2024-07-06, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blingon
Utdelningsportföljen

Kapitalförsäkring.
Grundkrav: Minst 5% DA, utland

Universal 16,64%
TC Energy 7,36%
Vale ADR 6,78%
Vector Group 6,40%
BCE 5,53%
UGI 5,26%
Petroleo Brasileiro S.A.- Petrobras ADR 5,13%
Kinder Morgan 4,66%
Verizon Communications 4,00%
TELENOR 3,97%
Ecopetrol ADR 3,95%
Cia Energetica De Minas Gerais Cemig ADR 3,61%
Orange ADR 3,60%
Altria Group 3,58%
BHP Group ADR 3,47%
Enbridge 2,77%
PLDT ADR 2,43%
Patria Investments A 2,40%
Telefonica S.A 2,09%
San Juan Basin Royalty Trust Unit 1,98%
Crown Castle 1,88%
Freenet AG 1,59%
VOC Energy Trust Unit 0,94%

Någon som kanske har förslag på fler aktier som kan platsa i portföljen, för att minska övervikten på tobak, energi och telekom?

En del shippingbolag har riktigt bra DA. Men välj bolag med omsorg.
Citera
2024-07-06, 18:44
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Utdelningsportföljen

Kapitalförsäkring.

Universal 16,64%
TC Energy 7,36%
Vale ADR 6,78%
Vector Group 6,40%
BCE 5,53%
UGI 5,26%
Kinder Morgan 4,66%
TELENOR 3,97%
Ecopetrol ADR 3,95%
Orange ADR 3,60%
Altria Group 3,58%
BHP Group ADR 3,47%
Enbridge 2,77%
PLDT ADR 2,43%
Telefonica S.A 2,09%
Crown Castle 1,88%
Freenet AG 1,59%

Någon som kanske har förslag på fler aktier som kan platsa i portföljen, för att minska övervikten på tobak, energi och telekom?
Mitt förslag är att sälja samtliga innehav och köpa bra bolag istället. Det var en fruktansvärd lista. Direktavkastningsnivån är helt oviktigt när man investerar. Det som är intressant när det gäller utdelningar är payout ration, att bolagets cashflow med stor marginal täcker utdelningarna och att tillväxten av utdelningen är stabil. Är direktavkastningen för hög är det inte sällan pga att bolaget i fråga går dåligt (direktavkastningen stiger ju om kursen går ner) vilket ofta dessutom innebär att de inte kommer bibehålla nivån och det spelar ingen roll om man får utdelning (som ofta sänks eller kapas helt) om kursen pyser ner och ner och ner. Då blir det en värdelös investering ändå. En direktavkastning över ca 6% bör genast vara en stark varningssignal i de flesta fall. Det är faktiskt så att bolag med låg utdelning över tid delar ut mer pengar än de med hög. Det man alltid bör investera i är bra och lönsamma bolag oavsett direktavkastning (och det behöver inte finnas någon utdelning alls naturligtvis eftersom värdeökningen till största delen sker genom kursökningen ändå). Många av de bästa bolagen brukar ha en direktavkastning på runt 1-2.5% ungefär.
Citera
2024-07-06, 23:58
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Mitt förslag är att sälja samtliga innehav och köpa bra bolag istället. Det var en fruktansvärd lista. Direktavkastningsnivån är helt oviktigt när man investerar. Det som är intressant när det gäller utdelningar är payout ration, att bolagets cashflow med stor marginal täcker utdelningarna och att tillväxten av utdelningen är stabil. Är direktavkastningen för hög är det inte sällan pga att bolaget i fråga går dåligt (direktavkastningen stiger ju om kursen går ner) vilket ofta dessutom innebär att de inte kommer bibehålla nivån och det spelar ingen roll om man får utdelning (som ofta sänks eller kapas helt) om kursen pyser ner och ner och ner. Då blir det en värdelös investering ändå. En direktavkastning över ca 6% bör genast vara en stark varningssignal i de flesta fall. Det är faktiskt så att bolag med låg utdelning över tid delar ut mer pengar än de med hög. Det man alltid bör investera i är bra och lönsamma bolag oavsett direktavkastning (och det behöver inte finnas någon utdelning alls naturligtvis eftersom värdeökningen till största delen sker genom kursökningen ändå). Många av de bästa bolagen brukar ha en direktavkastning på runt 1-2.5% ungefär.

Intressant. Har du några konkreta förslag på bolag som du tycker att jag kan titta närmare på?
Citera
2024-07-07, 01:45
Medlem
Citat:
Utdelningsportföljen

Kapitalförsäkring.

Universal 16,64%
TC Energy 7,36%
Vale ADR 6,78%
Vector Group 6,40%
BCE 5,53%
UGI 5,26%
Kinder Morgan 4,66%
TELENOR 3,97%
Ecopetrol ADR 3,95%
Orange ADR 3,60%
Altria Group 3,58%
BHP Group ADR 3,47%
Enbridge 2,77%
PLDT ADR 2,43%
Telefonica S.A 2,09%
Crown Castle 1,88%
Freenet AG 1,59%

Även denna är energi men Energy Transfer är en av mina favoriter i min portfölj. Ger 7-8% eller så men problemet är att den gått upp 25% senaste månaderna så det kanske inte är rätt läge just nu. Dessutom är det ett master limited partnership så det är inte helt enkelt att deklarera.

JEPI kanske vore något också, en ETF från JO Morgan som ger en utdelning kring 8% och JEPQ som ligger kring 10% om jag minns rätt. Dessa följer S&P och Nasdaq men kör massa optioner för att minska risken och samtidigt ge utdelning kring 7-10%. Vet inte hur det fungerar riktigt men de är populära bland income investors.
Citera
2024-07-07, 11:34
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Även denna är energi men Energy Transfer är en av mina favoriter i min portfölj. Ger 7-8% eller så men problemet är att den gått upp 25% senaste månaderna så det kanske inte är rätt läge just nu. Dessutom är det ett master limited partnership så det är inte helt enkelt att deklarera.

Jag har tittat på MLP:s tidigare, men det går inte längre att köpa (iaf. inte hos Nordnet). Så de faller tyvärr bort:

https://www.nordnet.se/faq/6657-information-kring-handel-med-ptp-publicly-traded-partnership-i-usa

Citat:
Nordnet kommer från och med den 23e december 2022 inte längre att tillåta innehav i Publicly Traded Partnerships inom försäkringar.
Citat:
Nordnet kommer avsäga sig förvar av PTPer. Du som håller dessa på en ISK eller aktie- och fonddepå på Nordnet behöver alltså antingen sälja innehavet eller flytta ut det från Nordnet.
Citat:
Kommer jag framöver kunna köpa PTP via Nordnet?

Nej, då det inte ingår i Nordnets erbjudande att hålla eller sköta rapportering av Amerikanska Publicly Traded Partnerships, avsäger sig Nordnet uppdrag om förvar av dessa värdepapper i enlighet med punkt G.12 i Nordnets Allmänna bestämmelser för depå/konto.

Har du lyckats köpa dessa nyligen, eller är det gamla innehav som hänger kvar? Annars är jag isf. intresserad av att veta hur man köper dem i dagsläget.

Citat:
JEPI kanske vore något också, en ETF från JO Morgan som ger en utdelning kring 8% och JEPQ som ligger kring 10% om jag minns rätt. Dessa följer S&P och Nasdaq men kör massa optioner för att minska risken och samtidigt ge utdelning kring 7-10%. Vet inte hur det fungerar riktigt men de är populära bland income investors.

JEPI och JEPQ har jag inte stött på tidigare. Utdelningen är det ju inget fel på. Men som du skriver, inte helt lätt att förstå hur de fungerar, men jag ska läsa på lite mer.

Tack för tipsen!
Citera
2024-07-07, 12:11
Medlem
Citat:
Jag har tittat på MLP:s tidigare, men det går inte längre att köpa (iaf. inte hos Nordnet). Så de faller tyvärr bort:

https://www.nordnet.se/faq/6657-information-kring-handel-med-ptp-publicly-traded-partnership-i-usa

Har du lyckats köpa dessa nyligen, eller är det gamla innehav som hänger kvar? Annars är jag isf. intresserad av att veta hur man köper dem i dagsläget.

JEPI och JEPQ har jag inte stött på tidigare. Utdelningen är det ju inget fel på. Men som du skriver, inte helt lätt att förstå hur de fungerar, men jag ska läsa på lite mer.

Tack för tipsen!

Jag bor i USA så jag har amerikanskt brokerage. Så inga problem för mig att köpa partnerships. Men i deklarationstider dimper det ner ett brev från dem med 40 sidor data om att 40 cent har tjänats in i Nevada och 32 dollar i Kansas osv. Tror inte att det skulle vara någon höjdare att deklarera det där men har som tur är en revisor som deklarerar åt mig.
Citera
2024-07-07, 13:36
Medlem
Citat:
Så som jag förstått hur de funkar så begränsar optionsstategierna uppsidan (de säljer ju köpoptioner på fondens innehav), men de har fortfarande i princip samma nedsida (vad de får in i optionspremier kommer bara kompensera på marginalen om underliggande innehav rasar). Givet hur aktiemarknaden tenderar att röra sig är det därför i det närmaste garanterat att du långsiktigt kommer underavkasta underliggande innehav kraftigt genom att äga den typen av fonder.

Kan möjligen vara intressant att äga i perioder där man förväntar sig att marknaden går mer eller mindre sidledes, men det är ju lättare sagt än gjort att förutsäga. Imo bara är det mest en produkt att lura dumma utdelningsjägare med...
Citera
2024-07-07, 15:07
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Jag bor i USA så jag har amerikanskt brokerage. Så inga problem för mig att köpa partnerships. Men i deklarationstider dimper det ner ett brev från dem med 40 sidor data om att 40 cent har tjänats in i Nevada och 32 dollar i Kansas osv. Tror inte att det skulle vara någon höjdare att deklarera det där men har som tur är en revisor som deklarerar åt mig.

Ah! Det förklarar saken.

Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Så som jag förstått hur de funkar så begränsar optionsstategierna uppsidan (de säljer ju köpoptioner på fondens innehav), men de har fortfarande i princip samma nedsida (vad de får in i optionspremier kommer bara kompensera på marginalen om underliggande innehav rasar). Givet hur aktiemarknaden tenderar att röra sig är det därför i det närmaste garanterat att du långsiktigt kommer underavkasta underliggande innehav kraftigt genom att äga den typen av fonder.

Kan möjligen vara intressant att äga i perioder där man förväntar sig att marknaden går mer eller mindre sidledes, men det är ju lättare sagt än gjort att förutsäga. Imo bara är det mest en produkt att lura dumma utdelningsjägare med...

Tack för förklaringen, det var ju högst viktig information att känna till! Det får bli ett stort tvek på den typen av fond tills vidare. Jag är inte mycket för komplicerade och svårförståeliga upplägg.
Citera
2024-07-07, 15:13
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Intressant. Har du några konkreta förslag på bolag som du tycker att jag kan titta närmare på?
Det finns ju hur många som helst nästan. Jag vet faktiskt knappt var jag skulle börja om jag skulle nämna konkreta förslag. Sök, gräv, läs, lyssna, tänk osv och du kommer finna dessa bolag du med.
Citera
2024-07-07, 19:58
Medlem
Citat:
Utdelningsportföljen

Kapitalförsäkring.

Universal 16,64%
TC Energy 7,36%
Vale ADR 6,78%
Vector Group 6,40%
BCE 5,53%
UGI 5,26%
Kinder Morgan 4,66%
TELENOR 3,97%
Ecopetrol ADR 3,95%
Orange ADR 3,60%
Altria Group 3,58%
BHP Group ADR 3,47%
Enbridge 2,77%
PLDT ADR 2,43%
Telefonica S.A 2,09%
Crown Castle 1,88%
Freenet AG 1,59%

Hafnia Limited
Citera
2024-07-07, 22:35
Medlem
Blingons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RockySvensson
Hafnia Limited

Tja, varför inte? Kan mycket väl bli en startposition i Hafnia till veckan. Tack för tipset!
Citera
2024-07-08, 06:31
Medlem
Citat:
Tja, varför inte? Kan mycket väl bli en startposition i Hafnia till veckan. Tack för tipset!

Har inte analyserat bolaget på djupet. Utan har tittat på siffrorna. Väldigt god lönsamhet och en enorm direktavkastning på över 12%. Stark tillväxt och en aktiekurs som varit kraftigt stigande under längre tid. Fina siffror vad det gäller lönsamhet på investerat kapital också.

Men ta gärna reda på lite mer och posta vad du kommer fram till.

Själv investerar jag i första hand i tillväxtaktier så utdelning är inte min starkaste sida. Men de här listlorna känner du säkert till:

https://time.com/personal-finance/article/dividend-kings/

https://hernhag.se/tidlosa-rad-om-borsen-och-aktier/stabilaste-utdelningsaktierna/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in