2023-06-14, 08:01
Medlem
Jag har gått på olika GLP-1 substanser sedan årsskiftet. Först liraglutid (Saxenda), sedan dulaglutide (Trulicity) och ska nu börja med semaglutid (Ozempic). Resultatet efter ett halvår är en viktminskning på 13 kilo vilket känns precis lagom.

Mitt problem har varit övervikt, högt blodsocker och problem med blodtrycket. Det var nog bara en tidsfråga innan jag skulle bli diagnosticerad med diabetes typ 2.

Nu mår jag bra. Blodsocker och blodtryck visar bra värden. Det är dyrt att köpa en massa nya kläder, men samtidigt kul att äntligen kunna klä sig snyggt och slippa dölja en rejäl mage.

räknar med att behöva stå på den här typen av läkemedel under lång tid. Kostnaden är inga problem för mig, och jag skulle tro att det blir billigare vartefter det kommer fler producenter.

Kan tillägga att jag fortfarande måste tänka på hur jag äter även om det är lättare. Motionerar också en hel del (5-7 dagar per vecka), men det är mer för att må bra än för att jag tror det påverkar min vikt.
Citera
2023-06-16, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DumbleOD
Jag har gått på olika GLP-1 substanser sedan årsskiftet. Först liraglutid (Saxenda), sedan dulaglutide (Trulicity) och ska nu börja med semaglutid (Ozempic). Resultatet efter ett halvår är en viktminskning på 13 kilo vilket känns precis lagom.

Mitt problem har varit övervikt, högt blodsocker och problem med blodtrycket. Det var nog bara en tidsfråga innan jag skulle bli diagnosticerad med diabetes typ 2.

Nu mår jag bra. Blodsocker och blodtryck visar bra värden. Det är dyrt att köpa en massa nya kläder, men samtidigt kul att äntligen kunna klä sig snyggt och slippa dölja en rejäl mage.

räknar med att behöva stå på den här typen av läkemedel under lång tid. Kostnaden är inga problem för mig, och jag skulle tro att det blir billigare vartefter det kommer fler producenter.

Kan tillägga att jag fortfarande måste tänka på hur jag äter även om det är lättare. Motionerar också en hel del (5-7 dagar per vecka), men det är mer för att må bra än för att jag tror det påverkar min vikt.

Jag ska också byta från Trulicity till Ozempic. Märkte du någon skillnad när du bytte?
Citera
2023-06-18, 21:00
Medlem
Innan jag reggar mig hos Yazen. Finns Ozempic att få tag på nu?
Citera
2023-06-19, 02:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Varsamt
Jag har väldigt svårt att tänka mig läkare som skriver ut receptbelagd medicin som bantningsmedel.

De tidigare, numera förbjudna medicinerna mot fetma var närmast att klassa som narkotikum.

LSD-preparat.
Kommer bli högt ökad kontroll på alla förskrivningar av Ozempic så alla tjockisar får fint betala
Citera
2023-06-20, 08:29
Avslutad
Som ovan skriver, finns den att få tag på i Sverige nu?

Jag lider inte av fetma men enligt BMI ligger jag på 27,5 dock, ganska mycket muskler så den är inte helt rättvis.
Min idialvikt för min hälsa är 10 kg mindre än idag.
Jag vet att det är möjligt att göra resan utan Ozempic men som alla andra lockas man av genvägar.
Har jag för lite BMI för att bli behandlad?
Citera
2023-06-21, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rvrvrp
Som ovan skriver, finns den att få tag på i Sverige nu?

Jag lider inte av fetma men enligt BMI ligger jag på 27,5 dock, ganska mycket muskler så den är inte helt rättvis.
Min idialvikt för min hälsa är 10 kg mindre än idag.
Jag vet att det är möjligt att göra resan utan Ozempic men som alla andra lockas man av genvägar.
Har jag för lite BMI för att bli behandlad?

Indikationen är BMI 30 eller 27 om det finns andra hälsoproblem relaterat till övervikt tex högt blodtryck/blodfetter/blodsocker
Citera
2023-06-22, 14:03
Medlem
MiriamWeekss avatar
Ozempic mot alkoholism?

https://passagen.se/halsa/ozempic-mot-alkoholism/

"Nu dyker det upp spännande data som föreslår att dessa läkemedel kan ha en oväntad, men eventuellt positiv, bieffekt; nämligen att det minskar alkoholsuget."

Verkar som det kanske "botar" mer än man önskat sig
Citera
2023-06-25, 21:32
Medlem
Busstids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sessovic
Innan jag reggar mig hos Yazen. Finns Ozempic att få tag på nu?
Enklast är att söka på FASS när det gäller läkemedel.

https://www.fass.se/LIF/product?userType=2&nplId=20180613000032&docType=65 535&docTypeDynTab=65535&scrollPosition=0

0.25 och 0.5 är bristvara för tillfället men 1.0 mg finns på i princip alla apotek i närheten av mig åtminstone. Man kan skruva på pennan för att bestämma vilken dos man vill ha, så åtminstone jag fick 1 mg utskrivet och sen instruktioner för hur jag skulle göra för att begränsa till 0.25 mg. Det är superenkelt, bara att vrida ett visst antal "klick" så är det fixat.
Citera
2023-06-26, 11:39
Medlem
Mullrets avatar
Biverkningar? Själv tycke jag man får resa sig lugnt för undvika tappa medvetandet. Å andra sidan då äter man ju så lite att kroppen saknar näring. Tappat ca 14 kilo på ett år.

Någon annan som upplever samma biverkning?
Citera
2023-06-28, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMVB
Jag ska också byta från Trulicity till Ozempic. Märkte du någon skillnad när du bytte?

Ozempic är mycket bättre, så kör på det.
Citera
2023-06-28, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HMVB

Ozempic är mycket bättre. Lite svår att få tag på kanske, men nu funkar jag riktigt bra.
Citera
2023-06-28, 19:29
Medlem
Drugglarns avatar
Hur hjälper Ozempic er? Som jag fattat det är nästan hela grejen att man blir illamående och dämpar aptiten, men i det fallet finns det ju andra lösningar.

Ni som nu tar det enbart för viktminskning utan andra medicinska problem.
Senast redigerad av Drugglarn 2023-06-28 kl. 19:33.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in