Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
Även denna är energi men Energy Transfer är en av mina favoriter i min portfölj. Ger 7-8% eller så men problemet är att den gått upp 25% senaste månaderna så det kanske inte är rätt läge just nu. Dessutom är det ett master limited partnership så det är inte helt enkelt att deklarera.
Jag har tittat på MLP:s tidigare, men det går inte längre att köpa (iaf. inte hos Nordnet). Så de faller tyvärr bort:
https://www.nordnet.se/faq/6657-information-kring-handel-med-ptp-publicly-traded-partnership-i-usa
Citat:
Nordnet kommer från och med den 23e december 2022 inte längre att tillåta innehav i Publicly Traded Partnerships inom försäkringar.
Citat:
Nordnet kommer avsäga sig förvar av PTPer. Du som håller dessa på en ISK eller aktie- och fonddepå på Nordnet behöver alltså antingen sälja innehavet eller flytta ut det från Nordnet.
Citat:
Kommer jag framöver kunna köpa PTP via Nordnet?
Nej, då det inte ingår i Nordnets erbjudande att hålla eller sköta rapportering av Amerikanska Publicly Traded Partnerships, avsäger sig Nordnet uppdrag om förvar av dessa värdepapper i enlighet med punkt G.12 i Nordnets Allmänna bestämmelser för depå/konto.
Har du lyckats köpa dessa nyligen, eller är det gamla innehav som hänger kvar? Annars är jag isf. intresserad av att veta hur man köper dem i dagsläget.
Citat:
Ursprungligen postat av
Harrywinston
JEPI kanske vore något också, en ETF från JO Morgan som ger en utdelning kring 8% och JEPQ som ligger kring 10% om jag minns rätt. Dessa följer S&P och Nasdaq men kör massa optioner för att minska risken och samtidigt ge utdelning kring 7-10%. Vet inte hur det fungerar riktigt men de är populära bland income investors.
JEPI och JEPQ har jag inte stött på tidigare. Utdelningen är det ju inget fel på. Men som du skriver, inte helt lätt att förstå hur de fungerar, men jag ska läsa på lite mer.
Tack för tipsen!