2024-07-14, 00:13
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Ja, det ar korrekt att killarna kan sina bilar. Men jag sjalv som bilintresserad skulle ha kunnat missat Volvo 345 darfor att den ar ganska anonym i sin siluett. En Sierra exempelvis ar busenkel att se, darfor att den har en unik siluett.

Volvon passar in pa allt och ar ganska kantig, vilket den delar med manga 80-tals japanare. Bakhjulsdriven. Halvkombi. Storre an Golf. 4 dorrar. Avhugget bakparti. Tillverkad sedan 70-talet sa kan tas for "aldre modell". Positionsljus.

Jag sager inte att detta ar den korrekta bilmodellen, jag sager daremot att det skulle vara intressant om nagra som figurerat i utredningen korde denna bil.

Min fetning: Jag håller helt och hållet med dig om att en Volvo 345 - kanske årsmodell 1988 - passar in perfekt i "Killarnas" beskrivning. Dock: Det som du - och "Killarna" - beskriver som "positionsljus", är sannolikt sidoblinkersen som det blev lag på 1986.

Sedan är det en till sak som mycket intressant med en Volvo 345 av årsmodell 1988 (gäller kanske fler årsmodeller?): Volvo 345 1988 hade raster vid bakdörrarna! Och just raster vid bakdörrarna ska väl Carina ha noterat på bilen som stod på gång-/cykelvägen när hon och hennes sambo kom cyklande vid cirka 03:30? Kan det också ha varit en Volvo 345 som vittnet på sjukhuset såg cirka 04:20?

Frågan är högintressant: Vilken potentiell gärningsman åkte omkring i en Volvo 345 sommaren 1992? Det här kan faktiskt vara en väg framåt!
Citera
2024-07-14, 00:18
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag också! Vi tycker helt enkelt olika.

Dock skulle jag bli tacksam om du ville förklara hur mitt resonemang var kontraproduktivt. (Så att jag förstår hur du tänker där.)

Om vi båda lovar att släppa det, så: Du är inte en idiot. "Idiot" ingick i citatet i det inlägg som var riktat till United. Med det kontraproduktiva menar jag att det vore omständligt att ha en sak i garderoben och en sak med sig in i lokalen. Därför: Smartare att ha med sig allt in i lokalen, "allt på samma ställe".
Citera
2024-07-14, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Min fetning: Jag håller helt och hållet med dig om att en Volvo 345 - kanske årsmodell 1988 - passar in perfekt i "Killarnas" beskrivning. Dock: Det som du - och "Killarna" - beskriver som "positionsljus", är sannolikt sidoblinkersen som det blev lag på 1986.

Sedan är det en till sak som mycket intressant med en Volvo 345 av årsmodell 1988 (gäller kanske fler årsmodeller?): Volvo 345 1988 hade raster vid bakdörrarna! Och just raster vid bakdörrarna ska väl Carina ha noterat på bilen som stod på gång-/cykelvägen när hon och hennes sambo kom cyklande vid cirka 03:30? Kan det också ha varit en Volvo 345 som vittnet på sjukhuset såg cirka 04:20?

Frågan är högintressant: Vilken potentiell gärningsman åkte omkring i en Volvo 345 sommaren 1992? Det här kan faktiskt vara en väg framåt!

Du som verkar veta allt.
Jag hittar inte namnen på killarna i bilen i tråden. Enligt det uppladdade förhöret så är det ju oklart hur många som satt i bilen. Var dom 4?
Citera
2024-07-14, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Vilken potentiell gärningsman åkte omkring i en Volvo 345 sommaren 1992? Det här kan faktiskt vara en väg framåt!

Ugglan - det ar ett javla langskott rakt ut i universum, det medger jag, men den bilmodellen passar faktiskt in mycket bra. Finns det nagra Mariestadspojkar har fran 90-talet som faktiskt vet vad grabbarna i stan korde ? Mariestad ar inte sa stort.

Annu mera intressant om dom bodde/hade familj pa Ekudden och var bekanta med HA. Sa bekanta att hon garna skulle hoppat in i bilen for att vila sina trotta fotter och fa skjuts hem med nagon hon gillade.
Citera
2024-07-14, 01:53
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Jag slanger in en fraga till.

Vem i Mariestad korde en ljus Volvo 345 sommaren 1992 ? Efter mycket eftertanke sa ar det den bilmodellen som faktiskt stammer mest in pa allting rorande bilen. (jag har utgatt fran killarnas vittnesmal och en bakhjulsdriven bil).

Killen i bilen säger i förhöret, som finns länkat till i tråden, att bilen ev kunde vara en Honda. Skulle en sådan kunna misstas för en Volvo 345? Finns likheter?

Bilen som finns på P4 Skaraborgs sida, och som kör på cykelvägen, är väl inte helt olik en Volvo 345? (I alla fall i mina ögon, som inte vet det minsta om bilar.) Det är väl rimligt att anta att för en rekonstruktion använda en bil som ska likna den killarna såg, tänker jag.

https://sverigesradio.se/artikel/6715270
Senast redigerad av Prinzezzan 2024-07-14 kl. 01:59.
Citera
2024-07-14, 02:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Killen i bilen säger i förhöret, som finns länkat till i tråden, att bilen ev kunde vara en Honda. Skulle en sådan kunna misstas för en Volvo 345? Finns likheter?

Bilen som finns på P4 Skaraborgs sida, och som kör på cykelvägen, är väl inte helt olik en Volvo 345? (I alla fall i mina ögon, som inte vet det minsta om bilar.) Det är väl rimligt att anta att för en rekonstruktion använda en bil som ska likna den killarna såg, tänker jag.

https://sverigesradio.se/artikel/6715270

Det ar omojligt att saga sakert, men som bilintresserad sa skulle en Volvo 345 kunna misstas for en japansk bil 1992 om du inte ser den lange nog. Den passar i alla fall in i killarnas beskrivning.

Nyckeln har ar bakhjulsdrift. Traden far ratta mig om jag har fel, men de tekniska spar som sakrades efter bilen sade att den var bakhjulsdriven. (och om du har bilspar, detta ar en superenkel sak inte ens den mest klantige och okompetente tekniker kan missa). Det finns inte sa manga bakhjulsdrivna bilar som passar in.
Citera
2024-07-14, 02:28
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Det ar omojligt att saga sakert, men som bilintresserad sa skulle en Volvo 345 kunna misstas for en japansk bil 1992 om du inte ser den lange nog. Den passar i alla fall in i killarnas beskrivning.

Nyckeln har ar bakhjulsdrift. Traden far ratta mig om jag har fel, men de tekniska spar som sakrades efter bilen sade att den var bakhjulsdriven. (och om du har bilspar, detta ar en superenkel sak inte ens den mest klantige och okompetente tekniker kan missa). Det finns inte sa manga bakhjulsdrivna bilar som passar in.

Ja, bilen ska ha varit bakhjulsdriven. De har väl både hjulbredd och sådant som kan säga en del om vilken bilmodell spåren kommer från? Kan mönstret på däcken också identifieras? I så fall kan man tycka att det sammantaget skulle kunna peka i någon bestämd riktning. Men de kanske har en id'e om modell, men inte kommunicerat det? Märkligt detta, tycker jag.
Citera
2024-07-14, 03:18
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Det var väl tal om takrails. 345-an har kromad dropplist som sträcker sig en bit bakom sidorutan. Killarna såg bilen på 100 m håll, enligt Ugglan. Svårt att se dropplisten då, gissar jag. Måste vara svårt att se rails också. De kan ha misstagit sig ang rails; de såg ju bilen bara ett par sekunder enligt Ugglan. Så visst, en 345:a är väl en tanke så god som någon.
Senast redigerad av RFT 2024-07-14 kl. 03:22.
Citera
2024-07-14, 04:41
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det var väl tal om takrails. 345-an har kromad dropplist som sträcker sig en bit bakom sidorutan. Killarna såg bilen på 100 m håll, enligt Ugglan. Svårt att se dropplisten då, gissar jag. Måste vara svårt att se rails också. De kan ha misstagit sig ang rails; de såg ju bilen bara ett par sekunder enligt Ugglan. Så visst, en 345:a är väl en tanke så god som någon.
Det var väl kvinnan på cykelvägen som sa att bilen hade takrails och inte killarna?
Citera
2024-07-14, 04:44
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Om du har med dej en sportbag in på en danskrog eller nattklubb kan jag lova dej att den krogens alkoholtillstånd skulle ligga risigt till, först varnas krogen, men upprepas slappheten av krogen så åker tillståndet!
Bradfara har absolut ingenting med 9/11 att göra, dessa regler fanns 1992 och de finns idag 2024!
Ryggsäcken var väl liten, som typ en handväska i storlek?
Citera
2024-07-14, 04:49
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Men herrejosses. Jag skulle kunna namedroppa stallen jag jobbat pa som du sakerligen kanner igen (vissa med 1000+ gaster, sa vi pratar ingen liten Soderkrog har), men jag har nu ingen sarskild lust att outa mig sjalv. Jag ar inte direkt sugen pa din "tuppfaktning" heller. Men. Vi kan val saga sa mycket som att mitt namn stod pa serveringstillstandet for manga stallen jag jobbade pa. Om du jobbat inom krogvarlden sa vet du vad det betyder. Och ja, pa 90-talet sa var det till och med mode for tjejer att ha ryggsackar istallet for handvaska, som jag redan sagt. Flera av mina egna tjejkompisar korde den linjen pa den tiden. Efter att vakterna kollat sa inga drycker smugglades in, naturligtvis. Ryggsackar stora nog for en troja, smink, etc var inga som helst problem att ta in pa den tiden for tjejer. Speciellt inte pa sommaren. Och speciellt inte i smastader. Med det sagt. Nu slapper jag detta. Det finns for ovrigt sakerligen massvis av vittnen som kan saga om HA hade sin ryggsack med sig in pa Stadt eller inte, sa den har diskussionen ar 100% akademisk.
Så sant, jag har haft med väskor, även modell större.
Vakter kan då kolla väskorna innan man får ta med sig dem in.
Hur svårt kan det vara att förstå detta för vissa?
Helt obegripligt!
Citera
2024-07-14, 04:55
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Om du har med dej en sportbag in på en danskrog eller nattklubb kan jag lova dej att den krogens alkoholtillstånd skulle ligga risigt till, först varnas krogen, men upprepas slappheten av krogen så åker tillståndet!
Bradfara har absolut ingenting med 9/11 att göra, dessa regler fanns 1992 och de finns idag 2024!
Vilka krogar har du varit på? Mysko.
För det är väl enkelt att kolla igenom en större väska eller mindre av vakten om misstanke om droger eller alkohol finns i den.
Föresten så får du plats med rätt mycket i en liten väska med.
Risken är då att du inte kommer in alls på stället om du ertappas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in