filmkaraktärerna säger, det är bara skit. Man betalar dyra pengar för att bli en idiot på fyllan och få en ångest dagarna efter som bara alkohol kan skapa.
Citera
2024-07-19, 08:18
Medlem
a-mortals avatar
Gå och prata med flera apotekare, för de kan möjligen förstå alkohols effekt på kroppen och psyket bättre än psykologen. Det finns olika alternativ för att minska alkoholmissbruk.

Gå till flera psykologer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in