• 1
  • 2
2024-07-17, 13:40
Hej

Jag har börjat bli spårad på internet och har blivit det och är alltså inte intresserad av visselblåsargrejer. Hur kan jag komma undan detta utan att bli spårad men känner inte behov av att använda VPN. Just nu verkar det fungera med chrome os och browse as guest samt formatera med usb. Men finns det ett USB operativsystem som försvinner när man drar ut usbstickan utan att vara kriminellt?
Citera
2024-07-17, 13:43
Medlem
Hur vet du att du e spårad?

Vad menae du med visselblåsargrej?

Ja de finns os som formateras vid tex omstart bara söka.

Det är inte olagligt eller ja.. de e ju en piratkopierad och lite mixtrad os du kör på inget du köper i butik
Citera
2024-07-17, 13:52
Medlem
Finns inget olagligt i att använda en usb-sticka med operativsystem och att starta upp programmen man använder från usb-stickan. Sedan slå sönder usb-stickan och använda en ny usb-sticka vid varje tillfälle man använder en dator.
Citera
2024-07-17, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SteamingPumpkin1
Varför försvinner inte mitt operativ system efter omstart, det ska väl göra det. Är jag utsatt för ett spratt någon har mixtrat med min registry. Kan jag köpa ett USB i butik som låter mig helt lagligt köra ett operativ system från USB, utan att lämna några spår. Just nu blir jag utsatt för hackerattacker???

Jag tror du ska gå i en kurs hur ett operativsystem fungerar.

Du låter som en foliehatt.

Varför skulle ditt os formateras bara för du startar om datorn?

Vill du rensa surfhistorik mm gör du det manuellt i webbläsaren.
Citera
2024-07-17, 14:09
Medlem
Glits avatar
Citat:
Varför försvinner inte mitt operativ system efter omstart, det ska väl göra det. Är jag utsatt för ett spratt någon har mixtrat med min registry. Kan jag köpa ett USB i butik som låter mig helt lagligt köra ett operativ system från USB, utan att lämna några spår. Just nu blir jag utsatt för hackerattacker???

Du har rökt på för mycket, ingen spionerar på dig.

För att svara på frågan så är möjligheterna oändliga att ha operativsystemet & andra program via USB, varför skulle det vara olagligt?

Finns virtuella maskiner som används för just detta, kombinerat med proxy/VPN vet ingen att det är du och ingenting sparas på din dator.
Citera
2024-07-17, 14:14
Finns väl inget olagligt OS? Mer än att det kan hävdas copyright om du kör någon tankat version av Windows/Mac os.

Linux är gratis så du kan köra vilken version du vill helt lagligt.

Sen förstår jag inte, varför du ska blåsa rent datorn varje gång? Lär inte hjälpa dig, då det kan "spåras" i realtid om du kör mainstream system.
Senast redigerad av Tuppruskaren 2024-07-17 kl. 14:16.
Citera
2024-07-17, 14:26
Citat:
Ursprungligen postat av Tuppruskaren
Finns väl inget olagligt OS? Mer än att det kan hävdas copyright om du kör någon tankat version av Windows/Mac os.

Linux är gratis så du kan köra vilken version du vill helt lagligt.

Sen förstår jag inte, varför du ska blåsa rent datorn varje gång? Lär inte hjälpa dig, då det kan "spåras" i realtid om du kör mainstream system.

Detta fungerar inte då behandlar dig som en bitch!
Citera
2024-07-17, 15:09
Medlem
Citat:
Hej

Jag har börjat bli spårad på internet och har blivit det och är alltså inte intresserad av visselblåsargrejer.

Men finns det ett USB operativsystem som försvinner när man drar ut usbstickan utan att vara kriminellt?

Tillverka en USB-sticka med Ubuntu. Det går fint att köra från USB och lätt att installera. Finns gott om bra tutorials på nätet.
Ska du blåsa stickan varje gång eller använda en helt ny så rekommenderar jag dig att ha en separat dator som inte är uppkopplad där du tillverkar stickorna.
Inget olagligt i det och Ubuntu är gratis och fritt att använda.

Men kanske finns lättare vägar.
Hur är du spårad? Hur ser det ut? Vad händer? Hur märker du det?
Citera
2024-07-17, 15:12
Citat:
Ursprungligen postat av Happicuppa
Tillverka en USB-sticka med Ubuntu. Det går fint att köra från USB och lätt att installera. Finns gott om bra tutorials på nätet.
Ska du blåsa stickan varje gång eller använda en helt ny så rekommenderar jag dig att ha en separat dator som inte är uppkopplad där du tillverkar stickorna.
Inget olagligt i det och Ubuntu är gratis och fritt att använda.

Men kanske finns lättare vägar.
Hur är du spårad? Hur ser det ut? Vad händer? Hur märker du det?

Alltså jag eftersöker en oändlig try ubuntu som försvinner när man stänger av datorn eller drar ut USB-stickan.
Citera
2024-07-17, 15:21
Medlem
Hur länge har du varit vaken?
Citera
2024-07-17, 15:26
Medlem
Men för att lämna ett mer seriöst svar så kan du installera Tails OS på en USB-sticka och köra det därifrån.

Mer information kan du hitta här, men du bör nog sova eller nyktra till först.

https://www.privacyaffairs.com/install-tails/
Citera
2024-07-17, 16:28
Medlem
TS du är sjukt paranoid. sen kan du inte skriva en sammanhängande fråga i något av alla dina svar här. du har redan fått lite tips om tex tails. men du är för bäng för att ta in någon information just nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in