2024-07-18, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Ingen har lust att ta på sig det. Ingen kommer invadera Ryssland eller vilja tillsätta någon ny regim och reformera styret. Väst försökte 1991 men det skapade bara mer problem. Kanske väst kan enas om att driva Ryssland till internt sönderfall men antagligen inte ens det. Det blir nog ryssarna själva som gör som 1991 och tar nästa steg i kolonialmakten Rysslands avkolonisering. För oss i europeiska Europa (Till skillnad från det moskovitiska asiatiska Europa) vore det bra om vi kunde bryta loss Kaliningrad och St. Petersburg till nya statsbildningar och om Vitryssland bröt med Moskva.
Nej det var mer en fantasi än verklighet. Det bästa vore om ryssarna själva tog ansvar för det hela.
Citera
2024-07-18, 16:35
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CanisMinor
🗣🇫🇷 France is preparing a new military aid package for Ukraine, — France Info
The package will include:
🟢 128 VAB armored vehicles;
🟢 18 Caesar self-propelled guns;
🟢 Trucks;
🟢 24 AMX-10RC light combat tanks;
🟢 Anti-tank missiles;
🟢 Radars;
https://t.me/pilotblog/14195

Ganska mycket, 2 bataljoner kan få fordon?
Citera
2024-07-18, 16:35
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Till vilka länder flyr dessa massor av ryssar?
Bara i lilla Sverige finns det drygt 100 000(!) registrerade ryssar, alltså såna med papper.
Hur många som är i Sverige utan uppehållstillstånd finns det ingen som har den blekaste aning om. Jag träffade en rysk snubbe i 20 årsålder som städa trapphuset där jag bor. Han var trevlig och han sa att han inte vågade åka hem pga rädsla att bli mobiliserad. Fy fan.
Senast redigerad av jonkebonke 2024-07-18 kl. 17:08. Anledning: Rättade stavfel
Citera
2024-07-18, 16:48
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebonke
Bara i lilla Sverige finns det drygt 100 000(!) registrerade ryssar, alltså såna med papper.
Hur mänga som är i Sverige utan uppehållstillstånd finns det ingen som har den blekaste aning om. Jag träffade en rysk snubbe i 20 årsålder som städa trapphuset där jag bor. Han var trevlig och nan sa att han inte vågade åka hem pga rädsla att bli mobiliserad. Fy fan.

Även om jag förstår dem tycker jag alla skall utvisas till Ryssland. 100 % av dem. Exilryssar är alltid det Ryssland använder för hybridkrigföring, spioneri, smuggling av produkter till militärindustrin, och även som själva ursäkten för invasion. De skapar alltid en rysk diaspora som de sedan måste "rädda". Estland och Lettland har ju störst problem för ryssarna koloniserade det under Sovjetockupationen. Även länder som Kazakstan.
Citera
2024-07-18, 16:59
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Även om jag förstår dem tycker jag alla skall utvisas till Ryssland. 100 % av dem. Exilryssar är alltid det Ryssland använder för hybridkrigföring, spioneri, smuggling av produkter till militärindustrin, och även som själva ursäkten för invasion. De skapar alltid en rysk diaspora som de sedan måste "rädda". Estland och Lettland har ju störst problem för ryssarna koloniserade det under Sovjetockupationen. Även länder som Kazakstan.
Jag håller med, det finns säkerhetspolitiska problem och kriminalitet i bland den ryska diasporan.

Jag kan tillägga att bland den ryska diasporan eller rättare sagt den postsovjetiska diasporan är att den största gruppen från Kaukasus och från de centalasiatiska fd republikerna, alltså tokmuslimer med andra ord.
Citera
2024-07-18, 16:59
Medlem
Vodkasomsnuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jack.Elam
Ok. Jag antar att du menar Jake Broe & Denys Davydov's kanaler på Youtube?

Ref
https://www.youtube.com/@JakeBroe/videos
https://www.youtube.com/@DenysDavydov/videos

Jag känner till dom men det är ingenting jag följer. Jag har även skummat igenom titlarna på deras senaste videos men jag ser inga skäl till varför jag ska behöva se det. Som exempel, dom fem senaste videosnuttarna från deras kanaler är tidsmässigt Denys videos på 20 minuter Jake på 25 Så det blir 25*5 + 20*5 = 225 minuter eller nära 4 timmar som jag behöver se igenom för att hitta källan till ditt argument.

Med det sagt, jag hävdar inte att du har fel. Men du ber mig att lägga mycket tid på att söka efter information för någonting du påstod. Information som jag inte har hört tidigare.

Nej inte ska du leta igenom allt det!
Jake har 3 min inslag på varje område. Så det är mellan 5 och 10 teman han kikar på. Troligen visade han källan som jag tänker på.
Denys är mera analys av dagsläget på marken. Tror inte att det var hos honom. Denys brukar inte ha den typen av analyser som jag tänker på.
Citera
2024-07-18, 17:17
Medlem
Silfverryggs avatar
*Gäsp* Ännu ett (tomt) ryskt kärnvapenhot.
Citat:
Deputy Foreign Minister of Russia Ryabkov threatens to deploy nuclear warheads on intermediate range missiles in the response to deployment of U.S. missiles in Germany
https://t.me/bbbreaking/186337

Få se när det blir ett nytt anstormning under dagen av "neutrala fredsvänner" och ryssvänner som skriker "FRED NU" eller liknande skitsnack som de kreml-papegojor de är.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-07-18 kl. 17:33.
Citera
2024-07-18, 17:49
Medlem
Silfverryggs avatar
Angående hur vissa ryssvänner hävdar att det råder fri yttrandefrihet i rysseriet och att det tillåts sägas vad som helst där.
Citat:
Den brittiska underrättelsetjänsten säger i en rapport som publicerats på meddelandetjänsten X att Ryssland försöker stärka sitt grepp om oberoende medier och kommunikation på nätet ytterligare. Enligt rapporten är målet att ryssar endast ska ha tillgång till ryskkontrollerad information och att röster som är kritiska mot regimen ska tystas.
...
Att begränsa den privata kommunikationen kommer enligt rapporten sannolikt att göra det lättare för den ryska regimen att upptäcka dissidenter. Dessa aktioner tros öka klimatet av rädsla och självcensur.
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000010556706.html
Tro't fan att kremls papegojor kopierar skiten som kommer därifrån. Dels är det bara officiell info som sprids inne i rysserit, dels självcensur för att inte hamna i fronten som straff för att man "baktalar militären" eller kallar kriget i Ukraina för krig.
Citera
2024-07-18, 18:00
Medlem
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Angående hur vissa ryssvänner hävdar att det råder fri yttrandefrihet i rysseriet och att det tillåts sägas vad som helst där.

Tro't fan att kremls papegojor kopierar skiten som kommer därifrån. Dels är det bara officiell info som sprids inne i rysserit, dels självcensur för att inte hamna i fronten som straff för att man "baktalar militären" eller kallar kriget i Ukraina för krig.
Bla. så söks all sociala media och elektronisk privat kommunikation inne i landet regelbundet av efter termer och kodord:
https://www.wired.com/story/the-kremlin-has-entered-the-chat/
The Kremlin Has Entered the Chat
Russian antiwar activists placed their faith in Telegram, a supposedly secure messaging app. How does Putin’s regime seem to know their every move?

the day [before] Vladimir Putin’s forces launched their full-scale invasion of Ukraine—a handful of Russian opposition politicians gathered in front of Saint Petersburg’s palatial Law, Order, and Security building. They had come to officially request permission to hold a rally opposing the war

Nine days later, Matsapulina was awoken around 7 am by someone banging at her apartment door.
Storebror, Большой Брат, ser dig överallt i Nordkorea 2.0.
Citera
2024-07-18, 18:17
Medlem
Flugpappas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg

Det är allmänt vedertaget att det inte råder yttrandefrihet i Ryssland. Är det verkligen någon här inne som sagt något annat?
Citera
2024-07-18, 18:21
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flugpappa
Det är allmänt vedertaget att det inte råder yttrandefrihet i Ryssland. Är det verkligen någon här inne som sagt något annat?

torppet för några dagar sedan som snattrade om nåt sånt.
Senast redigerad av Silfverrygg 2024-07-18 kl. 18:23.
Citera
2024-07-18, 18:21
Medlem
Silfverryggs avatar
Det var nån här som skrev nåt om att ryssen ska hitta en syndabock för lite allt möjligt som gått fel för dem.
Citat:
Ryssland har avskedat generallöjtnant Vadim Shamarin som en del av en korruptionsskandal som skakar försvarsministeriet.
Shamarin anklagas för att ha tagit emot stora mutor från ett företag som tillverkar kommunikationsutrustning mellan 2016 och 2023.
...
Sjamarin har senast arbetat som biträdande generalstabschef för den ryska försvarsmakten, med ansvar för arméns signalenhet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in