2024-07-14, 05:06
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Och hur VET du att killarna inte är gärningsmän, helt omöjligt är inte det, de befinner sej på rätt plats, rätt tid, har bil att köra bort henne med, alla scenarion är värda att vändas på.
Eller tycker du att nuvarande spår i tråden med KM, Danskar funkat bra, tycker du att polisen har lyckats. Sanningen är nog att man inte vänt på rätt stenar ännu, vissa känsligare än andra.
Så osannolikt att man kontaktar polisen om man är skyldig!
Dessutom såg kvinnan på gångvägen en vit bil med avhugget bakparti, precis som killarna I bilen såg
Lite logik kan vi väl åtminstone ha i denna tråd?
Sen vad yrar du om danskar och det spåret? Nä, det tror jag inte alls på.
Någon gömde Helenas kropp för att då de hittat den hade troligen GM åkt dit för mord?
Citera
2024-07-14, 07:19
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det var väl kvinnan på cykelvägen som sa att bilen hade takrails och inte killarna?

Okej tack, det är så mycket här så det är lätt att blanda ihop saker.

Bilen hade avhugget bakparti, de brukar ju kallas hatchback. Nu har jag sökt på alla bilmärken hatchbackmodeller som var vanliga i Sverige på 80-talet; ingen av de jag tittat på hade takrails. Kan det vara så att vittnet inte vet vad takrails är, och det är dropplist som menas. De var ofta kromade och på en del modeller fortsatte de bakåt, förbi bakrutan.
En av få modeller med rails som jag hittat är Volvo 245, den har rails och den är bakhjulsdriven. Men det är ju en ”stor” bil.
Senast redigerad av RFT 2024-07-14 kl. 07:49.
Citera
2024-07-14, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Helt korrekt. Det var då det fungerade. Och garanterat att Helena INTE hade sin ryggsäck i garderoben! Därför kunde hon lämna Stadt ganska direkt vid 02:00. Då är den saken klar!

Varför var det garanterat att hon inte ange ryggsäcken i garderoben?

Edit: Lite sen här, fler som anmärkt.

I övrigt håller jag med om att det kördes med sista beställning minst 15 min innan stängning. Detta från ungefär detta årtal och relativt nära geografiskt.
Senast redigerad av Vradr 2024-07-14 kl. 09:15.
Citera
2024-07-14, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Okej tack, det är så mycket här så det är lätt att blanda ihop saker.

Bilen hade avhugget bakparti, de brukar ju kallas hatchback. Nu har jag sökt på alla bilmärken hatchbackmodeller som var vanliga i Sverige på 80-talet; ingen av de jag tittat på hade takrails. Kan det vara så att vittnet inte vet vad takrails är, och det är dropplist som menas. De var ofta kromade och på en del modeller fortsatte de bakåt, förbi bakrutan.
En av få modeller med rails som jag hittat är Volvo 245, den har rails och den är bakhjulsdriven. Men det är ju en ”stor” bil.

245 är inte särskilt vanligt att den har rails. Motorintresserade känner igen den med förbundna ögon
Citera
2024-07-14, 09:43
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vradr
245 är inte särskilt vanligt att den har rails. Motorintresserade känner igen den med förbundna ögon

Det är riktigt, men 245 fanns med rails; och jag skrev ju också att jag inte tror att det var en 245. Mindre hatchbackmodeller hade inte rails, större bilmodeller hade; och det är därför jag spekulerar i att vittnet menar dropplist. Killarna på Hällristningsvägen visste nog vad rails är; men enligt Ugglan så var ju deras förutsättningar att få en ordentlig uppfattnings om bilen begränsad av avstånd och de dåliga ljusförhållandena.
Citera
2024-07-14, 10:21
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Det är riktigt, men 245 fanns med rails; och jag skrev ju också att jag inte tror att det var en 245. Mindre hatchbackmodeller hade inte rails, större bilmodeller hade; och det är därför jag spekulerar i att vittnet menar dropplist. Killarna på Hällristningsvägen visste nog vad rails är; men enligt Ugglan så var ju deras förutsättningar att få en ordentlig uppfattnings om bilen begränsad av avstånd och de dåliga ljusförhållandena.

Nej, hon menar inte att bilen hade svarta dropplister. Hon tror att bilen var en Ford Sierra.
Citera
2024-07-14, 10:34
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sculley
Nej, hon menar inte att bilen hade svarta dropplister. Hon tror att bilen var en Ford Sierra.
Ja, nu skriver jag ju inte något om svarta rails men strunt samma.
Ja Sierra, ja varför inte.
Citera
2024-07-14, 10:43
Medlem
Sculleys avatar
Citat:
Ja, nu skriver jag ju inte något om svarta rails men strunt samma.
Ja Sierra, ja varför inte.

Men det är vad vittnet uppger, svarta takskenor.

https://www.cars-data.com/pictures/ford/ford-sierra_838_1.jpg
Citera
2024-07-14, 11:07
Medlem
Det finns många som uppfyller beskrivningen, men i kombination med rwd är det färre.

Vi har ju bollat de här utan att komma framåt ett par vändor tidigare.

Svarta takskenor. Vad kommer den uppgiften ifrån? Jag har glömt bort källorna här lite grann
Citera
2024-07-14, 12:29
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Killen i bilen säger i förhöret, som finns länkat till i tråden, att bilen ev kunde vara en Honda. Skulle en sådan kunna misstas för en Volvo 345? Finns likheter?

Bilen som finns på P4 Skaraborgs sida, och som kör på cykelvägen, är väl inte helt olik en Volvo 345? (I alla fall i mina ögon, som inte vet det minsta om bilar.) Det är väl rimligt att anta att för en rekonstruktion använda en bil som ska likna den killarna såg, tänker jag.

https://sverigesradio.se/artikel/6715270

Bilen på P4 Skaraborgs sida motsvarar inte "Killarnas" beskrivning särskilt väl. Särskilt brister det om bilens akter. Jag tror att P4 Skaraborg bara tog en bil som någorlunda uppfyllde kriterierna för ett rent illustrativt syfte. Vi vet ju också att det i Efterlyst visas en Opel på sjukhusparkeringen. Jag tror att man från produktionernas sida bara hyfsade till det lite grovt.
Citera
2024-07-14, 12:30
Medlem
Ugglan.s avatar
Det är meningslöst att vi ödslar inlägg på det här med takrails, dropplist eller annat, för vi kommer ändå inte få något svar om det. Det blir bara ändlösa spekulationer om just den detaljen.

Det som däremot är intressant, är att en Volvo 345 från i vart fall årsmodell 1988 hade raster vid bakdörrarna. Och just det där med raster vid bakdörrarna nämnde ju Carina som såg bilen stå på gång-/cykelvägen vid cirka 03:30. Så frågan blir då: Är det samma bil som "Killarna" och Carina såg? Utseendemässigt i stort passar en Volvo 345 in extremt bra på "Killarnas" beskrivning, avseende raster vid bakdörrarna passar bilen in på "Carinas" bil. Eller var det två olika bilar? Om det var samma bil talar ju det mesta för att bilen - när "Killarna" såg den för andra gången - stannade utanför typ Vikingavägen, där den i så fall blev stående i cirka en timme - i "rätt" körriktning, dessutom. Samtidigt är det trassligt att veta om den bilen som Carina såg hade med försvinnandet att göra, men nog luktar det rejält misstänkt om allt det här!

Edit: Tänk om det ironiskt nog är så att det var en Volvo 345 som CL hade ...
Senast redigerad av Ugglan. 2024-07-14 kl. 12:33.
Citera
2024-07-14, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Ja, bilen ska ha varit bakhjulsdriven. De har väl både hjulbredd och sådant som kan säga en del om vilken bilmodell spåren kommer från? Kan mönstret på däcken också identifieras? I så fall kan man tycka att det sammantaget skulle kunna peka i någon bestämd riktning. Men de kanske har en id'e om modell, men inte kommunicerat det? Märkligt detta, tycker jag.

Helt korrekt, Prinzezzan. En bra tekniker kan ge dig sparvidd, drivning, dackstyp baserat pa hjulspar. Och det finns databaser for detta som alla polismyndigheter naturligtvis har tillgang till, nationellt och internationellt. Det gar oftast inte att 100% bestamma nagon sarskild bilmodell, men man kan utesluta manga, manga andra och i alla fall ha en lista av mojliga bilmodeller.

I detta fallet ar det just bakhjulsdrift som direkt minskar ner antalet radikalt. Det i kombination med halvkombi. (eller hatchback om man sa vill). Allt detta vet naturligtvis polisen.

Min personliga reflektion - Ford Sierra skulle ocksa passa in, men sannolikheten att killarna som bilintressade skulle missat den unika silhuetten ar mycket, mycket mindre. Dock icke att utesluta.

Hursomhelst, Ugglan har redan stallt ratt fraga, vilka grabbar korde en Volvo 345 sommaren 1992 ?

Bifogar en lank pa en 345 fran 1982 :
https://en.wikipedia.org/wiki/Volvo_300_Series#/media/File:Volvo_345_DL_1982_front.JPG
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-14 kl. 16:52.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in