2024-07-13, 00:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Som gammal restaurangchef, nattklubbsbartender och aven "ute i svangen" under manga ar sa bidrar jag med detta:

Baren kor alltid "sista bestallningen" och stanger all forsaljning runt 15-30 minuter innan stallet stanger. Som tidigast 01.30, som senast 01.45 om stangning ar 02.00, enligt mina erfarenheter. Detta ar vanlig praxis overallt. Man vill fa ut personerna fran stallet direkt nar det stanger sa att man slipper ha en massa folk som maste avsluta sina drinkar efter stangningsdags. Vatten kan man fa, men inget annat.

Musiken daremot gar nastan hela vagen upp till stangningsdags. Det brukar vara sa att DJ:n kor nagra slow songs, tackar for sig, ljuset tands och personalen da direkt borjar skicka alla mot utgangarna.

Tjejer brukar ofta behalla sin lilla ryggsack inne pa klubbarna istallet for handvaska, helt enkelt darfor att deras kladsel valdigt sallan har fickor for pengar, smink, och allt annat som tjejer behover for en utekvall. Ocksa just for att slippa koa i garderoben. Damerna i traden kan sakerligen bekrafta detta.

Helt korrekt. Det var då det fungerade. Och garanterat att Helena INTE hade sin ryggsäck i garderoben! Därför kunde hon lämna Stadt ganska direkt vid 02:00. Då är den saken klar!
Citera
2024-07-13, 00:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är inte bullshit. Hur det fungerar nu, det vet jag inte, men på 80-talet, då jag jobbade inom krog-och nattklubbsbranschen så förekom det. Hur vanligt det var, det vet jag inte, men det förekom. Det var upp till den enskilda krogen; det fanns ingen bestämmelse.
Det handlar om att man inte vill betala personalen övertid.

Om stället serverade mat, så var det sista beställningstid på det också.
Detta är ju egentligen off topic så jag föreslår att vi lämnar detta.

Det är bara bra att MrConwell och du skriver det här, för jag har samma erfarenhet. Nu är vi tre!
Citera
2024-07-13, 00:20
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Så var det åtminstonne i Mariestad på den tiden. Kommer inte ihåg, men kan varit att sista beställning var 01:30

Se där ja, nu är vi fyra om samma sak!
Citera
2024-07-13, 00:21
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skovdebosse
Jo så var det. Sista beställningen var ju 20-30 min innan stängning.

Nu är vi fem - och United kan dra något gammalt över sig!
Citera
2024-07-13, 00:23
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Behöver inte fråga ngn jag jobbar på en nattklubb i var huvudstad, samt har varit verksam i en massa år inom krogvärlden, framförallt då på Söder i Sthlm men även i ett par andra städer.

Jag kan säga att INGEN stänger baren 30 min före stängning! INGEN! Möjligen 10- 15 min innan! (Däremot börjar man att förbereda och plocka ihop saker i baren tidigare, men säljer gör man ändå.)

Släpper härmed denna diskussion om detta.

(Lägger till om det som skrevs ang köket, givetvis stänger köket tidigare, ingen jävel äter väl middag ute på restaurang 03 på natten, men dricka alkohol gör man fram till strax innan 04 hos oss, dock inte krogar på Söder de stänger 03.)

Nu pratar vi om Mariestad 1992. Har du svårt med förståndet?
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-13 kl. 00:26.
Citera
2024-07-13, 00:27
Medlem
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Hon fick ett glas vatten i baren då den var stängd va? Gav den sedan till en annan pajsare intill.
Jag har för mig att vakterna hade bråttom o få ut folk på den tiden också. Men de sålde nog öl till typ 10-15 min innan stängning? Men bara en uppskattning från mig. Minns inte så noga.
Helena kan ju varit smart o hämtat ut ryggan innan köbildningen o gått o satt sig för ett glas vatten o väntat på sina vänner? I vilket fall så är hon nog inte ute långt före 02.00. Mera troligt 02.00-02.15 skulle jag tro.

Gräsänklingen Helena hade ett förbjudet förhållande med lär väl varit på Stadt iom att han vara solo hemma, eller ivf hängt utanför när det stängdes, vem är/var den killen?
Citera
2024-07-13, 01:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jag kor med 10 minuter for "Hanna". Jag vet att jyckar tar tid pa sig. Och det skall gas fram och tillbaka fran hus till lyssningsplats och det skall lyssnas. Och det ar alltid nyfikna husfruar i villaomraden som vill hora allt som pagar. Jag tror hennes reviderade 02.15-02.25 ar det basta hon kan prestera, sa jag kor pa den. Och ja, jag tror hon horde HA och hennes mordare.

Nu skall det ju brakas och misshandlas ocksa, och det skall till dodligt vald, som tar annu mera tid. Det tar ganska lang tid att doda nagon med bara handerna. Detta ar inte Hollywood. En person kan klara sig utmarkt och overleva i minst 3-4 minuter utan syre, sa om vi inte forutsatter massivt overvald och tillhygge sa tog vad som nu skedde en hel del tid. Jag satter "Hanna" till 02.15am och killarna till 02.30am, enligt deras vittnesmal. Och jag tror att HA/sallskap var i Kohagen redan innan "Hanna" borjade hora nagot. Sa 02.10am och daromkring.

Vi ar ocksa overens om en bil. En bil maste in. Och utan mobiler sa ar det personlig kontakt som galler.

Jag har ju pratat med "Hanna". Hon säger att hon gick ut ur huset, gick höger ut till gång-/cykelvägen, sedan höger igen och de kanske 20 meterna till papperskorgen på höger sida. Redan när hon kom ut hörde hon bråket. Vi ger "Hanna" en minut att komma till papperskorgen, och en minut att komma tillbaka till huset. Plus de fem minuterna som hon lyssnade. Det blir sju minuter. Men: Det är ett välkänt faktum att människor tror att det har gått längre tid än vad som faktiskt är fallet. Jag tror att "Hanna" stod vid papperskorgen och lyssnade i kanske bara två, tre minuter. Plus de två minuterna för att gå fram och tillbaka. Det blir högst fem minuter. Längre tid var det inte. Under den här tiden hade hunden gott om tid att både kissa och bajsa. Därför hamnar ditt scenario fel - för tidigt - på tidslinjen jämfört med vad "Killarna" har sagt om sin första observation. Och när du skriver att "Hanna" har angett tiden till 02.15-02.25 så betyder det inte att hon var ute hela den tiden. 02:15 till 02:25 är den tiden som "Hanna" har uppskattat att hon gick ut. Låt oss säga att "Hanna" gick ut 02:15, så var hon inne igen 02:20.

Och så kommer vi då till frågan om vad som hände i Kohagen. Tja, vi vet inte om Helena dog där eller om hon blev medvetslös, och det är faktiskt en mycket intressant aspekt för hur vi ska se på fortsättningen. Det som jag tycker styr hela förloppet är för det första att "Hanna" sa att hon hörde Helena säga först typ "så kan/får ni inte göra" och sedan ett utdraget "åhnej". Efter det här "åhnejet" blev det tyst och "Hanna" hörde inte Helena mer. För det andra har vi legan alldeles i gränsen mellan Kohagen och lekplatsen - men cirka 170 meter från bilen som stod ute på Ekuddenvägen. Grovt tänker jag så här: Helena antingen avlider snabbt på grund av plötsligt våld eller blir medvetslös på grund av till exempel ett stryptag eller en hård smäll mot huvudet. Det är faktiskt så att ett hårt strypgrepp gör en person medvetslös inom 10 till 20 sekunder. (Jag läste häromdagen ett reportage i Aftonbladet om en ung tjej som hade blivit utsatt för strypsex, och hon sa att när killen greppade henne om halsen svartnade det fort för ögonen.)

Oavsett om Helena dog av plötsligt våld eller blev medvetslös, ser jag två förklaringar till legan:

1) Helena lämnades kvar ute i Kohagen, och gärningsmannen/gärningsmännen lämnade området som "Hanna" sa att de gjorde. De återvände senare för att hämta kroppen, och under den proceduren bar de Helena från platsen som hon hade legat på i Kohagen och lade henne i gränsen mellan Kohagen och lekplatsen medan de öppnade typ bagageluckan och/eller bakdörrarna samt eventuellt plockade undan lite saker. Under den tiden hann legan bildas, som förstärktes av att mannen/männen trampade runt en hel del.

2) Gärningsmannen/gärningsmännen bar Helena direkt till platsen för legan efter att hon hade avlidit eller blivit medvetslös. Sedan lämnade de området, men återkom kort senare.

Men en sak som pockar på uppmärksamhet är: Varför tog det så lång tid för gärningsmannen/gärningsmännen att hämta kroppen? "Killarna" har ju sagt att det gick mellan 10 och 15 minuter mellan de två gångerna som de såg bilen. Om Helena redan låg placerad i legan (punkt 2 ovan), borde det inte ha tagit mer än kanske tre, fyra minuter att lasta in kroppen i bilen. Spåren efter bilen visar ju att bilen stod på lekplatsen alldeles intill gränsen mot Kohagen - och legan återfanns ju just där: I gränsen mellan lekplatsen och Kohagen. Men nu var ju bilen utom synhåll för "Killarna" i minst 10 minuter. Ska vi då gissa att Helena låg kvar vid sidan om stigen i Kohagen och att gärningsmannen/gärningsmännen var tvungna att först hämta kroppen i mörkret och sedan bära den till gränsen mellan Kohagen och lekplatsen - och att det var då som legan bildades, medan de öppnade typ bagageluckan och/eller öppnade bakdörrarna samt eventuellt plockade undan lite saker? Då blir det lättare att förklara varför bilen som "Killarna" såg två gånger var borta i minst 10 minuter. Jag skulle inte bli förvånad om det fanns en till lega bredvid stigen genom Kohagen, men som ingen tänkte på fanns där.
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-13 kl. 01:18.
Citera
2024-07-13, 01:50
Medlem
Citat:
Gräsänklingen Helena hade ett förbjudet förhållande med lär väl varit på Stadt iom att han vara solo hemma, eller ivf hängt utanför när det stängdes, vem är/var den killen?
Vad var namnen på killarna i bilen samt finns det något vittnesförhör upplagd någonstans?
Finns det någon koppling på Helena. Har någon djupdykt i den frågan
Citera
2024-07-13, 04:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Expressen2012
Vad var namnen på killarna i bilen samt finns det något vittnesförhör upplagd någonstans?
Men herregud, detta har varit uppe i tråden en massa gånger!
De har inget med försvinnandet att göra! Pust!
Citera
2024-07-13, 07:24
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Är detta han som kallas ”hundkompisen”, ThSt?
Citera
2024-07-13, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Men herregud, detta har varit uppe i tråden en massa gånger!
De har inget med försvinnandet att göra! Pust!

Tack för din åsikt, men det var inte den jag frågade efter.
Jag läser mest tråden och gör få inlägg men tycker den är intressant. Den senaste tiden kommer det ju fler till tals som tänker mer "öppet". Då försvinnandet inte är löst så behövs det fler infallsvinklar för att hitta dom avgörande pusselbitarna.

Så jag tänker upprepa min fråga.
Citera
2024-07-13, 11:00
Medlem
Greenskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Men just nu är min fokus på huset och vad som kan ha hänt där. Jag skulle önska att vi hjälps åt att utesluta möjligheten att Helena avled i hemmet. På ett seriöst sätt! Inte Ugglans metoder.

Helt seriöst så är syskon i vissa tragiska fall kapabla att mörda kontra ha ihjäl varandra, men det är undantagsfall, när sådant sker beskrivs det i media som "familjetragedier" sen är locket på.

Känner man till sådana fall IRL vet man att varningssignaler har lyst redan flera år innan brottet sker om man nu inte är helt bortkommen.

I detta fallet syns inget alls av sådana spår, så därför avfärdar i alla fall jag den teorin att H skulle kommit hem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in