2024-07-16, 01:39
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Det är ju däremot inte direkt DYRT på så sätt... Det har ju ändå varit en viss fart på inflationen de senaste åren. Plus det du nämner om svagare krona.
Och framför allt är det INTE billigare på Jula: https://www.jula.se/catalog/bygg-och...rktyg/rollers/

Biltema har väl ALLTID varit känt för mer eller mindre tafflig kvalisort på grejerna. Ingen ny företeelse den senaste tiden.

Kan ta lite exempel:
*Alla VVS kopplingar på Biltema har samma höga kvalitetsmärkning som valfri VVS firma fast till ett lägre pris.

*Verktygen håller riktigt bra kvalle och är prisvärda. Det är inte Bahco klass men bra.
Maskinerna håller bra även om de absolut billigaste sortimentet utav vissa kunde vara bättre.
(Dock är skruvbits och smågrejer mer för ”hemma snickaren”, en del billiga slipmaskiner/skruvdragare är inte heller för daglig proffs användning)

*Bildelarna håller helt okej kvalle de oxå. Finns dock bättre grejer om bilen verkligen kräver det.

*Fullsyntetoljan tappas ifrån samma oljetank som ”en viss känd bensinmacks olja”. (Skriver inte mer och vilken då det är känsligt)

Slutsatsen är att Biltema kan inte sälja skit för då skulle inte folk återkomma hela tiden.
Citera
2024-07-16, 03:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gaffelpärm
Kan ta lite exempel:
*Alla VVS kopplingar på Biltema har samma höga kvalitetsmärkning som valfri VVS firma fast till ett lägre pris.

*Verktygen håller riktigt bra kvalle och är prisvärda. Det är inte Bahco klass men bra.
Maskinerna håller bra även om de absolut billigaste sortimentet utav vissa kunde vara bättre.
(Dock är skruvbits och smågrejer mer för ”hemma snickaren”, en del billiga slipmaskiner/skruvdragare är inte heller för daglig proffs användning)
VVS-kopplingar kan jag inte uttala mig om alls kan jag erkänna, men verktyg och särskilt maskiner är definitivt några snäpp sämre än det på marknaden som räknas som riktigt bra kvalitet. Naturligtvis också betydligt billigare, så "prisvärt" blir det ju på sätt och vis, lite beroende på hur man räknar... Ska man ha t ex ett skruvmejsel-set man bara använder en gång vartannat år kan man förvisso lika gärna köpa det på Biltema, det kommer ändå att hålla resten av livet.
Jag har en bekant som satte i system att använda garantin på Biltemas tigersågar. Han köpte en, använde den nästan dagligen och den gick sönder inom ett år så att han fick en ny på garantin. Den gick också garanterat sönder av användningen inom ett år och eftersom det var ett års garanti på den nya också så fick han en ny... Osv osv... Han resonerade att eftersom han fick en ny hela tiden så blev det billigare än att köpa en av god kvalitet som hade hållit...

Citat:
*Bildelarna håller helt okej kvalle de oxå. Finns dock bättre grejer om bilen verkligen kräver det.
Där finns det väl också en hel del bekanta som konstaterat att grejer från Biltema inte håller lika bra. Min systerson tröttnade på att byta styrled på sin Volvo varje år efter nedslag på besiktningen när han tänkte spara pengar på att handla dem på Biltema. Han köpte "original" till slut istället och styrleden höll då så länge han hade bilen kvar...

Citat:
*Fullsyntetoljan tappas ifrån samma oljetank som ”en viss känd bensinmacks olja”. (Skriver inte mer och vilken då det är känsligt)
Då tycker jag ju faktiskt du får säga B också om du kastar ur dig påstående A så där...
Själv slutade jag handla motorolja på Biltema när jag för ett par år sedan konstaterade en märklig "bränd" doft på oljan som inte alls fanns på andra märken. Fick nästan en känsla av att det var som taskigt renad återvunnen olja..., men det har jag naturligtvis inga konkreta belägg för.

Citat:
Slutsatsen är att Biltema kan inte sälja skit för då skulle inte folk återkomma hela tiden.
"There´s a sucker born every minute", och folk tänker uppenbarligen med plånboken ibland... Plus att Biltemas grejer som sagt duger om det handlar om typ en roller du bara ska amatörmåla vedbon med eller en skruvdragare du använder när du ska sätta upp en tavla eller liknande. Och om vi vänder på resonemanget, hur skulle ett uttryck som "Feltema" uppkomma om folk alltid vore nöjda med produkterna som säljs...
Citera
2024-07-16, 07:18
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av isgeten
De har ju att man kan beställa och hämta ut grejerna på baksidan. Funderar lite på vad grejen är med detta. Har sett att Jula har samma grej.
Hade det gått att beställa som vanligt på nätet hade man ändå fått åka till ombud och betala frakt. Nu slipper man frakten. Fast man är ändå vid butiken och då kan man lika gärna gå in och handla.

Frågan är om det är många eller någon som ens gör detta?!
Något som blev poppis på många ställen vid Covid hysterin.

Citat:

Då tycker jag ju faktiskt du får säga B också om du kastar ur dig påstående A så där...
Själv slutade jag handla motorolja på Biltema när jag för ett par år sedan konstaterade en märklig "bränd" doft på oljan som inte alls fanns på andra märken. Fick nästan en känsla av att det var som taskigt renad återvunnen olja..., men det har jag naturligtvis inga konkreta belägg för.

Givetvis köper dom in olja från någon känd leverantör.
Skulle inte löna sig att fixa till fulolja för den lilla Svenska marknaden.
Däremot är den inte särskilt billig längre så jag köper på andra ställen.

Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Inte alltid. Under postordereran hade de iallafall handverktyg av riktigt hög kvalitet.
Förr var Biltemas handverktyg skräp.
Numera om man går upp ett snäpp så har deras verktyg hela 10års garanti. Inte illa.
Citera
2024-07-16, 07:34
Medlem
Jahbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokyostunnelbana
Jag minns biltema som jävligt billigt och bra. 15år sedan

Det var enkelt, fula lokaler, asfalt på golven, ganska kallt vintertid, man fick ha jackan på såklart, allt låg på lastpallar nästan bara enkelt, resten i fula usla hyllor.
Men det var riktigt bra handla där för det var billigt.

Verktyg 10-30kr st. Eltejp 5kr. Stötdämpare till bilen 200-300kr. Bromsskiva typ 170kr.
Doftgran 5kr.

Idag, fina lyxlokaler, golven i Marmor, massor glas i nya fina lokalerna hela väggar i glas.
Multimiljon lyxvaruhus.
Verktyg dyrt som fan, 90kr för en mejsel typ. Eltejp 30kr. Stötdämpare typ 1000kr, bromskivor
ifrån 500 och upp. Doftgran deras egen 20spänn.

Enda som är lönt köpa är koktkorv för 5kr

Varför blev det såhär för?

Det var alltid 100pers inne som handla förut, lite trängsel och vänta vid kassan var det, men värt det ändå.

Numera är det max 10-20 pers. Ledig kassa, eller max 1 före. Hur går det runt ens?

Varför fina marmorgolv och lyxlokaler för? Det ska ju vara billigt, och sunkigt.
Men nu är det lyxigt, och dyrt i lokalerna, fast produkterna är samma typ, sämsta kina skiten.

Fick en chock när jag besökte biltema 2år sedan i Sverige, var så jävla lyxigt, men sjukt dyrt så handlade inget. Tog två kokta med bröd dock, 10kr totalt, gott och billigt.

Ni måste hålla med om att dom gjort fel med lyxlokaler och marmorgolv och dyra priser därför ?
Biltema var till för att det var basic, billigt som fan ju,. eller hur?

Nu har jag inte varit på biltema på många år, minns det dom du säger. Däremot tycker jag mig se liknande beteende överallt. Ta McDonald's liksom, ser nu ut som en lyxig nattklubb typ. Ungdomarna går dit och hänger liksom, fancy cappucino och allt see så lyxigt ut liksom, man har ändrat stil och kundkrets helt eller?

Intressant fenomen. Tycker mig inte se liknande utomlands.
Citera
2024-07-16, 13:45
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pantywanker
Förr var Biltemas handverktyg skräp.
Numera om man går upp ett snäpp så har deras verktyg hela 10års garanti. Inte illa.
Om diskussionen ska vara meningsfull behöver vi bestämma oss för vad som menas med ”förr”. 2000-talet eller 1960-talet?

Jag tänkte i alla fall på 80-talet. Åtminstone då sålde Biltema handverktyg av suverän kvalitet. Det fanns verktyg inte bara med 10 års garanti utan med livstidsgaranti.
Citera
2024-07-16, 16:45
Medlem
killawifes avatar
Citat:

När jag jobbade på Biltema så hade vi i princip varje dag nån som sa "fan vilken skit ni säljer, jag kommer aldrig handla här igen!" Vilket faktiskt händer ofta när man jobbar i butik. Oftast beror det inte nödvändigtvis på att man faktiskt säljer skit utan att kunden har för höga förväntningar på produkten den har handlat.
Biltema fyller ju en nisch. Det är helt uppenbart att det är ett framgångsrikt koncept då det går väldigt bra för Biltema som koncern. Mycket av det man säljer är av helt acceptabel kvalitet och även om det kan vara svårt att tro ibland så har man faktiskt en ganska bra kvalitetskontroll. Om nåt har en hög felmarginal så byts det ut. Om en produkt visar sig inte uppfylla de önskemål som kunderna har om produkten så byter man ut den. Man sköter faktiskt detta väl.
Citera
2024-07-16, 17:12
Medlem
Citat:
Den största skillnaden är att det från början var en postorderfirma. Nu är de istället ett av de få företag där man inte kan beställa nånting alls och få det skickat.
Är du alldeles säker på att Biltema startade som postorderföretag?
Du blandar inte ihop det med MICRO?
Såvitt jag minns så startade Biltema i en lagerlokal en trappa upp i centrala Linköping 1963.
Första gången, 1964, jag handlade där var bassortimentet extraljus och extraljusfästen samt dekaler och prydnadstejp.
Citera
2024-07-16, 17:37
Moderator
Tystnads avatar
Det fanns något som hette micro bildelar där jag började köpa grejor , mycket var rena skräpet kvalitetsmässigt minns jag klart.
Klassikern på kass kvalite var ju vindrutetorkare , har för mig dom sålde sådana för 10 kr då 2000 talet .

Biltema fanns då inte i min stad utan kom många år senare.

Började handla i alla fall på Biltema i Helsingborg då man tröttnade på Micro skräpet ( Dom konkade mycket riktigt senare)

Tycker helt klart att Biltemas grejor är bättre i dag än förr 15 år sedan och funkar helt ok om man inte skall använda det proffsionellt dagligen.

Vissa saker är ju väldigt billiga och har helt ok kvalite , köpte en varsel skaljacka ha i bilen vid ev motorstopp ,300 kr.
Liknande billiga kostar över dubbla på Bygg handeln.
Citera
2024-07-16, 17:52
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av killawife
När jag jobbade på Biltema så hade vi i princip varje dag nån som sa "fan vilken skit ni säljer, jag kommer aldrig handla här igen!" Vilket faktiskt händer ofta när man jobbar i butik. Oftast beror det inte nödvändigtvis på att man faktiskt säljer skit utan att kunden har för höga förväntningar på produkten den har handlat.
Biltema fyller ju en nisch. Det är helt uppenbart att det är ett framgångsrikt koncept då det går väldigt bra för Biltema som koncern. Mycket av det man säljer är av helt acceptabel kvalitet och även om det kan vara svårt att tro ibland så har man faktiskt en ganska bra kvalitetskontroll. Om nåt har en hög felmarginal så byts det ut. Om en produkt visar sig inte uppfylla de önskemål som kunderna har om produkten så byter man ut den. Man sköter faktiskt detta väl.

Jupp precis detta jag menade.
Citera
2024-07-16, 17:59
Medlem
Gaffelpärms avatar
Citat:
VVS-kopplingar kan jag inte uttala mig om alls kan jag erkänna, men verktyg och särskilt maskiner är definitivt några snäpp sämre än det på marknaden som räknas som riktigt bra kvalitet. Naturligtvis också betydligt billigare, så "prisvärt" blir det ju på sätt och vis, lite beroende på hur man räknar... Ska man ha t ex ett skruvmejsel-set man bara använder en gång vartannat år kan man förvisso lika gärna köpa det på Biltema, det kommer ändå att hålla resten av livet.
Jag har en bekant som satte i system att använda garantin på Biltemas tigersågar. Han köpte en, använde den nästan dagligen och den gick sönder inom ett år så att han fick en ny på garantin. Den gick också garanterat sönder av användningen inom ett år och eftersom det var ett års garanti på den nya också så fick han en ny... Osv osv... Han resonerade att eftersom han fick en ny hela tiden så blev det billigare än att köpa en av god kvalitet som hade hållit...

Där finns det väl också en hel del bekanta som konstaterat att grejer från Biltema inte håller lika bra. Min systerson tröttnade på att byta styrled på sin Volvo varje år efter nedslag på besiktningen när han tänkte spara pengar på att handla dem på Biltema. Han köpte "original" till slut istället och styrleden höll då så länge han hade bilen kvar...

"There´s a sucker born every minute", och folk tänker uppenbarligen med plånboken ibland... Plus att Biltemas grejer som sagt duger om det handlar om typ en roller du bara ska amatörmåla vedbon med eller en skruvdragare du använder när du ska sätta upp en tavla eller liknande. Och om vi vänder på resonemanget, hur skulle ett uttryck som "Feltema" uppkomma om folk alltid vore nöjda med produkterna som säljs...

Biltema köper sin motorolja från Nynäs Petroleum, samma ställe som en mack som hette Statoil förut 😉
Citera
2024-07-16, 21:48
Medlem
pantywankers avatar
Citat:
Om diskussionen ska vara meningsfull behöver vi bestämma oss för vad som menas med ”förr”. 2000-talet eller 1960-talet?

Jag tänkte i alla fall på 80-talet. Åtminstone då sålde Biltema handverktyg av suverän kvalitet. Det fanns verktyg inte bara med 10 års garanti utan med livstidsgaranti.
Jag tänker på runt 2000 cirkus.
Har haft hylsnyckelsatser från den tiden som tålde absolut ingenting. Ren skit.
Citera
2024-07-17, 10:30
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Är du alldeles säker på att Biltema startade som postorderföretag?
Du blandar inte ihop det med MICRO?
Såvitt jag minns så startade Biltema i en lagerlokal en trappa upp i centrala Linköping 1963.
Första gången, 1964, jag handlade där var bassortimentet extraljus och extraljusfästen samt dekaler och prydnadstejp.
Jag är inte säker. Jag utgår bara från vad Biltema själva berättar om sin historia:

Starten av Biltema
Året är fortfarande 1963 och företaget Biltema startas under namnet ”BIL-TEMA”. Verksamheten på den här tiden bestod av postorderförsäljning av bildelar och biltillbehör.”

https://www.biltema.se/om-biltema/historien-om-biltema/

Men det är möjligt att Biltema själva inte kan sin historia och någon som verkligen vet borde informera dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in