2024-07-17, 13:33
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levitah
Nonsens märker att du har noll koll på vad autism är och hur det fungerar. Det handlar inte om oförmåga eller ett intellektuellt handikapp om det är nivå 1 eller mer högfungerande, idag kan dom flesta betraktas någonstans på ett "autism spektrum" enligt sista DSM-5 uppdaterade diagnos/verktyg/manual boken även om det kräver tillräckligt mycket problem i framförallt sociala sammanhang i vardagen och att det varit så över en tillräckligt lång tid + ofta en hel del andra bekymmer, kan vara stresskänslighet, ljuskänslighet, ljuskänslighet m.m. men kan vara väldigt individuellt, för att få diagnos officiellt på pappret av psykiatrin.

Oavsett om hon har nivå 1,2 eller 3 kan säkerligen en hund säkert vara en trygg punkt för henne som säkert också kan lugna ner henne om hon blir stressad och om hon riskerar bli vilse, känna sig disorienterad eller överbelastad av intryck kan hunden säkert hjälpa henne, eller att hon blir lugn av att ha hunden i närheten så hon kan återfå balans.

Om hon inte har en intellektuell funktionedsättning finns det ingenting som hindrar henne att ta del av information från t.ex. media generellt oavsett vad det är, inte heller nödvändigtvis att hon skulle ha svårigheter att förstå eller ta del av informationen.

Det är ju ofta det sociala samspelet som kan vara en svårighet i vardagen och när det påverkar livssituationen tillräckligt mycket negativt som ofta är det största problemet för många med autism diagnos och som tillslut leder till utredning och eventuell autism diagnos.

Du konstaterar ju endast det jag skrev! sen är ju allt spekulation fortfarande, varför är du så säker på att hon är aktiv på sociala medier eller läser nyheter?!
Citera
2024-07-17, 13:46
Medlem
Jag tycker det är lite konstigt att först ville de ha pengar till ny hund + hittelön. Kanske var de stressade så de glömde bort att hon borde vara försäkrad. Nu har de dock kommit på att hon ÄR försäkrad. Men konstigt också att utlova hittelön på 50 000 kronor om man inga pengar har.

Text från Facebook-sidan(https://www.facebook.com/groups/1056252439346250/) :

"På mångas begäran öppnar jag upp insamlingen igen. Och Tack Ulrika N för tips om QR kod också.
Mobil:
Essie är försäkrad som täcker en stor del om vi tvingas köpa en ny assistanshund men den täcker inte kostnaderna för de gjorda insattserna eller hittelönen.
Alla bidrag har stor betydelse men viktigaste är att vi alla håller ögon och öron öppna samt tipsar polisen
Tack på förhand ❤️🙏❤️"

(Jag klippte bort telefonnumret, då jag inte tror det får publiceras här inne...).
Citera
2024-07-17, 13:50
Medlem
Zloths avatar
Jösses vilka jävla teorier folk har

Det är nog faktiskt så enkelt att någon har stulit hunden för att sälja den. Detta händer konstant.

Hunden är nog inte ens kvar i Sverige.
Citera
2024-07-17, 14:08
Medlem
-Dizzy-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vildesvinn
Jag tycker det är lite konstigt att först ville de ha pengar till ny hund + hittelön. Kanske var de stressade så de glömde bort att hon borde vara försäkrad. Nu har de dock kommit på att hon ÄR försäkrad. Men konstigt också att utlova hittelön på 50 000 kronor om man inga pengar har.

Text från Facebook-sidan(https://www.facebook.com/groups/1056252439346250/) :

"På mångas begäran öppnar jag upp insamlingen igen. Och Tack Ulrika N för tips om QR kod också.
Mobil:
Essie är försäkrad som täcker en stor del om vi tvingas köpa en ny assistanshund men den täcker inte kostnaderna för de gjorda insattserna eller hittelönen.
Alla bidrag har stor betydelse men viktigaste är att vi alla håller ögon och öron öppna samt tipsar polisen
Tack på förhand ❤️🙏❤️"

(Jag klippte bort telefonnumret, då jag inte tror det får publiceras här inne...).

Vad jag förstod det som, så var familjen ganska välbergad, eller?
Citera
2024-07-17, 15:16
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Jag råkar vara med i fejjan gruppen Enköping sedan tidigare, när hela den här grejen blev känd började pappan skriva en del och jag tycker nästan att det ser lite väl... arrangerat ut, pappan verkar lite för "engagerad" såvis med det mediala.

Just sayn.
Håller med om att han gick ut väldigt snabbt med att hunden var stulen, redan dagen efter. Den första tanken hade väl varit att hunden har smitit, för att själv gå ut och leta någon dag eller två, sätta upp lappar i området för att sedan går ut på Facebook och media om att hunden kan vara stulen.

Att han dessutom är så exakt med tiden när han släppte ut hunden, kl 22.20.
Citera
2024-07-17, 15:23
Avslutad
Pratar man med folk i Enköping är nästan alla överens om de tror att pappan har med det hela att göra

Skulle vara så tycker jag synd om deras grannar vid sidan om. På ena sidan har en familj som gör på detta sätt att andra sidan sidan har man Enköpings äckligaste person Som de flesta hatar i staden
Citera
2024-07-17, 15:30
Medlem
Ulrik.Agrens avatar
Pengarna rullar visst inte in som beräknat, det måste pushas lite hårdare:
https://www.facebook.com/groups/1056252439346250/posts/1056825729288921/
Citera
2024-07-17, 15:37
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kattentufsan
Verkar vara mycket oklara uppgifter.

I inslaget på TV4 nu på morgonen så visas det film från när hunden går ut, sen klippt, hunden puts väck. Frugan går ut i sekvensen senare och samlar ihop lite saker i trädgården men ser inte ut att söka/ropa på hunden.

Där hunden går ut är trädgården omgiven av en tät tujahäck, ingen kan se något utifrån och hunden kan inte smita ut där iaf.
Pappan säger inget i inslaget om att kameran skulle vara "hackad".

Vad jag förstod, av ett kort som var taget (när dottern sitter och håller om hunden), så är hon i tonåren (alltså inget småbarn).
Ni är han på TV och div media, säger att de inte sagt något till dottern ännu. Är dottern så borta att hon inte lyckats se/höra något från vad som framkommer i media?

Mamman är hemma, pappan är hemma men dottern och hund är borta... lite elakt men är det någon som vet var dottern är?
Har inte sett frun tidigare men såg nu på TV 4 Nyhetsmorgon när frun går ut och samlar ihop saker. Hon tittar upp två gånger ut mot trädgården men visar ingen reaktion på att hunden inte är där utan fortsätter plocka.
Citera
2024-07-17, 15:40
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Har hon åkt iväg utan både hund och föräldrar? Varför?
Kan hon vara på något slags sommarläger/koloni för barn med autism under några veckor där hundar inte är tillåtna p g a allergier?
Citera
2024-07-17, 15:45
Medlem
rex144s avatar
Det finns rasism även när det gäller hundar och svarta hundar är mindre populära.
Folk väljer hundar med ljusare päls.

Så därför är det än konstigare att nån ville stjäla en svart hund.

Jag vet att de bästa ledsagarhundar som kan även annat kostar 250.000kr men den här hade bara en specialitet, den hade lugnt sinne och tålde skrik och aggressioner.

Jag tror att kommunen eller staten ger bidrag för inköp att sådana hundar.
Citera
2024-07-17, 15:47
Avslutad
Han har sagt flera gånger att Hon bara lyssnar till folk hon känner. Med andra ord måste någon släkting eller liknande vara inblandad
Senast redigerad av Pelota 2024-07-17 kl. 15:53. Anledning: Fel
Citera
2024-07-17, 15:52
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulrik.Agren
Pengarna rullar visst inte in som beräknat, det måste pushas lite hårdare:
https://www.facebook.com/groups/1056252439346250/posts/1056825729288921/

Så under gruppens rubrik "Essie ska hem" tigger man pengar till en ny hund med QR-kod och allt, "på mångas begäran".

Swishen går inte till flickan utan till pappans hälsocoachföretag.

Hans enda merit verkar vara att ha lyckats gå ner i vikt under ett år efter att ha varit ett jojobantande fetto hela livet. Han ser ju inte direkt fit ut, pappakropp med liten bullmage.

Nej, det här tror vi inte på.

Edit; kollade lite mer.

Hunden har varit borta bara 4 dygn och redan har pappan fixat facebookgrupp, instagram, varit med i SvT, Tv4, lokalradion. Kanske mer som jag missat, storyn delas överallt. Dottern får vi inte veta mycket om utan allt kretsar kring pappan.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2024-07-17 kl. 15:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in