• 1
  • 2
2024-07-15, 10:01
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av heebu
Jag antar att tillverkarna är försiktiga med att ge exakta uppgifter om isoleringsförmågan eftersom det är så många faktorer som påverkar. T.ex. bara vilken sorts kylklampar du använder lär påverka hur länge temperaturen liggen under ett visst värde.

Det låter som om du gör det för invecklat för dig, men visst, har du inget bättre att göra så varför inte. RuuviTag har jag hört gott om.

Invecklat och inget bättre för sig ? Nä jag konstaterar bara hur min kylbox funkar utan nån egentlig ansträngning alls..minsta möjliga faktiskt. Jag kommer bara troligen använda en vanlig termometer och öppna upp locket 1 gång i halvtimmen och kolla tempen

* Och har jag bara kylklampar som täcker botten och jag lägger i en köttbit typ fläskkarre på ett kilo som är djupfryst.
* Normalt köper man runt kilot när det är kött..
* placera köttbiten med plasten i centrum, borra ett smalt hål i stenfrysta köttbiten till centrum av
köttbiten, borra ytterligare ett hål bara 2 cm in i köttbiten
* kör in 2 stektermometrar
* Läs av varje 30 minuter på båda, skriv ner, big deal ?

Va väl inge svårt med förlusten ochså att öppna locket några sekunder var 30 min

Sen när du fyller den med fryst kött halvägs eller ochså med mejerivaror som du toppar med som man kan ha i en påse och lyfta ur tof så det inte fryser, kan jag garantera dig att frysförmågan är betydligt bättre en bara en köttbit eftersom alla frysta varor förstärker ju varandras nedkylning och kyler ner hela kylboxens insida och väggar betydligt bättre
Citera
2024-07-16, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sladdaren
Invecklat och inget bättre för sig ? Nä jag konstaterar bara hur min kylbox funkar utan nån egentlig ansträngning alls..minsta möjliga faktiskt. Jag kommer bara troligen använda en vanlig termometer och öppna upp locket 1 gång i halvtimmen och kolla tempen

* Och har jag bara kylklampar som täcker botten och jag lägger i en köttbit typ fläskkarre på ett kilo som är djupfryst.
* Normalt köper man runt kilot när det är kött..
* placera köttbiten med plasten i centrum, borra ett smalt hål i stenfrysta köttbiten till centrum av
köttbiten, borra ytterligare ett hål bara 2 cm in i köttbiten
* kör in 2 stektermometrar
* Läs av varje 30 minuter på båda, skriv ner, big deal ?

Va väl inge svårt med förlusten ochså att öppna locket några sekunder var 30 min

Sen när du fyller den med fryst kött halvägs eller ochså med mejerivaror som du toppar med som man kan ha i en påse och lyfta ur tof så det inte fryser, kan jag garantera dig att frysförmågan är betydligt bättre en bara en köttbit eftersom alla frysta varor förstärker ju varandras nedkylning och kyler ner hela kylboxens insida och väggar betydligt bättre

Ja, jag tycker att det låter onödigt invecklat att borra hål i en djupfryst köttbit för att uppskatta kylförmågan i din kylbox. Det ger mig lite autismvarningar när någon vill göra så. Inget fel på autister och jag säger inte heller att du är autistisk!

Med de sagt så om du vill göra dessa tester så är det upp till dig. Det är väl bara inget jag själv skulle lägga min tid på.

Till sist. Eftersom jag bor ensam brukar jag köpa 400-600g kött, det är väldigt sällan som jag köper ett kilo.
Citera
2024-07-16, 07:11
Medlem
christer-ulfbaages avatar
Haha jag gillar sladdarns test 😅
Har du kommit igång med äggtestet än?

Har själv inte tålamodet, men är rätt anal när det kommer till att köpa en produkt - helt enkelt för att jag fullkomligt avskyr skitprylar. Så nästa steg från var jag är nu hade nog varit att göra egna test.

Passiva lådor har jag ingen koll på dock, jag går emot mina egna värderingar där och kör nån skitlåda i tyg med klampar. Så jag lyssnar även jag efter tips
Citera
2024-07-16, 10:43
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ja, jag tycker att det låter onödigt invecklat att borra hål i en djupfryst köttbit för att uppskatta kylförmågan i din kylbox. Det ger mig lite autismvarningar när någon vill göra så. Inget fel på autister och jag säger inte heller att du är autistisk!

Med de sagt så om du vill göra dessa tester så är det upp till dig. Det är väl bara inget jag själv skulle lägga min tid på.

Till sist. Eftersom jag bor ensam brukar jag köpa 400-600g kött, det är väldigt sällan som jag köper ett kilo.

Är du bakom eller ? Det är ingen tid att lägga på det (handlar om 10 min förberedelse).. finns ingen tid som det tar för det sköter sig självt så länge man är hemma för att kolla av varje 30 min.. Du gör ju såklart annat då under den tiden .. jösses

Håller på hjälpa en kompis flytta i dagarna så kanske inte så aktuellt just nu men.. men alla test kommer. Sen hade jag redan ett lager med ägg så bör ju käka upp dom först
Senast redigerad av Sladdaren 2024-07-16 kl. 10:48.
Citera
2024-07-17, 00:13
Medlem
Citat:
Är du bakom eller ? Det är ingen tid att lägga på det (handlar om 10 min förberedelse).. finns ingen tid som det tar för det sköter sig självt så länge man är hemma för att kolla av varje 30 min.. Du gör ju såklart annat då under den tiden .. jösses

Håller på hjälpa en kompis flytta i dagarna så kanske inte så aktuellt just nu men.. men alla test kommer. Sen hade jag redan ett lager med ägg så bör ju käka upp dom först

Jag är nog inte bakom, men jag anser fortfarande att ditt test med en en kilos köttbit som du ska borra i är onödigt invecklat. Dessutom som du först hade tänkt dig fjärrstyrd termometer, men nu senast tänkt stektermometrar.

Senast när jag tinade upp en ca 800g bit fläskytterfilé i kylen hade jag den i kylen i ca 1 dygn innan jag tog ut den. Sedan fick den tina några timmar till innan jag lade den i ugnen. Så du har ganska många 30 minuters intervaller om du verkligen tänker dig att kolla tempen dygnet runt.

Enklare är att bara fylla boxen med is och så öppnar du den och kollar tempen ungefär enligt hur din användning kommer att se ut.
Citera
2024-07-17, 07:31
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Jag är nog inte bakom, men jag anser fortfarande att ditt test med en en kilos köttbit som du ska borra i är onödigt invecklat. Dessutom som du först hade tänkt dig fjärrstyrd termometer, men nu senast tänkt stektermometrar.

Senast när jag tinade upp en ca 800g bit fläskytterfilé i kylen hade jag den i kylen i ca 1 dygn innan jag tog ut den. Sedan fick den tina några timmar till innan jag lade den i ugnen. Så du har ganska många 30 minuters intervaller om du verkligen tänker dig att kolla tempen dygnet runt.

Enklare är att bara fylla boxen med is och så öppnar du den och kollar tempen ungefär enligt hur din användning kommer att se ut.

Nä.. Det är en uppskattning av dig när du tinar nåt kött i kylen att det tar lång tid att få den genomtinad. Mitt mål är att inte alls få den tinad utan behålla iaf minst minus -10 grader ifrån -18 minus på bara 2 cm in under xxx antal minuter men kan lika gärna mäta i centrum ochså och hela vägen upp till noll grader. Nä jag fyller inte den med is, inte alls.. Det är enormt tidskrävande och invecklat. Du får köra in massor med isbehållare i frysen och köra ismaskinen till förbannelse (har en ismaskin)

Man använder frysklampar som innehåller en blå vätska som jag har minst 15 liter av i volym av 50 liter volym låda (borde räcka) ochså med tanke på att denna vätska deklarerar att man behåller denna "blå" vätska 40% längre frystidsperiod än vanlig is. Ja självklart kommer jag att testa utifrån hur jag kommer använda den. Det kan handla om 4 timmar totalt till 10 timmar som mest

Du som gör saker komplex fast dom inte är det
Citera
2024-07-30, 21:21
Medlem
Morgonrodnads avatar
Citat:

Jag ska som bäst ha fisk i den och anda frysvaror under mindre än 10 timmar så behöver inte en Domestic för det uppdraget

Kartonglåda du virar filtar runt?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in