2024-07-08, 13:15
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Har inte analyserat bolaget på djupet. Utan har tittat på siffrorna. Väldigt god lönsamhet och en enorm direktavkastning på över 12%. Stark tillväxt och en aktiekurs som varit kraftigt stigande under längre tid. Fina siffror vad det gäller lönsamhet på investerat kapital också.

Men ta gärna reda på lite mer och posta vad du kommer fram till.

Själv investerar jag i första hand i tillväxtaktier så utdelning är inte min starkaste sida. Men de här listlorna känner du säkert till:

https://time.com/personal-finance/article/dividend-kings/

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/stabilaste-utdelningsaktierna/

Jag får väl motvilligt erkänna att jag inte är speciellt kunnig att bedöma företagsekonomi (samt att jag tycker det är astråkigt) och har väl därför lite svårt att avgöra ett företags lönsamhet på lång sikt. Å andra sidan så brukar det ändå dyka upp ett krig, ett virus, politiska idéer eller ett korkat beslut från någon företagsledning, som ändå kastar all analys i papperskorgen. Plus att det finns välbetalda professorer som analyserar 1000 gånger bättre än vad jag gör, vilket redan borde avspeglas i aktuell aktiekurs.

Det jag ser som ett problem med Hafnia, och flera andra shippingbolag, är att aktiekurserna steg direkt när Ukrainakriget startade och pandemin tog slut och fortsätter nu på grund av att araberna och judarna gör kaoz. Vad händer med shippingkurserna när Ukraina och araberna lugnar ner sig?

Men det behöver ändå inte hindra mig från att gå in med en liten startposition i Hafnia, om inte annat för riskspridningens skull. Riskspridning har räddat mig många gånger under årens lopp.

Jag brukar titta efter låg skuldsättning, långvarig utdelning (gärna hög), långsiktig ökande trend på aktiekursen och att de verkar inom en bransch som jag tror har framtiden för sig. Därav mina överviktiga innehav i nikotinberoende företag

Jodå, jag har också en hel del kungar och aristokrater i mitt totala innehav. Jag har ytterligare en portfölj, som är mer som en hybrid av swingtrading och utdelningsaktier (med lägre direktavkastning). Där finns flera aristokungar.
Citera
2024-07-08, 13:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Jag får väl motvilligt erkänna att jag inte är speciellt kunnig att bedöma företagsekonomi (samt att jag tycker det är astråkigt) och har väl därför lite svårt att avgöra ett företags lönsamhet på lång sikt. Å andra sidan så brukar det ändå dyka upp ett krig, ett virus, politiska idéer eller ett korkat beslut från någon företagsledning, som ändå kastar all analys i papperskorgen. Plus att det finns välbetalda professorer som analyserar 1000 gånger bättre än vad jag gör, vilket redan borde avspeglas i aktuell aktiekurs.

Det jag ser som ett problem med Hafnia, och flera andra shippingbolag, är att aktiekurserna steg direkt när Ukrainakriget startade och pandemin tog slut och fortsätter nu på grund av att araberna och judarna gör kaoz. Vad händer med shippingkurserna när Ukraina och araberna lugnar ner sig?

Men det behöver ändå inte hindra mig från att gå in med en liten startposition i Hafnia, om inte annat för riskspridningens skull. Riskspridning har räddat mig många gånger under årens lopp.

Jag brukar titta efter låg skuldsättning, långvarig utdelning (gärna hög), långsiktig ökande trend på aktiekursen och att de verkar inom en bransch som jag tror har framtiden för sig. Därav mina överviktiga innehav i nikotinberoende företag

Jodå, jag har också en hel del kungar och aristokrater i mitt totala innehav. Jag har ytterligare en portfölj, som är mer som en hybrid av swingtrading och utdelningsaktier (med lägre direktavkastning). Där finns flera aristokungar.

Om framtiden vet vi inget :-)

Kan annars rekommendera Nathan Winkleplecks kanal på YouTube. Gör mängder av experiment kring bland annat utdelningsbolag... Testar olika portföljer skarpt under lång tid och jämför nyckeltal. Tittar historiskt på vad som har lönat sig under lång tid.

Själv försöker jag jobba efter Peter Lynch idéer. Är antagligen för korkad för swingtrading och utdelning :-)
Citera
2024-07-08, 15:02
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Om framtiden vet vi inget :-)

Kan annars rekommendera Nathan Winkleplecks kanal på YouTube. Gör mängder av experiment kring bland annat utdelningsbolag... Testar olika portföljer skarpt under lång tid och jämför nyckeltal. Tittar historiskt på vad som har lönat sig under lång tid.

Själv försöker jag jobba efter Peter Lynch idéer. Är antagligen för korkad för swingtrading och utdelning :-)

Det är sant att vi inget vet om framtiden, inte ens Peter Lynch. Det är lite lustigt om hans tankar kring 'The Body Shop' som han nämner/gillar/gillade och tar upp som ett positivt exempel.

Företaget gick, de senaste åren, all in "BLM-vegan-fat-black-power-stronk-independent-women" och ändrade sina recept på kroppssmör till en kladdig vattnig massa som ingen ville köpa. Företaget kursade ju nyligen, mer eller mindre world-wide.

Vad jag menar, det spelar ingen roll om siffrorna ser strålande ut, det dyker ändå upp en svart svan och bajsar ner alltihop. Men visst, bra siffror är bättre än dåliga siffror.

Tack för tipsen! Ska kolla in Winkleplecks kanal och se vad han har att säga.
Citera
2024-07-08, 15:33
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon

Här har du en till. Jag försöker att lära mig mer om fundamentaanalys, men det finns verkligen hur mycket som helst att grotta ner sig i om man vill och har tid. Nånstans måste man dra gränsen, känner jag. Sedan är frågan hur mycket det är värt i slutändan i förhållande till enklare modeller, typ rena momentumstrategier. Och som sagt, allt kan ändå kullkastas av yttre händelser eller korkade ledningsbeslut.

Citat:

Ungefär där har jag också hamnat. Kollar P/E, P/S, direktavkastning, soliditet och räntabilitet. Funderar på att ta språnget att kolla PEG också

Jag bestämde mig för en månad sen att sätta ihop en liten portfölj med ett tiotal småbolag från Stockholm Mid Cap som jag tänkte utvärdera varje kvartal. Med ovanstående fundamenta som sållningsredskap så kollade jag sedan vilka som gått bäst på 3, 6 och 12 månaders sikt.

Portföljen består i nuläget bland annat av Lundin Gold, OEM, Thule, Sdiptech och New Wave.

Ingen succé hittills, -3,5 %. Men tanken är att det ska vara ett hyfsat långsiktigt innehav där jag byter ut de två aktier som presterat sämst under det senaste kvartalet, självklart under förutsättning att det finns två aktier som gått bättre än dessa båda samtidigt som de uppfyller de av mig godtyckligt uppställda fundamentakraven.
Citera
2024-07-08, 16:41
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Här har du en till. Jag försöker att lära mig mer om fundamentaanalys, men det finns verkligen hur mycket som helst att grotta ner sig i om man vill och har tid. Nånstans måste man dra gränsen, känner jag. Sedan är frågan hur mycket det är värt i slutändan i förhållande till enklare modeller, typ rena momentumstrategier. Och som sagt, allt kan ändå kullkastas av yttre händelser eller korkade ledningsbeslut.

Ungefär där har jag också hamnat. Kollar P/E, P/S, direktavkastning, soliditet och räntabilitet. Funderar på att ta språnget att kolla PEG också

Jag bestämde mig för en månad sen att sätta ihop en liten portfölj med ett tiotal småbolag från Stockholm Mid Cap som jag tänkte utvärdera varje kvartal. Med ovanstående fundamenta som sållningsredskap så kollade jag sedan vilka som gått bäst på 3, 6 och 12 månaders sikt.

Portföljen består i nuläget bland annat av Lundin Gold, OEM, Thule, Sdiptech och New Wave.

Ingen succé hittills, -3,5 %. Men tanken är att det ska vara ett hyfsat långsiktigt innehav där jag byter ut de två aktier som presterat sämst under det senaste kvartalet, självklart under förutsättning att det finns två aktier som gått bättre än dessa båda samtidigt som de uppfyller de av mig godtyckligt uppställda fundamentakraven.

Ja, exakt, man kan analysera sönder företagen (och sig själv) i all oändlighet, med resultatet att man aldrig någonsin kommer till skott, för det är alltid något som man ändå inte är riktigt nöjd med. Jag tycker att det ska räcka med några enkla övergripande parametrar och hellre kompensera fel och missar med riskspridning.

Vad spelar det för roll med en ekonomisk djupdykning, om det i slutändan ändå visar sig att ledningen friserar siffrorna, vilket de naturligtvis har ett starkt incitament att göra.

-3.5% procent ner på en månad, ser jag som brus på ytan i en långsiktig portfölj. Det verkar väl vara en vettig strategi som du använder, jag menar, ett vinnande företag har större chans att vara en vinnare också nästa kvartal, jämfört med en förlorare.
Senast redigerad av Blingon 2024-07-08 kl. 16:46.
Citera
2024-07-09, 14:27
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Mitt förslag är att sälja samtliga innehav och köpa bra bolag istället. Det var en fruktansvärd lista. Direktavkastningsnivån är helt oviktigt när man investerar. Det som är intressant när det gäller utdelningar är payout ration, att bolagets cashflow med stor marginal täcker utdelningarna och att tillväxten av utdelningen är stabil. Är direktavkastningen för hög är det inte sällan pga att bolaget i fråga går dåligt (direktavkastningen stiger ju om kursen går ner) vilket ofta dessutom innebär att de inte kommer bibehålla nivån och det spelar ingen roll om man får utdelning (som ofta sänks eller kapas helt) om kursen pyser ner och ner och ner. Då blir det en värdelös investering ändå. En direktavkastning över ca 6% bör genast vara en stark varningssignal i de flesta fall. Det är faktiskt så att bolag med låg utdelning över tid delar ut mer pengar än de med hög. Det man alltid bör investera i är bra och lönsamma bolag oavsett direktavkastning (och det behöver inte finnas någon utdelning alls naturligtvis eftersom värdeökningen till största delen sker genom kursökningen ändå). Många av de bästa bolagen brukar ha en direktavkastning på runt 1-2.5% ungefär.

Du har så rätt. Det behöver inte vara så komplicerat egentligen utan man borde köpa stabila fonder och stora företag som du skriver ofta har låg direktavkastning. Jag gör själv misstag o köper mindre bolag ibland men det går nästan alltid dåligt. De stora bolagen leverade fick år efter år och min teknikfond ligger på ca 15% på ett par månaders innehav nu.

Jag ska återkomma med en uppdatering om min portfölj om en eller två månader med men tycker du gav bra råd här.
Citera
2024-07-17, 20:46
Medlem
Här är min portfölj

*Astra Zenica 10,9%
*Boule Diagnostics 2,8% , ska säljas bort
*Bulten 10,3% , Ganska nytt förvärv. Upp 3,6% sen 15/7
*Corem Property Group B 7,2%
*Handelsbanken A 7,1%
*Hexatronic Group 5,7% , Ganska nytt förvärv. Upp 31% sen 2/7
*Instalco 11,5% , Ganska nytt förvärv. Upp 19% sen 1/7
*Intrum 6,7% Riktigt tråkig utveckling. Köpte innan fadäsen blev känd
*Investor B 3,8%
*Kinnevik B 8,6% , Ganska nytt förvärv. Upp 0,6% sen 27/6
*SBB 1,2% , Riktigt tråkig utveckling. Jag behåller den för nu klättrar den stadigt. Men jag köper
inte mer av den.
*SSAB B 10,0% , Vänder det snart? Puh
*Swedbank A 7,4%
*Volvo B 7,0%

Utveckling i år −2,37%. Inte lysande, men mina senare förvärv har varit lyckade och Investor är en pengamaskin Det är framför allt 2 bolag drar ner det hela. SBB och Intrum.
Citera
2024-07-17, 20:58
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrevePlasma
Här är min portfölj

*Astra Zenica 10,9%
*Boule Diagnostics 2,8% , ska säljas bort
*Bulten 10,3% , Ganska nytt förvärv. Upp 3,6% sen 15/7
*Corem Property Group B 7,2%
*Handelsbanken A 7,1%
*Hexatronic Group 5,7% , Ganska nytt förvärv. Upp 31% sen 2/7
*Instalco 11,5% , Ganska nytt förvärv. Upp 19% sen 1/7
*Intrum 6,7% Riktigt tråkig utveckling. Köpte innan fadäsen blev känd
*Investor B 3,8%
*Kinnevik B 8,6% , Ganska nytt förvärv. Upp 0,6% sen 27/6
*SBB 1,2% , Riktigt tråkig utveckling. Jag behåller den för nu klättrar den stadigt. Men jag köper
inte mer av den.
*SSAB B 10,0% , Vänder det snart? Puh
*Swedbank A 7,4%
*Volvo B 7,0%

Utveckling i år −2,37%. Inte lysande, men mina senare förvärv har varit lyckade och Investor är en pengamaskin Det är framför allt 2 bolag drar ner det hela. SBB och Intrum.

Kul o läsa någons ärliga portfölj, de flesta här skriver bara när det går bra. Tror intrum kommer återhämta sig snart.

Varför köper du flera banker och investmentbolag? De är ju bra nu men tänkte om den sektorn skulle gå sämre? Tror iofs banker i Sverige är ganska säkra intressant portfölj, tack för att du delade.
Citera
2024-07-17, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Kul o läsa någons ärliga portfölj, de flesta här skriver bara när det går bra. Tror intrum kommer återhämta sig snart.

Varför köper du flera banker och investmentbolag? De är ju bra nu men tänkte om den sektorn skulle gå sämre? Tror iofs banker i Sverige är ganska säkra intressant portfölj, tack för att du delade.

Bra fråga med mindre bra svar. Jag märker nu att jag inte hade klara idéer om vad jag ville och vad jag trodde var bra bolag. Förut var tanken att ett större investmenbolag vore bra och så någon bank och så ett par andra branscher. Varför det blev en bank till vet jag inte. Minst ett stadigt investmentbolag håller jag fortfarande fast vid.

Jag har läst på om värdering av företag och det har gett mig nya insikter. Hur ska jag tänka kring vad jag ska köpa in mig i för företag och vad jag ska betala för det. Det har styrt mina senare köp och dom har gått ganska bra.
Citera
2024-07-17, 23:15
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Här är min portfölj

Håller med om att det är befriande med nån som är tydlig med sina innehav, både plus- och minusvarianter, särskilt när det inte går så bra. Utöver att det är intressant att ta del av andras placeringsval och (eventuella) strategier, kan det både verka inspirerande och avskräckande .

Du blandar rätt friskt mellan stora och små bolag, och mellan stabilitet och riktiga halmstrån. Å ena sidan Investor och Astra Zeneca, å andra sidan Intrum och SBB. Själv undviker jag den senare kategorin, men ibland kan jag unna mig att chansa med att köpa nåt bolag som länge gjort börsen sur i förhoppning om att lyckan ska vända. Därför köpte jag t.ex. en mindre post Kinnevik dagen före kvartalsrapporten.

Bara 3,8 % Investor är ju på tok för lite. Det ger ju knappast nån säkerhet med ett så litet innehav, om det nu var tanken. Och mer än dubbelt så mycket Kinnevik kan aldrig vara rätt, även om det är i spekulationssyfte.

Hur har du tänkt framöver? Du säger själv att du inte har nån speciell strategi, och det syns. Det spretar rejält. Bulten och Instalco i all ära, men ska de verkligen utgöra grundbulten i din portfölj?

För övrigt tror jag mer på SEB än både Handelsbanken och Swedbank, och marknaden verkar hålla med mig.
Citera
2024-07-18, 06:38
Medlem
Mer investor ska det bli. Hade över 10% från början. Dom steg rätt rejält och när det planade ut sålde jag ut det mesta och tog ut en fin vinst. Naturligtvis har dom stigit ännu mer sen dess. Lite retsamt.

Hade jag vetat att SBB var så skört hade jag undvikit dom. Då när jag köpte gick det jättebra. Lite samma sak med intrum. Jag kanske gör mig av med intrum men inte SBB. SBB går bra nu och konkar dom inte lär kursen mer än dubblas. Intrum verkar kunna stå stilla länge än däremot.
Citera
2024-07-18, 12:07
Medlem
Citat:
Mer investor ska det bli. Hade över 10% från början. Dom steg rätt rejält och när det planade ut sålde jag ut det mesta och tog ut en fin vinst. Naturligtvis har dom stigit ännu mer sen dess. Lite retsamt.

Hade jag vetat att SBB var så skört hade jag undvikit dom. Då när jag köpte gick det jättebra. Lite samma sak med intrum. Jag kanske gör mig av med intrum men inte SBB. SBB går bra nu och konkar dom inte lär kursen mer än dubblas. Intrum verkar kunna stå stilla länge än däremot.

Du gör Svennemisstaget #1: Säljer vinnarna och köper surdegar (i hopp om att hitta turnarounds).
Facit är alltid att inte sälja av av vinnarna (Investor), snarare avyttra SBB och Intrum och köpa mer Investor för dessa pengar.
Tråkigt och varje cell i kroppen kommer att streta emot - men det är i 98 fall av 100 rätt väg att gå.
Möjligen kan du ha en liten ”lottopost” i SBB och Intrum om du blir lyckligare av det. Den kanske t.o.m. fyller en funktion om dess blotta existens kan förhindra fortsatt gambling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in