Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2024-07-16, 19:37
Medlem
graFFes avatar
Idag tog jag cykeln till en övergiven villa långt ute i ingenstans. Inte många människor som varit där på åratal då ogräs o sly var högt och mer eller mindre orört. Möjligtvis att någon jägare gått förbi.

Huset är stort och totalt övergivet och har så varit säkerligen 50 år. Det är ett vackert och välbyggt hus och fortfarande välbevarat skick. Absolut inget ruckel. Skulle tippa på att det är byggt sent 1800-tal. 2 våningar och med fina detaljer. Utedass finns också.

Dock riktigt svårtillgängligt och totalt öde och tyst runtom.

Skriv in ”Valhall Söderköping” i Google Maps eller Eniro kartor. Satellitbilderna på Google har bländats över men på Eniro ser man huset uppifrån.

https://kartor.eniro.se/?c=58.514780,16.241140&z=15&q=;236219563;mobile;ge o

Någon som vet nått om detta ställe?
Citera
2024-07-16, 19:59
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av graFFe
Idag tog jag cykeln till en övergiven villa långt ute i ingenstans. Inte många människor som varit där på åratal då ogräs o sly var högt och mer eller mindre orört. Möjligtvis att någon jägare gått förbi.

Huset är stort och totalt övergivet och har så varit säkerligen 50 år. Det är ett vackert och välbyggt hus och fortfarande välbevarat skick. Absolut inget ruckel. Skulle tippa på att det är byggt sent 1800-tal. 2 våningar och med fina detaljer. Utedass finns också.

Skriv in ”Valhall Söderköping” i Google Maps eller Eniro kartor. Satellitbilderna på Google har bländats över men på Eniro ser man huset uppifrån.

Eniros kartor och Google maps ser helt olika ut..
Citera
2024-07-16, 20:16
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pinoputchin
Eniros kartor och Google maps ser helt olika ut..

Ja, Googles bilder är förstörda. Eniros är korrekt.
Citera
2024-07-16, 20:22
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

Eniro har tydligare bilder, i jämförelse med Goole kan man ibland upfatta det som helt olika landskap. Försökte hitta Valhall där men det gick inte..
Citera
2024-07-16, 20:35
Medlem
hitta.se ger mer info.

Loddby Valhall 1. Ligger på fastigheten Mariehov 5:5, en rejält stor skogsfastighet på 635 hektar. Ägaren är Johannesdal Egendom AB (orgnr: 559368-2361). (Visst borde det vara OK att skriva ut eftersom det inte är en privatperson? )

Det företaget i sig ägs av en Cl*%r%ns J*cobs%n. * = a % = e

Med tanke på att huset ligger mitt i skogen, precis på gränsen till grannfastigheten, på en stor skogsmark (dvs aldrig styckats av till egen tomt), så kan man anta att det övergivits för länge sedan och det förmodligen aldrig funnits planer på att någon skulle ta över. När det ser ut på detta sätt brukar det vara att de sista boende dött, ingen arvtagare har varit intresserad av att bo där och sedan har man antingen sålt till utomstående (som bara ville åt skogen) eller så har någon arvtagare behållit skogen men skitit i att hålla huset i skick. Synd, men som fastighetsägare själv kan man förstå det. Ett stort och omodernt hus mitt i ingenstans kostar nästan alltid mer att rusta upp än man kan hoppas att tjäna på det, och även som eget boende kan det bli ruskigt dyrt. Har det inte sentimentalt värde blir det i regel billigare att köpa ett mer passande hus i bättre läge och bo där istället.

Måste varit en skapligt rik familj en gång i tiden, för så pampiga hus på så stora fastigheter var det inga fattiglappar som hade.
Senast redigerad av guldduscharn 2024-07-16 kl. 20:39.
Citera
2024-07-16, 20:48
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:

...kan man åka bil dit?
Citera
2024-07-16, 21:35
Medlem
graFFes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guldduscharn
hitta.se ger mer info.

Loddby Valhall 1. Ligger på fastigheten Mariehov 5:5, en rejält stor skogsfastighet på 635 hektar. Ägaren är Johannesdal Egendom AB (orgnr: 559368-2361). (Visst borde det vara OK att skriva ut eftersom det inte är en privatperson? )

Det företaget i sig ägs av en Cl*%r%ns J*cobs%n. * = a % = e

Med tanke på att huset ligger mitt i skogen, precis på gränsen till grannfastigheten, på en stor skogsmark (dvs aldrig styckats av till egen tomt), så kan man anta att det övergivits för länge sedan och det förmodligen aldrig funnits planer på att någon skulle ta över. När det ser ut på detta sätt brukar det vara att de sista boende dött, ingen arvtagare har varit intresserad av att bo där och sedan har man antingen sålt till utomstående (som bara ville åt skogen) eller så har någon arvtagare behållit skogen men skitit i att hålla huset i skick. Synd, men som fastighetsägare själv kan man förstå det. Ett stort och omodernt hus mitt i ingenstans kostar nästan alltid mer att rusta upp än man kan hoppas att tjäna på det, och även som eget boende kan det bli ruskigt dyrt. Har det inte sentimentalt värde blir det i regel billigare att köpa ett mer passande hus i bättre läge och bo där istället.

Måste varit en skapligt rik familj en gång i tiden, för så pampiga hus på så stora fastigheter var det inga fattiglappar som hade.

Klockren analys som nog stämmer rätt bra.

Min uppfattning är att det varit ett lite ”pampigare” hus en gång i tiden ja.

Ska försöka bege mig ut dit igen med kameran nästa gång.
Citera
2024-07-16, 21:37
Medlem
graFFes avatar
Citat:
...kan man åka bil dit?

Ja, till närheten. Här kan man ställa bilen sen får man knalla någon kilometer:

https://maps.app.goo.gl/52qhgRRx9F5kPVK86?g_st=com.google.maps.preview.cop y
Citera
2024-07-16, 21:48
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:

Det där är ett typiskt exempel på fina hus byggda under slutet av 1800-talet.
Väldigt fina! Men byggda i lösvirke och inte timmer, och det där var lååångt före isoleringsmaterial som Gullfiber och liknande. Alltså: sinnessjukt kalla hus som är extremt dyra att värma upp!
Finns många liknande som övergivits av nämnda anledning.
Citera
2024-07-16, 22:02
Medlem
Pinoputchins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haubits77B
Det där är ett typiskt exempel på fina hus byggda under slutet av 1800-talet.
Väldigt fina! Men byggda i lösvirke och inte timmer, och det där var lååångt före isoleringsmaterial som Gullfiber och liknande. Alltså: sinnessjukt kalla hus som är extremt dyra att värma upp!
Finns många liknande som övergivits av nämnda anledning.

....jag skulle gärna vilja se huset. Någon som har en bild, TS? Vem vill passera en sådan underbar byggnad utan att ta ett foto..
Citera
2024-07-16, 22:12
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Vad skulle hända om någon flyttade in där?
Citera
2024-07-16, 22:14
Medlem
graFFes avatar
Citat:
....jag skulle gärna vilja se huset. Någon som har en bild, TS? Vem vill passera en sådan underbar byggnad utan att ta ett foto..

Ja jag var ute med cykeln och kollade svamp och kunde inte låta bli att åka upp till huset som jag sett tidigare finnas på Google Maps eftersom jag var i närheten. Men var väldigt ödsligt, tyst och kusligt med igenbommade fönster osv så glömde att ta bilder. Skäms lite så ska se om jag kan åka tillbaka o fota lite.

Var ju första gången för mig på platsen så känner inte till det, kan ju finnas arga uteliggare eller jägare eller vad som
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in