2024-07-12, 20:35
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Risken är stor att fågelinfluensaviruset manipuleras och råkar smita från nåt lab o orsaka en ny pandemi.

Så jag tror pandemier kommer komma oftare pga att antalet biolab som gör gain of function på humaniserade möss o farliga virus ökar. Viktigt vi tar lärdom av covid pandemin för att minska riskerna. Att stoppa gain of function är nog omöjligt då forskningen bara flyttar till länder som låter det ske.

Vi måste stärka demokratin o människors rätt att bestämma över vilka experimentella substanser vi injiceras med. Vaccinpass o andra åtgärder som de facto tvingar folk till medicinska interventioner de motsätter sig till måste bort.

Yttrandefriheten måste stärkas så att de som granskar big Pharma inte blir tystade. ( Censur på sociala medier tex )

Finns fler lärdomar vi måste göra förutom dessa exempel

Vi får avvakta och se vad som händer i framtiden 🙂
Citera
2024-07-12, 20:52
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av korrektamund0
Det är ingen som injiceras med några experimentella substanser utanför kliniska försök.

Då kan du ju förklara konsekvenserna av IgG4 svaret efter upprepade mrna injektioner?

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(24)00053-7/fulltext
Citera
2024-07-12, 21:01
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qwerty-66
Då kan du ju förklara konsekvenserna av IgG4 svaret efter upprepade mrna injektioner?

https://www.journalofinfection.com/article/S0163-4453(24)00053-7/fulltext
Varför skall jag förklara något? Jag tar det igen om du av händelse missade något:
Det är ingen som injiceras med några experimentella substanser utanför kliniska försök.
Citera
2024-07-12, 21:13
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Link04
Tror du att det kommer hända igen? Jag tror att det tar 100 år till nästa pandemi och då sover alla vi i tråden sött på kyrkogården.

Ja jag tror att iom covid så förstod vara makthavare att några konsekvenser inte genereras av att bryta grundlagen och det blir då lättare att ta till olagliga och represiva metoder mot medborgarna i framtiden. Oavsett vad dom ljuger om i framtiden. Nästa gång lär det inte vara en pandemi som används som ursäkt .

Men lika många lär ställa sig i givakt och förfölja kättarna
Citera
2024-07-12, 21:22
Medlem
Citat:
Jag var själv en av dom som bråkade med korrektamund0 åren 21 22 och när jag tittar tillbaka på mina inlägg och mina prognoser så kan jag idag konstatera att mina inlägg är en överstruken geting men jag var ung och omogen på den tiden. Jag hade helt fel medans hon har haft rätt hela tiden. Hon har inte haft fel någon gång i sina prognoser. Det är det jag gillar med henne och jag tror helt ärligt att hon är den i tråden som har bäst kunskap om covid 19 och vaccinerna, jag är helt övertygad om det.

Skulle det i framtiden dyka upp en ny pandemi där tex tvångsvaccineringar och vaccinpass införs då är det ju ett helt annat läge. Idag kan vi ju konstatera att inget av detta finns trots coronapandemin.

Fair enough. Men vilka prognoser är det som du menar att hon har haft rätt i.
Citera
2024-07-12, 22:08
Medlem
Angående KreugerGulds länk till ännu en av numera många studier som ser möjliga samband mellan band annat cancer och mRNA-caccinet https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC11227084/

Svarade du:

Citat:
Ditt ständiga bekymmer ju att du inte klarar av diskurs ur ett vetenskapligt perspektiv. En hypotes, spekulation eller möjlighet beskriven i en studie eller annan rapport ses av dig som ett bevis på ett orsakssamband. Om någon skriver "may cause" eller "could" så hoppar du direkt på tåget och får för dig att man beskriver ett faktiskt skeende eller något som bevisats empiriskt.

Det där med engelska och lingvistik har aldrig varit antivaxxin-krigarens starkaste sida, och man inser samtidigt att du faktiskt insett att du fiskar i grumliga vatten när du utelämnar efterföljande mening:

Vad de konstaterar är alltså att det SKULLE kunna vara så, men att det krävs längre kliniska- och förkliniska studier för att bekräfta misstankarna. Med det sagt vill jag också nämna att det är sällan, för att inte säga EXTREMT sällsynt att den här typen av hypotes eller misstanke visar sig vara helt korrekt. Det betyder inte att så är fallet den här gången, men ditt misstag är att du hela tiden inbillar dig att "vi VET".

Det gör du inte. Inte ens forskarna vet.

Det är som sagt lustigt att se att du övertar mina argument om dina språkliga brister och istället använder dessa på mig och andra, men, som de säger plagiat är det största smickret.

Så här fungerar dina argument:

1. Någon länkar till en peer reviewad studie som pekar på möjliga kopplingar mellan mRNA-vaccinet och till exempel cancer.

2. Istället för att diskutera innehållet som borde vara det viktiga lägger du fokus på att utmåla och diskutera den som har lagt ut artikeln som antivaxxare.

Och när man som jag lägger ut artiklar om både möjliga risker med Covid-19 och med vaccinet så ser du bara den ena sidan och börjar skrika antivaxxare till mig. Du kan helt enkelt inte förstå att man kan vara skeptisk mot två sidor samtidigt, eller så har du en agenda.

Det intressanta är som jag ser det inte om KreugerGuld är en "antivaxxare" eller inte utan artikeln han länkar till och när du svarade på den så var det intressant, men det andra blir lite enahanda.

Intressant hur du har svängt kring vaccinet efter påpekandena av IgG4 och av myokardit och numera cancer. Plötsligt svängde du och menade att man borde nöjt sig med en dos av vaccinet, senare har du erkänt att ingen vet vad IgG4-värdena kan bero på eller leda till.

Nu konstaterade du till KreugerGuld om hans peer review-artikels koppling mellan mRNA och cancer att "Vad de konstaterar är alltså att det SKULLE kunna vara så, (...) Med det sagt vill jag också nämna att det är sällan, för att inte säga EXTREMT sällsynt att den här typen av hypotes eller misstanke visar sig vara helt korrekt. Det betyder inte att så är fallet den här gången".

Och nu blev du mycket arg när jag kallade dig vaccinförespråkare. 2021 sa du eom dina biverkningar efter vaccineringen att "jag är 100% säker på att det orsakades av vaccinet." (FB) Vaccinerna - biverkningstråden. Sen kom blev du istället 100% säker på att det var gummi från behållaren. Kanske kan du i framtiden inse att världen inte är svartvit, att ingenting brukar vara 100% åt det ena eller andra hållet.
Citera
2024-07-12, 22:20
Medlem
Citat:
Naj, jag tror inte att det är någon som försökt få det att se ut som du skrivit något. Det allra vanligaste är att någon börjar citera ett inlägg som under tiden ändras. I det aktuella fallet började jag svara men avslutade inte förrän långt senare då jag satt på en flight emellan.

Jag brukar vara extremt noggrann med att aldrig ändra eller ta ett citat ur sin kontext, och det är jag ganska så säker på att jag inte gjorde i det här fallet heller. Men om du hunnit ändra ditt inlägg efter att jag började citera eller om jag av någon anledning gjort fel är det inte mer än att vi båda konstaterar att det jag citerade inte står i ditt inlägg NU. Jag har aldrig haft för avsikt att ändra något.

Ok, det var inte så farligt men jag gillar inte glidningar. Lägg märke till att mitt inlägg, som din länk går till och som du antyder att jag skulle ha ändrat faktiskt aldrig har redigerats: (FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Citera
2024-07-12, 22:34
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamento
Angående KreugerGulds länk till ännu en av numera många studier som ser möjliga samband mellan band annat cancer och mRNA-caccinet https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC11227084/

Svarade du:

Det är som sagt lustigt att se att du övertar mina argument om dina språkliga brister och istället använder dessa på mig och andra, men, som de säger plagiat är det största smickret.

Så här fungerar dina argument:

1. Någon länkar till en peer reviewad studie som pekar på möjliga kopplingar mellan mRNA-vaccinet och till exempel cancer.
Nej. Inte alls. Någon länkar til en studie och skriver "man har hittat en koppling mellan mRNA-vaccinet och cancer". Detta när det torde vara enkelt till och med för ett ointelligent och outbildat antivaxxar-patrask att läsa sig till att man inte alls hittat en koppling mellan mRNA-vaccin och cancer.

Citat:
2. Istället för att diskutera innehållet som borde vara det viktiga lägger du fokus på att utmåla och diskutera den som har lagt ut artikeln som antivaxxare.
Varför skall jag diskutera en koppling som inte finns. Pajas.

Citat:
Och när man som jag lägger ut artiklar om både möjliga risker med Covid-19 och med vaccinet så ser du bara den ena sidan och börjar skrika antivaxxare till mig. Du kan helt enkelt inte förstå att man kan vara skeptisk mot två sidor samtidigt, eller så har du en agenda.
Du är antagligen det värsta antivaxxar-patrasket jag läst här. Antingen det eller också är du så kapitalt ointelligent att du inte inser hur blåst du är. Jag vet inte vilket som är värst.

OBS: Ingen har beskyllt Bourla för att ljuga. Det är det DU som ljugit ihop. Minst sagt patetiskt.

Citat:
Intressant hur du har svängt kring vaccinet efter påpekandena av IgG4 och av myokardit och numera cancer. Plötsligt svängde du och menade att man borde nöjt sig med en dos av vaccinet, senare har du erkänt att ingen vet vad IgG4-värdena kan bero på eller leda till.
Infoga gärna en länk eller referens eller när du hävdar att någon skrivit eller sagt något - så slipper du framstå som en substanslös tramsare. "Erkänt"? Herregud vilka halmgubbar du bygger runt dina lögner. Vad SVAMLAR du om? Pajas.

Citat:
Nu konstaterade du till KreugerGuld om hans peer review-artikels koppling mellan mRNA och cancer att "Vad de konstaterar är alltså att det SKULLE kunna vara så, (...) Med det sagt vill jag också nämna att det är sällan, för att inte säga EXTREMT sällsynt att den här typen av hypotes eller misstanke visar sig vara helt korrekt. Det betyder inte att så är fallet den här gången".
Blev jag "arg"? Infoga gärna en länk eller referens eller när du hävdar att någon ger yttryck för en emotionell status - så slipper du framstå som en substanslös tramsare.

Citat:
Och nu blev du mycket arg när jag kallade dig vaccinförespråkare.
Blev jag "mycket arg"? Infoga gärna en länk eller referens eller när du hävdar att någon ger yttryck för en emotionell status - så slipper du framstå som en substanslös tramsare.

Citat:
2021 sa du eom dina biverkningar efter vaccineringen att "jag är 100% säker på att det orsakades av vaccinet."
(FB) Vaccinerna - biverkningstråden. Sen kom blev du istället 100% säker på att det var gummi från behållaren.
Nej, din dumma gås. Jag var - och är - 100% säker på att min två månaders mensrubbning orsakades av vaccinet. Du klarar ju inte ens av att hålla isär vad du svamlar om. Gummiallergi orsakar inga mensstruationsstörningar. Pajas.

Citat:
Jag tror också att det är kopplat till inflammatoriska reaktioner. Då jag är autoimmun (RA) har jag en tendens att reagera ganska kraftigt och skapa inflammationer så jag är ganska inne på att det var en inflammation som provocerade fram reaktionen. Svårt för en kille att sätta sig in i känslan men man vet och känner när något är fel eller inte är som vanligt. Den här gången var det ordentligt mycket fel och jag är 100% säker på att det orsakades av vaccinet

Citat:
Kanske kan du i framtiden inse att världen inte är svartvit, att ingenting brukar vara 100% åt det ena eller andra hållet.
Du får nog även i fortsättningen försöka förstå att i det här fallet ÄR den svart eller vit. Antingen visar studien det man påstår att de gör, eller också gör den det INTE. Det där är du för outbildad för att förstå, och jag är för rutinerad för att ens inbilla mig att du skulle kunna lära dig. Du skulle inte hoppat av skolan i femte klass.

Herregud...
Citera
2024-07-12, 23:45
Medlem
Link04s avatar
Citat:
Fair enough. Men vilka prognoser är det som du menar att hon har haft rätt i.

Hennes prognoser om hur pandemin skulle utvecklas stämde perfekt. Om jag tolkar dina inlägg rätt så är du lite misstänksam mot vaccinet?
Citera
2024-07-13, 22:51
Moderator
Lapapps avatar
Håll er till topic, dvs covid. Längre diskussioner om andra användare är sällan on topic. Varningar kan komma att utdelas om detta fortsätter.

/Mod
Citera
2024-07-13, 23:30
Medlem
korrektamund0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KreugerGuld
Man kan helt koncist säga att du har blivit frälst och funderar på att du skall ta dessa fantastiska injektioner efter hennes prognoser övertygat dig om att dessa injektioner är helt ofarliga. Noterbart är att dessa prognoser har endast du sett och ingen annan, hennes eget track-record ser inte så lysande ut
Nej, det är helt uppenbart att du och de flesta andra antivaxxar-patraskare inte läser och förstår det andra skriver. Era sinnen är antagligen ett kalejdoskop är för ögonen och världen upplevs av er som sönderbruten och omorganiserad. En fantasivärld vi andra inte lever i.

Citat:
Citat:
Vad gissar du inför framtiden, blir det 1-2 sprutor per år som erbjuds framöver?
Det där är ju en jäkligt intressant och bra fråga. Det är omöjligt att svara på eftersom man inte vet hur viruset kommer mutera. Läkemedelsindustrin är ju sällan intresserad av vaccinutveckling eftersom det oftast inte genererar några intäkter i förhållande till utvecklingskostnaden.

Om jag får spekulera så hamnar vi redan i höst i ett läge där den redan smittade andelen av befolkningen struntar helt i alla typer av vaccinering och där man möjligen låter mindre biotechföretag (BioNTech?) ta fram vaccin via existerande mRNA-plattformar och sedan administrera till de absoluta riskgrupperna. Ungefär som man gör idag med influensavaccin. Problemet är att marknaden sannolikt kommer decimeras till personer som ännu inte blivit infekterade, och de blir ju färre och färre. Så frågan är vem som vill spendera R&D-pengar på något som sannolikt inte genererar intäkter i mer än ett par år?

Trots att det naturligtvis finns en risk att viruset muterar till någon variant som enklare tar sig ned i de nedre luftvägarna tror jag inte det kommer lyckas mutera så långt att det rundar naturlig immunitet och jag skulle alltså gissa att det inte sker. Ur det perspektivet har Omicron gjort ett fantastiskt jobb. Hoppas bara att alla hinner bli smittade innan det möjligen muterar till något värre.

Jag tror en årlig dos till "halta och lytta" som ännu inte varit infekterade. I ett par år. På sin höjd.

Citat:
Citat:
Vad säger du kungen inför hösten, hur är din coronaprognos? Blir det grönt, gult eller rött läge här i Sverige?
Det blir ett ökat antal smittade (nya varianter), men den grundläggande immuniteten som de flesta skaffat sig genom infektion klarar att hålla infektionen vid en förkylning eller som värst en mild influensa. Som förväntat avlider ett antal äldre och multisjuka i sviterna av COVID-19, men antalet kommer inte vara så högt att det föranleder någon som helst åtgärd. Det blir inga restriktioner. Allt kommer flyta på som vanligt.

De godkänner och lanserar ett Omicron-vaccin till hösten och att vi får ett upptag som är i paritet med upptaget för ett årligt influensavaccin.

Tror jag.

Mvh
korrektad4mus

Citat:
Jag tror detta är förpassat till historieböckerna redan i vår.

Citat:
Jag tror inte att det kommer att vara samma läge om ett år. Min känsla är att andelen svårt sjuka kommer minska gradvis fram tills dess. Av följande orsaker:
1. Vaccin ger personer gradvist partiell immunitet för att förhindra allvarlig sjukdom. Alla vill inte vaccinera sig och vaccinet ger inte alltid full effekt, men tillräckligt för att göra ordentlig skillnad
2. Yngre personer blir smittade och utvecklar gradvist partiell immunitet. Inte helt och hållet, men tillräckligt för att göra ordentlig skillnad
3. För varje år ökar både antal vaccinerade och smittade och sammantaget skapas gradvis och delvis immunitet som är tillräcklig för att decimera antalet döda till acceptabla nivåer

Att åka på en influensa-liknande sjukdom en gång vart femte år som ett mindre antal (500-1000) personer dör av varje år, det är där vi hamnar till slut. Troligen redan nästa år.

Tror jag.

Citat:
Jo, nyttan syns även i åldersgrupper ned till 50 år. I själva verket är det i åldersgrupperna 50-64 år som vaccinet har störst effekt. Dock är antalet svårt sjuka och döda inte störst, men skillnaden i vaccinets utfall är störst i de åldersgrupperna. En generell rekommendation borde vara att överviktiga personer i lägre åldersgrupper samt personer med underliggande sjukdomar (i synnerhet hypertoni, demens, Downs, diabetes, autoimmuna och kroniska njursjukdomar) vaccineras.

En rent personlig åsikt är dessutom att man i alla avseenden och för all framtid kan hoppa över vaccination eller fortsatt vaccination om man genomgått infektion och man tillhör någon av åldersgrupperna under 64 år. Om man genomgått infektion och är över 64 år skulle jag hoppa över vaccination i till att börja med minst tre, möjligen fem år.

Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av krautbrain
Finns det verkligen fog för en relativt ung och frisk människa att ta vaccinet?
Nej, det är det min åsikt att det inte gör, och jag har varit ganska instrumental i försöken att förmedla den åsikten i snart ett och ett halvt år.

Citat:
Enligt de uppgifter jag har har man fattat beslutet att tillåta vaccinering av 5-11 åringar med motiveringen att vaccinering minskar smittspridning till äldre generationer. Om jag fattat beslutet korrekt är vaccinationen avhängigt föräldrars beslut.

Min personliga bedömning - notera att den är personlig - är att COVID-vaccination av personer yngre än 25-30 år är bra i de fall personen lider av någon underliggande sjukdom som innebär en ökad risk för ett komplicerat sjukdomsförlopp, detta avsett ålder. Det betyder att barn i den åldern med t.ex. Downs syndrom, extrem övervikt, diabetes eller andra underligganda sjukdomar med stark korrelation till allvarlig COVID-19 med fördel kan dra nytta av befintliga vaccin. Utöver den riskkategorin är det min bestämda åsikt att vaccinering är opåkallad, i synnerhet då vaccinering inte begränsar smittspridning i sådan omfattning att vaccinering kan anses motiverad - detta med hänsyn till den minimala riskminimeringen av en redan försumbar risk som nämnda vaccinering innebär

Citat:
Jaha, då tycker vi exakt samma sak. Jag tycker inte heller att det finns anledning till vaccination om du är utanför riskgrupp och yngre än 30 år, något jag varit väldigt noga med att påpeka vid upprepade tillfällen.

Citat:
Ett av de mest intressanta papper jag läst i ämnet. Har inte gått in på djupet, men fastnade för detta när jag skummade igenom. Detta stämmer med min egen analys (är du gammal och skröplig har du svårt att tillgodogöra dig vaccinet, är du under 30 behöver du det inte annat än när du är överviktig eller lider av en underliggande sjukdom):

Jag skulle kunna fortsätta hur länge som helst men det spelar ingen roll, ditt kalejdoskop gör att du skulle inte fatta i alla fall. Pajas.

Herregud...
Senast redigerad av korrektamund0 2024-07-14 kl. 00:17.
Citera
2024-07-15, 12:15
Medlem
för att hålla oss till topic; kan någon presentera en vetenskaplig studie där det påstådda viruset faktiskt hittas i verkligheten? (dvs inte bara sekvenseras ihop i ett datorprogram av godtyckligt utvalda nukleinsyror ur en döende cellkultur?)

tills denna studie presenteras är resten bara fluff och nonsens, käbbel om fantasier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in