2024-07-13, 06:28
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Kappan var uppknäppt?

Pappan försökte ju dra ner hennes underbyxor för att ge henne stryk på stjärten. Han lyckades ju inte men nog borde kappan varit uppknäppt då?
Citera
2024-07-13, 06:31
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Jag väntar fortfarande på boken…

Står det någon i den om den här redaktören på ”SE”, som äkte till Kanada och träffade folk som ansåg sig ha sett henne.

https://shows.acast.com/olostamord/episodes/109-viola-widegren-del-14-vancouver
Citera
2024-07-13, 07:05
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Crime-boy2
https://shows.acast.com/olostamord/episodes/109-viola-widegren-del-14-vancouver

Tack, jo jag har redan skaffat mig kunskap om detta, på annat ställe. Redaktören besökte ett sjukhus och intervjuade folk, letade olika dokument och pratade med en kvinna som menade att det kunde ha varit Viola som skötte om henne och satt och pratade med henne. Vad jag förstod fick redaktören inte någon direkt klarhet i om det var Viola.
Se inlägg 2940 i tråden.

Min tanke var om det tas upp i boken, och hur det i så fall behandlas i boken.
Senast redigerad av RFT 2024-07-13 kl. 07:08.
Citera
2024-07-13, 07:25
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Tack, jo jag har redan skaffat mig kunskap om detta, på annat ställe. Redaktören besökte ett sjukhus och intervjuade folk, letade olika dokument och pratade med en kvinna som menade att det kunde ha varit Viola som skötte om henne och satt och pratade med henne. Vad jag förstod fick redaktören inte någon direkt klarhet i om det var Viola.
Se inlägg 2940 i tråden.

Min tanke var om det tas upp i boken, och hur det i så fall behandlas i boken.

Inga träffar på Rune Moberg i boken.
Citera
2024-07-13, 12:46
Medlem
Fotnot: "Den där redaktören" som försökte spåra Viola Widegren i Kanada var ingen mindre än Rune Moberg, sedermera en maktfaktor i mediesverige i årtionden - chefredaktör för Se på 50-talet, sedan högljudd och kontroversiell ledarskribent där till 1977.
Också skaparen av seriefiguren Lilla Fridolf, i filmer på 50-talet, serietidning 1956-2006...
Citera
2024-07-13, 18:10
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Banankontrakt
Jag tror för min del snarare att de visste att Viola hade två par skor - folk hade inte så mycket kläder då som idag - och att de förutsatte att hon hade de som var mest lämpliga för årstiden och väglaget. När det sedan visade sig att de skorna fanns på hennes rum i Sollefteå borde den närmast liggande lösningen vara att de har lämnat en felaktig uppgift tidigare. Men istället tar de tillfället att försöka fria sig från de misstankar och rykten som då har hunnit komma i omlopp. Fullt mänskligt men inte så klokt, och det visar förstås inte att de ligger bakom vad som hände Viola.
Din hypotes grundas uppenbarligen på otillräcklig information.
Här är mer bakgrundsinfo:

I elva (11) månader hade familjen Widegren trott eller hoppats att Viola rymt och levde, det framgick i tidningarna. Den tron stärktes av massa tips på Viola-iakttagelser som rapporterades till polisen och publicerades i tidningarna.
Det var alltså långt innan de bruna skorna hittades på elevhemmet.

Men familjens tro hade uppenbarligen inte hjälpt det minsta från bybornas misstankar,
eftersom mordrykten for omkring på bygden ända från dag 1 nästan,
och familjen blev terroriserad och dödshotad.
Så OM familjens tro att Viola hade rymt var en slags strategi för att bli "friad från misstankar", så var den 11 månader långa strategin totalt misslyckad.

Och: allmänheten tycks inte haft kännedom om fyndet med skorna.
Det verkar mest varit Carl som skrev om skorna i sina många kritiska brev till polisen flera år senare,
brev som allmänheten inte fick ta del av, och som dödsgåtan-boken hittade i polisutredningen
(brev som varit sekretessbelagda ända fram till nyligen).

Polisen förstod förstås att föräldrarna kan misstagit sig från början när de sagt att Viola haft de bruna promenadskorna vid besöket hos föräldrarna.
Det kan finnas fel i signalement, av naturliga skäl, inget konstigt med det.
Polisen hade inga misstankar mot Widegrens, så där fanns inga misstankar att "frias" från.

------------------
Högst troligt trodde eller hoppades familjen verkligen att Viola rymt och levde.
När sedan de bruna promenadskorna hittades på elevhemmet
så stärkte det familjens 11 månader gamla tro.
Att kalla det för ett försök att "frias från misstankar" blir väldigt märkligt för den som känner till bakgrunden.
------------------

Man kan konstatera att det i nuläget inte kan fastställas vilka skor Viola bar vid besöket i föräldrarnas hus i Västerbränna.

11 månader efter Violas försvinnande påträffade alltså polisen de bruna promenadskorna, och de svarta mockaskorna med hög klack var försvunna, på elevhemmet.

Viola kan burit de bruna promenadskorna hos föräldrarna, och sedan bytt till mockaskorna med hög klack på elevhemmet. Man kan inte utesluta att Viola faktiskt var på elevhemmet och bytte skor.
ELLER så bar hon andra skor, som föräldrarna inte kände till (det nämns också i dödsgåtan-boken).
Och att de högklackade mockaskorna som saknades på elevhemmet tidigare hade sålts eller skänkts bort av Viola eller stulits.
ELLER hon kan burit de svarta mockaskorna med hög klack vid besöket hos föräldrarna. (Fast det borde familjen i så fall lagt märke till vid besöket kan man tycka).

Citat:
Men lugn och fin nu. Jag tror du skäller vid fel träd här, som det brukar heta på ett av världsspråken. Se mitt svar ovan för ett utförligare resonemang om vad jag tror.
Jag besvarade ditt inlägg lugnt och fint, så här:
-----------
"Skorna används förstås inte för att "fria dem från misstankar" som du skriver.
Inte heller som "bevis" för nånting, i rättslig mening.

Att vissa uppgifter i utredningen bara kommer från föräldrarna och lillasystern ligger i sakens natur.
Vem mer skulle sett henne där ute på ensliga landsbygden, i kvällsmörkret. En älg kanske? De enstaka grannarna satt inte och stirrade ut genom fönstret hela kvällen.

Däremot fanns det flera vittnen som passerade Widegrens den kvällen,
och som tom besökte Widegrens nån timma efter att Viola försvann. De var även inne i lagårn.
Ingen hade sett eller hört nåt anmärkningsvärt."
----------
Citera
2024-07-13, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sommarlust

[...]

Ditt svar grundas uppenbarligen på otillräcklig läsning och/eller förståelse av mina inlägg.
Citera
2024-07-13, 18:33
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Här är mer bakgrundsinfo:

I elva (11) månader hade familjen Widegren trott eller hoppats att Viola rymt och levde, det framgick i tidningarna. Den tron stärktes av massa tips på Viola-iakttagelser som rapporterades till polisen och publicerades i tidningarna.
Det var alltså långt innan de bruna skorna hittades på elevhemmet.

Men familjens tro hade uppenbarligen inte hjälpt det minsta från bybornas misstankar,
eftersom mordrykten for omkring på bygden ända från dag 1 nästan,
och familjen blev terroriserad och dödshotad.
Så OM familjens tro att Viola hade rymt var en slags strategi för att bli "friad från misstankar", så var den 11 månader långa strategin totalt misslyckad.

Och: allmänheten tycks inte haft kännedom om fyndet med skorna.
Det verkar mest varit Carl som skrev om skorna i sina många kritiska brev till polisen flera år senare,
brev som allmänheten inte fick ta del av, och som dödsgåtan-boken hittade i polisutredningen
(brev som varit sekretessbelagda ända fram till nyligen).

Polisen förstod förstås att föräldrarna kan misstagit sig från början när de sagt att Viola haft de bruna promenadskorna vid besöket hos föräldrarna.
Det kan finnas fel i signalement, av naturliga skäl, inget konstigt med det.
Polisen hade inga misstankar mot Widegrens, så där fanns inga misstankar att "frias" från.

------------------
Högst troligt trodde eller hoppades familjen verkligen att Viola rymt och levde.
När sedan de bruna promenadskorna hittades på elevhemmet
så stärkte det familjens 11 månader gamla tro.
Att kalla det för ett försök att "frias från misstankar" blir väldigt märkligt för den som känner till bakgrunden.
------------------

Man kan konstatera att det i nuläget inte kan fastställas vilka skor Viola bar vid besöket i föräldrarnas hus i Västerbränna.

11 månader efter Violas försvinnande påträffade alltså polisen de bruna promenadskorna, och de svarta mockaskorna med hög klack var försvunna, på elevhemmet.

Viola kan burit de bruna promenadskorna hos föräldrarna, och sedan bytt till mockaskorna med hög klack på elevhemmet. Man kan inte utesluta att Viola faktiskt var på elevhemmet och bytte skor.
ELLER så bar hon andra skor, som föräldrarna inte kände till (det nämns också i dödsgåtan-boken).
Och att de högklackade mockaskorna som saknades på elevhemmet tidigare hade sålts eller skänkts bort av Viola eller stulits.
ELLER hon kan burit de svarta mockaskorna med hög klack vid besöket hos föräldrarna. (Fast det borde familjen i så fall lagt märke till vid besöket kan man tycka).

Jag besvarade ditt inlägg lugnt och fint, så här:
-----------
"Skorna används förstås inte för att "fria dem från misstankar" som du skriver.
Inte heller som "bevis" för nånting, i rättslig mening.

Att vissa uppgifter i utredningen bara kommer från föräldrarna och lillasystern ligger i sakens natur.
Vem mer skulle sett henne där ute på ensliga landsbygden, i kvällsmörkret. En älg kanske? De enstaka grannarna satt inte och stirrade ut genom fönstret hela kvällen.

Däremot fanns det flera vittnen som passerade Widegrens den kvällen,
och som tom besökte Widegrens nån timma efter att Viola försvann. De var även inne i lagårn.
Ingen hade sett eller hört nåt anmärkningsvärt."
----------

Du har fel när du skriver att polisen aldrig misstänkte föräldrarna. Jag har tidigare redovisat detta.
Citera
2024-07-13, 18:34
Medlem
Sommarlusts avatar
Citat:
Jag väntar fortfarande på boken…
Står det någon i den om den här redaktören på ”SE”, som äkte till Kanada och träffade folk som ansåg sig ha sett henne.
Dödsgåtan-boken tar upp några av de många tips som polisen fick under många år.
Kanada/Vancouver finns beskrivet kortfattat, ur polisens perspektiv, men inte pressens och Se:s skriverier en tid efteråt.
Kontentan var densamma, att Viola inte hittades.

Det var alltså 7 år efter att Viola försvann. Boken citerar vad Carl och Agnes sa då:
------
”Visst tror vi att det är sant att Viola lever, sade fru Agnes Widegren i Helgum, när hon fick del av det glada budskapet från svenska beskickningen i Vancouver.

Om Viola har det svårt och vill komma hem är hon hjärtligt välkommen.
Vi skulle bli hemskt glada om hon ville komma tillbaka.”

------
Därefter förmedlar föräldrarna sin teori om vart Viola tog vägen kvällen hon försvann.
Ganska tragiskt att läsa, stackars människor.

Även Violatipset om Lillhärdal finns i boken, och som nämndes här i tråden för nån vecka sen.
Men inte om reportern som några dar efter tipset besökte byn,
och frågade folk om de 5 år tidigare hade sett en svart bil med två män och en kvinna.

Citat:
Ursprungligen postat av Retrotroll
Fotnot: "Den där redaktören" som försökte spåra Viola Widegren i Kanada var ingen mindre än Rune Moberg, sedermera en maktfaktor i mediesverige i årtionden - chefredaktör för Se på 50-talet, sedan högljudd och kontroversiell ledarskribent där till 1977.
Också skaparen av seriefiguren Lilla Fridolf, i filmer på 50-talet, serietidning 1956-2006...
Ok, Moberg jobbade på tidningen Se,
han skapade seriefiguren Lilla Fridolf,
och skrev manus för radio, film och teatern.
Han rörde sig mycket i fantasins värld,
det kan haft viss inverkan på hans skrivande om Viola.

---------------------------------
Citat:
Ditt svar grundas uppenbarligen på otillräcklig läsning och/eller förståelse av mina inlägg.
Då är vi oeniga.

Citat:
Du har fel när du skriver att polisen aldrig misstänkte föräldrarna. Jag har tidigare redovisat detta.
Då får du väl redovisa det igen.
F.ö. skrev jag inte "aldrig".
Citat:
Citat: Polisen hade inga misstankar mot Widegrens, så där fanns inga misstankar att "frias" från.
"Aldrig" finns inte där. Och du har ryckt citatet ur sitt sammanhang. Du har problem.
Senast redigerad av Sommarlust 2024-07-13 kl. 19:00.
Citera
2024-07-13, 18:48
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat: Polisen hade inga misstankar mot Widegrens, så där fanns inga misstankar att "frias" från.
Citera
2024-07-13, 19:31
Medlem
Crime-boy2s avatar
Citat:
Dödsgåtan-boken tar upp några av de många tips som polisen fick under många år.
Kanada/Vancouver finns beskrivet kortfattat, ur polisens perspektiv, men inte pressens och Se:s skriverier en tid efteråt.
Kontentan var densamma, att Viola inte hittades.

Det var alltså 7 år efter att Viola försvann. Boken citerar vad Carl och Agnes sa då:
------
”Visst tror vi att det är sant att Viola lever, sade fru Agnes Widegren i Helgum, när hon fick del av det glada budskapet från svenska beskickningen i Vancouver.

Om Viola har det svårt och vill komma hem är hon hjärtligt välkommen.
Vi skulle bli hemskt glada om hon ville komma tillbaka.”

------
Därefter förmedlar föräldrarna sin teori om vart Viola tog vägen kvällen hon försvann.
Ganska tragiskt att läsa, stackars människor.

Även Violatipset om Lillhärdal finns i boken, och som nämndes här i tråden för nån vecka sen.
Men inte om reportern som några dar efter tipset besökte byn,
och frågade folk om de 5 år tidigare hade sett en svart bil med två män och en kvinna.

Ok, Moberg jobbade på tidningen Se,
han skapade seriefiguren Lilla Fridolf,
och skrev manus för radio, film och teatern.
Han rörde sig mycket i fantasins värld,
det kan haft viss inverkan på hans skrivande om Viola.

---------------------------------

Då är vi oeniga.

Då får du väl redovisa det igen.
F.ö. skrev jag inte "aldrig".

"Aldrig" finns inte där. Och du har ryckt citatet ur sitt sammanhang. Du har problem.

Du menar att "inga" är mer relevant än "aldrig" i sammanhanget? Nu ödar jag inge fler bokstäver på dig. Trådförstörare.
Citera
2024-07-13, 21:56
Medlem
RFTs avatar
Snälla alla, kan vi låta bli att bråka och anklaga varandra. Det är är ofrånkomligt att man missförstår skriven text och tolkar ”fel”. Man kan ställa vänliga frågor typ ”nu förstår jag inte vad du menar”. Jag vill inte att tråden stängs.
Med önskan till er alla om en fortsatt trevlig lördagskväll och en avkopplande söndag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in