Citat:
Ursprungligen postat av
RFT
Nu har jag skumläst boken lite snabbt. Djupläsning påbörjar jag i kväll. Författaren har gått grundligt tillväga. Likheter med universitetsavhandling finns, t ex käll- och nothänvisningarna.
Samtidigt kan jag konstatera att en del av det som skrivits i denna tråd är rent struntprat och felaktigheter, jämfört med vad som framkommer i boken.
Jag tycker att författaren lämnar en sak åt sitt öde; nämligen kvinnan Ann-Marie. Två Ann-Marie nämns; Hallin resp Allansson. På sidan 217 finns en bild ur Violas kontaktbok. Ann-Marie har telefon 1205 i Sollefteå. Det borde vara fullt möjligt att få fram en telefonkatalog från den tiden och på så vis kanske få fram vilken av dessa två kvinnor det är fråga om. Ingen av dem lär väl leva nu, men om de fick barn i slutet av 40-talet eller under 50-talet så finns det ju stora möjligheter att barnen lever. Chansen finns ju att dessa barn har fått höra sin mamma berätta om Viola. Jag tror inte att gåtan löses på detta sätt, men nya uppgifter om Viola kan kanske framkomma, eller bekräftande av redan befintliga. För en duktig grävande journalist är det kanske inga större svårigheter att få fram ev barn till dessa kvinnor. Kyrkan skötte folkbokföringen på den tiden.
Då återstår bara att hitta en
telefonkatalog från Sollefteå 1948.
Som innehåller:
Ann-Marie tel 1205
Ett arkiv? man kan dock misstänka att det redan gjorts.
Eller kan finnas på nån auktionssajt,
kollade lite snabbt och det tycks säljas en hel del gamla telefonkataloger.
Eller att nån som läser detta har gamla Sollefteå-kataloger och just den katalogen,
och som reggar sig på Flashback och skriver här.
Tanken på barn eller släktingar är intressant,
och som har Viola-minnen eller fysiska objekt som brev, anteckningar, dagbok, eller liknande.
Kanske t.o.m. anteckningar, dagbok osv som stals från Violas resväska under första halvåret som väskan var oskyddad och olåst på elevhemmet.
Saker som nu ligger bortglömt i nån låda på vinden/källaren.
Chansen är liten, men större än om man inte försöker alls.
----------
Har tajt med tiden en vecka framåt, postandet minskas.