2024-07-12, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UnitedKingdom
Helt rätt iakttagelsen av dej pepparkakan, först ett glas vatten efter att baren stängt och musiken tystnat, därefter hämta ut ryggsäcken i garderoben, sedan lite lätt snack med ngn på väg ut eller utanför.

Som gammal restaurangchef, nattklubbsbartender och aven "ute i svangen" under manga ar sa bidrar jag med detta:

Baren kor alltid "sista bestallningen" och stanger all forsaljning runt 15-30 minuter innan stallet stanger. Som tidigast 01.30, som senast 01.45 om stangning ar 02.00, enligt mina erfarenheter. Detta ar vanlig praxis overallt. Man vill fa ut personerna fran stallet direkt nar det stanger sa att man slipper ha en massa folk som maste avsluta sina drinkar efter stangningsdags. Vatten kan man fa, men inget annat.

Musiken daremot gar nastan hela vagen upp till stangningsdags. Det brukar vara sa att DJ:n kor nagra slow songs, tackar for sig, ljuset tands och personalen da direkt borjar skicka alla mot utgangarna.

Tjejer brukar ofta behalla sin lilla ryggsack inne pa klubbarna istallet for handvaska, helt enkelt darfor att deras kladsel valdigt sallan har fickor for pengar, smink, och allt annat som tjejer behover for en utekvall. Ocksa just for att slippa koa i garderoben. Damerna i traden kan sakerligen bekrafta detta.
Senast redigerad av MrConwell 2024-07-12 kl. 16:50.
Citera
2024-07-12, 17:19
Medlem
Citat:
Helt rätt iakttagelsen av dej pepparkakan, först ett glas vatten efter att baren stängt och musiken tystnat, därefter hämta ut ryggsäcken i garderoben, sedan lite lätt snack med ngn på väg ut eller utanför.

Helena lämnar inte före 0220!
Håller helt med!
Citera
2024-07-12, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pepparkakemannen
Ja, Helena kan ju smygit sig in den vägen förstås. Familjen hade väl inte 2m höga murar runt tomten?
Hittar inte inlägget där vaktpostens tider efterfrågas. Men här har vi Pelle Jenve'ns tidsangivelser från 02.30-03.00 https://youtu.be/NY3gUEOxb2s?t=1118
Här också förhöret med grabbarna som såg den vita bilen. https://sverigesradio.se/Diverse/AppData/Isidor/Files/97/7e9d38bc-6d16-4199-a90e-bdb116d07a3a.pdf
Övriga offentliga förhör i fallet: https://sverigesradio.se/fallethelena

Tack för hjälpen med det. Om det stämmer att de var kvar till strax efter tre är det inte väldigt lång tid som behöver förklaras innan Helena eventuellt kommer hem - omkring en timme räcker. Den tiden kan ju hon och någon annan ha tillbringat i en bil någonstans, för att bara nämna en möjlighet.
Citera
2024-07-12, 18:14
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Som gammal restaurangchef, nattklubbsbartender och aven "ute i svangen" under manga ar sa bidrar jag med detta:

Baren kor alltid "sista bestallningen" och stanger all forsaljning runt 15-30 minuter innan stallet stanger. Som tidigast 01.30, som senast 01.45 om stangning ar 02.00, enligt mina erfarenheter. Detta ar vanlig praxis overallt. Man vill fa ut personerna fran stallet direkt nar det stanger sa att man slipper ha en massa folk som maste avsluta sina drinkar efter stangningsdags. Vatten kan man fa, men inget annat.

Musiken daremot gar nastan hela vagen upp till stangningsdags. Det brukar vara sa att DJ:n kor nagra slow songs, tackar for sig, ljuset tands och personalen da direkt borjar skicka alla mot utgangarna.

Tjejer brukar ofta behalla sin lilla ryggsack inne pa klubbarna istallet for handvaska, helt enkelt darfor att deras kladsel valdigt sallan har fickor for pengar, smink, och allt annat som tjejer behover for en utekvall. Ocksa just for att slippa koa i garderoben. Damerna i traden kan sakerligen bekrafta detta.

Vilken BULLSHIT!
Det var bland det dummaste jag läst, att krogar skulle sluta servera alkohol 30 min innan stängning!

Du lär dej snabbt i Ugglans skola, dvs börjat ljuga och vrida på allt så det passar in i agendan.
Citera
2024-07-12, 20:32
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Vilken BULLSHIT!
Det var bland det dummaste jag läst, att krogar skulle sluta servera alkohol 30 min innan stängning.

Det är inte bullshit. Hur det fungerar nu, det vet jag inte, men på 80-talet, då jag jobbade inom krog-och nattklubbsbranschen så förekom det. Hur vanligt det var, det vet jag inte, men det förekom. Det var upp till den enskilda krogen; det fanns ingen bestämmelse.
Det handlar om att man inte vill betala personalen övertid.

Om stället serverade mat, så var det sista beställningstid på det också.
Detta är ju egentligen off topic så jag föreslår att vi lämnar detta.
Senast redigerad av RFT 2024-07-12 kl. 21:08.
Citera
2024-07-12, 20:47
Medlem
Citat:
Vilken BULLSHIT!
Det var bland det dummaste jag läst, att krogar skulle sluta servera alkohol 30 min innan stängning!

Du lär dej snabbt i Ugglans skola, dvs börjat ljuga och vrida på allt så det passar in i agendan.
Så var det åtminstonne i Mariestad på den tiden. Kommer inte ihåg, men kan varit att sista beställning var 01:30
Citera
2024-07-12, 20:48
Medlem
Prinzezzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det är inte bullshit. Hur det fungerar nu, det vet jag inte, men på 80-talet, då jag jobbade inom krog-och nattklubbsbranschen så förekom det. Hur vanligt det var, det vet jag inte, men det förekom.
Det handlar om att man inte vill betala personalen övertid.

Det är inte omöjligt att det var på det viset. I så fall blir tidsfönstret kanske lite mer osäkert. Dock så ska Helena talat med några olika personer efter stängning, och då verkar det rimligt att hon inte började gå hemåt förrän kanske kl 02.10 i alla fall. Hur tänker ni andra om detta?
Citera
2024-07-12, 20:56
Medlem
Citat:
Vilken BULLSHIT!

Jo så var det. Sista beställningen var ju 20-30 min innan stängning.
Citera
2024-07-12, 21:26
Medlem
Citat:
Vilken BULLSHIT!

Jajamensan UnitedKingdom, sa var det och sa ar det fortfarande. Jag har manga ar i branschen och ute i svangen i manga svenska stader. Testa att ga ut pa valfri krog/nattklubb idag och se sjalv. Sista bestallningen i baren ar inte vid stangningsdags, den ar 15-30 min fore for att ge gasterna en chans att dricka upp innan dom maste ga hem. Samma sak med mat, koket stangde ocksa alltid tidigare, beroende pa menyn. Du har val sakert nagra ungdomar som ar ute och springer pa helgerna i din vankrets, fraga dom hur det funkar sa far du hora sjalv.
Citera
2024-07-12, 22:36
Avstängd
UnitedKingdoms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrConwell
Jajamensan UnitedKingdom, sa var det och sa ar det fortfarande. Jag har manga ar i branschen och ute i svangen i manga svenska stader. Testa att ga ut pa valfri krog/nattklubb idag och se sjalv. Sista bestallningen i baren ar inte vid stangningsdags, den ar 15-30 min fore for att ge gasterna en chans att dricka upp innan dom maste ga hem. Samma sak med mat, koket stangde ocksa alltid tidigare, beroende pa menyn. Du har val sakert nagra ungdomar som ar ute och springer pa helgerna i din vankrets, fraga dom hur det funkar sa far du hora sjalv.

Behöver inte fråga ngn jag jobbar på en nattklubb i var huvudstad, samt har varit verksam i en massa år inom krogvärlden, framförallt då på Söder i Sthlm men även i ett par andra städer.

Jag kan säga att INGEN stänger baren 30 min före stängning! INGEN! Möjligen 10- 15 min innan! (Däremot börjar man att förbereda och plocka ihop saker i baren tidigare, men säljer gör man ändå.)

Släpper härmed denna diskussion om detta.

(Lägger till om det som skrevs ang köket, givetvis stänger köket tidigare, ingen jävel äter väl middag ute på restaurang 03 på natten, men dricka alkohol gör man fram till strax innan 04 hos oss, dock inte krogar på Söder de stänger 03.)
Senast redigerad av UnitedKingdom 2024-07-12 kl. 22:55.
Citera
2024-07-12, 22:57
Medlem
Pepparkakemannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Det känns troligt, såvida hon inte lämnade stället innan stängningsdags. Tyvärr vet vi inte det.
Hon fick ett glas vatten i baren då den var stängd va? Gav den sedan till en annan pajsare intill.
Jag har för mig att vakterna hade bråttom o få ut folk på den tiden också. Men de sålde nog öl till typ 10-15 min innan stängning? Men bara en uppskattning från mig. Minns inte så noga.
Helena kan ju varit smart o hämtat ut ryggan innan köbildningen o gått o satt sig för ett glas vatten o väntat på sina vänner? I vilket fall så är hon nog inte ute långt före 02.00. Mera troligt 02.00-02.15 skulle jag tro.
Citera
2024-07-13, 00:12
Medlem
Ugglan.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prinzezzan
Jag tänker så här. Om Helena var sur/på dåligt humör/irriterad/nedstämd (eller hur hon kände sig), och att GW:s uppgift stämmer, och det berodde på KM:s uppvaktning, borde Helena då inte ha verkat på detta humör när hon ringde hem, en halvtimme innan stängning? Han hade tydligen varit "på" hela kvällen. Nej, personligen tror jag att det som hände, skedde den sista halvtimmen, och att en ev "avvisning" från "Honom" var en besvikelse för Helena. Jag tror också - utifrån detta skedda - att det var en helt isolerad händelse. Vad jag menar, är att en ev nedsättning av Helenas humör den sista halvtimmen inte behöver hänga ihop med det senare försvinnandet. Dock skulle det kunna vara så. Men skulle så vara fallet, så tror jag inte att RE hade något med försvinnandet att göra, utan att det då hade med annan/andra Stadt-gäst(-er) att göra.

Om jag spekulerar om hur GW:s tankar går (utifrån vad han skrivit/pratat om), så skulle han kunna tänka att Helena inte var på så bra humör (ev avvisande) när hon gick hemåt från Stadt (isolerad händelse), men att hon därefter erbjöds skjuts av andra personer. Kanske hon ångrade hon sig och inte ville gå när hon fick chansen att komma fortare hem? Hon behöver inte ha haft någon större dispyt med någon i bilen, för då hade hon kanske inte stigit in bilen överhuvudtaget, utan något kan ha hänt i bilen.

OM Helena fick skjuts av någon/några efter vägen, så kan dessa ha sagt att de skulle till Ekudden på efterfest eller liknande, och att de kunde släppa av henne vid skogsstigen början, vilket jag har skrivit tidigare. När hon hoppar ur bilen, så kanske någon av dem vill "mer" (ev motiv). Helena säger ifrån, och sedan urartar allt.

Det skulle också kunna varit så att något hänt med någon/några i bilen tidigare i närtid, men att Helena struntar i det för att hon vill hem fortast möjligt.

Eller också inte. Bara mina tankar och spekulationer om ett ev samband mellan ett ev dåligt humör och försvinnandet (och i detta scenario en bil/skjuts).

Jag har svårt att tro att Helena skulle ha blivit på uselt humör bara för att "han" inte visade intresse för henne - möjligen att hon kan ha blivit besviken. Nu vet vi inte hur GW Persson menar med att Helena skulle ha varit på uselt humör, men jag skulle gissa på att hon kan ha varit ganska sur. Frågan är bara: Vem har sagt det här till GW Persson? För Skövde-polisen har ju aldrig sagt ett ord om det här.

Jag tror att KM mycket väl kan ha varit den person fick Helena på uselt humör. Han må ha stött på Helena hela kvällen, men ändå inom "acceptabla ramar". Men ju längre tiden gick utan att KM nådde framgång, kan han ha lagt in en till växel - en växel som var över gränsen för Helena. Den här extra växeln kan mycket väl ha kommit sista halvtimmen.

Jag försöker bara hitta en väg framåt att kunna förklara varför samt ett motiv. Upprinnelsen till det som skulle komma att hända, kan ha skett på Stadt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in