2024-07-13, 10:20
Medlem
Man är nog inte mycket till partner, syskon, förälder, barn eller kamrat om man begår bedrägeri och tar lån i annans nam. Mycket utstuderat och kräver planering.

Om något liknade skulle ske i affekt är något annat och det skulle jag kunna förlåta.

Är inte långsint av mig och förlåter nog det mesta som är småsaker i det stora hela.
Citera
2024-07-13, 13:42
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marcandrew
Man är nog inte mycket till partner, syskon, förälder, barn eller kamrat om man begår bedrägeri och tar lån i annans nam. Mycket utstuderat och kräver planering.

Om något liknade skulle ske i affekt är något annat och det skulle jag kunna förlåta.

Är inte långsint av mig och förlåter nog det mesta som är småsaker i det stora hela.

Det är nog både och. Kan tänka mig att man velar fram och tillbaka. Om man är skyldig en person pengar tex och denne börjar hota, så kanske det slår slint och man bestämmer sig för att gå in, plocka summan, och försöka fixa det hela utan att offret i fråga märkte något (typ betala av sms-lånet snabbt).

Sen så lämnar ju allt sånt där spår, så det är nog ganska stor risk att man blir påkommen även om man "räddar upp det hela" med pengar när förövaren fått tag i dem.

Ofta när man tar ett blancolån så skickar kreditbolaget ut ett brev till personen som står på lånet, samt en kreditupplysning lär dratta in i brevlådan. Då är det ju godnatt för denna plan, hur listig den än var i förövarens huvud.
Citera
2024-07-14, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Det är nog både och. Kan tänka mig att man velar fram och tillbaka. Om man är skyldig en person pengar tex och denne börjar hota, så kanske det slår slint och man bestämmer sig för att gå in, plocka summan, och försöka fixa det hela utan att offret i fråga märkte något (typ betala av sms-lånet snabbt).

Sen så lämnar ju allt sånt där spår, så det är nog ganska stor risk att man blir påkommen även om man "räddar upp det hela" med pengar när förövaren fått tag i dem.

Ofta när man tar ett blancolån så skickar kreditbolaget ut ett brev till personen som står på lånet, samt en kreditupplysning lär dratta in i brevlådan. Då är det ju godnatt för denna plan, hur listig den än var i förövarens huvud.

Jag vet om två fall där nära anhörig har lurat närstående. I det ena av fallen har bedragaren skött ekonomin helt och hållet åt de som har blev lurade för det var hennes bortskämda barn och hon tände deras sparande för spel och lyxkonsumtion och i det andra var det en totalt misslyckad individ till son som lurade sin gamla föräldrar genom att ta ut lån i deras namn.

I det första fallet förläts modern, men i det andra vet jag inte hur det gått.

Sen har jag hört om några där ena parten i ett giftermål med gemensam ekonomi har tagit ut stora lån under flera år tid för lyxkonsumtion som uppdagades vid skilsmässan, så ett den ena som trodde de var skuldfria blev överraskad med att de hade skulder. Den har man ju hört om "kompisar" som tagit sina "vänners" kort och spelat upp en del pengar.

Så man bör ju inte lämna bort sin ekonomi till någon annan utan att ha lite revision på det hela.

Svårt att förlåta de fallen jag nämnde, men jag skulle nog absolut förlåta min närmaste familj för vi har en mycket god relation, men en sak kompis som luras vore ytterst tveksamt. Men båda situationerna är ju ofta en rop på hjälp på något sätt.
Citera
2024-07-16, 19:33
Medlem
En elektronisk legitimation är oerhört stark, lika starkt som om du skulle signera ett dokument och visa din legitimation.

Man kan exempelvis ge bort ett hus för 5 miljoner om man nu äger det. Eller ta oerhört stora lån.

Folk borde fatta hur kraftfullt som ett godkännande är. Aldrig någonsin dela ut det till någon annan person eftersom de kan göra precis vad som helst.

Äger du ett företag så kan du exempelvis bli avregistrerad som ägare. Du kan alltså förlora väldigt många miljoner.

TS kompis har tur som bara förlorat 400 000 han hade kunnat förlora betydligt mer. Vill någon såra ordentligt så kan man exempelvis avsluta en pågående universitetsutbildning och säga upp personens hyreskontrakt. Vill man så kan man enkelt skrota bilen.
Citera
2024-07-17, 11:16
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag har aldrig gjort detta, eller blivit utsatt för det. Men jag känner folk som har blivit det. En tjej jag känner blev skinnad på 400k av sin pojkvän, som kom åt hennes BankID (minns inte om hon lånade ut sitt bankid eller om han lyckades "hacka" det på något sätt).

Det är nog enklare än vad man tror att hacka någons BankID, ifall man känner personen väl. Kan komma på en person på rak arm som jag tror att jag skulle kunna hacka om jag så ville då denne är otroligt usel på lösenord, använder alltid sitt favoritnummer om och om igen, så inte direkt ett komplicerat jobb att göra...

Hon förlät honom men det rann ut i sanden ändå. Sen så har vi det här med att ta sms-lån (oftast i familjemedlemmars namn). Om ditt syskon, partner etc gjorde det, hade ni sagt godnatt till denne då på livstid?
Jag hade aldrig umgåtts med skräpmänniskor som gör sånt här så jag behöver aldrig bry mig om huruvida jag skulle förlåta något liknade överhuvudtaget.
Citera
2024-07-17, 12:24
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fittfitta
Jag hade aldrig umgåtts med skräpmänniskor som gör sånt här så jag behöver aldrig bry mig om huruvida jag skulle förlåta något liknade överhuvudtaget.

Och hur vet du det? Personen som gick på pumpen som jag känner, hon hade mycket ordnad ekonomi, rörde sig i de fina kretsarna av Stockholm. Folk ska alltid sitta med hindsight och säga "sånt där händer aldrig mig, jag är för smart för sånt där".
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in