Citat:
Ursprungligen postat av
Banankontrakt
Jag tror för min del snarare att de visste att Viola hade två par skor - folk hade inte så mycket kläder då som idag - och att de förutsatte att hon hade de som var mest lämpliga för årstiden och väglaget. När det sedan visade sig att de skorna fanns på hennes rum i Sollefteå borde den närmast liggande lösningen vara att de har lämnat en felaktig uppgift tidigare. Men istället tar de tillfället att försöka fria sig från de misstankar och rykten som då har hunnit komma i omlopp. Fullt mänskligt men inte så klokt, och det visar förstås inte att de ligger bakom vad som hände Viola.
Din hypotes grundas uppenbarligen på otillräcklig information.
Här är mer bakgrundsinfo:
I elva (11) månader hade familjen Widegren trott eller hoppats att Viola rymt och levde, det framgick i tidningarna. Den tron stärktes av massa tips på Viola-iakttagelser som rapporterades till polisen och publicerades i tidningarna.
Det var alltså
långt innan de bruna skorna hittades på elevhemmet.
Men familjens tro hade uppenbarligen inte hjälpt det minsta från bybornas misstankar,
eftersom mordrykten for omkring på bygden ända från dag 1 nästan,
och familjen blev terroriserad och dödshotad.
Så OM familjens tro att Viola hade rymt var en slags strategi för att bli "friad från misstankar", så var den 11 månader långa strategin totalt misslyckad.
Och: allmänheten tycks inte haft kännedom om fyndet med skorna.
Det verkar mest varit Carl som skrev om skorna i sina många kritiska brev till polisen flera år senare,
brev som allmänheten inte fick ta del av, och som dödsgåtan-boken hittade i polisutredningen
(brev som varit sekretessbelagda ända fram till nyligen).
Polisen förstod förstås att föräldrarna kan misstagit sig från början när de sagt att Viola haft de bruna promenadskorna vid besöket hos föräldrarna.
Det kan finnas fel i signalement, av naturliga skäl, inget konstigt med det.
Polisen hade inga misstankar mot Widegrens, så där fanns inga misstankar att "frias" från.
------------------
Högst troligt trodde eller hoppades familjen verkligen att Viola rymt och levde.
När sedan de bruna promenadskorna hittades på elevhemmet
så stärkte det familjens 11 månader gamla tro.
Att kalla det för ett försök att "frias från misstankar" blir väldigt märkligt för den som känner till bakgrunden.
------------------
Man kan konstatera att det i nuläget inte kan fastställas vilka skor Viola bar vid besöket i föräldrarnas hus i Västerbränna.
11 månader efter Violas försvinnande påträffade alltså polisen de bruna promenadskorna, och de svarta mockaskorna med hög klack var försvunna, på elevhemmet.
Viola kan burit de bruna promenadskorna hos föräldrarna, och sedan bytt till mockaskorna med hög klack på elevhemmet. Man kan inte utesluta att Viola faktiskt var på elevhemmet och bytte skor.
ELLER så bar hon andra skor, som föräldrarna inte kände till (det nämns också i dödsgåtan-boken).
Och att de högklackade mockaskorna som saknades på elevhemmet tidigare hade sålts eller skänkts bort av Viola eller stulits.
ELLER hon kan burit de svarta mockaskorna med hög klack vid besöket hos föräldrarna. (Fast det borde familjen i så fall lagt märke till vid besöket kan man tycka).
Citat:
Ursprungligen postat av
Banankontrakt
Men lugn och fin nu. Jag tror du skäller vid fel träd här, som det brukar heta på ett av världsspråken. Se mitt svar ovan för ett utförligare resonemang om vad jag tror.
Jag besvarade ditt inlägg lugnt och fint, så här:
-----------
"Skorna används förstås inte för att "fria dem från misstankar" som du skriver.
Inte heller som "bevis" för nånting, i rättslig mening.
Att vissa uppgifter i utredningen bara kommer från föräldrarna och lillasystern ligger i sakens natur.
Vem mer skulle sett henne där ute på ensliga landsbygden, i kvällsmörkret. En älg kanske? De enstaka grannarna satt inte och stirrade ut genom fönstret hela kvällen.
Däremot fanns det flera vittnen som passerade Widegrens den kvällen,
och som tom
besökte Widegrens nån timma efter att Viola försvann. De var även inne i lagårn.
Ingen hade sett eller hört nåt anmärkningsvärt."
----------