2024-07-13, 16:09
Medlem
Ledning för Trump med +2,9% enligt senaste RCP average. +4,3% om man räknar in alla kandidater. Och fortsatt ledning för Trump i samtliga swing states. Plus att det är jämnt i stater som Biden måste vinna, som Minnesota, Virginia och New Hampshire. Enda institutet som visat ledning för Biden är NPR/PBS/Marist, men de är en avvikare och har dessutom inte visat ledning för Trump i någon mätning inför detta val.

Här och nu är det svårt att se något som talar för att Biden kan vända detta, även om förstås valet inte är avgjort förrän det är avgjort.

Senaste sammanställningen från The Economist visar att Trumps chanser att vinna ligger på cirka 75% i dagsläget.
2024-07-13, 18:17
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LadyMcJill-Phd
Jo jag såg den där pollen. Tänkte väl att du skulle andas morgonluft och återvända till tråden för någon cool kommentar om att Trump minsann är "fucked nu". Men tyvärr för dig så är det dödsryckningarna av Bidens kampanj vi nu skådar. Det finns ingen chans att den senile dåren klarar att stå emot trycket att han skall avgå från D:s maktapparat.
Tyvärr för er fascister menar du väl?

För nu kommer den jättefete pajasen att ställas mot en slipad politiker som inte ser ut som en överviktig nolla som runkar av 2 killar...

https://youtu.be/QAxfBHelonw?si=Bo0YLdt5xBTMSpNo

Miljoner yngre amerikaner kommer att kunna få ett val som inte står mellan 2 gamlingar.
2024-07-13, 18:36
Medlem
Den här kommande kampanjen skriker verkligen efter att kunna handla om något annat än skandaler och allsköns negative campaigning. Trump är förvisso en conman (vilket Bruce Springsteen påpekade i en intervju redan sommaren 2016) men jag skulle i alla fall vilja se en valrörelse som inte bara handlar om rykten kring Trump och Jeffrey Epstein, historier om Hunter och hans påstådda dator, Bidens och Trumps felsägningar osv.
2024-07-15, 01:15
Medlem
CapsLock99s avatar
Massiv ledning för Trump. Valet är över om vi ser till opionsundersökningar framåt.

Polymarket - Swing States Odds

PENNSYLVANIA
🟥 Trump: 67% (new high)
🟦 Biden: 33%

WISCONSIN
🟥 Trump: 65% (new high)
🟦 Biden: 35%

MICHIGAN
🟥 Trump: 61% (new high)
🟦 Biden: 39%

ARIZONA
🟥 Trump: 78% (new high)
🟦 Biden: 22%

NEVADA
🟥 Trump: 79%
🟦 Biden: 21%

GEORGIA
🟥 Trump: 77%
🟦 Biden: 23%

NORTH CAROLINA
🟥 Trump: 82%
🟦 Biden: 18%
2024-07-15, 11:00
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Blir intressant att se opinionseffekten av demokraternas mordförsök på Trump den närmaste veckan eller så. Tror inte det blir någon jätteförändring, däremot kanske det förstärker den trend vi sett ända sedan debatten.
Det är falsk ryktesspridning att säga att demokraterna försökte mörda Trump. Däremot så kommer attentatet givetvis ge stor effekt på OU och jag är beredd att hålla med Capslock ovan om att Biden - efter attentatet - inte längre har en chans mot Trump, om ingen oväntat inträffar.
2024-07-15, 11:06
Medlem
Hade detta mordförsök inträffat kanske 2-3 veckor före valet så hade jag varit 100% på att Trump vunnit valet som en direkt följd av det. Sympatiröster i mängder som räcker för att avgöra valet.

Men nu är det flera månader före, både republikaner och demokrater ska formellt välja sina presidentkandidater och vice presidentkandidater ska tillkännages.

Det är helt enkelt för lång tid och för mycket som kan hända innan valet för att redan nu säga att denna händelse med attentatet mot Trump säkrar någon seger.

Min gissning är att vi närmaste 1-2 veckorna kommer att få se rekordsiffror i stödet till Trump. Sedan klingar det ner med tiden och styrs snarare av alla händelser som kommer ske fram till valet.
2024-07-15, 11:18
Medlem
Citat:
Blir intressant att se opinionseffekten av demokraternas mordförsök på Trump den närmaste veckan eller så. Tror inte det blir någon jätteförändring, däremot kanske det förstärker den trend vi sett ända sedan debatten.

Skjutningen var det bästa som kunde hända Trump. Att ställa sig upp efter skjutningen och hytta med näven som nån form av krigshjälte gjorde guld för Trump.
Bilden där han står upp med näven i vädret, blodigt öra och flaggan i bakgrunden kommer postas om och om igen och det kommer givetvis vara ett konstant återkommande ämne i media.

Vid det tillfället vann han säkert 100 tusentals röster och fler kommer säkert följa efter när dom ser bilden.

USA är väldigt polariserat, det finns högermedia och liberal vänstermedia. Vad jag tycker kommer bli intressant här är att följa hur dom båda kommer prata om detta. Den liberala vänstermedian lär försöka låtsas som att det aldig har ägt rum, högern kommer mjölka det här som in i helvete.
Senast redigerad av korvstofft 2024-07-15 kl. 11:22.
2024-07-15, 11:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Min gissning är att vi närmaste 1-2 veckorna kommer att få se rekordsiffror i stödet till Trump. Sedan klingar det ner med tiden och styrs snarare av alla händelser som kommer ske fram till valet.
En siffra som blir intressant att se, förutom andelen väljare som föredrar Biden respektive Trump, är ju favorable ratings för Trump som person, vilket ju inte riktigt är samma sak. Enligt RCP ligger siffrorna för Trump just nu på cirka 42% favorable och 55% unfavorable. Min gissning är att vi kommer att få se en permanent förbättring för Trump där, även om det förstås inte med automatik översätts i fler röster (folk kan ju sympatisera med Trump som person utan att vilja rösta på honom).
2024-07-15, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvstofft
Skjutningen var det bästa som kunde hända Trump. Att ställa sig upp efter skjutningen och hytta med näven som nån form av krigshjälte gjorde guld för Trump.
Bilden där han står upp med näven i vädret, blodigt öra och flaggan i bakgrunden kommer postas om och om igen.

Vid det tillfället vann han säkert 100 tusentals röster och fler kommer säkert följa efter när dom ser bilden.
Så kan det mycket väl bli. Och framförallt så kommer det påverka benägenheten att gå och rösta bland Trump-sympatisörer, inga många av dem kommer att stanna hemma på valdagen.
2024-07-15, 12:11
Medlem
Japhys avatar
Citat:
Så kan det mycket väl bli. Och framförallt så kommer det påverka benägenheten att gå och rösta bland Trump-sympatisörer, inga många av dem kommer att stanna hemma på valdagen.
Jag räknar med en uppslutning på 100% vad gäller Trumpsympatisörer. Snubben tog en kula för oss alla. Vår Hjälte!
2024-07-15, 22:41
Medlem
Det är ännu för tidigt att se effekterna av demokraternas skjutning. Men jag ser ändå en tendens att Trumps försprång åter börja öka, enligt sammanvägning av "FiveThirtyEights" redovisning leder Trump med 42,5% ---40,1%.

Sedan fick Donald lite hjälp av Putin. Putin ser inte längre Trumpen som Moskvas man om jag tolkar det rätt.

Både Peking och Moskva ser ut att gilla Biden.

Biden gjorde dock att bra intryck när han fördömde skjutning och manade till mindre hätskhet i debatterna. Men just nu medvind för Trump.
2024-07-16, 10:55
Medlem
https://www.realclearpolling.com/latest-polls

Intressant notering av mätningar i ett antal swing states, som vanligt leder Trump med några procentenheter, de är dessutom gjorda innan skjutningen, så troligen leder han ännu mer nu. Men, undersökningar till senatsval i samma delstater, av samma institut, leder demokratiska kandidater klart. Hmm, något beror det på, oklart vad. Antingen är någon av undersökningarna, antingen till presidentval eller till senatsval helt enkelt fel. Eller så finns det det många vänsterväljare, hårdnackade arbetare som normalt röstar på demokraterna men blivit frälsta av Trump. Återstår att se om det håller till november, och framförallt, om undersökningarna stämmer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in