Citat:
Ursprungligen postat av
MrConwell
Jag kor med 10 minuter for "Hanna". Jag vet att jyckar tar tid pa sig. Och det skall gas fram och tillbaka fran hus till lyssningsplats och det skall lyssnas. Och det ar alltid nyfikna husfruar i villaomraden som vill hora allt som pagar. Jag tror hennes reviderade 02.15-02.25 ar det basta hon kan prestera, sa jag kor pa den. Och ja, jag tror hon horde HA och hennes mordare.
Nu skall det ju brakas och misshandlas ocksa, och det skall till dodligt vald, som tar annu mera tid. Det tar ganska lang tid att doda nagon med bara handerna. Detta ar inte Hollywood. En person kan klara sig utmarkt och overleva i minst 3-4 minuter utan syre, sa om vi inte forutsatter massivt overvald och tillhygge sa tog vad som nu skedde en hel del tid. Jag satter "Hanna" till 02.15am och killarna till 02.30am, enligt deras vittnesmal. Och jag tror att HA/sallskap var i Kohagen redan innan "Hanna" borjade hora nagot. Sa 02.10am och daromkring.
Vi ar ocksa overens om en bil. En bil maste in. Och utan mobiler sa ar det personlig kontakt som galler.
Jag har ju pratat med "Hanna". Hon säger att hon gick ut ur huset, gick höger ut till gång-/cykelvägen, sedan höger igen och de kanske 20 meterna till papperskorgen på höger sida. Redan när hon kom ut hörde hon bråket. Vi ger "Hanna" en minut att komma till papperskorgen, och en minut att komma tillbaka till huset. Plus de fem minuterna som hon lyssnade. Det blir sju minuter.
Men: Det är ett välkänt faktum att människor tror att det har gått längre tid än vad som faktiskt är fallet. Jag tror att "Hanna" stod vid papperskorgen och lyssnade i kanske bara två, tre minuter. Plus de två minuterna för att gå fram och tillbaka. Det blir högst fem minuter. Längre tid var det inte. Under den här tiden hade hunden gott om tid att både kissa och bajsa. Därför hamnar ditt scenario fel - för tidigt - på tidslinjen jämfört med vad "Killarna" har sagt om sin första observation. Och när du skriver att "Hanna" har angett tiden till 02.15-02.25 så betyder det
inte att hon var ute hela den tiden. 02:15 till 02:25 är den tiden som "Hanna" har uppskattat att hon
gick ut. Låt oss säga att "Hanna" gick ut 02:15, så var hon inne igen 02:20.
Och så kommer vi då till frågan om vad som hände i Kohagen. Tja, vi vet inte om Helena dog där eller om hon blev medvetslös, och det är faktiskt en mycket intressant aspekt för hur vi ska se på fortsättningen. Det som jag tycker styr hela förloppet är
för det första att "Hanna" sa att hon hörde Helena säga först typ "så kan/får ni inte göra" och sedan ett utdraget "åhnej". Efter det här "åhnejet" blev det tyst och "Hanna" hörde inte Helena mer.
För det andra har vi legan alldeles i gränsen mellan Kohagen och lekplatsen - men cirka 170 meter från bilen som stod ute på Ekuddenvägen. Grovt tänker jag så här: Helena antingen avlider snabbt på grund av plötsligt våld
eller blir medvetslös på grund av till exempel ett stryptag eller en hård smäll mot huvudet. Det är faktiskt så att ett hårt strypgrepp gör en person
medvetslös inom 10 till 20 sekunder. (Jag läste häromdagen ett reportage i Aftonbladet om en ung tjej som hade blivit utsatt för strypsex, och hon sa att när killen greppade henne om halsen svartnade det fort för ögonen.)
Oavsett om Helena dog av plötsligt våld eller blev medvetslös, ser jag två förklaringar till legan:
1) Helena lämnades kvar ute i Kohagen, och gärningsmannen/gärningsmännen lämnade området som "Hanna" sa att de gjorde. De återvände senare för att hämta kroppen, och under den proceduren bar de Helena från platsen som hon hade legat på i Kohagen och lade henne i gränsen mellan Kohagen och lekplatsen medan de öppnade typ bagageluckan och/eller bakdörrarna samt eventuellt plockade undan lite saker. Under den tiden hann legan bildas, som förstärktes av att mannen/männen trampade runt en hel del.
2) Gärningsmannen/gärningsmännen bar Helena direkt till platsen för legan efter att hon hade avlidit eller blivit medvetslös. Sedan lämnade de området, men återkom kort senare.
Men en sak som pockar på uppmärksamhet är: Varför tog det så lång tid för gärningsmannen/gärningsmännen att hämta kroppen? "Killarna" har ju sagt att det gick mellan 10 och 15 minuter mellan de två gångerna som de såg bilen. Om Helena redan låg placerad i legan (punkt 2 ovan), borde det inte ha tagit mer än kanske tre, fyra minuter att lasta in kroppen i bilen. Spåren efter bilen visar ju att bilen stod på lekplatsen alldeles intill gränsen mot Kohagen - och legan återfanns ju just där: I gränsen mellan lekplatsen och Kohagen. Men nu var ju bilen utom synhåll för "Killarna" i minst 10 minuter. Ska vi då gissa att Helena låg kvar vid sidan om stigen i Kohagen och att gärningsmannen/gärningsmännen var tvungna att först hämta kroppen i mörkret och sedan bära den till gränsen mellan Kohagen och lekplatsen - och att det var då som legan bildades, medan de öppnade typ bagageluckan och/eller öppnade bakdörrarna samt eventuellt plockade undan lite saker? Då blir det lättare att förklara varför bilen som "Killarna" såg två gånger var borta i minst 10 minuter. Jag skulle inte bli förvånad om det fanns en till lega bredvid stigen genom Kohagen, men som ingen tänkte på fanns där.