2024-07-13, 09:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Det fungerar på precis samma sätt om du begär in ett gäng offerter på en ny pool eller liknande.

Och, inser du att du sänker din UC-poäng för varje lån du ansöker om - Oavsett om du tackar ja eller nej?

Möjligen företag som ansöker hos flera långivare åt dig endast ger en kreditansökan. Men det kan vara en för mycket den dagen du verkligen behöver ett lån.
Det står redan klart och tydligt flera gånger om att jag skiter I min UC och kreditvärdighet.

Jag behöver antingen verkligen lånet nu eller inte alls. Om jag inte får lånet jag vill ha skiter jag helt i allt med kredit då jag saknar behovet. Givetvis ser de att jag redan handlar en del på kredit och det hade jag bara betalat bort rakt av om jag fått ett större lån (ensam eller med rimlig räntenivå). Jag har en ekonomisk idé rörande min egen ekonomi att mitt tak är 12 000 i skuld. Dvs att jag kan handla på kredit men inte ska överstiga 12 000 kr. I slutet av månaden ryker typ 6000 då jag ska betala det och har ungefär halva summan kvar efter det.

Vad är det ni inte vill förstå? Jag kommer inte ta lån inom närmaste åren och struntar i om de gör 15 UC på mig. De krediter jag har har jag skött det snart 1 1/2 år jag roat mig med att handla på sådant och givetvis drar det ner min kreditvärdighet även om den påstås vara hög.

Av det skälet anser jag att låneföretagens aggressivitet när man kollar, är ytterst skev. Påstår inte att jag inte har koll på vad jag gör med mina pengar.
Citera
2024-07-13, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag kommer inte ta lån inom närmaste åren och struntar i om de gör 15 UC på mig.
Så det är ditt lördagsnöje, att ansöka om massor lån du ändå inte kommer att ta?

Men du, lycka till!
Citera
2024-07-13, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Så det är ditt lördagsnöje, att ansöka om massor lån du ändå inte kommer att ta?

Men du, lycka till!
Ditt lördagsnöje är uppenbart att svara på trådar du inte begriper innehållet kring.

Jag har ansökt (inte idag ) om högre lån och istället försöker företagen aggressivt att ge mig lägre lån med höga räntor och tjatade om att jag omedelbart skulle acceptera dem eller så skulle de dras tillbaka i tron att jag är kanske spelmissbrukare eller knarkare. Någon som gjort ansökan utan behov ochsom har dålig impulskontroll och drivs av missbrukshjärnan. För ja, att omedelbart acceptera innebär att en person varken räknar eller tänker. Inte ens jag med grav adhd skulle acceptera vad som helst bara för att. Precis som du säger vill de stressa med att, tar du inte det hör blir du utan så nu nu nu nu nu, ska du gå med på villkoren.

Ett lån är dock ganska högt normalt dock för min inkomst, men med alldeles för höga räntor när kravet är borgenär. (Jag sökte efter lån utan medsökande och då är det det som gäller med de räntorna).

Jämför med om du vill köpa ett hus och försäljare försöker kränga på dig bilar, båtar, gucciväskor, en vecka utomlands för att de upptäcker att du inte har buffert för huset även om du kan betala lånet men då kanske du är intresserad av status och kan blåsas på skit som kostar mindre men med värstingsräntor.

Gör alla en tjänst och sluta svara på trådar där du varken kan eller vill förstå trådstartaren.
Senast redigerad av OtursAktivist 2024-07-13 kl. 09:21.
Citera
2024-07-13, 09:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Vad försöker du säga? Oerhört rörig text.
Tolkar det som att du är ekonomisk alfabet och försöker skylla på andra.

Dessutom behöver du inte nämna 5 ggr i ett inlägg att du skulle betala tillbaka ett hypotetiskt lån.

Skriv om så blir det lättare för att svara på vad nu din frågeställning är.
Ekonomisk alfabet?
Citera
2024-07-13, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ekonomisk alfabet?
Du förstår väl att det inte folk klarar av projicerar de på andra.

Jag struntade i att kallas illiteral av någon som inte förstår skillnaden mellan alfabetet och analfabetism. Många människor som är långt lägre begåvade än mig vill ge ett falskt sken av att veta bättre än vad jag gör.

Det var ett exempel på det samt att individen inte kan tänka självständigt. Den har läst/hört andra kalla folk för ekonomiska analfabeter och vill upprepa vad andra sagt men mindes inte hur folk som är nedlåtande mot andra faktiskt säger.

Inte ens värt en citering och dessutom varnas jag i min egen tråd för att folk inte kan läsa. Flashback i ett nötskal. Bara idioter vill de ha kvar här.
Citera
2024-07-13, 10:00
Medlem
auruns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
Ekonomisk alfabet?
Skrev givetvis fel. Kan hända den bästa.
Citera
2024-07-13, 10:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aurun
Skrev givetvis fel. Kan hända den bästa.
Okej. Då kan vi tänka på det faktum att jag är särbegåvad och att jag endast upprepar för att jag skriver med adhd om vi hoppar över det faktum att upprepning är ett sätt som du ska/kan använda dig av för att förstärka dina argument. Det går under något som heter stilfigur och är grammatiskt korrekt.

Men du som är så smart vet väl redan det?
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Anafor

Citat:
Anafor (från grekiskans anaphérō, "jag upprepar") är en stilfigur där talaren upprepar ett eller flera ord i början av flera meningar eller satser. Figuren är en repetition och heter på latin "repetitio". Den är en av stilfigurerna inom elocutio i Partesmodellen.

Innan du anklagar andra för att vara analfabeter så bör du minnas hur mycket du avslöjar hos dig själv när du inte kan läsa.

Att jag skriver snabbt utan att läsa igenom texter beror på adhd. Inte att jag inte skulle vara en skicklig skribent som när jag i lugn och ro kollar igenom en text, skriver väl.

Sedan utgår man ifrån sin egen förmåga. Om jag klarar av att läsa mängder av texter så sker det per automatik stt jag utgår ifrån att läsaren kan det. Visst Flashback är idioterna högborg men om du inte kan läsa det jag skriver utan att få huvudvärk är du så avlägsen min intellektuella nivå att jag faktiskt inte vill ha svar ifrån dig.

En ingenjör skulle knappast gå till Samhall för att få hjälp med beräkningar och detsamma gäller mig. Är du inte på min nivå bör du vara tyst.

Är din läs och skrivförmåga såpass underutvecklad att du inte känner till upprepningens funktion, så ska du inte hoppa på andras förmågor.

Finns ingenting i min text som är utgångspunkten av att jag behöver ekonomisk utredning. Upprepningar bör tala om det för dig även om du är analfabetiskt underutvecklad och inte klarar av längre texter. Det är okej men du ska inte hoppa på andra utan sätta dig hemma och öva på dina egna svagheter istället. Det är inte jag som ska ändra mig för din skull och förenkla mig för att du inte förstår saker. Självklart är jag intresserad av människor som förstår en helhetsbild när jag pratar om en situation som uppstår. Jag vill inte ha korkade människor som hoppar på mig för att vända ämnet från min poäng mot min person. Men din sort är alltid såpass dum att ni inte förstår skillnaden med vad som förmedlas mot att ni som obegåvade ger er på andra av skäl att ni inte förstår något av vad de gör/säger. Låg IQ är ett gissel för omgivningen.

Att jag sedan skriver mycket snabbt med adhd, är en annan sak. En smart människa kan läsa vad som sägs utan att haka upp sig på den biten med de fel som kan krypa in. För även om jag har adhd så är somliga andra mer begränsade kognitivt än vad jag är. Det är också fakta.

Kasta inte tegelstenar efter människor först du klippt gummibandet du knutit runt dem. Kasta helst inte alls.
Citera
2024-07-13, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Är.du dum? Det handlar inte om mig utan låneföretagens aggressivitet.

Vissa månader har jag förövrigt handlat på kanske 5000 i kredit och betalar tillbaka omedelbart utan snack.

Jag är väldigt skeptisk till att du har en aning om vad du tror dig veta om mig.
Gör inte det. Spara 5000 kr i extra buffert på ditt konto.
Citera
2024-07-13, 10:52
Medlem
Greed

Men det är ändå värre med långfristiga stora lån. Ingen har 100% säker ekonomi. Spara era jävlar!
Citera
2024-07-13, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Florman
Vi köpte ny bil igår, tog ca en minut att få lån på ca 400 000 godkänt. Försäljaren sa att regeringen stramat åt och gjort det svårare för folk med dålig ekonomi att få lån, så det du efterfrågar existerar redan.
Det här är ett exempel på ett bra svar. Kort möjligt men det tycker många av er om.

Jag har inte ansökt om 400 000 eftersom min ekonomi inte klarar av ett sådant högt lån. Jag tog i överkant och fick hälften beviljat. Jag kan både betala det lån jag fick igenom samt använda det till syftet jag ansökte för vilket är min privatsak och inte uppe för diskussion. Folk ska fullständigt skita i vad jag gör eller inte gör med mina pengar så länge de inte betalar mina räkningar.

I det ska vi minnas att jag inte försökt köpa bostad,.inte heller bil utan för hälsa och sjukvård. I det är inte heller konsumtion då inräknat. Svaren jag fått är då extremt låga, onödiga lån i relation till ursprunglig ansökan och det är poängen med tråden.

Om Florman tänkte köpa en ny bil, så säger det sig själv att hen hade börjat undra över aggressiva erbjudanden med små lån som inte skulle täcka mer än reparation på en gammal bil om hans nuvarande bil någon gång i framtiden skulle gå sönder, med.

Dvs de vet inte vad jag söker för och vill då ge mig lån för att snorta kokain eller köpa en gucciväska. Det är min upplevelse. Problemet är att jag inte sportar kokain eller använder droger överhuvudtaget och inte heller vill ha någon skitväska för att imponera på grannarna. De jag har duger utmärkt och jag har redan en med god kvalitet för ett rimligt pris och tänkte inte börja spela på hästar.

För saken är att om de påstår att min ekonomi är för dålig, varför kasta på mig skitlån som inte efterlever något behov mer än skuldsättning? Hoppa över att jag funderar på ett lån ändå för att jag med körkort kan komma ut i arbetslivet samt bo billigare. Tänk istället på samhällets onödiga konsumtion och att man kan se låneföretagen som ute efter att trigga igång något köpbeteende jag inte behöver enbart för att de faktiskt vet att jag har utrymme för att betala lån men vill ska sig på mig när jag avstått högrisklånen genom att ge mig närmast sådana förslag ändå.

Jag har svårt att förstå varför folk är så snabba med att döma andra utan att förstå dem eller vad de säger men det berättar varför de här företagen tror att jag är minst lika dum. Den här kommentaren jag citerar var vettig i jämförelse med en del andra.
Citera
2024-07-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Gör inte det. Spara 5000 kr i extra buffert på ditt konto.
Jag vet. Jag ska faktiskt sluta helt med kreditköp. Det är även därför jag kollade nu. Ekonomin ska dras åt utan onödiga inköp, krediter osv.

Endast om det blir ett glapp och jag behöver köpa mat, som jag sen kommer att handla på kredit. Mycket snålt då isåfall också.

Alltså jag tycker om konceptet med att betala räkningar och att man kan handla först och betala sen ochslå samman matinköp med hyra, el etcetera. Men jag ska lägga av med det.
Citera
2024-07-13, 11:08
Medlem
Det är egentligen ganska förvånande att personer som TS har rösträtt. Förr fanns det hospital som stöd, men nu släpps de ut i samhället. Oroande tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in