2023-09-19, 17:14
Bannlyst
Jag minns biltema som jävligt billigt och bra. 15år sedan

Det var enkelt, fula lokaler, asfalt på golven, ganska kallt vintertid, man fick ha jackan på såklart, allt låg på lastpallar nästan bara enkelt, resten i fula usla hyllor.
Men det var riktigt bra handla där för det var billigt.

Verktyg 10-30kr st. Eltejp 5kr. Stötdämpare till bilen 200-300kr. Bromsskiva typ 170kr.
Doftgran 5kr.

Idag, fina lyxlokaler, golven i Marmor, massor glas i nya fina lokalerna hela väggar i glas.
Multimiljon lyxvaruhus.
Verktyg dyrt som fan, 90kr för en mejsel typ. Eltejp 30kr. Stötdämpare typ 1000kr, bromskivor
ifrån 500 och upp. Doftgran deras egen 20spänn.

Enda som är lönt köpa är koktkorv för 5kr

Varför blev det såhär för?

Det var alltid 100pers inne som handla förut, lite trängsel och vänta vid kassan var det, men värt det ändå.

Numera är det max 10-20 pers. Ledig kassa, eller max 1 före. Hur går det runt ens?

Varför fina marmorgolv och lyxlokaler för? Det ska ju vara billigt, och sunkigt.
Men nu är det lyxigt, och dyrt i lokalerna, fast produkterna är samma typ, sämsta kina skiten.

Fick en chock när jag besökte biltema 2år sedan i Sverige, var så jävla lyxigt, men sjukt dyrt så handlade inget. Tog två kokta med bröd dock, 10kr totalt, gott och billigt.

Ni måste hålla med om att dom gjort fel med lyxlokaler och marmorgolv och dyra priser därför ?
Biltema var till för att det var basic, billigt som fan ju,. eller hur?
Citera
2023-09-19, 17:20
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tokyostunnelbana

Det var enkelt, fula lokaler, asfalt på golven, ganska kallt vintertid, man fick ha jackan på såklart, allt låg på lastpallar nästan bara enkelt, resten i fula usla hyllor.

Verktyg 10-30kr st. Eltejp 5kr. Stötdämpare till bilen 200-300kr. Bromsskiva typ 170kr.
Doftgran 5kr.

Idag, fina lyxlokaler, golven i Marmor, massor glas i nya fina lokalerna hela väggar i glas.
Multimiljon lyxvaruhus.
Verktyg dyrt som fan, 90kr för en mejsel typ. Eltejp 30kr. Stötdämpare typ 1000kr, bromskivor

Det var alltid 100pers inne som handla förut, lite trängsel och vänta vid kassan var det, men värt det ändå.

Numera är det max 10-20 pers. Ledig kassa, eller max 1 före. Hur går det runt ens?

Varför fina marmorgolv och lyxlokaler för? Det ska ju vara billigt, och sunkigt.
Men nu är det lyxigt, och dyrt i lokalerna, fast produkterna är samma typ, sämsta kina skiten.

Fick en chock när jag besökte biltema 2år sedan i Sverige, var så jävla lyxigt, men sjukt dyrt så handlade inget. Tog två kokta med bröd dock, 10kr totalt, gott och billigt.

Ni måste hålla med om att dom gjort fel med lyxlokaler och marmorgolv och dyra priser därför ?
Förr var biltema riktigt billiga men kvaliteten har ökat och priserna kan även vara högre än att köpa på andra ställen.

I dag har dom allt möjligt på sina hyllor och inte bara bildelar men som du skriver, onödigt fina lokaler som kostar och inte så mycket folk längre
Citera
2023-09-19, 17:22
Medlem
Därför att det gick bra så de kunde investera. Amazon började väl typ med nästan enbart böcker ? Alla företag måste börja någonstans.
Citera
2023-09-19, 17:34
Medlem
NyaHenriksss avatar
På Biltema köper jag bara körv.
Bildelar köper jag online till betydligt bättre priser.
Jag minns när Biltemas gaskolvar kostade 199kr styck till en Mercedes, original på Mercedes kostade 150kr styck.
Nej tack till Biltema!
Citera
2023-09-19, 17:39
Medlem
feltema eller pryltema , har gått från billigt till dyrt skit , sista åren har smyghöjningarna varit många och samma del på andra firmor kan både vara mer kvalitet och billigare många ggr ,

tycker de har satsat fel , då butiken va tänkt att leverera bildelar , men nu kan du köpa hundbädd och stekspade och fiskelina om du vill , ofta till dyrpris och skitkvalitet

gör om och gör rätt
Citera
2023-09-19, 17:44
Medlem
Lyx vet jag inte, är väl ganska basic köplador i stål och betong. Golven är förövrigt inte marmor utan Terazzo-golv, slitstark och mer eller mindre standard i offentlig miljö.

Köper mina bildelar på annat håll men uppskattar deras stora sortiment av handverktyg. Undviker man de allra billigaste så är kvaliteten helt ok för hobbyverksamhet. Framförallt om man bara behöver någon hylsa i udda storlek för något enstaka jobb.
Citera
2023-09-19, 17:51
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:

För att man ville locka andra kunder än Mekar-Micke med oljiga hängselbyxor och en skitig rörtång i vänstra bakfickan.

Nu kan även fru Micke följa med och handla engångstallrikar, en laminatbricka och två plastblommor till altanen plus att ungarna får en plastgräskippare. Söndagsmiddagen ordnas på plats samtidigt. Fru Micke har dessutom tvingat Micke att duscha innan familjeutflykten och satt på honom bästa Iron Maiden-tishan.

Biltema har ökat avansen med denna utökade kundkrets och behöver inte längre ha asfaltsgolv, tio plusgrader och väggar av terrassplåt. Biltema är ju inte ens ett gubbdagis längre.

Ullared började servera öl på motsvarande sätt fast tvärtom.
Citera
2023-09-19, 17:57
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:

Doftgran 5kr.

Multimiljon lyxvaruhus.

Biltema starade väl som postorder på 60 talet, i Linköping om jag mins rätt.
Tanken var att sälja billiga reservdelar till bilar.
Idag är det väl 150-160 butiker i norden.

Jag vet inte när butiken öppnade i Norsborg (någon som vet?)men jag mins att jag var där första gången typ 1990-1991 och då var det bara bildelar som såldes vill jag minnas.
Idag är sortimentet annat men jag tycker att man kan köpa vissa grejer med ok kvalitet.
Jula, Rusta mfl har ju samma tänk och dessa typer av butiker växer ju enormt.

Ska jag köpa nåt som inte har krav på bästa kvalitén utan hellre ska vara billigt brukar jag jämföra mellan Biltema, Jula och Clas Olsson.
Nackdelen med Biltema mot de andra är att det inte finns kundbetyg/recensioner att skriva/läsa om dess produkter.

En hel del av Biltemas billigaste varor går även att hitta på kinesiska sidor så dom köper nog in en hel del därifrån.
Men bra med butiker med lägre priser och sen får man ju va smart och förstå att det finns risk att grejerna inte håller bra kvalité även om vissa grejer kan fungera i många många år.

Korvkonceptet lär dom snott från Kamprad. Smart, billigt och gott.
Citera
2023-09-19, 18:30
Medlem
paskharens avatar
Förut var biltema mer inriktat på just bilar och reservdelar. Det som har hänt är dels att konkurransen från andra reservdelsbutiker har ploppat upp, framförallt på internet. Tyska och andra lågprisshoppar som säljer billigt över internet. Fanns ju inte alls när jag började upptäcka biltema.

Sedan mekar man inte på samma sätt med bilar själv som man gjorde förr i tiden. Då låg ju var och varannan under bilen och skruva på garageuppfarten. Har nästan dött ut totalt och går inte direkt göra det heller med nya bilar.

Så biltema fick byta inriktning och fokusera på sälja grillar och gräsklippare, cyklar etc istället.
Citera
2023-09-19, 18:39
Medlem
cacas avatar
Är väl inte så konstigt att de breddat sitt sortiment med allt från leksaker till husgeråd.

Hur många skruvar med sin bil idag mot hur man gjorde för 15-30 år sen? De flesta skulle idag inte klara av byta en koppling eller kamrem då kunskapen saknas. Nyare bilar är det fan bara en plastlåda man ser när man öppnar motorhuven.
Självklart så har även biltillverkare skuld till detta, garantier som upphör om man byter en skruv eller glömmer serva som man ska samt att man avsiktligt byggt så det inte ska vara lätt göra något själv idag. Bara byta en glödlampa kan innebära att man måste ta loss framskärmen mm och sen ändå behöver ett specialverktyg för kunna byta.

Så hade Biltemas kört kvar med enbart bildelar hade de vart döda idag.
Citera
2023-09-19, 18:41
Medlem
Citat:

Doftgran 5kr.

Multimiljon lyxvaruhus.

Framgångsrikt koncept som gjorde det möjligt att expandera. En del av vinsten investerades för att bygga en ny butik och förhandla priser med leverantörer om större kvantiteter. En del av den vinsten investerades för att bygga en ny butik och förhandla priser med leverantörer om större kvantiteter. En del av den vinsten investerades för att bygga en ny butik och förhandla med leverantörer om större kvantiteter. En del av den vinsten......

Ungefär som alla andra lågpriskedjor gör.

Jag vet inte var man enklast och billigast handlar ett marmor-tecknat slitstark lagerklinker om ett par tusen kvadratmeter, men att nämna lyx i sammanhanget känns fel.

Jag pratade men en som verkade insatt i Biltemas verksamhet för kanske 20 år sen. Han sa att de hade som ett motto att aldrig ta in nåt som inte var riktigt billigt, alltså där de kunde pressa inköpspriset tillräckligt. Därför kunde man hitta "hål" i deras sortiment. Vissa prylar fanns till alla volvo eller toyota, som ju har många modeller, utom nån modell eller några årsmodeller mitt i programmet.
Om de stått fast vid den strategin, eller kavlar ut ett högre inköpspris på samtliga varor nu, vetefan.

Men jag tycker mycket fortfarande är prisvärt.
Citera
2023-09-19, 18:45
Avstängd
Citat:

?

-hela varuhuset består till 95% av billigt kinesskräp som fulkonkurrerar ut alla seriösa europeiska bilbutiker och industrier och småföretagare.

Fortfarande riktigt billigt men på bekostnad av dina grannar och arbetslöshet i sverige och europa.

Att man kan va så billiga beror på skattefusk (skatteplanering precis som ikea) och 0kr i hyra plus låga kostnader på personalsidan då man har nästan 0 anställda per kund jämfört mot seriösa butiker och ofta även samhallanställda=långtidsarbetslösa för att kunna slippa mer skatt.

Att butikerna skulle vara lyxiga vet jag inte var du fått ifrån.

Ser mer ut som en lagerlokal fast med den äckliga luken av asiatiska kemikalier från varorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in