2024-07-17, 10:28
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Jag råkar vara med i fejjan gruppen Enköping sedan tidigare, när hela den här grejen blev känd började pappan skriva en del och jag tycker nästan att det ser lite väl... arrangerat ut, pappan verkar lite för "engagerad" såvis med det mediala.

Just sayn.
Citera
2024-07-17, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Det står faktiskt på TV4 nyheter att nästa gång kamerorna aktiveras är när frun är ute för att hämta in Essie, så det betyder att föräldrarna var hemma och det bara är dottern som är bortrest.

Verkar vara mycket oklara uppgifter.

I inslaget på TV4 nu på morgonen så visas det film från när hunden går ut, sen klippt, hunden puts väck. Frugan går ut i sekvensen senare och samlar ihop lite saker i trädgården men ser inte ut att söka/ropa på hunden.

Där hunden går ut är trädgården omgiven av en tät tujahäck, ingen kan se något utifrån och hunden kan inte smita ut där iaf.
Pappan säger inget i inslaget om att kameran skulle vara "hackad".

Vad jag förstod, av ett kort som var taget (när dottern sitter och håller om hunden), så är hon i tonåren (alltså inget småbarn).
Ni är han på TV och div media, säger att de inte sagt något till dottern ännu. Är dottern så borta att hon inte lyckats se/höra något från vad som framkommer i media?

Mamman är hemma, pappan är hemma men dottern och hund är borta... lite elakt men är det någon som vet var dottern är?
Citera
2024-07-17, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Amanda är 23 år, och ser inte riktigt ut som andra 23-åringar.

Jag konstaterade bara att hon inte är något småbarn. Exakt hur gammal hon är bryr mig inte.

För att ha en assistanshund behöver man inte vara förståndshandikappad.
Nu har pappan varit med på div sociala medier och berättat att hunden är borta, men inte berättat för dottern...!

Ps Låt bli att klippa mitt inlägg och ta det ur sitt sammanhang! Ds
Citera
2024-07-17, 11:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Jag konstaterade bara att hon inte är något småbarn. Exakt hur gammal hon är bryr mig inte.

För att ha en assistanshund behöver man inte vara förståndshandikappad.
Nu har pappan varit med på div sociala medier och berättat att hunden är borta, men inte berättat för dottern...!

Ps Låt bli att klippa mitt inlägg och ta det ur sitt sammanhang! Ds

Det var endast ett förtydligande för diskussionen. Ursäkta om det trampade på tårna.
Dottern förefaller inte vara den som håller sig uppdaterad på sociala medier.
Citera
2024-07-17, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av harlequin73
Det var endast ett förtydligande för diskussionen. Ursäkta om det trampade på tårna.
Dottern förefaller inte vara den som håller sig uppdaterad på sociala medier.

Var har du fått ifrån att hon inte håller sig "uppdaterad på sociala medier"?

Tror du också att hon inte läser/ser nyheter på TV?
Citera
2024-07-17, 12:04
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Var har du fått ifrån att hon inte håller sig "uppdaterad på sociala medier"?

Tror du också att hon inte läser/ser nyheter på TV?

Hon är ju autistisk, då kanske inte mainstream nyheter / social media är det man konsumerar eller helt förstår...
Citera
2024-07-17, 12:27
Avslutad
Lite Watts vibbar på honom i inslaget. Svajig blick och sen "gråter" mot slutet.
Citera
2024-07-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lillskunken
Framgår inte av artikeln vilken typ av assistanshund men bespara oss framtida ”hjälp” i denna tråden.

Assistanshund för psykisk ohälsa sa dom igår.
Citera
2024-07-17, 13:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Dizzy-
Hon är ju autistisk, då kanske inte mainstream nyheter / social media är det man konsumerar eller helt förstår...
Nonsens märker att du har noll koll på vad autism är och hur det fungerar. Det handlar inte om oförmåga eller ett intellektuellt handikapp om det är nivå 1 eller mer högfungerande, idag kan dom flesta betraktas någonstans på ett "autism spektrum" enligt sista DSM-5 uppdaterade diagnos/verktyg/manual boken även om det kräver tillräckligt mycket problem i framförallt sociala sammanhang i vardagen och att det varit så över en tillräckligt lång tid + ofta en hel del andra bekymmer, kan vara stresskänslighet, ljuskänslighet, ljuskänslighet m.m. men kan vara väldigt individuellt, för att få diagnos officiellt på pappret av psykiatrin.

Oavsett om hon har nivå 1,2 eller 3 kan säkerligen en hund säkert vara en trygg punkt för henne som säkert också kan lugna ner henne om hon blir stressad och om hon riskerar bli vilse, känna sig disorienterad eller överbelastad av intryck kan hunden säkert hjälpa henne, eller att hon blir lugn av att ha hunden i närheten så hon kan återfå balans.

Om hon inte har en intellektuell funktionedsättning finns det ingenting som hindrar henne att ta del av information från t.ex. media generellt oavsett vad det är, inte heller nödvändigtvis att hon skulle ha svårigheter att förstå eller ta del av informationen.

Det är ju ofta det sociala samspelet som kan vara en svårighet i vardagen och när det påverkar livssituationen tillräckligt mycket negativt som ofta är det största problemet för många med autism diagnos och som tillslut leder till utredning och eventuell autism diagnos.
Senast redigerad av Levitah 2024-07-17 kl. 13:04.
Citera
2024-07-17, 13:01
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Om familjen har skulder och utlovar 50000:- i belöning så vet dom att vovven inte kommer att komma tillbaka. Enkel logisk slutledning.
Det finns flera olika slutledningar. Det kan lika gärna vara så att eftersom familjen har stora skulder bekymrar de sig inte nåt särskilt för utgifter.

(Detta är givetvis ett hypotetiskt resonemang. Jag vet absolut ingenting om familjen i verkligheten.)
Citera
2024-07-17, 13:11
Medlem
Fan vilka konspirationer som FB kommer med. Själv är jag mest förvånad att det ens finns såna hundar. Aldrig tidigare hört talas om något liknande.

Att hundar är dyra känner man till och att utbildade hundar kan kosta ibland 500 000 har jag också hört.

HAde jag gjort ett försäkringsbedrägeri hade jag aldrig gått ut i TV eller media, eller facebook. Det är logik. Jag hade tagit det lugnt. Det sista man skulle vilja är att bli avslöjad.

Antagligen älskar de hunden. Om det skulle vara en konspiration så hart farsan av misstag kört över hunden och fått panik eller ngt liknande.
Citera
2024-07-17, 13:12
Medlem
MagisterBisters avatar
Är det ett autentiskt klipp från övervakningskameran vi får se i inslaget från SVT? Där hunden går på trädäcket och sedan bara är borta?

Finns det något sätt att generellt blockera övervakningskameror på det sättet? Eller måste man veta exakt vilken typ av kamera det är?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in