Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Håller med till viss del, befogad optimism är ju nödvändigt men jag tycker nog att Gregg har blivit lite för optimistisk i sina uppdateringar, visst det går åt ryssar i drivor men Putin lyckas ju alltid skaka fram mer kött till köttvågorna.
Jag har blivit orollig för hur det kommer att gå för Ukraina, Europa kan ju inte steppa upp om USA vid maktskifte skruvar åt kranen för vapen, inte bra alls.
Ärligt talat så kör Gregg lite det ena eller det andra men alltid med någon form av "shock-value"
70% av gångerna så är det obefogad optimism baserat på saker han dragit ur röven och 30% av gångerna så står den stundande katastrofen och väntar runt hörnet. Det han aldrig är är: faktasbaserad och nyanserad.
Den behållning jag får av att läsa hans shitposting är att han ändå ibland har lite front-info som kommer direkt från det kompani han har kontakter inom. Kan man lära sig att sålla bort propagandan så finns det ibland lite intressanta uppgifter från han.
Som svar på din sista kommentar.· Jag är också orolig, men faktum är att Europa KAN steppa upp.
Vi är inte resursmässigt lika starka som Ryssland då det kommer till naturtillgångar, men ekonomiskt och industriellt så kan vi sopa banan med dem om vi vill utan USA:s inblandning även om det är kostsammare.
Vi behöver alla vara som Polen. Based och inse att hotet finns.
2% på försvaret är ett för lågt mål.
Kunde Polen besluta om 5% i försvarsanslag med start redan 2025 så kan alla andra länder i Europa göra det med.
Eller i alla fall höja från 2 till 3% och lägga halva den procenten på stöd till Ukraina och se lite mer pragmatiskt på att dra igång försvarsindustrin. Kanske göra undantag i upphandlingsprocedurer och bygglovsansökningar och liksom skynda på lite pga krigsrisk.
Gör alla Europeiska länder någonting sådant så så kan inte Ryssland möta det resurs och ekonomimässigt.
Det vi ska vara oroliga för är splittring även i Europa. Lyckas Putler med sina påverkansoperationer och Europa blir splittrat så är det avgjort i Ukraina till Rysslands fördel och delar av Finland samt Baltikum hamnar i en rätt så dålig situation.